Savipix
21-02-2005, 21:44
Ber på förhand om ursäkt för stavfel, meningsstrukturer som verkar lite suspekta due to lack of sleep.
Så var det dags för min UK 2005 tour för att hälsa på två riktigt goda vänner som bor där av antingen familje eller studieorskaer.
Routing: Nice Côte d'Azur(NCE)- London Gatwick (LGW)
Flightnr: BA8132
Carrier: British Airways
Fpl typ: B737-436
A/C Reg: G-DOCS
Säte: 23A
Startade det hela den 12/2 med att finna ut av att Heli Air Monaco bestämt sig för att inte operera någon MCM-NCE den dagen, så det blev flygbussen till NCE.
Anlände terminal 1 10:55 och gick direkt till Self-Service maskinen och fick printat boardingkortet som jag tog med mig bort till bagdrop och vandrade sedan upp till restaurangen för att få i mig lite mat. Upplevde lite kaos i avgångshallen då två asylsökande skulle avvisas med Swissflighten vid gaten brevid
Boardingen påbörjades klockan 1230 och gick väldigt snabbt och smidigt. Intog 23A och insåg att jag skulle dom 5 sista raderna helt för mig själv. Hela maskinen var fylld till kanske 45% så det var nog ingen "moneymaker" för BA. När vi kom till serveringen fick jag mig en väldigt positiv överraskning. Senaste gången jag reste med BA var i September 2003 på samma sträcka. Då serverades en torr smörgås med något odefinerbart på. Denna gången var situationen helt annorlunda. Varm pizza med dessert (fruktsallad) och chocklad. BRAVO BA!!! Sedan gick flighten smärtfritt med fint bemötande helt fram tills inflygningen till Gatwick. Då fasten seatbelt tändes var folk fortfarande uppe och gick och besättningen fick handgripligen trycka ner folk i stolarna. Sista biten var bland det j-vligaste jag har varit med om (och det är ändå en del). Maskinen krängde åt alla håll och kanter och gjorde tidernas hårdaste landning. På väg in till gate blev vi eskorterade av ambulans och brandbilar och förstnämnda mötte upp en pax som tydligen inte helt hade lyssnat på vad som sades. Hämtade ut min väska och hoppade på första bästa tåg till Portsmouth.
Efter några avslappnade dagar på Isle of Wight var det dags att bege sig till Nottningham. Iställer för att ta tåg/buss beslutade jag mig för att flyga till Manchester och ta mig därifrån istället och det blev en besparing som vilken smart student som helst skulle ta emot; £21 för flyget jämfört med £60 för tåget.
Routing: Southampton (SOU)-Manchester (MAN)
Flightnr: BE867
Carrier: flyBe
Fpl typ: BAe 146-200
A/C Reg: G-JEAW
Säte: 2A
Southampton är ingen stor flygplats och efter checkin tog jag bild på allt av flygplan som stod där för att sedan gå till gaten och boardingen av flighten till Manchester. flybe går efter WYPFIWYG (what you pay for is what you get) principen och beställningar kunde göras från ett stort urval i baren. 40 minuter efter pushback var vi på stand och jag tog ytterligare bilder innan min transport vidare mot Nottingham.
Routing: Manchester (MAN)-London Heathrow (LHR)
Flightnr: BD589
Carrier: flybmi
Fpl typ: A321-200
A/C Reg: G-MIDA
Säte: 4A
Åter på Manchester togs mer bilder (tills att min kamera beslutade sig för att stänga av sig helt plötsligt (always travel with a charged battery) och självfallet gjordes ett besök i Aviatioshoppen där ägaren kom ihåg ett norskt gäng som hade varit över för ett par år sedan. :up:
bmi har samma fel som BA vad gäller self check-in. Du kan inte printa egna bagtags. :naughty: Nåval fick boardingkorten och lämnade av väskan. Strollade sedan runt terminal 3 och fann mig lyckligt över att inte ha valt BA då bägge Londonmaskinerna var inställda p.g.a. teknisk.
Boarding gick snabbt och smärtfritt och jag fick ett "Diamond club" säte som gav mig lite mer plats än vad jag hade räknat med. Serveringen bestod av snacks och dryck och tack vare att vi slapp holding landade vi på LHR efter 30 minuter i luften på 19000ft. Jag bad in i det sista för att vi skulle slippa gå lång då en äldre skidskada gjorde sig påmind i mitt knä. Desvärre blev det inte så och jag fick gå en bra bit från gate 8 till 18 (via FCC)
I väntsalen träffade jag på ett par fd. skolkamrater som skulle med BA782 till Stockholm och efter en snabb fika ropades våra flighter ut nästan samtidigt på Svenska och Franska (inget av det gick att förstå)
Routing: London Heathrow (LHR)-Nice (NCE)
Flightnr: BD 195
Carrier: flybmi
Fpl typ: A320-200
A/C Reg: G-Mxxx
Säte: 5F
Snabb boarding igen, till trotts för att flighten var fullpackad av fransmän och britter som skulle ner till La Côte d'Azur. Här finns det inte så mycket att berätta eftersom jag somnade strax efter start, vaknade till måltiden som bestod av en Sandwich och sedan inte föräns vi landade på NCE i snörusk!! Blev glad över att någon kom och hämtade mig istället för att jag skulle ta bussen hem igen.
Sammafattningsvis kan man säga att när det gäller maten vinner BA helt klart. Besättningsmässig upplever jag dock bmi som ber professionella. flyBE var en trevlig upplevelse och det är bara att hoppas att vi får se dom i NCE snart. MAN är väl värd ett besök igen med kameran laddad.
Så var det dags för min UK 2005 tour för att hälsa på två riktigt goda vänner som bor där av antingen familje eller studieorskaer.
Routing: Nice Côte d'Azur(NCE)- London Gatwick (LGW)
Flightnr: BA8132
Carrier: British Airways
Fpl typ: B737-436
A/C Reg: G-DOCS
Säte: 23A
Startade det hela den 12/2 med att finna ut av att Heli Air Monaco bestämt sig för att inte operera någon MCM-NCE den dagen, så det blev flygbussen till NCE.
Anlände terminal 1 10:55 och gick direkt till Self-Service maskinen och fick printat boardingkortet som jag tog med mig bort till bagdrop och vandrade sedan upp till restaurangen för att få i mig lite mat. Upplevde lite kaos i avgångshallen då två asylsökande skulle avvisas med Swissflighten vid gaten brevid
Boardingen påbörjades klockan 1230 och gick väldigt snabbt och smidigt. Intog 23A och insåg att jag skulle dom 5 sista raderna helt för mig själv. Hela maskinen var fylld till kanske 45% så det var nog ingen "moneymaker" för BA. När vi kom till serveringen fick jag mig en väldigt positiv överraskning. Senaste gången jag reste med BA var i September 2003 på samma sträcka. Då serverades en torr smörgås med något odefinerbart på. Denna gången var situationen helt annorlunda. Varm pizza med dessert (fruktsallad) och chocklad. BRAVO BA!!! Sedan gick flighten smärtfritt med fint bemötande helt fram tills inflygningen till Gatwick. Då fasten seatbelt tändes var folk fortfarande uppe och gick och besättningen fick handgripligen trycka ner folk i stolarna. Sista biten var bland det j-vligaste jag har varit med om (och det är ändå en del). Maskinen krängde åt alla håll och kanter och gjorde tidernas hårdaste landning. På väg in till gate blev vi eskorterade av ambulans och brandbilar och förstnämnda mötte upp en pax som tydligen inte helt hade lyssnat på vad som sades. Hämtade ut min väska och hoppade på första bästa tåg till Portsmouth.
Efter några avslappnade dagar på Isle of Wight var det dags att bege sig till Nottningham. Iställer för att ta tåg/buss beslutade jag mig för att flyga till Manchester och ta mig därifrån istället och det blev en besparing som vilken smart student som helst skulle ta emot; £21 för flyget jämfört med £60 för tåget.
Routing: Southampton (SOU)-Manchester (MAN)
Flightnr: BE867
Carrier: flyBe
Fpl typ: BAe 146-200
A/C Reg: G-JEAW
Säte: 2A
Southampton är ingen stor flygplats och efter checkin tog jag bild på allt av flygplan som stod där för att sedan gå till gaten och boardingen av flighten till Manchester. flybe går efter WYPFIWYG (what you pay for is what you get) principen och beställningar kunde göras från ett stort urval i baren. 40 minuter efter pushback var vi på stand och jag tog ytterligare bilder innan min transport vidare mot Nottingham.
Routing: Manchester (MAN)-London Heathrow (LHR)
Flightnr: BD589
Carrier: flybmi
Fpl typ: A321-200
A/C Reg: G-MIDA
Säte: 4A
Åter på Manchester togs mer bilder (tills att min kamera beslutade sig för att stänga av sig helt plötsligt (always travel with a charged battery) och självfallet gjordes ett besök i Aviatioshoppen där ägaren kom ihåg ett norskt gäng som hade varit över för ett par år sedan. :up:
bmi har samma fel som BA vad gäller self check-in. Du kan inte printa egna bagtags. :naughty: Nåval fick boardingkorten och lämnade av väskan. Strollade sedan runt terminal 3 och fann mig lyckligt över att inte ha valt BA då bägge Londonmaskinerna var inställda p.g.a. teknisk.
Boarding gick snabbt och smärtfritt och jag fick ett "Diamond club" säte som gav mig lite mer plats än vad jag hade räknat med. Serveringen bestod av snacks och dryck och tack vare att vi slapp holding landade vi på LHR efter 30 minuter i luften på 19000ft. Jag bad in i det sista för att vi skulle slippa gå lång då en äldre skidskada gjorde sig påmind i mitt knä. Desvärre blev det inte så och jag fick gå en bra bit från gate 8 till 18 (via FCC)
I väntsalen träffade jag på ett par fd. skolkamrater som skulle med BA782 till Stockholm och efter en snabb fika ropades våra flighter ut nästan samtidigt på Svenska och Franska (inget av det gick att förstå)
Routing: London Heathrow (LHR)-Nice (NCE)
Flightnr: BD 195
Carrier: flybmi
Fpl typ: A320-200
A/C Reg: G-Mxxx
Säte: 5F
Snabb boarding igen, till trotts för att flighten var fullpackad av fransmän och britter som skulle ner till La Côte d'Azur. Här finns det inte så mycket att berätta eftersom jag somnade strax efter start, vaknade till måltiden som bestod av en Sandwich och sedan inte föräns vi landade på NCE i snörusk!! Blev glad över att någon kom och hämtade mig istället för att jag skulle ta bussen hem igen.
Sammafattningsvis kan man säga att när det gäller maten vinner BA helt klart. Besättningsmässig upplever jag dock bmi som ber professionella. flyBE var en trevlig upplevelse och det är bara att hoppas att vi får se dom i NCE snart. MAN är väl värd ett besök igen med kameran laddad.