PDA

View Full Version : Mer KLM trøbbel i TRD


MD11
20-01-2009, 12:49
Mye delays og innstillinger for KLM på Værnes i det siste, nok en oljelekkasje satte en stopper for 0615 avgangen i dag, bare 6 dager etter generatorproblemet som førte til at et fly på samme avgang på snu.

I tillegg så jeg selv at avgangen kl 06315 forrige lørdag var utsatt til kl 1300.

Nå er det på tide at Embraer kommer:D

Stasjonssjef Trond Kopreitan bekrefter overfor adressa.no at det har skjedd en oljelekkasje i KLM-flyet.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1230935.ece

LN-MOW
20-01-2009, 13:48
... og ombord er VC-10 paa vei til SEA .... han meldte om boarding litt over 12 .. forhaapendtligvis er de paa vei naa.

LTH
20-01-2009, 17:34
Det virker som om KLM har endel trøbbel med Fokker 70 og Fokker 100 maskinene sine. Jeg synes jeg ser en maskin stående på TRD med snag stadig vekk....:(

LN-FOC
20-01-2009, 18:14
Men nå tror jeg AMS-TRD ligger inne med Embraer 190 fra oktober av :-)

Wf-pax
20-01-2009, 22:51
Embraer 190 ligger inne på enkelte flygninger i juni/juli også ;)

Novair
21-01-2009, 16:50
Embraer 190 vil komme i løpet av året:

Gårsdagens oljelekkasje var den tredje hendelsen på KLMs 06.15 avgang fra Værnes til Amsterdam siden starten av desember 2008. KLM vil erstatte problemflyene i løpet av 2009.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1231845.ece

Wishmaster
21-01-2009, 17:27
Hufff, blir det teknisk på denne, så blir det som med Fxxx-serien, med mindre noen har teknisk utsjekka personell rundt TRD området? Men nye fly, så det bør jo være bedre teknisk stand.

VC-10
21-01-2009, 20:29
Hei - hei!

Ja jeg var ombord på vei til Seattle. Alt så greit ut - motorene startet opp og vi ble pushet ut. Så taxet vi tilbake og fikk beskjed om at det var et teknisk problem. Det viste seg at det flommet ut drivstoff fra under flyet. Vi ble dratt til en annen stand for å unngå å stå over bensinen, og de håpet de fikk fikset det. Men det fikk de ikke, det fortsatte å renne fra en ventil som hadde slått seg vrang, så vi måtte forlate maskinen.
Vi fikk beskjed om at vi måtte vente på en tekniker som kom med det neste flyet fra Amsterdam. Heldigvis klarte jeg å bli førstemann opp på billettkontoret for ombooking. Det gikk greit og jeg ble overført til SAS 0755 til Oslo, og deretter med KLM til AMS og videre direkte til Seattle. Den ruten var egentlig grei, for den medførte at jeg skulle komme 2 timer tidligere til SEA enn planlagt. Men - så klarte Røros å gjøre noe tull med bookingen slik at SAS ikke klarte å sjekke meg lenger enn OSL. Der hadde jeg en snau time til å ta ut bagasjen på OSL, få ordnet bookingen og sjekke inn hos KL. OSL var selvfølgelig stengt for brøyting, så bye bye til KLM. Forøvrig var de veldig hjelpsomme og fikk meg inn på 1220 flyet til AMS og deretter umiddelbart til MSP og derfra til SEA. Vanligvis pleier jeg jo å kose meg på flyplasser, men drøye 4 timer i mørket på MSP kunne jeg godt ha unnvært.
Til slutt endte det med at vi bare med nød og neppe kom ned på SEA pga tåke.
Men - jeg kom fram til slutt, 7 timer etter skjema og rimelig knekt.
Dette var historien om hvordan KLM´s lekke F100 påvirket min lange reise!

;-) VC-10

BSSW
21-01-2009, 21:12
Til slutt endte det med at vi bare med nød og neppe kom ned på SEA pga tåke.

Ja, det bra med tåke på SEA da jeg ankom også. Da vi skulle lande så "dukket" plutselig rullebanen opp under oss... Satt og hørte på ch 9 på UA 407 og fikk høre at RVR var på 800ft da vi landet på 16R. Grensen på våres A320 var 300ft, så det gikk fint med oss.

MD11
14-02-2009, 17:22
Dagens ettermiddagsavgang med 89 pax innstillt, teknisk på F100. Intressant at KLM eri dialog med WF angående teknikere i TRD.

Så kommer EMB190 tidligere enn planlagt:

- Alle Fokker 100-maskiner på denne ruten vil være erstattet innen slutten av juni. Da blir de erstattet av state of the art-typen Embraer 190, sier Verhagen.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1275481.ece

Jens W
14-02-2009, 18:49
Så kommer EMB190 tidligere enn planlagt:


Hva jeg kan se, så ligger alle flyvningene fr.o.m. sommerrutenes start 29/3 inne som E190.

Northrider
14-02-2009, 19:37
Hvor mange EMB190 har KLM innen 29/3? K
KRS skal også over på å operere kun EMB190 på sin AMS-rute.

Novair
14-02-2009, 19:51
Jeg ser at tipset mitt ble brukt ja :)

LTH
14-02-2009, 19:55
Tidligere i uka stod det en KLM F100 med teknisk på TRD også....

MD11
14-02-2009, 23:23
Jeg ser at tipset mitt ble brukt ja :)

I.o.m at vi skulle til Murcia i dag var jeg og enva fra forumet til stede da dette inntraff så vi kontaktet adressa + at vi sendte inn bilde. Litt dårlig at jeg ikke ble kreditert :(

Kanskje du får noen tipskroner:D Håper dere hadde en fin tur til MJV:D Tripreport ser vi frem til.

Novair
14-02-2009, 23:26
Kanskje du får noen tipskroner:D Håper dere hadde en fin tur til MJV:D Tripreport ser vi frem til.

hehe, trukke det du :) Turen var flott! Rapporten er under "produksjon".

Novair
15-02-2009, 22:34
KLM med problemer IGJEN:

I går var det problemer med elektronikken. I dag var det en drivstofflekkasje som førte til mye ventetid for KLMs passasjerer fra Værnes.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1275879.ece

Drivstofflekkasje denne gangen også.

LTH
15-02-2009, 22:38
Jeg så maskinen sto på TRD i ettermiddag. Det er VELDIG OFTE teknisk på disse maskinene. Gleder meg til Embraer 190 kommer :D

Vede
15-02-2009, 23:27
Den ene daglige mellom SVG-AMS som flys med Fokker er VELDIG ofte kansellert. Så tydligvis har de store problemer med Fokkerene sine.

Hickok
15-02-2009, 23:42
Det er vel helst F100 som er problembarnene. vel? F70 mener jeg å ha lest at er langt mer til å stole på-

Northrider
15-02-2009, 23:56
KLM opererer med F70 på KRS, og det er veldig sjeldent noen problemer her.
Men når de sender inn F100 på enkelte avganger, blir det jaggu med et par delays eller kanselleringer. :)

Blubird
16-02-2009, 00:02
KLM cityhopper er allerede godt i gang med utfasingen av F100. Minst én maskin er ferget til lagring og i følge diverse kilder skal det gå relativt radig med de resterende.

MD11
16-02-2009, 00:24
Får håpe de får orden på problemene slik at man oppnår en regularitet som er tilfredstillende på Værnes og de andre flyplassene i Norge som trafikkeres av F100. Men heldigvis er ikke EMB190 langt unna:D

Blue Line fløy jo lenge for WF med F100 og der var regulariteten meget bra i følge det jeg hørte på Værnes.

O_K_
16-02-2009, 10:01
Ja, mitt intrykk var også at blueline hadde lite tull med sin F100 som gikk der, i alle fall sammenliknet med hva KLM har. Dette til tross for at blueline ble ganske negativt motatt blandt en del her. Ukjent flyskelskap, de ansatte snakket ikke norsk, setenefargen var stygg, noen fant et leselys som ikke virket, det var ikke måte på hvor håpløst folk mente det var. Så om de hadde hatt store regularitetsproblemer ville det helt sikkert kommet frem i pressen. Til orientering så trivdes jeg kjempegodt ombord, og av alle de 3 Q400 erstatningene til SAS/WF jeg opplevde var blueline klart den beste.

Maltwhisky
24-02-2009, 20:35
Så var det på han igjen...

KL1174 (12:10) ble to timer forsinket etter tekniske problemer (noe med de-icing anlegget til flymaskinen). Dette løste seg raskt da de nå ha hyret inn en tekniker med F100-kompetanse som er basert i Trondheim.

Ellers bør KLM-crewet (særlig kapteinen) og RFly roses for svært god takling av situasjonen: Hyppige PA-meldinger (teknisk feil, vi sjekker nå, tekniker på vei fra Trondheim, tekniker ankommet, feilen ordnet og vi tester nå systemene osv). Kapteinen selv var den som opplyste om nøyaktig hva som feilet maskinen. Crewet satt (nesten) hele tiden i kafe-området sammen med pax'en - som nesten med en gang fikk matkuponger utdelt. I tillegg sto en person fra RFly hele tiden i gaten for å svare på eventuelle spørsmål.

WF354 hadde også tekniske samtidig, der ble det bare byttet flymaskin - noe som førte til at pax måtte gå fra gate 43 til gate 37 (rundt hjørnet) utendørs.

Vede
24-02-2009, 20:39
Det må jeg si. Veldig bra håndtert av Rfly og Crewet.

LTH
24-02-2009, 20:48
Så var det på han igjen...

KL1174 (12:10) ble to timer forsinket etter tekniske problemer (noe med de-icing anlegget til flymaskinen). Dette løste seg raskt da de nå ha hyret inn en tekniker med F100-kompetanse som er basert i Trondheim.



Har KLM ordnet seg med Fokker 100 teknikker på TRD? Leier de tjenesten fra SAS eller?

Maltwhisky
24-02-2009, 20:50
Har KLM ordnet seg med Fokker 100 teknikker på TRD? Leier de tjenesten fra SAS eller?

Niks. Det er visstnok en kar som holder til i Trondheim (by). Og det å vente på at han skulle komme seg ut til TRD utgjorde omtrent halve forsinkelsen. Alternativet hadde jo vært som vanlig å vente på tekniker fra AMS.

VC-10
24-02-2009, 20:56
Så var det på han igjen...

KL1174 (12:10) ble to timer forsinket etter tekniske problemer (noe med de-icing anlegget til flymaskinen). Dette løste seg raskt da de nå ha hyret inn en tekniker med F100-kompetanse som er basert i Trondheim.

Ellers bør KLM-crewet (særlig kapteinen) og RFly roses for svært god takling av situasjonen: Hyppige PA-meldinger (teknisk feil, vi sjekker nå, tekniker på vei fra Trondheim, tekniker ankommet, feilen ordnet og vi tester nå systemene osv). Kapteinen selv var den som opplyste om nøyaktig hva som feilet maskinen. Crewet satt (nesten) hele tiden i kafe-området sammen med pax'en - som nesten med en gang fikk matkuponger utdelt. I tillegg sto en person fra RFly hele tiden i gaten for å svare på eventuelle spørsmål.

WF354 hadde også tekniske samtidig, der ble det bare byttet flymaskin - noe som førte til at pax måtte gå fra gate 43 til gate 37 (rundt hjørnet) utendørs.

Ja - det skal de ha. Da flyet mitt ble kansellert den morgenen, var det kapteinen selv som kom bak i kabinen og opplyste om problemene, og Rørosfly gjorde også en god jobb etter at vi ble "evakuert", og det ble klart at det gikk mot kanselering!
Roses de som roses bør :spin

VC-10

JoeW
24-02-2009, 20:57
Hva slags flyteknikker med gyldig F100-stertifisering holder til i Trondhjem by? Er det ikke visse krav for stertifiseringen at du må gjøre det jevnlig - eg. at det ikke holder med en pensjonist el.?

Maltwhisky
24-02-2009, 21:45
Hva slags flyteknikker med gyldig F100-stertifisering holder til i Trondhjem by? Er det ikke visse krav for stertifiseringen at du må gjøre det jevnlig - eg. at det ikke holder med en pensjonist el.?

Hvem han er og hvor han kommer fra vet jeg ikke. For alt jeg vet er det en oppgave som går på rundgang blant teknikerne på AMS fram til de nye flyene tar over.

sail4fun
24-02-2009, 21:58
Rart om ikke vedkommende da er på flyplassen når klm har fly der ?

LTH
24-02-2009, 22:12
Hvis vedkommende teknikker er ansatt hos KLM burde han kanskje bo på Rica Hell Hotel, da det er kun 2 minutter unna de "syke" Fokkerne....

O_K_
24-02-2009, 22:13
Hvor skulle stakkaren bodd da? Skulle KLM til en hver tid ha en tekniker i Hell? :-P

Det kunne det sikkert blitt mye firmahumor av... "I'm going to Hell for a week", "I just came back from my week in Hell". Nei, er nok best å plassere han i urbane Trondheim. Tillgangern på karsk er også dårligere der.

Men seriøst, jeg er enig, det logiske hadde jo vært å ha han nærmest mulig der flyene er.

JoeW
24-02-2009, 22:34
Om han da er utplassert fra KLM (hvilket forsåvidt maker sense med tanke på alle de problemene det har vært...)...

Vede
24-02-2009, 22:45
Kan jo være han jobber på flyene når de står nattparkert. Men er byen på dagen. Noe lignenene skjer på Sola der alle selskaper som operer BAe146/Avro har tekniker gjennom Storm Aviation. Han er der når flyene kommer på nattstopp, men ikke alltid han er der når det er en avgang med BAe146/Avro

Jens W
25-02-2009, 01:04
Siden man bruker ordene "hyret inn", så har jeg en vag mistanke om at det er ren tilfeldighet at vedkommende ble "funnet" i motsetning til ansatt hos/for KLM.
Det kan jo være snakk om outsourcing selvfølgelig, men jeg tror nok at KLC som har den F70/100-flåten de har i så tilfelle sender en egen kar.

I flybransjen med all dens dynamikk så er det vel ikke så uvanlig at selv teknikere kan finne på å pendle ganske så langt også, og at han dermed tilfeldigvis bare var hjemme?
(Om tekniker fra selskap A med cert på F100 får jobbe på en F100 fra selskap B sånn uten videre vet jeg ei dog)

KLMfan
25-02-2009, 08:41
Så vidt jeg vet har Martinair teknisk på fokkerene til KLC....

mulig jeg bommer, men var sånn en periode hvertfall

Maltwhisky
25-02-2009, 09:03
Siden man bruker ordene "hyret inn", så har jeg en vag mistanke om at det er ren tilfeldighet at vedkommende ble "funnet" i motsetning til ansatt hos/for KLM.
Det kan jo være snakk om outsourcing selvfølgelig, men jeg tror nok at KLC som har den F70/100-flåten de har i så tilfelle sender en egen kar.

I flybransjen med all dens dynamikk så er det vel ikke så uvanlig at selv teknikere kan finne på å pendle ganske så langt også, og at han dermed tilfeldigvis bare var hjemme?
(Om tekniker fra selskap A med cert på F100 får jobbe på en F100 fra selskap B sånn uten videre vet jeg ei dog)

Legg ikke for mye i ordene "hyret inn", da dette var mine ord. Det jeg fikk vite var at de hadde en tekniker på vei fra Trondheim. Jeg spurte og grov ikke mer da Rfly-karen hadde nok å gjøre. Det eneste jeg vet om teknikeren er han kjørte Isuzu.

Maltwhisky
25-02-2009, 12:03
Ikke gøy å være KLM-passasjer på TRD om dagen:

06:15 Amsterdam KL1172 KLM Ny tid 13:00

LTH
25-02-2009, 13:08
KLM sliter enormt på TRD om dagen, ingen tvil om det. Ser en KLM Fokker 100 maskin stående utenfor Terminal B stadig vekk.... :(

O_K_
25-02-2009, 13:18
I dag er det vel antagelig ikke F100 eller KLM sin feil... AMS ble stengt en tid på grunn av Turkish ulykken.

gustavf
25-02-2009, 13:21
I dag er det vel antagelig ikke F100 eller KLM sin feil... AMS ble stengt en tid på grunn av Turkish ulykken.

Jeg kjenner noen som skulle med denne flighten. Den hadde trøbbel før AMS ble stengt.

O_K_
25-02-2009, 13:42
Ja, det skulle jo ikke forbause noen om en F100 fra Citihopper hadde småproblemer igjen. I dag gjorde det antagelig ikke så mye, da det sikkert er ganske mye kaos i AMS uansett, og lang ventetid for å komme ned (Har hørt de har åpnet med begrenset kapasitet).

Så forresten ikke at det var 06:15 avgangen, det var jo lenge før noe skjedde på AMS. De fleste har nok mistet connections så det holder. 5timer og 45 min er lenge å vente på TRD.

Er det noen som forresten vet om det er samme type problemer som går igjen på F100, eller om de bare er slitene og nærmer seg pensionsalderen?

STUER75
25-02-2009, 14:57
Så teknisk personell dreiv å skrudde på den i natt men så ikke hvilket selskap han tilhørte.

LN-CMN
25-02-2009, 15:10
Hvordan er det med Austrian sine Fokkermaskiner som oppererer OSL? Virker ikke som om de har problemer.. ?

KennethGS
25-02-2009, 15:14
Så vidt jeg vet har Martinair teknisk på fokkerene til KLC....

mulig jeg bommer, men var sånn en periode hvertfall

Martinair har fremdeles teknisk på Fokkerene.

Ikke direkte relatert til KLC sine problemer på TRD, men Martinair stasjonerer en tekniker på Torp fremover, på ukentlig skift, for å bedre statistikkene der.
TRD og TRF har jo sånn sett det samme problemet. Blir det snag på flyet, så blir det stående inntil neste flight fra AMS kommer...

STARSHIP 2
25-02-2009, 15:35
Martinair har fremdeles teknisk på Fokkerene.

Ikke direkte relatert til KLC sine problemer på TRD, men Martinair stasjonerer en tekniker på Torp fremover, på ukentlig skift, for å bedre statistikkene der.
TRD og TRF har jo sånn sett det samme problemet. Blir det snag på flyet, så blir det stående inntil neste flight fra AMS kommer...

Evt kan Værnesflyet lande på Torp og plukke opp mer passasjerer om Torpmaskinen får problemer.

LN-KRF
25-02-2009, 16:09
Har Martinair Fokkere i flåten sin?

Trodde de kun hadde MD-11, A320 og B763...

Blubird
25-02-2009, 22:15
Har Martinair Fokkere i flåten sin?

Trodde de kun hadde MD-11, A320 og B763...

De har hverken Fokkere eller Airbus, kun MD11 og B763. A320 ble faset ut etter relativt kort tid.

HMWK
25-02-2009, 23:05
Det er som regel de fokkerne som KLM tok over etter Air UK som skaper problemer! Air UK var ikke de beste på MX sies det. Merpati fokkerne som KLM har, er vist mere pålitelige.

BSSW
25-02-2009, 23:39
Hvor mange er det som KLM tok over fra Air UK? Og er det bare F100 det er snakk om?

SpotOn
18-03-2009, 10:37
Morgenavgangen fra TRD var forsinket i dag også..... Er det noen som har oversikt over regulariteten til denne spesifikke avgangen?

Wishmaster
18-03-2009, 10:41
Hvor mange er det som KLM tok over fra Air UK? Og er det bare F100 det er snakk om?

Det er både F70 og F100. Og ingen teknikere i nærheten av OSL eller TRD som er kapabel til denne flytypen heller.