PDA

View Full Version : SK vs DY i Norge.


Hickok
19-01-2009, 07:39
Ettersom jeg nå sitter her på BGO på en mandag morgen, og ikke har særlig mer fornuftig å ta meg til akkurat nå, så slo det meg plutselig at det går fryktelig mange DY flygninger til OSL nå på morgenkvisten. Tidligere har jo SK sitt største force vært hyppigheten av avganger. Så vidt jeg kan se, så har nå DY kun en avgang færre (6 vs 7) på mandager fra 06-09:30 BGO-OSL. Tirsdag-fredag er dette tallet 5 vs 7. På returen er fortsatt SK noe bedre i tidsrommet de fleste jobbreisende drar, altså 15-19. Her har SK 6 mot DY sine 4.

Uten at jeg har sjekket resten av de de tunge innenlandsrutene, så slår det meg nå at DY er i ferd med å viske ut stadig flere av forskjellene de to selskapene i mellom. Spørsmålet er vel egentlig om det er DY som har økt antallet avganger i dette tidsrommet den senere tiden, eller det kun er SK sine nedskjæringer som gjør at dette nå er så pass likt. Jeg vet jo for eksempel at 06:35 avgangen BGO-OSL forsvant i høst, men kan ikke huske at flere også er borte.

EB
19-01-2009, 07:45
DY har vel kuttet mye i Europa for å bygge opp norsk innenriks og da særlig BGO, TRD og SVG.

Flyer
19-01-2009, 10:09
Spørsmålet er vel egentlig om det er DY som har økt antallet avganger i dette tidsrommet den senere tiden, eller det kun er SK sine nedskjæringer som gjør at dette nå er så pass likt.

Både SK og DY har kuttet avganger innenriks i vinter, men DY er fortsatt ikke i næheten av å ta igjen SK på antall innenriks avganger. Akkurat i peak mellom 6-9 er det jo ikke mulighet for å klemme inn flere enn 6-7 avganger, men gjennom dagen ligger SK med 3-4 flere avganger til BGO fex.

Du kan jo sammenlikne domestic pax-tall for 2008: SK ligger godt over 7 millioner, DY ligger på omtrent halvparten.

Ha en god snørik dag...

ENKB
19-01-2009, 10:11
Den samme tanken har slått meg også, veldig mye DY flighter plukkes opp på Radar Boxen. Så langt i dag leder SAS med 16 flighter mot Norwegians 9.

Hickok
19-01-2009, 15:32
Både SK og DY har kuttet avganger innenriks i vinter, men DY er fortsatt ikke i næheten av å ta igjen SK på antall innenriks avganger. Akkurat i peak mellom 6-9 er det jo ikke mulighet for å klemme inn flere enn 6-7 avganger, men gjennom dagen ligger SK med 3-4 flere avganger til BGO fex.

Du kan jo sammenlikne domestic pax-tall for 2008: SK ligger godt over 7 millioner, DY ligger på omtrent halvparten.

Ha en god snørik dag...
Joda, er enig med det, men de siste måneders utvikling gjør at jeg tviler sterkt på at dette forholdet blir 1:2 i 2009. I vår o g tidlig høst hadde nok SK dobbelt så mange avganger BGO-OSL, men det har de langt fra nå. Har som sagt ikke studert andre ruter, men jeg mistenker at dette forholdet ikke er spesielt på Bergensruten. Husk også at DY har to daglige til Rygge som teller inn i totalen. Blir egentlig ikke så veldig overrasket om DY kun ligger 15-20% bak SK i passasjerantall i Norge i 2009, og de i det hele tatt kommer til å være bak....

FlightDeck
19-01-2009, 22:07
Norwegian har gjort endringer i tidtabellen mellom Oslo og Bergen, men jeg vet ikke om det totalt sett representerer noen kutt. Det har imidlertid SAS gjort, f.eks. hadde de tidligere avganger Bergen-Oslo kl. 17.05, 17.40, 18.20, 18.45, 19.10 og 20.55. Nå er det bare 17.05, 18.20 og 20.55 igjen...

EB
20-01-2009, 07:19
Hadde vært morsomt om Norwegian ble størst på norsk innenriks...

Hickok
20-01-2009, 07:35
Det hadde jeg virkelig ikke ett for meg for få år siden, og kan liksom heller ikke se at det vil skje helt ennå, heller. Finansmarkedet må jo snu før eller siden, og dette er noe som nok gavner SK mer enn det gavner DY.

FlightDeck
20-01-2009, 11:48
Som sagt mange ganger tidligere: Norwegians forretningsmodell passer bra på de korte innenriksrutene - og SAS har i stedet for å skille seg fra Norwegian gjort seg selv helt lik dem. Samtidig har Norwegian justert rutetabellen sin frem og tilbake over lang tid og prøvd å finne de riktige tidspunktene for når folk fly og hvor lang tid det trenger å gå før man kan tjene penger på en ny avgang. SAS' rutetabell har vært så omfattende at det neppe kan ligge like mye strategi bak den som Norwegians...

JetBlue
20-01-2009, 11:57
Finansmarkedet må jo snu før eller siden, og dette er noe som nok gavner SK mer enn det gavner DY.

Vel, jeg vil nå si at vi ikke lenger snakker om en finanskrise, men en økonomisk krise av dimensjoner. Derfor vil også DY bli rammet av lavere etterspørsel, noe annet vil være svært naivt å tro.