View Full Version : Destinasjon Bergen (?)
sail4fun
08-01-2009, 21:05
Jr. har fått det for seg at han i løpet av vinteren skal se på Pingvinene i Bergen. Det skal vi nok få til, men så ble da spørrsmålet;
Tar vi en kun en dagstur (i feb eller tidlig i mars) , eller har Bergen og omegn noe mer å by på som gjør at det kan ble en weekend tur for familien , med aktiviteter som også kan friste en 7åring ?
Hmmm. Bergen i februar-mars? Tror ikke dere skal planlegge for mange utendørsaktiviterer i hvert fall. Det kan i så fall være lurt å sørge for skikkelig impregnering før avreise. Tro meg, jeg bor her!
Fra spøk til alvor. Fløybanen er vel strengt tatt noe en må få med seg. Litt avhengig av vær, så er det veldig flott. Troldhaugen er jo et yndet turiststed også. Ellers er det vanskelig å gi tips, når jeg egentlig ikke vet hva dere liker. Det kryr jo av forskjellige museer her. I tillegg er vel Ulriksbanen åpnet igjen til da.
For se om jeg kommer på noen aktiviteter for en 7 åring.
sail4fun
10-01-2009, 13:52
Vi må få til aktiviteter på Jr. premisser, så noe barnevennlig må det være, kansje ikke bare noe å se, men også nå man kan gjøre ?
Ellers så ville vel jeg sikkert ha sett på maritimt/sjømilitære plasser.
man har jo iskanten&vannkanten i loddefjord som kan være kjekt for barn. har aldri vært der selv så kan ikke si om det er noe. ellers kan jeg ikke komme på noe barnevennlige ting her i Bergen
http://www.vannkanten.no/
FlightDeck
10-01-2009, 20:36
Vi må få til aktiviteter på Jr. premisser,
Generelt vil jeg si at Bergen er en veldig bra weekendby og det er såpass mye å gjøre at jeg nok ville lagt inn en overnatting.
Det går fort mange timer på Akvariet, som du allerede nevner. De har ikke bare sjødyr, men flere andre utstillinger også, f.eks. slanger og andre ekle ting. Det er dessuten en fin spasertur fra Torgallmenningen (ca. 15-20 minutter), og på veien kan dere se på den flotte trehusbebyggelsen på Nordnes. En tur i Nordnes-parken, like bak museet, er også fint. Her er det flott utsikt mot havet, og Jr. vil kanskje like den store totempålen som står der. Dette er en gave fra vennskapsbyen Seattle.
Jeg anbefaler også å ta en spasertur langs Bryggen og gå inn mellom de fine trehusene. Før dere når Bryggen kan dere jo se på all fisken på Fisketorget, der er det alltid mye rart! I enden av Bryggen ligger Bergenhus Festning. Denne kan være morsom for barn, og da kanskje særlig Rosenkrantztårnet fra 1200-tallet. Her har blant annet Kong Erik Magnusson bodd og både tårn og festning av full av smale trapper, gjemmesteder og spesiell arkitektur. Flott utsikt fra toppen av tårnet! Håkonshallen i direkte tilknytning er også flott, men ikke så interessant for barn.
En tur til toppen av Fløifjellet eller Ulrikken er nærmest obligatorisk, men Ulriksbanen åpner vel ikke før til våren? For Jr. er nok ikke toppen noe særlig mer enn flott utsikt, men turen med Fløibanen eller Ulriksbanen vil han garantert like!
Fra og med mai, som da blir for sent for dere, ville jeg også anbefalt Gamle Bergen Museum, som er en rekonstruert by med rundt 50 historiske hus fra det gamle Bergen.
Vitensenteret VilVite er også ganske moro, med 100 ulike apparater og eksperimenter. Her kan man melde været i et værstudio, bore etter olje, styre et skip, mm. De naturhistoriske samlinger på Nygårdshøyden har botaniske og zoologiske utstillinger, mange store utstoppede dyr, fugler, hval, fisk, mm.
Ellers er Vannkanten Badeland også et godt tips, og Edvard Grieg-museet på Troldhaugen kan også være fint for barn.
Besøkte de fleste av disse stedene med barn da jeg bodde i Bergen og hadde besøk fra familien. Stedene har stort sett vært vellykkede. Været i Bergen kan være dårlig hele året, men det er jo en del av opplevelsen...
sail4fun
10-01-2009, 20:52
Takk for mange gode tips !
FlightDeck
10-01-2009, 20:56
Og et til: Den Nationale Scene kan ofte ha noen teaterforestillinger for barn. Var på Karlsson på taket og det var en stor suksess!
sail4fun
05-08-2009, 09:45
Vinterens tur ble kanselert grunnet lungebetennelse ...
Men vi fikk os en flott Bergenstur nå i fellesferien med både akvariet
http://s1.e-gek.net/DSC_264102520.JPG
og mat på toppen av Fløien
http://s1.e-gek.net/DSC_260302482.JPG
det blir nok en tur til i år :)