PDA

View Full Version : 5 leg BGO - Kurumoch t/r

DCHalvorsen
09-01-2009, 21:03
I den senere tiden har det vært levert mange meget gode og leseverdige trip reports her på forumet. Det inspirer til å bidra litt selv også:

I år feiret jeg nyttår i Russland, nærmere bestemt i nærheten av Samara ved Volga. Lufthansa har i mange år hatt en rute mellom Frankfurt og Samara, og da er det lett å komme seg dit fra Bergen. Lett, men nødvendigvis ikke billig. Over 8000 betalte jeg for billetten, og den ble kjøpt i god tid. Jeg kunne reist mye billigere med Air Baltic & venner via Riga og Moskva, men da med lange opphold på flyplasser.

Siden oppdaget jeg at Czech Airlines kunne flydd meg for litt over halve prisen, dersom jeg hadde tatt meg til og fra Oslo med andre operatører. Men fordelen med å være passasjer med samme operatør hele veien, skal heller ikke undervurderes.

Hjemreisen ble nokså stresset, og for første gang i nyere tid kom jeg hjem uten koffert.

Første strekk: Bergen – Frankfurt am Main

Dag og dato Mandag 29. desember 2008
Flight LH 3127
Flyselskap Lufthansa
Ordinær rute 13:40 – 15:45
Fly D-ACPN ”Quedlingburg” CRJ700ER, bygget 2003
Sete 6A

Gikk bort til holdeplassen ved meieriet på Minde og tok flybuss 2349 med rutemessig avgang derfra klokken 12:00. Bussen var i rute. Det var cirka 8 reisende fra Minde med noen påstigende underveis. Ved Lagunen var det litt kø og saktegående trafikk, men vi ankom Flesland i rute 12:25. Ved innsjekkskrankene var det svært lav aktivitet alle steder. Kun to skranker var betjent for SAS og Star Alliance, en manuell innsjekk og en for bagasje drop. Minimal kø i begge. Jeg valgte manuell, for jeg hadde ikke fått sjekket meg inn videre fra Frankfurt til Samara. Det kunne heller ikke damen hjelpe meg med. Mulig det skyldes at LH selv skal sjekke at visumet til Russland er OK. Kom meg så greit gjennom sikkerhetskontrollen. Ei heller der var det kø av betydning. Det var få folk på utland. Det var helst reisende til Frankfurt og til en WF-flight til Aberdeen som var der. Jeg kortet ventetiden med en kaffe til 26 kroner.

Flyet mitt skulle gå fra gate 21, og ca 13:15 startet ombordstigningen. CRJ700 er åpenbart for liten til at broen kan legges inntil flykroppen. I enden av broen gikk vi derfor ned en liten trapp, et par meter på selve plassen og så inn i flyet. Ombordstigningen gikk fint, og ved bording completed sa cockpiten at siden alle hadde møtt tidlig frem, kunne vi også gå tidlig og komme tidligere frem. Push back fulgte allerede 13:29 og flytiden var beregnet til 1 time og 50 minutter. Flyet var godt besatt på økonomi, men ikke fullt. På Biz satt det en reisende.

Vi tok av mot syd 13:38. Det var skyet, rundt 0 grader og helt vindstille. En halv time senere hadde flydd over skyer helt siden Bergen. Det hadde vært servering med valgfri sandwich med ost eller skinke, middels sjokoladestykke Lindt med 70% kakao og enhet varm og kald drikke. For sistnevnte hadde jeg valgt en Warsteiner 0,33 flaskepils. God kvalitet på mat og drikke.

14:16 var den en glipe i skydekket. Vi befant oss da langs Jyllands vestkyst, den nordlige delen, og det virket som om vi fulgte den sydover. En stund senere passerte en jumbojet like over oss, på vei vestover. Det var et fascinerende syn. Etter hvert klarnet det mer og mer, men landskapet nedenunder var dekket av lett dis. Det er likevel utrolig hvor godt vindmøllene nede på bakken er synlige selv høyt opp i luften. Da vi nærmet oss Frankfurt, ble det opplyst om gater for noen som hadde fly videre til Nice og Warszawa.

Vi kom inn mot Frankfurt fra øst, passerte byen og fortsatte forbi Mainz og fløy nesten til Bingen før flyet gjorde en u-sving og fløy samme vei tilbake, stadig lavere. Med lavtstående sol over landskapet var dette en flott flyopplevelse. Vi tok FRA fra vest og traff bakken 15:23. Vi endte opp ved en bussgate, men kom oss raskt inn til B-terminalen.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/1291208ankomstFRA.jpg

D-ACPN er ankommet FRA fra Bergen litt før ruten

Nede ved innsjekk fikk jeg på en meget kundevennlig måte ordnet boardingkort videre til Samara. Tok så lokaltoget inn til byen en tur i ventetiden.

DCHalvorsen
09-01-2009, 21:05
Andre strekk: Frankfurt am Main - Samara

Dag og dato Mandag 29. – tirsdag 30. desember 2008
Flight LH 3212
Flyselskap Lufthansa
Ordinær rute 21:15 – 04:20 (01:20 CET)
Fly Airbus 320 D-AIQS ”Eisenach”, bygget 1993
Sete 9F

Etter knappe to timer i Frankfurt by returnerte jeg til flyplassen med linje S9. Forsåvid hyppige avganger utover, men det gjelder å ha øynene med seg for det er mange forskjellige avganger fra den underjordiske delen av Frankfurt Hbf. På S9 brukes fremdeles motorvognsett av type 420, og de virker ganske slitne.

Ute på terminalen hadde jeg middag (wienerschnitzel) på en kafeteria. Den var knapt grei nok. På flere av bordene rundt om satt nordmenn. Kanskje de satt og ventet på SAS’ kveldsfly til Oslo. Gikk så litt opp og ned i den store terminalen for å få tiden til å gå. Antallet innsjekkingsskranker er formidabelt.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/2291208kveldFRA.jpg

Kveldsstemning utenfor terminalen i FRA

Flyet mitt skulle gå fra terminal A, pir B, gate 24, og jeg tok peiling på den. Kom meg greit gjennom sikkerhetskontrollen. Her en den likevel ganske nøyaktig og omstendelig. Jeg droppet ned på Goethe Bar og bestilte en pils; en halvliter Licher Premium. Det var ganske folksomt der, og mange spiste. Rundt om kom og gikk folk ustanselig, og alle folkeslag var representert. Det slo meg likevel hvor rolig og avbalansert alt var.

Så tok jeg peiling på gate B24, temmelig langt ute på piren. Det var nokså folketomt på vei utover, med ved gaten satt kanskje en 25 ventende. Plutselig var jeg i Russland. Her satt elegante damer, barske menn fra arbeidslivet og en og annen god intellektuell med briller bustehår og bart. Noen så på TV, noen leste og noen pakket om håndbagasje. Ved gaten stod flyet. Det ble lastet; ikke bare catering og kofferter, men også en del containere ble slukt inn i flykroppen. Kanskje er rutens vel så viktig formål cargo.

I tiden siden jeg kjøpte billetten hos Widerø (var en knapp tusenlapp billigere der enn hos Lufthansa selv) mottok jeg jevnlige tilbudsbrev fra LH om å fly til USA for rundt 4000 kroner. Ingen tilbud til Samara, og ved sjekk rett før avreise, var ikke prisen steget synderlig i forhold til da jeg bestilte. Det er vel med denne ruten som med de fra Sør-Norge til Nord-Norge. Dit reiser ingen andre enn de som må, og prisene er deretter.

Ombordstigningen startet ca 20:45 gjennom en ordnet kø. Så vidt jeg husker ble ikke visumet sjekket. Vi kom raskt om bord og boarding var completed allerede 20:50. Da kom det til en stor stollek blant mange reisende. Målet var åpenbart å få seg en treseter alene, og i tummelen som oppstod stollekte noen seg sågar inn på biz. Kabinpersonalet fikk dem imidlertid raskt ut igjen derfra og rekonstruerte også noen av sitteplassene inne på økonomi. 21:02 var det push back og vi tok av ikke så lenge etter.

De kom nokså raskt rundt med immigrasjonskortene. Flertallet av de reisende var likevel russiske. Da jeg noe senere tok en tur bak på toalettet, var alle seteradene på økonomi besatt, i noen lå en person i andre satt to og sågar tre. Helt bakerst var det rigget til en båre for en kar med helgipset fot. På biz satt heller få. Selv hadde jeg sete 9F og satt helt inntil gardinen mot biz. E-setet var ledig, mens A-D var besatt av to ektepar, nokså mørke i huden (minnet egentlig om kurdere), der kvinnene godt innpakket i sjal og skaut satt på A og B, mennene på C og D. De hadde en kjenning på biz og han var stadig bak og snakket med dem. Han som satt på D-setet var en snodig fremtoning. Ikke forstod han tysk eller engelsk, og de to gangene jeg måtte forbi ham, lot han som om jeg ikke eksisterte, og han på C-setet måtte faktisk be ham flytte seg. En stund satt han også på 10D, og da jeg kikket på ham, stirret han vedvarende og ondskapsfullt på meg.

Etter immigrasjonskortene kom serveringen. Det var valgfri varmrett gulasj eller kylling. Jeg tok sistnevnte og garnityren bestod av vasne stekte poteter, og noe som enten var svært utkokt broccoli eller spinat. I tillegg fikk vi rundstykke, vissen salat, smørstykke, ostestykke (brie) og et stykke sjokoladekake. Alt sammen for så vidt greit nok, til flymat å være. Det var likeledes valgfri drikke av både varmt og kaldt. Jeg tok meg en Warsteiner. Bondetampen på D-setet nikket først ja til tilbud om et glass vann, men så ville han ikke ha det og fikk med hjelp av han noe mer siviliserte på C-setet ytret ønske om appelsinjuice. Han på C ville også først bare ha vann, men så ombestemte han seg og skulle ha rødvin isteden. Siden ville han på D ha mye påfyll, fikk det, men insisterte også på å få plastglasset i hånden og ikke på brettet. Flyvertinnen håndterte disse to bukolikerne med overbærenhet.

Etter maten satte eller la de fleste reisende seg til å sove. På hver plass var det både pute og pledd. Selv satt jeg for det meste og så ut av vinduet. Lenge var det klarvær og jeg undret meg over hvilke byer vi passerte. Siden skyet det over, og da avslørte byene og tettstedene seg gjennom gulaktige store og mindre flekker på skydekket. Litt kryssende flytrafikk var det faktisk også, under oss.

00:50 CET (03:50 lokal) startet innflyvningen. Den gikk ganske lenge gjennom skyer og litt urolig luft, men omsider så vi bakken tydelig under oss og landet på den lett ujevne stripen på Samara Kurumoch. Vi takset innover og stoppet. Mange reiste seg og begynte å finne sakene sine i bagasjehyllene, men så fikk vi beskjed om å sette oss igjen. Flyet skulle nemlig rygges inn på oppstillingsplassen. Det varte litt. Men så kunne vi gjøre oss klare til å gå i land. Det var 42 ilandstigende, hørte jeg, de andre satt igjen, for flyet skulle i natt fortsette til Ufa. LH flyr visst vekselvis dit og til Kasan etter landingen i Samara.

Ute ble jeg møtt av vinterkulde og lett sne. Like ved stod for øvrig OK-NEM (A319) til Czech Airlines. De har en rute fra Praha til Samara omtrent i samme tidsleie som den LH flyr fra FRA. Vi tok plass i en buss, og ble etter litt kjørt inn til terminalen for ankomst utland. Den ligger til høyre for selve terminalbygningen og lot til å være et teltbygg av den litt mer permanente typen. Jeg kom nesten sist ut av bussen og havnet derfor også nesten bakerst i passkontrollkøen. Til å begynne med gikk denne ulidelig langsomt, men så ble det litt fortgang. Jeg slapp problemfritt gjennom. Rett ut av passkontrollen fant jeg kofferten min på et lite rullebånd. Så var det bare å gå på grønt og like utenfor der stod alle som ventet på sine. For de ventende var det grytidlig morgen, mens de ankommende ennå kunne si meget sen kveld, grunnet tre timers tidsforskjell.

DCHalvorsen
09-01-2009, 21:09
Tredje strekk: Samara – Frankfurt am Main

Dag og dato Mandag 5. januar 2009
Flight LH 3211
Flyselskap Lufthansa
Ordinær rute 09:30 (06:30 CET) – 10:45
Fly Airbus 319 D-AILS ”Heide”, bygget 1997
Sete 6F

Ankom Samara Kurumoch litt før klokken 8 lokal tid og gav meg flyplassformalitetene i vold. Først var det en lett sikkerhetskontroll i inngangspartiet til terminalen. Deretter tollkontroll. Kofferten måtte her gjennom en skanner, og en morsk tjenestemann spurte om jeg hadde valuta med meg. Jeg sa 100 rubler (ca 24 kroner), og det var greit. Så var det sjekk inn. Begge de to skrankene var betjent for Lufthansa, og det var kort kø i begge. Jeg viste e-ticket’en min og passet. Den unge damen gav meg først e-ticket’en tilbake uten å se på den, men så spurte hun meg etter billettnummer. Jeg gav e-ticket’en tilbake uten at hun fortrakk en mine. Jeg fikk vindusplasser helt til Bergen og boardingkort for all tre strekk. Kofferten ble tag’et og sendt på et kort transportbånd gjennom en luke i veggen og ut i friluft. Så var det å gå opp trappen, for utenlandsterminalen befinner seg i bygningens andre etasje. Opp av trappen var det utreisekontroll og en ekstra luke ble åpnet for meg da jeg kom opp. Formalitetene gikk greit. Fem meter videre var det sikkerhetskontroll, og som vanlig i Russland må skoene av uansett. Ut over det var selve kontrollen ganske avslappet, både for meg og de som kom etter.

Avgangshallen på utland var et ganske langstrakt lokale med metallstoler på rekke og rad. I ene enden var det en liten kafe, langs ene veggen noen forholdsvis små taxfree-butikker som stort sett var stengt, mens det langs den andre langveggen var store vindusflater med utsikt ut mot flyplassen. Doble vindusglass som ikke var helt rene gjorde det mindre interessant å fotografere gjennom dem. Og så mye å ta bilder var det da heller ikke. På store flatskjermer viste de filmen ”Stuart Little” dubbet på russisk. Det satt kanskje en rundt 30 ventende der oppe, mange av dem yngre kvinner.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/1050109termkuf.jpg

”Spionbilde” fra utenlandsterminalen i KUF

Etter litt kom den ene damen fra innsjekk opp i hallen og sa på flere språk at flighten til Frankfurt ville ble en halv time forsinket. I halv ni-tiden ble det annonsert flyankomst fra Kasan, og like etter kom LH-maskinen D-AILS (A319) taksende. Det var dette flyet som skulle videre til Frankfurt. Like etter ble avgangen ytterligere utsatt med 20 minutter, slik at planlagt forsinkelse nå var oppe i 50 minutter.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/2050109LHKUF.jpg

I kulden ute på plassen venter flyet til Frankfurt

Litt aktivitet var det ute på plassen. KD Avias EI-DMM (B737) takset utover for flight til Kaliningrad. En stund senere ankom Gazpromavias RA-42426 (Yak 42D) fra Moskva. Samtidig ble det i terminalen annonsert innsjekk for Tajik Airs flight til Dushanbe i Tadsjikistan. Ikke lenge etter dukket de første tadsjikerne opp i sikkerhetskontrollen, og da var det full alert der. Mens de frankfurtreisende omtrent hadde sluppet gjennom på selvstyr, var det nå full kontroll med håndskannere av samtlige reisende, enten det pep på dem eller ikke. Men så var det da også en ganske broget forsamling som dukket opp; mest arbeidsfolk, så det ut til, og håndbagasjen deres bestod for det meste av plastposer eller pappesker med tau rundt. En hadde sågar med seg en lang vater. At dette ikke var folk som fløy hver dag, var lett å se, for vel inne i avgangshallen fotograferte flere av dem flittig med mobilkameraene sine.

Mens dette påstod, dukket agentdamen fra LH opp igjen og tok med alle oss til Frankfurt bort i enden av lokalet. Der var det en dør som var foreglet med tau og voks. Etter litt ble forseglingen brutt, boardingkortene våre ble sjekket og vi gikk ned en trapp og ut i en ventende buss. Denne kjørte oss ut til flyet, og vi ble sluppet om bord i puljer. Det var litt uvant å komme om bord i et fly hvor det satt reisende allerede (de fra Kasan). At en del av dem kjedet seg ettertrykkelig, var lett å se. Push back fulgte 10:36 (07:36 CET). Vi var med andre ord omtrent en time forsinket. På vei utover passerte vi noen godt nedisede Tu 154-maskiner til Samara Airlines. De er konk, men venter vel i praksis på å bli en del av det nye statseide Rosavia.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/3050109termkuf.jpg

Terminalen i Samara sett fra flyet. I forgrunnen avisningsbilen

Take off fulgte 10:43. Det var vindstille, disig klarvær og rundt 15 minusgrader. Jeg fikk et lite glimt av en B738 det stod ”Travel” på. Det var nok Dushanbe-flyet til Tajik. De wetleaser en slik fra tsjekkiske Travel Service Airlines.

Cockpiten kom med en eller annen forklaring på forsinkelsen, men dårlig høykvalitet gjorde at jeg ikke helt fikk det med meg. Nokså raskt kom frokostserveringen i gang. Vi kunne velge mellom søt (pannekake) og salt (eggerøre) frokost. Jeg valgte sistnevnte. I tillegg var det brødmat og en god del pålegg; i sum mye god og velsmakende mat. Hadde rundstykket vært varmt, ville det vært helt topp.

Vi fløy i det evige over det sydlige Russland og så over Ukraina. Det disige klarværet holdt seg, og jeg satt og kikket ned på de snedekkede landskapet. Jeg kunne ikke annet enn å tenke på de siste dagenes nyhetssendinger på russisk TV, der en stort sett rasende Aleksej Miller (sjefen i Gazprom) holdt pressekonferanser og skjelte ut gasstyvene og betalingsvegrerne i Ukraina etter noter.

På økonomi var flyet omtrent fullsatt. Ved siden av meg satt to elegant kledde russiske kvinner og på seteradene foran en russisk storfamilie. De hadde med seg en treåring, og det var rent rørende å se hvordan de skiftet på å underholde den lille krabaten på denne lange reisen.

Vi var som nevnt en time sen, og overgangstiden min i FRA var rutemessig på 1 time og 40 minutter. Flyet ville ikke fly fortere fordi om jeg bekymret meg over at det nå bare var 40 minutter å gå på. Men selv jeg begynte å stresse litt da det oppstod rykter (kabinpersonalet som besvarte urolige reisendes spørsmål om faren for brutte korrespondanser) om at FRA i verste fall var stengt grunnet snevær, eller i beste fall vi ville ankommet enda mer forsinket. I sum var det ganske mye frem og tilbake om dette, både fra cockpiten og kabinpersonalet. Først da vi var passert Erfurt i Tyskland kunne en lettet kaptein fortelle oss at vi kunne lande i FRA med den forsinkelsen vi hadde. Vi ble også trøstet med at alt var forsinket i FRA, så de fleste av oss ville uansett nå flyene våre videre. Imidlertid var noen reisende til Paris allerede blitt ombooket til et senere fly.

Etter en litt småurolig innflyvning gjennom skydekket tok vi bakken 11:33 i FRA. Det var ganske dårlig vær der med sludd og slapseføre. Vi takset i det uendelige, og jeg så lange rekker av fly som stod i kø for take off. Enorme kolonner med brøyte- og kostebiler kjørte på rad og rekke. Vi skulle til bussgate og havnet sannsynligvis på den mest fjerntliggende i forhold til terminalen. Bussene stod imidlertid klar, og den første kjørte ganske umiddelbart.

Det ble en busstur jeg sent vil glemme. Overalt var det taksende fly og et sted ble vi stående ganske lenge å vente på at kryssende maskiner skulle slippe frem. Underlig å være busspassasjer midt mellom taksende B747, 777, A330 og 340 fra alle kontinenter på den ene siden og på den andre siden disse uendelige kolonnene med sneryddingsbiler. Etter langt om lenge ble vi brakt til C-piren og jeg kom meg av bussen klar for å løpe…

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/4050109taksFRA.jpg

Gråvær i FRA

DCHalvorsen
09-01-2009, 21:10
Fjerde strekk Frankfurt am Main - København

Flight SK 1638
Flyselskap SAS
Ordinær rute 12:25 – 13:50
Fly MD87 LN-RMP ”Reidun Viking”, bygget 1992
Sete 8A

Da jeg stygt forsinket kom inn i C-piren var jeg midtveis i heatet av reisende. Flesteparten var russere, så jeg tenkte at de måtte i passkontroll for ikke-schengen, mens jeg kunne gå i Schengen og dermed slippe langsom kø. Likevel, opp trapper og korridorer forserte jeg meg nennsomt frem i tet, og det var ikke dumt gjort, for de to passlukene var for all passports. Jeg kom først og slapp lett gjennom. Så skulle jeg til gate B10, banet meg gjennom fellesarealene og frem mot sikkerhetskontrollen. Heldigvis lite kø, men jeg havnet rett bak noen smykkebehengte gamle kjerringer (unnskyld ;-) ) som det pep ettertrykkelig på, og jeg måtte vente. Jeg så formelig København-flyet gå fra meg der og da. Det var nemlig meldt i rute. Endelig – jeg slapp problemfritt gjennom, grep sakene og sprang til B10. Lykke – gaten var ennå betjent. Jeg fikk nytt sete 8A og gikk ned trappen til en ventende buss. Det var en lite presentabel Halvorsen som entret den; svett og forkavet, frakken halvveis på, skjorteflakene slengende rundt en sidrumpet bukse og buksebeltet i hånden.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/5010509broytFRA.jpg

På vei ut mot flyet møtte vi atter en gang snerydderne

Bussen ble stående et par minutter før den kjørte. Det kom ikke flere reisende etter meg. På ny ble det en tur mellom taksende fly og sneryddingskolonner i sludd og slaps. Vi fra den siste bussen var vel plassert i våre seter omtrent ved rutemessig avgangstid, og kabinen startet de sikkerhetsinfo. Da denne var over, meldte cockpiten seg, først på dansk og så på engelsk: Vi måtte dessverre vente en knapp halvtime på avisningsbilen. Kapteinen la imidlertid frem dette budskapet på en slik lun og småironisk måte at alle reisende smilte og satte seg godt til rette i setene med avisene, som om det å vente var den største fornøyelsen. At det varte nesten en time før vi kom oss av gårde, var det ingen som reagerte synderlig på.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/6050109deisFRA.jpg

Etter langt om lenge ble vi aviset

Det var push bach 13:18. Vi slapp å stå i kø for take off slik at den fulgte allerede 13:30. Over skyene startet den trøttende infoen om alt det gode de på biz skulle få å spise og drikke, fulgt av trøstens ord om at vi på økonomi alltids kunne kjøpe en matbit fra salgsvognen. Hvis Lufthansa en gang overtar SAS, håper jeg enkelte sjefer i SAS får en kraftig oppstrammer og klar melding om at heretter skal alle passasjerer serveres som hos LH. Men – jeg var sulten og kjøpte meg en sandwich, kaffe og cola. Disse SAS-sandwichene er litt solide i bakverket; de kunne nok vært litt luftigere og hatt mer pålegg.

Servicen om bord var for øvrig enestående. De tre i kabinen lot til å ha et særskilt øye for den enkelte og var diskré vennlige og smilende. Det ble gitt meget god info over høytalerne om konsekvensene av at vi var forsinket. Folk til Karup og Ålborg var ombooket til senere avganger, det samme gjaldt reisende til Trondheim med Widerøe. De til Helsinki og Torp ville nå flyene sine dersom de skyndte seg – og for alle oss andre var det ingen problemer. Flyet var for øvrig meget godt besatt på økonomi og godt besatt på biz. Sistnevnte satt på seteradene 1 – 7.

Midtveis over Lüneburger Heide klarnet det, og derfra og til København var det flott utsikt over landskapet. Og som gammel kartgransker, hobby-kulturgeograf og erfaren togreiser i Nord-Tyskland og Danmark var det mye å forholde seg til. Over Hamburg var luften lettere gul, og dette gulskjæret strakte seg omtrent opp til flyet. Det var vel dagens bidrag fra denne byen til allmenn luftforurensning og global oppvarmning.

Etter temmelig nøyaktig en time i luften tok vi bakken på CPH 14:31, flotte forhold også der. Det er mulig øynene spilte meg et puss, men på vei inn til gate B2, synes jeg tydelig jeg så en uvant SAS-maskin; den nye CRJ900? Vi la til gate og ilandstigningen gikk i ordnede former til tross for at enkelte hadde det svært travelt. ”Reidun Viking” skulle tilbake til Tyskland, til Stuttgart.

DCHalvorsen
09-01-2009, 21:12
Femte strekk København - Bergen

Flight SK 2872
Flyselskap SAS
Ordinær rute 15:50 – 17:10
Fly MD87 LN-RMU ”Grim Viking”, bygget 1992
Sete A; rett bak vingen

Vi var innkalt til ombordstigning 15:30, og i ventetiden drev jeg stort sett dank på CPH. Begynte å bli litt lei nå, og vanket i butikker istedenfor å se på fly. Ved en gate langt ute på B-piren var Bergens-flyet satt opp, og folk satt og ventet. Hjem fra utlandet gir siste strekk til Bergen alltid en liten påminner om at nå er moroa over, for ved gaten sitter alltid en eller flere breiflabber og hyler i mobilen: ”Ja, kossen e’ veret heme, då? Nei, eg e’ i Kjøben og no har eg…”

Før ombordstigningen startet sa de at flytypen var blitt endret og derfor hadde noen fått nye seter i forhold til det som stod på boardingkortet. Imidlertid skulle de som hadde sittet sammen fortsatt få sitte sammen. I følge Internett skulle SK 2872 ha vært flydd med MD82, og nå var det MD87.

Da jeg kom inn i flyet, viste det seg å være samme kabinpersonale som på flyet fra Frankfurt, og de drog sågar kjensel på meg og ønsket velkommen tilbake. Det ble vel så godt som fullt på økonomi i hvert fall, og i sum var de som satt rundt meg reisende fra mange verdens land. For første gang i dag kom vi oss av gårde i rute, tok av 16:05 og fant den vante veien over Nord-Sjælland, Kattegat, nordspissen av Jylland, Skagerrak og inn over Norge omtrent ved Lillesand. Jeg satt og kikket på en helt enestående solnedgang i havet der vest; den samme solen jeg hadde sett stå opp over slettene ved Volga for mange, mange timer siden.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/7050109sunset.jpg

Og solen går sin gang…

Ellers var jeg godt fornøyd med å være passasjer i en MD80 all series. Til tross for at SAS ennå har mange av dem, er de en auslaufmodell, og egentlig lett eksotiske, men stilrene og elegante, både utvendig og innvendig, og med mindre man sitter helt bak, ganske så stillegående.

I setet ved siden av meg satt en ung mann og sov tungt. Han snorket ikke, men kraftige rykninger og kroppen og bevegelser med armene, tydet på urolige drømmer. Jeg hadde en viss beredskap. Litt lenger foran satt noen eldre bergensdamer og klaget. De var kommet like fra Lisboa, og flyet hadde vært så forsinket, og nå var de så slitne at de nesten ikke visste om de orket mer.

Men SK 2878 var om ikke annet i rute og tok bakken fra nord på Flesland 17:10, etter å ha vært 65 minutter i luften. Vi ble tatt inn til gate 21, og etter litt venting slapp vi i land.

Nede ved bagasjebåndene var det et sant kaos, for omtrent samtidig med oss var en KL fra AMS ankommet. I tillegg stod det stablet bagasje overalt på gulvet og noe bakkepersonell, sorterte, merket, noterte på lister og flyttet rundt på denne bagasjen. Tydelig at mange hadde måttet forlate BGO uten bagasje tidligere.

Og det samme måtte jeg. Da båndet med bagasje fra 2878 ikke lenger leverte flere kofferter og bager, stod jeg og en 7-8 andre og så ut som vi hadde solgt smør og ikke fått penger. Bagasjekontoret til SAS sa at min kofferter fremdeles var i Frankfurt, og at den ville komme sent i kveld. Jeg ville få den levert i morgen (noe jeg fikk). Siden jeg kom uten koffert, fikk jeg være med Flybussen med avg. 18:00. Det var lang kø, men til seksbussen fikk bare reisende uten bagasje være med som de siste.

En lang og litt slitsom reise var over. Forholdene i FRA hadde jeg sett med selvsyn og sånn sett var jeg mer enn glad enn at jeg kommet meg hjem i rute. Og både Lufthansa og SAS hadde behandlet meg vel.

Scanorama
09-01-2009, 21:54
Femte strekk København - Bergen

Flight SK 2872
Flyselskap SAS
Ordinær rute 15:50 – 17:10
Fly MD87 LN-RMU ”Grim Viking”, bygget 1992
Sete A; rett bak vingen

Vi var innkalt til ombordstigning 15:30, og i ventetiden drev jeg stort sett dank på CPH. Begynte å bli litt lei nå, og vanket i butikker istedenfor å se på fly. Ved en gate langt ute på B-piren var Bergens-flyet satt opp, og folk satt og ventet. Hjem fra utlandet gir siste strekk til Bergen alltid en liten påminner om at nå er moroa over, for ved gaten sitter alltid en eller flere breiflabber og hyler i mobilen: ”Ja, kossen e’ veret heme, då? Nei, eg e’ i Kjøben og no har eg…”

Før ombordstigningen startet sa de at flytypen var blitt endret og derfor hadde noen fått nye seter i forhold til det som stod på boardingkortet. Imidlertid skulle de som hadde sittet sammen fortsatt få sitte sammen. I følge Internett skulle SK 2872 ha vært flydd med MD82, og nå var det MD87.

Da jeg kom inn i flyet, viste det seg å være samme kabinpersonale som på flyet fra Frankfurt, og de drog sågar kjensel på meg og ønsket velkommen tilbake. Det ble vel så godt som fullt på økonomi i hvert fall, og i sum var de som satt rundt meg reisende fra mange verdens land. For første gang i dag kom vi oss av gårde i rute, tok av 16:05 og fant den vante veien over Nord-Sjælland, Kattegat, nordspissen av Jylland, Skagerrak og inn over Norge omtrent ved Lillesand. Jeg satt og kikket på en helt enestående solnedgang i havet der vest; den samme solen jeg hadde sett stå opp over slettene ved Volga for mange, mange timer siden.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/7050109sunset.jpg

Og solen går sin gang…

Ellers var jeg godt fornøyd med å være passasjer i en MD80 all series. Til tross for at SAS ennå har mange av dem, er de en auslaufmodell, og egentlig lett eksotiske, men stilrene og elegante, både utvendig og innvendig, og med mindre man sitter helt bak, ganske så stillegående.

I setet ved siden av meg satt en ung mann og sov tungt. Han snorket ikke, men kraftige rykninger og kroppen og bevegelser med armene, tydet på urolige drømmer. Jeg hadde en viss beredskap. Litt lenger foran satt noen eldre bergensdamer og klaget. De var kommet like fra Lisboa, og flyet hadde vært så forsinket, og nå var de så slitne at de nesten ikke visste om de orket mer.

Men SK 2878 var om ikke annet i rute og tok bakken fra nord på Flesland 17:10, etter å ha vært 65 minutter i luften. Vi ble tatt inn til gate 21, og etter litt venting slapp vi i land.

Nede ved bagasjebåndene var det et sant kaos, for omtrent samtidig med oss var en KL fra AMS ankommet. I tillegg stod det stablet bagasje overalt på gulvet og noe bakkepersonell, sorterte, merket, noterte på lister og flyttet rundt på denne bagasjen. Tydelig at mange hadde måttet forlate BGO uten bagasje tidligere.

Og det samme måtte jeg. Da båndet med bagasje fra 2878 ikke lenger leverte flere kofferter og bager, stod jeg og en 7-8 andre og så ut som vi hadde solgt smør og ikke fått penger. Bagasjekontoret til SAS sa at min kofferter fremdeles var i Frankfurt, og at den ville komme sent i kveld. Jeg ville få den levert i morgen (noe jeg fikk). Siden jeg kom uten koffert, fikk jeg være med Flybussen med avg. 18:00. Det var lang kø, men til seksbussen fikk bare reisende uten bagasje være med som de siste.

En lang og litt slitsom reise var over. Forholdene i FRA hadde jeg sett med selvsyn og sånn sett var jeg mer enn glad enn at jeg kommet meg hjem i rute. Og både Lufthansa og SAS hadde behandlet meg vel.

Hei

Dette var en artig historie, særlig om breiflabbene...Då lo eg.
Du har helt rett i at Douglas maskinene er fin og reise med. Før når jeg reiste mye passet jeg alltid på å få et sete med vinduet mellom vingen og motorene.

Hilsen

Scanorama

pgaa
09-01-2009, 22:08
Flott rapport dette her :) :up:

WF-380
09-01-2009, 22:10
Da jeg stygt forsinket kom inn i C-piren var jeg midtveis i heatet av reisende. Flesteparten var russere, så jeg tenkte at de måtte i passkontroll for ikke-schengen, mens jeg kunne gå i Schengen og dermed slippe langsom kø. Likevel, opp trapper og korridorer forserte jeg meg nennsomt frem i tet, og det var ikke dumt gjort, for de to passlukene var for all passports. Jeg kom først og slapp lett gjennom. Så skulle jeg til gate B10, banet meg gjennom fellesarealene og frem mot sikkerhetskontrollen.

Jeg var i Frankfurt samme dag omtrent på samme tida. Vi måtte vente to timer i flyet vår på de-icing før vi kom oss av gårde. Dvs. helt til de avsluttet de-icing.

Men jeg lurer på om jeg gjorde noe dumt når vi landet fra Charlotte, også i C-piren. Fulgte nemlig skiltene til gaten vår som var A40. Andre skilt til høyere nummerte A-gates så ut til å lede mot disse automatiserte togene som går mellom terminalene. Men de tok ikke jeg, istedetfor ble det lang vandring gjennom passkontroll, fellesarealer landside, og ny laaangsom sikkerhetskontroll. Vel framme i ved A-gates så jeg at det gikk fint å ta seg til høyere nummererte A-gates derifra. Er det noen Frankfurt-veteraner som vet om det går an å gjøre dette raskere?

Bizflyer
09-01-2009, 23:28
Interessant rapport fra en flytur til et sted jeg aldri har sett trip-report fra før! Hva er det egentlig å finne på i Samara på denne tiden av året.

Og så lurte jeg på om du visste hva samme billetten i biz hadde kostet?

Takk for en fin rapport! :up:

BF:cool2

MountainDew
10-01-2009, 01:33
Hei & hå :) Takk for flott Bergensk rapport !

DCHalvorsen
10-01-2009, 08:28
Interessant rapport fra en flytur til et sted jeg aldri har sett trip-report fra før! Hva er det egentlig å finne på i Samara på denne tiden av året.

Og så lurte jeg på om du visste hva samme billetten i biz hadde kostet?

Takk for en fin rapport! :up:

Som turist er det absolutt ingenting å hente i denne delen av verden rundt nyttår, med mindre du da kjenner folk og er invitert inn i privatsfæren for mat, drikke og moro i russernes relativt heftige feiringer av nyttår og dagene frem mot den gamle ortodokse julaften 6. januar.

Sjekket aldri prisen på biz, men ser nå at hvis jeg skulle reist om en måned, ville økonomi kostet 7500, biz 20500 :cry:

Var også en tur der borte i fjor sommer, og her er rapporten:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34449&highlight=samara

FlightDeck
10-01-2009, 12:47
Tusen takk for en detaljert og spennende rapport! Dette er bra håndverk, minner om Solstad når jeg leser... ;) For øvrig har vel prisnivået på Lufthansas direkterute til Frankfurt blitt ganske høyt etter at de startet i mars, og det lover for så vidt bra. Synd jeg ikke har fått prøvd den ennå - det er interessant å vite om den har fått noen konsekvenser for f.eks. København- og Amsterdam-rutene. Hvordan ble bonusregnskapet?

Martin
10-01-2009, 14:08
Gikk bort til holdeplassen ved meieriet på Minde og tok flybuss 2349 med rutemessig avgang derfra klokken 12:00. Bussen var i rute. Det var cirka 8 reisende fra Minde med noen påstigende underveis. Ved Lagunen var det litt kø og saktegående trafikk, men vi ankom Flesland i rute 12:25.

Jeg har fått høre at jeg skriver detaljert, men det kan ikke være noenting sammenlignet med det inntrykket jeg fikk av akkurat de linjene her :D

Fikk så vidt skummet gjennom den i går, men skal lese den igjen nå. Likte det jeg fikk med meg i går :up:

Martin
10-01-2009, 14:14
Det ble lastet; ikke bare catering og kofferter, men også en del containere ble slukt inn i flykroppen. Kanskje er rutens vel så viktig formål cargo.

På Airbus blir vel også bagasjen lastet i containere?

DCHalvorsen
10-01-2009, 17:57
Hvordan ble bonusregnskapet?

Bonusregnskapet? Jeg vet det er litt feil å si det her på forumet, men jeg har ikke noe.

Generelt flyr jeg for kort (mest Europa), for billig (utelukkende fritidsreiser) og for variert (1/3 DY, 1/3 LH,SK og 1/3 KL) til at jeg vil oppnå noe.

AirbusTrond
10-01-2009, 18:59
Takk for flott, detaljert og meget interesssant rapport. En skikkelig hyggestund i sofaen med denne! Ellers hadde det vært ekstra bra med matbilder i tillegg. :)

FlightDeck
10-01-2009, 19:48
Jeg har fått høre at jeg skriver detaljert, men det kan ikke være noenting sammenlignet med det inntrykket jeg fikk av akkurat de linjene her :D

Enig, det var derfor jeg skrev at det ga meg Solstad-assosiasjoner. Fikk litt samme sinnsstemning når jeg leste dette... Og det var bare positivt ment. I romanen 16-07-41 er det for øvrig noen lange utgreielser fra både Fornebu og Kastrup...

Bonusregnskapet? Jeg vet det er litt feil å si det her på forumet, men jeg har ikke noe.

Generelt flyr jeg for kort (mest Europa), for billig (utelukkende fritidsreiser) og for variert (1/3 DY, 1/3 LH,SK og 1/3 KL) til at jeg vil oppnå noe.

Det lønner seg som regel å være utro mot flyselskapene, slik du tydeligvis er, men nå som du har fløyet en-to ganger i året til Russland, hadde du garantert fått en bonustur eller to innen Norden hos SAS før poengene hadde gått ut (fem år).

Savipix
10-01-2009, 23:07
En trevlig rapport from områden vi inte är vana att se rapporter ifrån!

LN-MOW
10-01-2009, 23:41
Ved gaten stod flyet. Det ble lastet; ikke bare catering og kofferter, men også en del containere ble slukt inn i flykroppen. Kanskje er rutens vel så viktig formål cargo.

LH laster mesteparten av bagasjen i containere på A320/321.

Forøvrig en veldig spennende rapport!

Bizflyer
10-01-2009, 23:56
Som turist er det absolutt ingenting å hente i denne delen av verden rundt nyttår, med mindre du da kjenner folk og er invitert inn i privatsfæren for mat, drikke og moro i russernes relativt heftige feiringer av nyttår og dagene frem mot den gamle ortodokse julaften 6. januar.

Sjekket aldri prisen på biz, men ser nå at hvis jeg skulle reist om en måned, ville økonomi kostet 7500, biz 20500 :cry:

Var også en tur der borte i fjor sommer, og her er rapporten:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34449&highlight=samara

Det var da en kraftig pris. Men de må kanskje ta såpass hvis de bare får 30-40% belegg på ruta. For den prisen kommer man jo lett til BKK både på eco og bizz. Og servicen var jo ikke noe bedre enn den de vanligvis har intra-europa.

MD11
14-01-2009, 13:35
Takker så mye for en meget spennende rapport fra Russland. Jeg elsker rapporter fra Russland og CIS stater, intressant på alle måter. LH beregner seg tildels stive priser på ruter til Russland/CIS og man kommer ofte opp i 7000-10000 for flighter som er vesentlig kortere enn f eks til US østkyst. Betalte selv nesten 8000,- TRD-TAS-TRD i 2001. Men det er trygt og godt og reise med LH til disse "distriktene" og jeg betaler gjerne noe ekstra. Nå har jo konkurransen økt betraktelig de senere år og spesielt AirBaltic og Turkish Airlines er tungt inne i CIS Sentral Asia. Austrian er jo også gode på Russland.

EB
17-01-2009, 15:32
Kjempemorsomt å lese...å se bilder fra deler av verden som definitivt kan kalles eksotisk!