PDA

View Full Version : Rygge mister en del av busstilbudet

Discus
09-01-2009, 08:46
Nedskjæringer på busstilbudet i Østfold rammer også RYG
Varsler færre bussavgangerVarsler færre bussavganger:
TIMEkspressen vil ikke lenger kjøre innom Moss Lufthavn Rygge.
....
Blant annet vil ikke ekspressbussen betjene Moss Lufthavn Rygge og holdeplassene i Råde/Karlshus fra den 12. januar.
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article4033793.ece

Blubird
09-01-2009, 09:37
Men fortsatt går TIMEkspressen fra Fredrikstad relativt hyppig. Den passerer ikke mange meterne unna RYG.

Tommy777
09-01-2009, 22:38
Men fortsatt går TIMEkspressen fra Fredrikstad relativt hyppig. Den passerer ikke mange meterne unna RYG.

Hvor mange meter? Hvordan kommer man seg resten av veien?

Blubird
10-01-2009, 00:48
Taxi fra busshldeplassen ved Shell/7-11, tar vel neppe særlig mer enn ett minutt inn til terminalen. Passerer bensinstasjonen morgen og ettermiddag, og har sett det står taxier der relativt ofte. Alternativt bestiller man i forveien.

JoeW
10-01-2009, 14:46
Men da begynner virkelig RYG å bli vanskelig...

Hickok
10-01-2009, 14:54
RYG har uansett togtilbudet og RYG-xpressen. Det funker bra. Det er vel strengt tatt det samme som gjelder for de som kommer sørfra til TRF. Der er det vel også taxi fra en bensinstasjon som gjelder etter at bussen ikke går helt inn til flyplassen.

Blubird
10-01-2009, 15:52
Men da begynner virkelig RYG å bli vanskelig...

Hvis du ønsker å bli kjørt fra dør til dør uten noen form for connection; ja...

Discus
10-01-2009, 16:09
Tipper det har med kostnader å gjøre. Vet ikke hva RYG og TRF gjør, men på OSL vet jeg at både buss og taxi betaler i dyre dommer for å få lov til å ha holdeplass der.

Blubird
10-01-2009, 16:26
Tok en rask titt på rutetabellen, og det viser seg at linje 6 faktisk kjører ut på E6 fra Rygge og dermed stopper ved hovedavkjøringen til RYG fra E6 også, hvilket blir enda nærmere terminalen enn Shell/7-11. Med færre stoppesteder og kun E6-trasé ville da TIMEkspressen blitt mitt førstevalg mellom Oslo og RYG.

JoeW
10-01-2009, 16:29
Hvis du ønsker å bli kjørt fra dør til dør uten noen form for connection; ja...

Dersom man må ta buss og derefter taxi fra bussen til terminalen synes jeg det er et vanskelig mål fra Oslo. Hvordan er det med toget? Er det ala TRF hvor det er shuttlebuss?

sail4fun
10-01-2009, 16:30
Men fortsatt ville jeg foretrukket å komme tørrskodd frem uten å måtte praie/vente på en taxi. En sprek 46 åring som meg, med kun en sekk kan nok gå , men "de gammle" med 20kg koffert går ikke den veien en vinterdag.

Her burde RYG og Time ta en liten sammtale.

Tommy777
10-01-2009, 17:08
Men fortsatt ville jeg foretrukket å komme tørrskodd frem uten å måtte praie/vente på en taxi. En sprek 46 åring som meg, med kun en sekk kan nok gå , men "de gammle" med 20kg koffert går ikke den veien en vinterdag.

Her burde RYG og Time ta en liten sammtale.

Helt klart. Tror ikke at det virker saerlig attraktivt aa bli dumpa av paa Shell for deretter aa huke tak i taxi for aa komme seg til terminalen. Enkelhet selger, denne planen kjoeper ikke mange.

Toget er selvsagt beste loesning, men da vi besoekte Rygge gikk de to eneste flyene den morgenen omtrent samtidig som foerste tog som stoppet paa Rygge passerte Ski, avgang Oslo S rundt kl 9 tror jeg..

Rygge "expressen" var mildest talt annoying. Ruta er omtrent som om flybussen til OSL hadde stopp paa Kloefta og Jessheim foer OSL. Tullete. Markedet er der garantert fordi det var minst 15 mann som maatte staa

TG923
11-01-2009, 01:23
Manglende avkjøring ved Moss Lufthavn Rygge er et problem, mener Nettbuss

Det er to hovedårsaker til det, forteller Harald Fleisje, markedssjef for Ekspressbuss i Nettbuss Østfold.

For det første er det ingen avkjøring direkte fra E6 ved flyplassen.
Den andre årsaken til at TIMEkspressen slutter å kjøre innom flyplassen er at kundegrunnlaget ikke har vært særlig godt.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6423730

Blubird
11-01-2009, 11:23
Man jobbet for å få til en direkte avkjørsel fra E6 når anleggsarbeidet til utvidelsen av veien først var i gang, men dette ble aldri realisert pga. diverse forsinkelser med byggingen av terminalen, såvidt jeg vet.

Blubird
13-01-2009, 15:05
Kanskje et alternativ for noen....

Minibuss 24-7 har suksess med flybusstilbudet fra Bastøfergen til Moss lufthavn Rygge og vurderer nye flyplassruter.

Busses til flyet (http://www.moss-avis.no/article/20090113/SISTENYTT/903030066/1044/ABON)

Blubird
14-01-2009, 13:00
Og da etablerer 24-7 fast rutetilbud også mellom Fredrikstad og RYG, med forhåndsreservasjon av sete. Dette har vært etterspurt siden terminalen åpnet. Flott!

Selskapet Minibuss 24-7 har fått konsesjon til å kjøre flybuss fra Fredrikstad til/ fra Moss lufthavn Rygge.

- Et etterlengtet tilskudd (http://www.f-b.no/article/20090114/NYHET/64863466/1220/NYHET)