PDA

View Full Version : Da var det slutt: OSL-LCY


Someone
19-01-2009, 13:31
Ser ut som om fredag 27 mars er siste dag for OSL-LCY, hvilket også tyder på av Avroene forsvinner med sommerprogrammer.

Synd egentlig, for LCY er en genial flyplass hvis man skal til London:(

MD11
19-01-2009, 13:47
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.

MartinL
19-01-2009, 14:04
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.

Hva med BA og Sun-air?

TOS
19-01-2009, 14:27
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.

Det kan godt være at det er tilfellet, men fra 27. mars er det jo en god stund til forretningstrafikken normalt reduseres. :)

Jeg ser forøvrig at SAS også reduseres kraftig på OSL-MAN, hvor det iallefall i utvalgte uker jeg har sett på dette kun er direkteavganger man, tors, fre, søn. Er det fotballfolket man opprettholder ruten for, mon tro...?

litt-amatør
19-01-2009, 14:42
Dette er nok neppe en sesongvariasjon, april og mai er jo topp-tid for forretningstrafikken. Det er rett og slett ikke mange nok forretningspassasjerer i Norge til å få denne ruten til å lønne seg.

OSL-MAN, har ikke den vært 4-5 ggr/uken ganske lenge da? I så fall er det vel bare onsdagen som muligens forsvinner. Dette er vel i utgangspunktet en forretningsrute (i alle fall fra ARN og CPH), mens mitt sterke inntrykk er at den fra Norge i stor grad er basert på fotball og da er jo torsdag/fredag fra Oslo og søndag/mandag fra MAN ganske dominerende.

Må også si at SAS har rotet fælt med prisingen her ut fra det jeg kunne se i høst. Helgeprisene på denne ruten er ofte avsindig dyre, slik at man får inntrykk at flyene nærmest er fulle mange måneder i forveien. Men etterhvert begynner prisene å gå ned en del ofte. Men generelt vil jeg si at prisene OSL-MAN er høye, men det er jo andre på forumet som nok har adskillig bedre kunnskaper om dette ut fra at de bruker ruten mye.;)

Men det virker som det er umulig å få ruter fra Norge til andre byer i England enn London til å bli stabile. (Newcastle (FR), East Midland (NB), Bristol (SK), Manchester (BA) og delvis SK).

TOS
19-01-2009, 14:48
OSL-MAN, har ikke den vært 4-5 ggr/uken ganske lenge da? I så fall er det vel bare onsdagen som muligens forsvinner. Dette er vel i utgangspunktet en forretningsrute (i alle fall fra ARN og CPH), mens mitt sterke inntrykk er at den fra Norge i stor grad er basert på fotball og da er jo torsdag/fredag fra Oslo og søndag/mandag fra MAN ganske dominerende.


Det kan tenkes at du har rett i det. Mitt inntrykk fra tidligere har vært at det gikk hver dag bortsett fra lørdag, men det kan tenkes at jeg bare har vært "heldig" med de dagene jeg har fløyet til/fra MAN.

Men nå var egentlig posten om LCY, så jeg ber om unnskyldning for at det flyter litt over i noe annet.

EB
19-01-2009, 14:56
SAS har tidligere varslet at denne ruten hang i en tynn tråd om den ikke ble mer populær.

LN-AØR
19-01-2009, 15:48
Hva med BA og Sun-air?

Det kunne jo vært noe. BA CityFlyer har mange connections fra LCY videre i Europa og man slipper maset på LHR. Tipper nok BA kommer til å snuse på ruten dersom SK stanser flyvningene i mars.

litt-amatør
19-01-2009, 15:53
Når SAS ikke lykkes, er det noe som tilsier at BA skal gjøre det? Det vil jo også bli i direkte konkurranse med sin egen LHR-rute som sliter så det holder for tiden.

CK
19-01-2009, 16:20
tja, si ikke dét, litt-amatør, det kan godt tenkes BA får det til selv om SAS ikke gjør det. Nå er det lenge siden jeg så på trafikkstrømmene mellom LON og OSL, men om ettersørselen er større FRA LCY enn til, så kan det godt tenkes at BA får en mer populær tidtabell med base på LCY enn det SAS fikk til. SAS kjørte jo ikke denne på eget metall, men en wet-lease med Transwede (som vel ikke gjør den veldig billig). BA citiflyer satser stort på LCY og skal erstatte sine dyre Avro'er med E-190 og E-170 (som er godkjent for LCY ops). E-170 er nok bedre tilpasset OSL-LCY enn Avro'en. Q400 hadde vært bra, men den klarer ikke LCY-OSL med full maskin (og dessuten er det jo ikke noen SK-maskin lenger, og WF har ingen i OSL)). Direkte konkurranse med LHR-ruten er neppe noe problem - BA har jo det fra før av på alle andre ruter der de flyr både LCY og LHR (og SAS hadde og har jo det samme fra Skandinavia)

Someone
19-01-2009, 16:24
tja, si ikke dét, litt-amatør, det kan godt tenkes BA får det til selv om SAS ikke gjør det. Nå er det lenge siden jeg så på trafikkstrømmene mellom LON og OSL, men om ettersørselen er større FRA LCY enn til, så kan det godt tenkes at BA får en mer populær tidtabell med base på LCY enn det SAS fikk til.

Men nå er vel trafikkstrømmen Oslo-London større til London enn fra og man derfor måtte/burde hatt night-stop på OSL for å få gunstige avgangstider. Og da blir det fort endel dyrere for et LCY basert selskap. Nå er det jo mange andre faktorer som spiller inn, men jeg ser ikke for med BA Citiflyer på LCY-OSL

Joker7913
19-01-2009, 16:29
Men nå er vel trafikkstrømmen Oslo-London større til London enn fra og man derfor måtte/burde hatt night-stop på OSL for å få gunstige avgangstider. Og da blir det fort endel dyrere for et LCY basert selskap. Nå er det jo mange andre faktorer som spiller inn, men jeg ser ikke for med BA Citiflyer på LCY-OSL

Nu har BA jo andre mulgheder end CityFlyer for at flyve OSL-LCY, nem EZ, de starter jo idag på BLL-LCY, i forvejen har EZ jo en del produktion på OSL, så det er vel i sdiste ende et sprøgsmål om "connecting the dots", der er måske nok pax til en EZ jet, selvom der ikke er det til en TF Avro

Northrider
19-01-2009, 16:32
Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.

CK
19-01-2009, 16:47
Q400 har - som jeg har påpekt tidligere - en delbegrensninger på LCY. En Q400 vil ikke kunne fly til hverken OSL, BGO eller TRF med full last, men må blokke minst 10 seter på returen fra LCY. Dash 8-300 mener jeg skulle klare det, men det blir altfor lang flytid til at det blir interessant. Ellers hadde det vært perfekt. Hvordan er det med 328/328JET? Noen som vet om den har range til OSL-LCY?

Rob Mulder
19-01-2009, 16:59
Man kan alltid fly med KLM via Amsterdam. De bruker Fokker 50 på denne ruten.

Jeg fikk forresten noen fine bilder fra den første E190 til KLM. Skal scanne dem inn og sette dem på forumet.

Tommy777
19-01-2009, 17:53
Man kan alltid fly med KLM via Amsterdam. De bruker Fokker 50 på denne ruten.



Grunnen til at forretningsfolk velger LCY er jo for aa spare tid. Aa ta ett hopp via Amsterdam bli jo derfor helt haaploest

LN-AØR
19-01-2009, 18:23
Hvordan er det med 328/328JET? Noen som vet om den har range til OSL-LCY?
328 prop har range på ca. 1500 km. jet på 3700 km. OSL-LON er rundt 1200 km.

FlightDeck
19-01-2009, 21:59
Det er fint at SAS gjør disse justeringene ettersom både LCY- og MAN-ruten ikke har vært spesielt vellykkede.

Det er åpenbart at det blir vanskelig for SAS å tjene penger på LCY i en nedgangskonjunktur når de ikke har klart det i oppgang. Selv om LCY er praktisk og tidsbesparende i seg selv, har den ikke så sentral beliggenhet i forhold til London utover City. Prisene har dessuten vært relativt stive på denne ruten, LCY er ikke billig å fly på og innleide flyselskaper på ruter som ikke er ordentlig etablert, er risikabelt. Det var nok heller ikke så lurt å kjøre denne ruten i fullt program gjennom hele sommeren slik de gjorde i fjor.

MAN-ruten har jeg fløyet en god del ganger i høst, men rutetiden er jo så dårlig (ut 09.30, hjem 11.30) at man faktisk kommer tidligere til Manchester ved å reise via København. SAS har åpenbart tapt en god del trafikk ettersom CPH og ARN har stukket av med de beste rutetidene. CPH-ruten er nesten alltid full når jeg har reist med den, mens OSL-ruten sjelden har mer enn 50 passasjerer. Ruten har gått på mandager, torsdager, fredager og søndager i vinterprogrammet og alle dager med unntak av lørdag i sommerprogrammet. Rutetiden blir endret til det bedre fra sommerprogrammet og dette vil nok gjøre at flere opplever ruten som attraktiv.

Uansett, jeg er glad for at SAS er føre-var og gjør denne type kutt. Noe LCY-rute for Norge får vi neppe se igjen med det første, og det har ellers vist seg gang på gang at det er vanskelig med ruter fra Norge til Nord-England.

FlightDeck
19-01-2009, 22:02
Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.

Hvorfor i alle dager skal det være marked for denne ruten fra Torp når det ikke er det fra Oslo?

Someone
19-01-2009, 22:53
328 prop har range på ca. 1500 km. jet på 3700 km. OSL-LON er rundt 1200 km.

Pga diverse begrensninger på LCY blant annet iforhold til climb er disse max range tallene irrelevante. F.eks så har q400 store vekt begrensninger på LCY-CPH selv om det er mye kortere enn max range.

FlightDeck
20-01-2009, 23:55
Må også si at SAS har rotet fælt med prisingen her ut fra det jeg kunne se i høst. Helgeprisene på denne ruten er ofte avsindig dyre, slik at man får inntrykk at flyene nærmest er fulle mange måneder i forveien. Men etterhvert begynner prisene å gå ned en del ofte. Men generelt vil jeg si at prisene OSL-MAN er høye, men det er jo andre på forumet som nok har adskillig bedre kunnskaper om dette ut fra at de bruker ruten mye.;)

Det er riktig. For helgeturer Oslo-Manchester-Oslo har prisene vært vanvittige, med billetter til 1500-2000 per strekning mange måneder i forveien. De eneste dagene det har vært mulig å oppdrive billetter fra Oslo til Manchester til laveste pris, ca. 500-700 kr., er søndager og mandager.

Kabinfaktoren har vært mildt sagt begredelig alle gangene jeg har reist med denne ruten, ofte ikke mer enn 30-40 passasjerer om bord.

TOS
21-01-2009, 00:52
Det er riktig. For helgeturer Oslo-Manchester-Oslo har prisene vært vanvittige, med billetter til 1500-2000 per strekning mange måneder i forveien. De eneste dagene det har vært mulig å oppdrive billetter fra Oslo til Manchester til laveste pris, ca. 500-700 kr., er søndager og mandager.

Kabinfaktoren har vært mildt sagt begredelig alle gangene jeg har reist med denne ruten, ofte ikke mer enn 30-40 passasjerer om bord.

Når man hører slike historien (som ikke bare er basert på en enkelt observasjon) så lurer man unektelig litt på hva revenue management til SAS driver på med. Spekulerer de i utgangspunktet i at det er så mange fotballinteresserte mennesker som skal fra OSL til MAN...? De gjetter tydeligvis ikke riktig siden kabinfaktoren høres ut til å være skremmende lav.

litt-amatør
21-01-2009, 01:16
Når man hører slike historien (som ikke bare er basert på en enkelt observasjon) så lurer man unektelig litt på hva revenue management til SAS driver på med. Spekulerer de i utgangspunktet i at det er så mange fotballinteresserte mennesker som skal fra OSL til MAN...? De gjetter tydeligvis ikke riktig siden kabinfaktoren høres ut til å være skremmende lav.

Ja, enig. Jeg vet ikke om det lykkes dem å fylle opp helgeflyene helt. Mulig en del plasser går/reserveres (?) til diverse reiseselskaper som arrangerer fotballturer? SAS tilbyr jo selv fotballpakker med stadionbillett og overnatting. Alldeles utmerket inntil man prøver å få flybilletter...:8: Da får man opp ville priser.

Jeg har fulgt godt med på prisene på denne ruten de siste 1 1/2 - 2 årene og i fjor hadde de i alle fall heftige prisdumping i forbindelse med kampanjer. Og det skal sies; var det en destinasjon i julekalenderen nå sist hvor tilbudet ikke var så verst, var det nettopp MAN, hvor man gikk kraftig ned også på en del helgeavganger.

FlightDeck
21-01-2009, 01:32
De nye avgangstidene:

Oslo-Manchester: 17:50 - 19:00
Manchester-Oslo 19:50 - 22:45

Ruten skal gå mandag, tirsdag, torsdag, fredag og søndag - med noen unntak - og dermed er tirsdag lagt til i forhold til vinterprogrammet. I forrige sommerprogram gikk ruten også på onsdager. I ruteprogrammet er denne lagt inn med gammel avgangstid, men det er ikke mulig å bestille denne.

SAS øker for øvrig fra en til to daglige avganger fra Stockholm, mens København-Manchester opprettholdes med to daglige, mot tre daglige i forrige sommerprogram.

TOS
21-01-2009, 09:21
De nye avgangstidene:

Oslo-Manchester: 17:50 - 19:00
Manchester-Oslo 19:50 - 22:45

Ruten skal gå mandag, tirsdag, torsdag, fredag og søndag - med noen unntak - og dermed er tirsdag lagt til i forhold til vinterprogrammet. I forrige sommerprogram gikk ruten også på onsdager. I ruteprogrammet er denne lagt inn med gammel avgangstid, men det er ikke mulig å bestille denne.

SAS øker for øvrig fra en til to daglige avganger fra Stockholm, mens København-Manchester opprettholdes med to daglige, mot tre daglige i forrige sommerprogram.

Disse rutene korresponderer dessverre dårlig for mitt vedkommende, og sannsynligvis alle nord for TRD. Men sånn er det bare av og til...

JetBlue
21-01-2009, 12:12
Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.

Glem det! Det er uansett ikke noe stort forretningsmarked fra Torp.

Someone
21-01-2009, 12:15
Glem det! Det er uansett ikke noe stort forretningsmarked fra Torp.

Og ihvertfall ikke innen finans.

De næringene som holder til innen for TRF sin radius har normalt behov for å dra til andre steder enn City

DY1908
22-01-2009, 12:37
Bekymringsfullt at SK ikke fikk butikk i LCY-prosjektet. Nå kommer BA, og sitter trolig på bedre slottider i LCY enn SK hadde.

MartinL
22-01-2009, 13:07
Bekymringsfullt at SK ikke fikk butikk i LCY-prosjektet. Nå kommer BA, og sitter trolig på bedre slottider i LCY enn SK hadde.

Mener du at BA kommer som i at de har bestemt seg for å erstatte SAS sin rute?

SAS skal uansett ha for at de forsøkte!

Blubird
22-01-2009, 13:21
Hvis BA finner butikk i å fly LCY-OSL, så må jo dét bare være positivt for oss.

CK
22-01-2009, 14:38
Ingen kunne vite, da LCY ble startet, at finans-businessen skulle tanke så spektakulært. Whoa!

jb1
31-01-2009, 17:56
Disse direkterutene skal legges ned.

http://www.aftenposten.no/reise/article2898264.ece

Aftenposten har oversikt over kommende nedleggelser og opprettelser av ruter fra OSL.