PDA

View Full Version : Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

LN-HAT
22-02-2005, 21:13
NEVERENDING STORY ......

Formannen i BU pilotforening virket ikke særlig tilfreds med avtalen......Men Mr. Jansen dysset det hele ned......Hvem skal man høre på

Superhai
22-02-2005, 21:15
Saken har vært til uravstemning...

EZA
22-02-2005, 21:26
Dette er vel ikke snakk om avtalen som var til avstemning. Dette så vel ut som om det gjaldt en annen sak. Det faktum at gamle SAS piloter går bak braathens pilotenes rygg og forhandler en "ny" avtale som begunstiger SAS pilotene bør gi grunn til skepsis fra gamle BU piloter.

Aner vi problemer med CRM fra sommeren av?

EZA

spitfire
22-02-2005, 22:00
Som forventet fra SAS... Jansen prøvde seg på brannslukking. Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!

Superhai
22-02-2005, 22:22
Originally posted by spitfire
Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!

Som en vanlig kommentar fra 'spitfire' :sarc

spitfire
22-02-2005, 22:41
Finner det helt natrurlig å kommentere det på den måten. Bare konstaterer fakta og at slik er det og slik blir det og at det ikke er noe å gjøre med det.
Har jobbet i SAS og har enda mange gode venner der, blir bare så sinnsykt irritert over arrogansen som er i selskapet, det vil ingen enda ta.
hørt fra innsiden og sett fra utsiden så er det ingenting som forandrer seg, arrogansen gjennomsyrer hele organisasjonen, sett fra mine øyne...

BU9001
22-02-2005, 22:53
Originally posted by Superhai

Som en vanlig kommentar fra 'spitfire' :sarc

Og dette vet du alt om?

FBU 4EVER
23-02-2005, 10:07
Uten å ha sett programmet,så tror jeg det gjelder den en såkalte paragraf 16 som så vidt jeg vet kun gjaldt forhold innad i SAS og ikke ville gjelde BU.Dette var vel også presisert før uravstemmingen.Det var en ikke helt enkel avtale å sette seg inn i,men ved å ta seg tid så skulle det hele være ganske opplagt.
Ut fra de forutsetningene som lå til grunn,så ser ikke jeg noen annen mulighet til noen form for enighet enn det forslaget som ble foreslått fra ledelsen,og godtatt med ganske klart flertall i begge leire ved uravstemmingen.

BU9001
23-02-2005, 10:44
Originally posted by FBU 4EVER
Uten å ha sett programmet,så tror jeg det gjelder den en såkalte paragraf 16 som så vidt jeg vet kun gjaldt forhold innad i SAS og ikke ville gjelde BU.Dette var vel også presisert før uravstemmingen.Det var en ikke helt enkel avtale å sette seg inn i,men ved å ta seg tid så skulle det hele være ganske opplagt.
Ut fra de forutsetningene som lå til grunn,så ser ikke jeg noen annen mulighet til noen form for enighet enn det forslaget som ble foreslått fra ledelsen,og godtatt med ganske klart flertall i begge leire ved uravstemmingen.

Det jeg har hørt er at det gjelder særavtaler som er inngått etter at avtalene var ferdigforhandlet. Disse særavtalene vil være kostbare for selskapet økonomisk og kostbare for eks BU flygere karrieremessig.
Lindegaard vil få et forklaringsproblem hvis detaljene ble kjent med hensyn til at oppdelingen av selskapene skulle være kostnadseffektivt.
Avtalen vil heller ikke være gunstig for de norske SAS flygerne.

DY
23-02-2005, 10:57
Slik det ble framstilt på TV (jeg har ingen annen informasjonskilde) så virket dette som om SAS pilotene hadde gått bak ryggen på BU pilotene for å få bedre betingelser enn BU-pilotene innad i SAS systemet.
SASBraathens-sjefen prøvde fortvilet å roe det hele ned med at dette ikke var en stor sak....og at han ikke kjente til konflikten (virket jo lite troverdig at han kan si at dette IKKE er en stor sak...og etterpå si at han ikke kjenner innholdet i den).

Men at SAS Braathens har store utfordringer når det gjelder pilotene i selskapet er det vel ingen som ikke har fått med seg.
SAS er vel villig til å strekke seg ganske langt for å unngå konflikter. Det har dem neppe råd til.
Spennende å se hva dette medfører.

DY Tech
23-02-2005, 11:12
Må jo også huske at pilotene i Braathens mest sannsynelig hadde vært uten jobb hvis det ikke var for oppkjøpet fra SAS.Pilotene i SAS har alt i sin rett i denne saken:up:

Atpl
23-02-2005, 12:08
Det er tull å si at SAS "reddet" Braathens og at alle som jobber i BU må være utrolig takknemlige for det. Alle vet at SAS kjøpte opp BU, ikke for å være snille, men for å unngå en tøffere konkurrent på det norske innenriksmarkedet. Oppkjøpet var av strategisk karakter, ikke for å være snille mot Braathensansatte.

Tenk hvis Easyjet hadde etablert seg i Norge, tenk hvis KLM eller BA hadde kjøpt Braathens, da hadde det ikke vært lett for SAS.

DY
23-02-2005, 12:12
Originally posted by DY Tech
Må jo også huske at pilotene i Braathens mest sannsynelig hadde vært uten jobb hvis det ikke var for oppkjøpet fra SAS.Pilotene i SAS har alt i sin rett i denne saken:up:

Helt uenig. SAS kjøpte Braathens, og i ettertid har det vist seg at det har vært SAS konsernets smarteste kjøp.
Pilotene i BU bør selvsagt ha de samme rettigheter og plikter som SAS piloter. BU-pilotene har ingen grunn til å stå med lua i hånda og være takknemlig for å få lov til å fly hos SAS. Behovet for antall piloter i Norge ble ikke redusert i særlig grad etter oppkjøpet

EB
23-02-2005, 12:17
Selv om kjøpet i ettertid viste seg å være veldig bra for konsernet SAS - så var alternativet KONKURS for Braathens.

DY
23-02-2005, 12:19
Originally posted by EB
Selv om kjøpet i ettertid viste seg å være veldig bra for konsernet SAS - så var alternativet KONKURS for Braathens.

Ja det har jeg ikke vært uenig om, men SAS KJØPTE Braathens - that's the fact!

FBU
23-02-2005, 12:20
Originally posted by DY

Originally posted by EB

Ja det har jeg ikke vært uenig om, men SAS KJØPTE Braathens - that's the fact!

Det er feil. Det var andre aktører som ville kjøpe BU, så alternativet var ikke konkurs

DY
23-02-2005, 12:21
Synes det er irrelevant når man trekker fram dettet som et argument for at SAS pilotene idag skal ha bedre betingelser enn sine kollegaer som arbeider i det samme selskapet. Er man 1 selskap (SAS Braathens) eller er man det ikke??

Dag Johnsen
23-02-2005, 12:40
DY Tech... Dette er vel fullstendig forvridd historie...?

Jeg har lest om dette forholdet i mange forum, og prøver å danne meg et objektivt syn på dette. Jeg har aldri sett et flyselskap komme inn for å "redde" et annet flyselskap:naughty: Dette dreier seg kun om investeringer og kunkurranse, som allerede er nevnt ovenfor! Vi har mange eksempler på dette, både gode og dårlige investeringer, her i USA; Pan Am og Nationl Airlines, Delta og Western, Northwest og Republic, US Airways og Piedmont, People Express og Frontier som til slutt ble Continental med Texas International og New York Air, American Airlines og TWA, Southwest og Morris Air... og listen fortsetter. Hadde ikke SAS kommet inn hadde det garantert kommet noen andre...!

De siste tallene fra SAS viser jo at dette var en god investering...:hi2

Dag

spitfire
23-02-2005, 13:11
Quote:
Originally posted by Superhai
Quote:

Som en vanlig kommentar fra 'spitfire'

Og dette vet du alt om?

BU9001, har aldri sagt at jeg vet alt om dette, men har opplevd det...

EB
23-02-2005, 13:28
Andre? Trygve Hegnar? Hvor seriøst var det? Uansett KLM ga opp og noe måtte skje.

TOS
23-02-2005, 13:35
Originally posted by EB
Andre? Trygve Hegnar? Hvor seriøst var det? Uansett KLM ga opp og noe måtte skje.

Nå var det vel ikke akkurat lett å være alternativ kjøper - både ledelsen og fagforeningene i BU ga vel inntrykk av at SAS var den parten de ønsket som kjøper. Jeg skjønte aldri hvorfor de skulle være så ivrige overfor SAS, men det er en annen sak...

BU9001
23-02-2005, 13:47
Nå må dere kutte ut den samme gamle leksa.:D

Dette med om og hvis så fremt i fall er jo historie. At noen skal være glade for at den ene kjøpte den andre, osv ,osv, er bare spekulasjoner som ikke leder til en fruktbar konklusjon.
Saken er jo at partene er virksomhetsoverdratt til et nytt selskap med det lovverket som ligger til grunn for nettopp dette. Partene har inngått avtale med stort flertall fra medlemmene. Alle trodde at nå kunne vi se fremover med fortsatt integrering som mål.
Blandt annet flytte til felles crewrom i begynnelsen av mars.
Det blir jo morsomt når man vet at den ene parten har gått bak ryggen på den andre ved å forsøke å inngå særavtaler som bryter mot den inngåtte avtale og hva konsernledelsen har som mål.......
Bjørge Stensbøl & co. har det sikkert interessant på sine kulturdager som pågår for at alle skal bli kjent med hverandre og få oss til å jobbe mot samme mål.

EB
23-02-2005, 14:46
Jo fortere Stensbøl & Co klarer å kvitte seg med holdningen "De og Vi" for å samles om "OSS" jo bedre. Men dette vil ta tid - det gjør det hos alle organisasjoner som opplever å slå seg sammen med en konkurrent.

sail4fun
23-02-2005, 14:48
7.Mars er vel i så måte et steg på veien her....
Håper på :cheers: og ikke:lol

Cloudius
23-02-2005, 15:37
Foreløpig skjønner jeg ikke helt hva J.L. Skogvang reagerer på nå.

Ifølge det lille jeg vet om den siste utviklingen, så gjelder de nevnte regler bare internt mellom SK-pilotene. Dersom det er kapteinsutsjekkene BU-folket er nervøse for, så har jeg skjønt det dit hen at de vil bli sjekket ut slik det var tenkt i henhold til den tidligere skrevne avtalen (m.a.o. FNL-listen). At danskene og svenskene får tilgang til OSL-basen betyr bare at det tar lengre tid før alle de NORSKE SK-pilotene å sjekke skipper.

Skal dog ikke garantere at jeg ikke har misforstått.:spin:

THS
23-02-2005, 17:28
Hadde det bare vært så enkelt at dette er en svart-hvit historie som enkelte her påstår hvor SAS pilotene er "vinnere" og BU-pilotene er "taperne". Det er et faktum at begge grupper har måttet gi og ta i denne avtalen. Det betyr at det faktisk også er SAS-piloter som har "tapt" i forhold til BU-piloter bl.a. når det gjelder ansennitet.
Jeg tror nok motstanden mot hverandre er like stor blandt både SAS- og Braathenspiloter. Begge grupper mener de har berget hverandres jobber og derfor fortjener de beste fordelene. Men det klarer de forhåpentligvis å komme over etter hvert.

Cohomology
23-02-2005, 18:32
Dansker og svensker har alltid "hatt tilgang til" OSL-basen. Så lenge saspilotene faktisk er ansatt i sas-konsortiet kan ikke sas bare endre dette uten videre. "Tilgangen" må forhandles bort, og det har sas tydeligvis ikke gjort.

KLMNordic
23-02-2005, 20:30
Hva skulle KLM med BU? Kun intr i feeder til SPL. Ingen intr av å operere på innlandet.
Det lå vel aldri i kortene at KLM skulle kjøpe BU på et tidspunkt.
Men deres investeringer i BU har i allefall gitt telling med tanke på å gjøre KLM kjent for BU pax. Både SAS og KLM var smarte!!

EB
23-02-2005, 20:33
Taperen er vel heller familien Braathen...

KLMNordic
23-02-2005, 20:39
Absolutt!!
Ryktene gikk om at KLM mente Erik var dårlig og måtte gå! De var jo i styret og hadde litt makt. Om det stemmer, får vi vel aldri vite!?

DY Tech
24-02-2005, 06:47
Jeg mener ikke at sas piloter har noe større rettigheter en de i braathens,men det var faktisk ikke noen andre som ville ha braathens til slutt en sas.Det ville faktisk endt med at samtlige i braathens stod uten jobb.

LN-TUM
24-02-2005, 08:38
Originally posted by DY Tech
Jeg mener ikke at sas piloter har noe større rettigheter en de i braathens,men det var faktisk ikke noen andre som ville ha braathens til slutt en sas.Det ville faktisk endt med at samtlige i braathens stod uten jobb.

La meg si slik, at hadde ikke SAS kjøpt BU så hadde SAS Norge vært konkurs. Innat i selskapet så var det snakk om å legge ner endel av SAS Norge og la BU overta alt av dom. flights, fordi at SAS ikke tjente penger. Så det at SAS kjøpte BU vil jeg kalle selv i selvhjelp. I tillegg så var faktisk BU mer åpen om hvordan selskapet var finansiellt, men SAS Norge var det ingen som snakket om. I følge kilder i SAS så hadde SAS Norge vært konkurs samtidig med BU eller like etterpå.

Nå håper jeg man kan stå sammen i det nye selskapet og gjøre oss til det beste i Skandinavia og i nord europa. La oss stå sammen og ikke snakke om fortid, for SAS og Braathens er nå likstilt ==== SAS Braathens. Da bør det være like avtaler mellom cockpit og Cabin. (Cabin er i hvertfall i full sving med å forhandle.) :cheers:

Pooh
24-02-2005, 09:57
Her var det mye synsing på tynt grunnlag...

Jeg skal prøve å forklare litt, så man kanskje har litt mer kjøtt på beinet. Selv om det sikkert kommer noen kommentarer fra "BU-fansen" på dette også... :)

Cohomology (hva i all verden betyr det navnet...) er her inne på essensen i konflikten:

Originally posted by Cohomology
Dansker og svensker har alltid "hatt tilgang til" OSL-basen. Så lenge saspilotene faktisk er ansatt i sas-konsortiet kan ikke sas bare endre dette uten videre. "Tilgangen" må forhandles bort, og det har sas tydeligvis ikke gjort.

Det BU-pilotene ønsker å gjøre, er å splitte det fellesskandinaviske pilotsamarbeidet i SAS som har eksistert gennom 60 år.

I SAS har man felles senioritetsliste og felles kollektivavtale og felles avtaler for øvrig for pilotene på tvers av de tre landene. Dette ser SAS-pilotene på som en stor fordel, men det er også en fordel for SAS, da det kun er én gruppe å forholde seg til på pilotsiden.

Ved en oppsplitting av dette samarbeidet, vil SAS kunne spille de tre pilotgruppene opp mot hverandre ved å flytte produksjon dit det måtte passe i forhold til hvilken pilotgruppe man ønsker å legge press på. (I det ene øyeblikket er OSL-ARN norsk produksjon fordi norske piloter er billigst, mens i det andre øyeblikket er det svensk produksjon, fordi svenskene har blitt presset til å bli billigere). Dette vil starte en nedadående spiral, hvor pilotgruppene vil måtte underby hverandre for å få produksjon for å unngå overtallighet, etc.

Dette har man allerede prøvd innenfor SAS, på den tiden da Braathens fløy som et "selvstendig" selskap i Norge under SAS-paraplyen.

Da BU ble oppkjøpt, var det en definert overtallighet i BU på snaut 100 piloter. Denne overtalligheten skulle bort før oppkjøpet. BUs pilotforening løste dette ved kollektiv deltid. I SAS ble 300 piloter sparket.

Etter oppkjøpet "kastet" SAS produksjon etter BU så det sang etter, og snart var alle pilotene i BU i fullt arbeid igjen. På toppen av dette skrev BUs pilotforening avtaler med Braathens som utelukkende hadde til hensikt å ta ytterligere produksjon fra SAS. Med dette ble samarbeidsklimaet ikke spesielt varmt...

SAS' pilotforeninger på sin side jobbet hardt med en produksjonsavtale som sikrer SAS-produksjon mot å bli overført til andre selskaper i gruppen, slik SAS gjorde med produksjonen i Norge. En avtale som etter integrasjonen mellom SAS og BU i Norge også ville omfatte BU-pilotene.

Så kom tiden for integrasjonsforhandlingene. De to største problemområdene var at SAS hadde sparket 300 piloter, mens i BU var det 100 piloter som i utgangspunktet hadde vært overtallige ved oppkjøpet, men fremdeles var i jobb, hvor en stor andel av disse hadde langt lavere ansiennitet enn de oppsagte i SAS. I tillegg var det kapteinsproblemet, hvor eldste styrmann i SAS ansatt i 1990, mens yngste kaptein i BU ansatt i 1996.

Enden på visa er at BU-pilotene har fått en avtale hvor de har nøyaktig de samme rettighetene i SAS Braathens-produksjon som om de hadde blitt ansatt i SAS den dagen de startet i Braathens. Det de har "solgt", er rettighetene til å fly langruter. Det de har oppnådd er at de kapteinene i Braathens som har inntil seks års lavere ansiennitet enn SAS styrmenn, beholder sine kapteinsstillinger. I tillegg har de BU-pilotene som har lavere ansiennitet enn oppsagte SAS styrmenn beholdt jobben.

Men nå viser det seg at heller ikke dette er godt nok for BU-pilotene. For de får jo "så mange svensker og dansker" foran seg på senioritetslisten, som også har rettigheter til kapteinsstillinger i SAS Braathens. Dette har de tydeligvis oppdaget nå, og prøver å skylde på avtaler som er skrevet i ettertid i SAS.

Faktum er at disse såkalte "nye" avtalene ikke representerer noen forandring i forhold til hvordan det alltid har vært i SAS. Danske og svenske piloter har faktisk rettigheter til kapteinsstillinger i Norge, på samme måte som norske SAS-piloter har rettigheter til kapteinsstillinger i Sverige og Danmark.

At BUs piloter har trodd at SAS-pilotene skulle komme til å avtale bort disse rettighetene er for meg en gåte. Det SAS-pilotene har gjort er å komme fram til en avtale som er som den alltid at vært med SAS. Om BU-pilotene hadde trodd at SAS-pilotene skulle avtale bort rettigheter i SAS for å tekkes BU-pilotene, får dette stå for deres regning.

Med de avtalene som foreligger, vil en styrmann fra BU bli kaptein like fort som en norsk SAS-styrmann som ble ansatt på samme dato. Men dette er altså ikke bra nok for BU-pilotene. For det er så alt for mange svensker og dansker i SAS. Og de har et eller annet bilde om at det kun er i Norge det vil bli sjekket ut kapteiner de neste 20 årene.

BU-pilotene krever "likebehandling", men kan altså ikke akseptere at man nå er en del av et større system, og ønsker dermed å splitte opp pilotgruppen i SAS til tre separate grupper på hver sin lille haug, med hver sin nisselue tredd nedover øynene. :devot:

DY
24-02-2005, 10:16
Originally posted by Pooh

Etter oppkjøpet "kastet" SAS produksjon etter BU så det sang etter, og snart var alle pilotene i BU i fullt arbeid igjen. På toppen av dette skrev BUs pilotforening avtaler med Braathens som utelukkende hadde til hensikt å ta ytterligere produksjon fra SAS. Med dette ble samarbeidsklimaet ikke spesielt varmt...

Oppklarende og informativt skrevet.
Det som kanskje forundrer meg er at SAS selskapet valgte å å gi Braathens piloter jobber tilbake før SAS piloter. Kanskje det var fordi BU gikk med overskudd, hadde billigere piloter?? Bare en tanke....

Pooh
24-02-2005, 10:32
Det at BU-pilotene nå skal begynne å fly på SK arbeidstidsavtaler, burde vel være svar godt nok.

DY
24-02-2005, 10:33
Usikker på hva du svarer på...

Pooh
24-02-2005, 10:35
Originally posted by DY
(...) hadde billigere piloter??

DY
24-02-2005, 10:40
Måtte vel vært enda gunstigere for SAS å få SAS pilotene på BU arbeidsavtaler.....siden BU tjente penger. Men det er vel å forvente for mye....

Pooh
24-02-2005, 10:50
Det var jo nettopp det som var poenget. SAS-avtalen er billigere, da den har større fleksibilitet og gir mulighet for et større arbeidstidsuttak enn BU-avtalen.

DY
24-02-2005, 10:53
Javel. Da har jeg misforstått. Trodde BU sin var mer lønnsom. Case closed:up:

Superhai
24-02-2005, 11:35
Rettighetene i 3-partsavtalen skal opprettholdes

[22. februar 2005 kl. 14:00]

SAS Braathens' ledelse vil i dialog med konsernledelsen se på om det er uklarheter i forståelsen av 3-partsavtalen som ble forhandlet frem før jul.

SAS Braathens og pilotene i Braathens og Scandinavian Airlines ble i desember enige om en såkalt trepartsavtale som dannet grunnlaget for en samtidig virksomhetsoverdragelse av 800 norske piloter til SAS Braathens. Avtalen fikk ved uravstemning klar flertallstilslutning fra pilotene.

Ledelsen i SAS Braathens har i disse dager mottatt et brev fra de tidligere Braathens-pilotenes advokat. I brevet hevdes det at SAS-pilotene og SAS-konsernet har fremforhandlet justeringer i SAS-flygernes løpende kollektivavtale, som de tidligere Braathens-pilotene tolker som avvik fra ordlyden i den omforente trepartsavtalen.

Det er SAS Braathens' klare oppfatning at de rettigheter som følger av trepartsavtalen skal opprettholdes for alle parter. SAS Braathens-ledelsen vil i dialog med konsernledelsen se nærmere på hvorvidt det foreligger eventuelle uklarheter om forståelsen av punktene som påpekes. SAS Braathens-ledelsen vil i løpet av noen dager komme tilbake til Braathens-pilotenes advokat med sitt svar på henvendelsen.

fra SAS portalen

FBU 4EVER
24-02-2005, 11:36
Det er en myte at BU-pilotene er så mye billigere enn SAS.Jeg har i en årrekke hatt när kontakt med tidligere kollegaer som nå jobber i BU.Vi har sammenlignet lönn,friavtaler og andre vilkår og det er minimale forskjeller.BU piloter har hatt endel charter som SK-piloter ikke har hatt.Dette har fört til noe höyere block hours enn SK.
Da BU fikk praktisk talt all flyging til Troms og Finmarki BU/SK perioden og SK-piloter kun fikk syd-Norge,förte dette til at BU-piloter begynte å produsere flere block hours mens SK-piloter satt igjen med färre (OSL-TOS=1:50 mens OSL-SVG=0:45).Dette var SAS intensjon med forskyvningen av produksjon;de "effektive" BU-pilotene ble da også brukt mot oss i K-forhandlingene.Surprise,surprise!

Vi SAS-piloter har aldri bedt SAS om å kjöpe BU,snarere tvert imot!Vi har fremdeles LIN-oppkjöpet i friskt minne og ville for all del unngå denne problemstillingen igjen.Med en annen eier enn SAS ville det ha blitt en sunnere utvikling på konkurransen.Det ville värt enklere for alle parter i SAS å forholde seg til hverandre i en slik siyuasjon.Med BU i kurven ville det bare bli konfrontasjon mellom Pilotforeningene i SAS og konsernledelsen,som falt for fristelsen det er å sette fagforeningsgrupper opp mot hverandre.Vi har sett hva det förte til for kabinforeningene,men det ser ut til at SAS heller vil ha interne konflikter fremfor en felles front mot utvendige konkurrenter.SAS sin strategi har omtrent samme virkning som en borgerkrig.Og på det grunnlaget skal man drive et serviceselskap?!?

Paragraf 16 omhandler regler for bidding og tildeling av langruter,samt de praktiske delene rundt ut- og hjemreise for de aktuelle pilotene.Denne paragrafen måtte justeres da også kortruteflyene ble baserelatert på samme måte som langruteflyene.En ren,intern SAS-forordning.Så enkelt er det!