PDA

View Full Version : Fransk framtid for SAS?


BU662
13-01-2009, 23:56
Air France KLM (News (http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-aktien/air-france-klm.asp)) is considering buying a stake in Scandinavian airline SAS (News (http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-aktien/sas.asp)), according to French paper La Tribune, following the French-Dutch carrier's announcement this week of plans to acquire a 25 percent interest in Italian carrier Alitalia .

http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2009-01/12828390-air-france-may-buy-stake-in-sas-la-tribune-020.htm

EDIT by BU662:
This incomplete quote done by a moderator does not display the whole content of the article that I wanted to link to.

I would like to ask everyone to first read the whole article and then discuss the content.

Thanks

JoeW
13-01-2009, 23:59
Der har vi et alternativ til LH!

olems
14-01-2009, 00:04
Det kan vel ikke være bra?

Bizflyer
14-01-2009, 00:06
Da blir det kanskje "FAS"? Franskt Alt Sammen?

Da sier jeg som våre danske venner: "Vor Herre bevares"

BF:cool2

FlightDeck
14-01-2009, 00:09
SAS, which is 50 percent owned by the states of Sweden, Norway and Denmark, has recently been losing money.

Vel, vel...

Det er uansett helt naturlig at flere selskaper er inne i bildet ved et evt. salg av SAS.

krølle
14-01-2009, 00:13
hm, har kjøpt Tysk-Norsk ordbok, må jeg invistere i fransk og går jeg konk, men aldri så ille det ikke er godt for noe, kanskje vi får croisanter til frokost, heter det det forresten:8:

Blubird
14-01-2009, 00:13
SAS er jo av strategisk interesse for de tre store grupperingene skulle man tro, så sånn sett ville det vært rart om ikke flere var innblandet i et eventuelt salg.

LN-MOW
14-01-2009, 00:34
EDIT by BU662:
This incomplete quote done by a moderator does not display the whole content of the article that I wanted to link to.



Due to copyrightrestrictions, we have to limit the amount of text from a newspaperarticle .. And that is because they want us to enter the article and see the ads, of course ...

That being said - excellent news!! Already looking forward to ATL-OSL!!! :lol:

JoeW
14-01-2009, 00:41
Franskmennene er vel ihvertfall vant til vanskelige medarbeidere, så de kan vel antagelig takle CAU bedre enn LH! ;)

Bizflyer
14-01-2009, 00:42
Ja, det er nok mange her som vil juble over å få SAS flyttet over i SkyTeam???

BF:cool2

FlightDeck
14-01-2009, 01:01
Ja, det er nok mange her som vil juble over å få SAS flyttet over i SkyTeam???

BF:cool2

SAS inn i SkyFjøset? Nei takk! SAS er veldig heldig som er med i Star Alliance, og det er spesielt hyggelig å vite at selskapet en gang var med på å starte denne suksessfulle alliansen, som så mange andre har prøvd å ta etter.

Tommy777
14-01-2009, 03:52
Spill for galleriet. Dette kjoepet blir aldri noe av

EB
14-01-2009, 07:53
Morsomt å se at varemerket SAS er populært!!!

sail4fun
14-01-2009, 08:29
+ BA, VS og minst en Amerikansk interessent .
Jeg har i alle fall min favoritt klar.

EB
14-01-2009, 08:59
...visstnok et emiratisk selskap også!

Discus
14-01-2009, 09:43
Hadde tatt kaka om SAS ble kjøpt av AF og gikk ut av *A samtidig som CO gikk fra SkyTeam og inn i *A. Uansett - la oss håpe på en løsning snart.

SQ 777
14-01-2009, 09:51
Discus, har tenkt det samme en tid.. Virker som LH ikke har lyst til å stikke hodet inn i et lurveleven både i nord og sør ( SK/AZ ).. Men AF/KL tør vissnok i sør !

Fikk for et par år tilbake brev fra LH som tilby å overføre mine ( meget få ) Swiss poeng til Miles & More...

Hadde passet flott å få brev fra FB om å overføre våre EB-poeng til vår FB konto ! Vi har ganske mange som må brennes !:colgate:

EB
14-01-2009, 10:43
Dette kan jo være et spill også. AF kan godt være tjent med å få opp prisen LH skal betale for SK. Ikke ulikt den ekstrakostnaden SAS påførte BA når de i sin tid overtok BCAL.

O_K_
14-01-2009, 11:00
Hadde tatt kaka om SAS ble kjøpt av AF og gikk ut av *A samtidig som CO gikk fra SkyTeam og inn i *A. Uansett - la oss håpe på en løsning snart.

Om det skulle skjedd så hadde det nok blitt status ganske fort, for da hadde alle mine flyginger blitt i en alianse siden det ikke er noen andre som gidder fly hit til TRD (ønsker meg BA). DY flyr selvfølgelig, men om man skal noe annet sted enn OSL så er det erfaringsmessig skjeldent at rutetider klaffer sånn kjempebra.

SQ 777
14-01-2009, 11:25
Og en status som gir 50 % ekstra for sølv og 75 % for gull !

AirbusTrond
14-01-2009, 11:30
Tyskland er da mye nærmere oss både kulturelt, geografisk og ikke minst økonomisk. Lufthansa må da være langt å foretrekke fremfor franskmenn...

Savipix
14-01-2009, 11:32
Jag tror nog AF-KL utspelet är ett spel för marknaden men man skall aldrig vara säker. Tror nog att om/när det blir ett uppköp av någon blir det LH.

Øivind
14-01-2009, 11:56
Tyskland er da mye nærmere oss både kulturelt, geografisk og ikke minst økonomisk. Lufthansa må da være langt å foretrekke fremfor franskmenn...


Det der må du forklare litt nærmere....
Jeg ser ikke helt logikken i ressonementet.

MD11
14-01-2009, 12:34
I følge Boarding er det SAS som har tatt kontakt med AF/KL. Dette er meget spennende synes jeg og mer intressant enn LH.....

SAS skal ha tatt kontakt med Air France KLM i bestrebelsene med å finne en bedre eierstruktur. Det skriver den franske avisen La Tribune

Pressetalskvinne Elisabeth Manzi fra SAS sier at konsernet befinner seg i en prosess hvor man ser på flere strukturelle muligheter og at disse samtaler føres løpende, skriver borsen.dk.

http://www.boarding.no/art.asp?id=34759

Someone
14-01-2009, 12:37
I følge Boarding er det SAS som har tatt kontakt med AF/KL. Dette er meget spennende synes jeg og mer intressant enn LH.....


Klassisk taktikk, spesielt når de går ut offentlig med det, for å legge press på (ønsket) kjøper.......

MD11
14-01-2009, 12:39
Om det skulle skjedd så hadde det nok blitt status ganske fort, for da hadde alle mine flyginger blitt i en alianse siden det ikke er noen andre som gidder fly hit til TRD (ønsker meg BA). DY flyr selvfølgelig, men om man skal noe annet sted enn OSL så er det erfaringsmessig skjeldent at rutetider klaffer sånn kjempebra.

Vi har jo et meget godt flytilbud på Værnes tatt byen størrelse i betraktning synes jeg. Vi har 2 X AMS, 3 X CPH og X antall avganger til OSL med både DY og SK så det er overhodet ikke problemet å komme seg ut i den store verden, enkelt og effektivt. I tillegg kommer DY's direkteavganger til STN, RIX og PRG som går hele året gjennom.

JoeW
14-01-2009, 13:20
Jeg skjønner ikke helt "kravet" her inne om at SAS må holdes innen Star. Flyr man mye SAS, så klarer man vel event. å oppnå status i den andre alliansen, og flyr man mye Star, og dermed har nytte av nettverket til Star, skulle det vel bli mulig å få status der og. Jeg skjønner ikke hvorfor dette med allianse egentlig skal ha noe og si for et oppkjøp.

Synes det virker som om Skyteam er undervurdert! (Hvor er SQ 777? ;) )

Stian
14-01-2009, 13:25
Jeg skjønner ikke helt "kravet" her inne om at SAS må holdes innen Star. Flyr man mye SAS, så klarer man vel event. å oppnå status i den andre alliansen, og flyr man mye Star, og dermed har nytte av nettverket til Star, skulle det vel bli mulig å få status der og. Jeg skjønner ikke hvorfor dette med allianse egentlig skal ha noe og si for et oppkjøp.

Synes det virker som om Skyteam er undervurdert! (Hvor er SQ 777? ;) )

Enig. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noen fan av hverken AF eller KL, men om SAS går inn i Sky Team trenger jo ikke jeg gjøre det :lol:. Jeg holder meg jo stort sett til OW nå, og kommer til å fortsette med det uavhegig av hvilken allianse SAS er i.

sirpjalle
14-01-2009, 13:27
Her er det litt fra NA24

http://www.na24.no/article2503084.ece

MD11
14-01-2009, 13:30
Heldigvis har vi lavprisselskapene som gjør hverdagen til de reisende vesentlig enklere enn bare for noen få år siden. Apexbilletter og lørdagsregel er for det meste historie, herlig:D Allianser betyr ikke så mye i dag som før. Og ser man på poengopptjening så er det jo kun stort sett mikropoints over hele fjøla i reidarklassen.

SQ 777
14-01-2009, 13:30
Er jo lenger oppe i tråden . Glemte Platinum med 100 % ekstra poeng.

Siden JoeW utfordrer meg kan jeg nevne vi ( fruen og jeg ) hadde 51.541 basispoeng på FB i fjor og med 75 % extra gull gir dette 90.196 poeng. 10.000 mer enn det kreves for en tur til Tahiti..( 1.5 tur til Hawaii ). Nesten Sydney.

Hadde alle poeng vært opptjent på SK og vi hadde vært gull der med 25 % ekstra hadde vi fått 16.106 basispoeng. Nesten nok til to innenriks i Norge.:(

I TILLEGG HADDE VI BETALT MER FOR DISSE 16.106 POENG ENN VI GJORDE FOR 90.196.

Vi i røkla trives godt der vi er !!:lol::colgate:

O_K_
14-01-2009, 13:37
Vi har jo et meget godt flytilbud på Værnes tatt byen størrelse i betraktning synes jeg. Vi har 2 X AMS, 3 X CPH og X antall avganger til OSL med både DY og SK så det er overhodet ikke problemet å komme seg ut i den store verden, enkelt og effektivt. I tillegg kommer DY's direkteavganger til STN, RIX og PRG som går hele året gjennom.

Jepp, men dessverre blir det slik at jeg lett blir "splittet" mellom SAS og KLM. Skal jeg reise ut av europa, og serlig til mindre destinasjoner, så er sjansen størst for at det er driektefly fra AMS, og at KLM derfor ordner laves pris. På europa blir vel nesten alltid (med noen unntak) sas billigst. Siden jeg er pålagt å velge billigste i jobben så blir det en ganske jevn fordeling mellom de to aliansene i poeng. Derfor mener jeg ta for meg presonlig ville det vært lønnsomt om SAS byttet alianse.

Når det er sagt, jeg tror nok også at dette er er mye rykter / påvirking, som SAS selv prøver å gjøre for å få litt "fart" i LH.

Bizflyer
14-01-2009, 14:42
Er jo lenger oppe i tråden . Glemte Platinum med 100 % ekstra poeng.

Siden JoeW utfordrer meg kan jeg nevne vi ( fruen og jeg ) hadde 51.541 basispoeng på FB i fjor og med 75 % extra gull gir dette 90.196 poeng. 10.000 mer enn det kreves for en tur til Tahiti..( 1.5 tur til Hawaii ). Nesten Sydney.

Hadde alle poeng vært opptjent på SK og vi hadde vært gull der med 25 % ekstra hadde vi fått 16.106 basispoeng. Nesten nok til to innenriks i Norge.:(

I TILLEGG HADDE VI BETALT MER FOR DISSE 16.106 POENG ENN VI GJORDE FOR 90.196.

Vi i røkla trives godt der vi er !!:lol::colgate:

Men hvor mange poeng kreves for gull i FD? Er det kun basispoengene som teller, eller teller også de 75% gullpoengene også i kampen om gullkortet. (Hvor mange poeng må du ha for Platinum da?)

Hickok
14-01-2009, 14:49
30 enkeltlegs er godt nok. Dette kravet er langt lettere å oppnå for de som ikke reiser på dyre billetter. 15 enkeltlegs for sølv.

EB
14-01-2009, 14:49
Hvorfor skulle AF kjøpe SAS når de allerede har SQ777 i sin hule hånd - han finansierer jo hverdagen til AF allerede.

Savipix
14-01-2009, 15:09
Skall vi ta en jämförelse av bonusprog. i en egen tråd och låta den här omhandla rykteskvarnen?

JoeW
14-01-2009, 15:33
Det jeg forsøkte å komme frem til er at jeg ikke helt skjønner at et eventuelt salg til AF, og et eventuelt skifte til SkyTeam ville påvirke så mange som man kanskje vil ha det til.

Tommy777
15-01-2009, 00:27
Og en status som gir 50 % ekstra for sølv og 75 % for gull !

skikkelig imponerende, status gir 100% ekstra i alle amerikanske programmer med gull (som CO)

learjet
15-01-2009, 00:32
Det er vel styremøte i SAS 15.01 Og det sies at det kan komme noen store beslutninger..

S