PDA

View Full Version : Trans Polar B 720 - ekstra titler

raider66
11-01-2009, 00:21
Hei!

På noen bilder av LN-TUW (og muligens også de andre to individene) er det påført noen ord i relativt liten skrift bak fremre passasjerdør og foran fremre servicedør -foran Trans Polar-titlene.

Jeg lurer på om noen vet/husker hva som var skrevet i disse posisjonene?

På forhånd takk!

Beste hilsen Espen

rhusberg
14-01-2009, 22:10
Hei!

På noen bilder av LN-TUW (og muligens også de andre to individene) er det påført noen ord i relativt liten skrift bak fremre passasjerdør og foran fremre servicedør -foran Trans Polar-titlene.

Jeg lurer på om noen vet/husker hva som var skrevet i disse posisjonene?

På forhånd takk!

Beste hilsen Espen

Hei Espen,

Det står: FIRST AROUND THE WORLD OVER THE POLES. Hvorfor det står
dette, har jeg desverre ikke peiling på.

Happy collecting,

Ruben

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/TransPolar.jpg

Seabee
15-01-2009, 15:34
"First around the World over the Poles" tror jeg kanskje kan ha noe med Thor K. Tjøntveit å gjøre... Var det ikke Tjøntveit som stod bak Trans Polar? Samtidig tror jeg han gjorde en eller annen polarflyging med en to-motors Cessna 421 "The Flying Vikings" (sammen med Einar Pedersen som navigatør) på slutten av 1960-tallet, mulig det var over begge polene. Trolig ble dette brukt som et PR-argument for flyselskapet hans. MEN dette er det mange her på Scanair som vet mye mer om! Artig om noen kunne fortelle mer!

Steinar
www.seabee.info

Fellowship
17-01-2009, 16:00
Flott nærbilde.
Stemmer at Tjøtveit var involvert. Vil tro at "First around the World over the Poles" var et godt slagord, og passet til logoen de hadde av et fly som gikk rund kloden, og til navnet Trans Polar.
Med det Seabee skriver, så har vi jo en bakgrunn for det hele.

Men tviler på at de noen gang fløy annet enn i Europa og evt til Afrika, kanskje midt-østen, og jeg vet at de var involvert i hjelpesendingene til Banlgadesh i 1970.

raider66
19-01-2009, 10:52
Tusen takk for interessant info og for nærbildet fra Ruben! Da har dere/vi kanskje oppklart dette lille mysteriet.

Espen hilser fra Bodø :-)

rhusberg
19-01-2009, 20:22
Tusen takk for interessant info og for nærbildet fra Ruben! Da har dere/vi kanskje oppklart dette lille mysteriet.

Espen hilser fra Bodø :-)

Hei Espen, nærbildet er zoomet og scannet fra ett orginalt
lysbilde av hele flyet. Jeg har heldigvis lysbilder av alle 3
kjerrene de fløy, og en dag kommer de som dekal........

Happy collecting/modelling,
Ruben

raider66
21-01-2009, 16:27
Hei Espen, nærbildet er zoomet og scannet fra ett orginalt
lysbilde av hele flyet. Jeg har heldigvis lysbilder av alle 3
kjerrene de fløy, og en dag kommer de som dekal........

Happy collecting/modelling,
Ruben

Og jeg venter tålmodig jeg! Flott DC-6 artikkel i siste nr. av Flyhistorie forresten. Takk for 737-dekalene også :-)

Espen hilser vestover

Falcon
26-01-2009, 14:02
Det er en del bakgrunn på Tjøntveits polarflyvninger (inkl. da de datt ned) i Einar Pedersens gode biografi "Polarbasillen".