View Full Version : Reiserelatert Quizz i Aftenposten
Bizflyer
07-01-2009, 18:04
Ikke direkte fly, men skikk bruk på reiser, som vi reisevandte burde kunne.
Jeg klarte 13 av 15 og ble faktisk litt overrasket og må innrømme at enkelte ting var rene gjett! Noen bedre?
Her er link: http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?method=start&id=586
Lykke til!
BF:cool2
Huff da....6/15....
Tror ikke jeg bør besøke Japan....eller andre asiatiske land...
Men det var da noen morsomme svaralternativer på enkelte av oppgavene :D
Jeg klarte bare 10 av 15, og jeg ser at jeg sliter litt på østlige ferdigheter....:) Jeg synes nå likevel at det var endel merkelige ting her. Jeg husker riktignok at vi lærte på skolen at spørsmålet "How do you do" skulle besvares med "How do you do", men jeg har aldri hørt det praktisert noe sted i England.... (like lite som jeg har hørt man svare med "Bitte sehr" når man sier "Danke schön" i tysktalende land, som vi lærte på skolen....). Jeg gir ikke 15% tips i USA med dårlig service - like it or not.....:D
Bizflyer
07-01-2009, 23:58
Jeg dreit meg på det med fottøy når man skal på toalett i Japan, samt hva man gjør hvis man er misfornøyd med servicen i Frankrike. Hadde aldri innbillt meg at det skulle være slik!
Men det var en artig kviss!
Tommy777
08-01-2009, 01:12
He he... 10 av 15. Som TOS sier, mye rart. Den med visittkortene er noe jeg laerte av min sjef som er fra Singapore, alle vaare ansatte fra Asia gjoer det samme, saa det stemmer nok.
Ai ai.. 3 av 15.. Holder meg hjemme, jeg..
Tommy777
08-01-2009, 01:24
Jeg gir ikke 15% tips i USA med dårlig service - like it or not.....:D
Ikke jeg heller og det er heller ikke forventet. Dersom servicen stinker, gir jeg 1 dollar
Bizflyer
08-01-2009, 01:30
Jeg har sett at i England har de startet med å ta seg den frihet å automatisk legge 15% på regningen. Ser man ikke dette risikerer man å betale høyere tips enn det.
Skjer lignende i USA?
Tommy777
08-01-2009, 01:31
Nei...........
Det skjer kun naar det er parties stoerre en 6 personer i US and A
9, og det virker som jeg aldri bør dra til Japan :cry: Har heller aldri vært der ...
Bizflyer
08-01-2009, 01:46
Nei...........
Og akkurat det har jeg aldri forstått!
Hvorfor skal man måtte betale mer om man drar med seg flere folk til restauranten? Man burde jo heller fått rabatt!!
BF:old
Pussig men i september tok Ruby Tuesday ved Times Square og la til automatisk 18 % !
Nei...........
Så hvis man ikke vil tipse (for det er vel frivillig i USA, er det ikke?), så betaler man rett og slett mindre enn hva som står på regningen?
Litt OT: Hadde ansvaret for en bordestilling for en drøss med Status Quo-fans på HRC i Oslo i fjor sommer. Var vel rundt en 20 stykker, flest fra UK, fire fra Finland, og meg og min for anledningen utskremte søster som var norske: Jeg og søstern betalte med hvert vårt kort, mens resten heiv inn det de hadde av cash. Husker at jeg selv la til 30 kroner, og søsteren min omtrent det samme. Da kontantene var talt opp, inkludert de to korttransaksjonene, endte vi opp med 15 kroner i tips :p (På en regning i 5000-kronersklassen).
Var dog en av gjestene fra UK som hadde et HC-kort, som gav 10% rabatt, så da ble det tipsen...
Tommy777
08-01-2009, 02:09
Pussig men i september tok Ruby Tuesday ved Times Square og la til automatisk 18 % !
Det hadde jeg nok satt meg i mot.. Ruby Tuesday er jo i tillegg hakket rett over McDonalds, saa det gjoer jo saken enda verre..
Tommy777
08-01-2009, 02:14
Litt OT: Hadde ansvaret for en bordestilling for en drøss med Status Quo-fans på HRC i Oslo i fjor sommer. Var vel rundt en 20 stykker, flest fra UK, fire fra Finland, og meg og min for anledningen utskremte søster som var norske: Jeg og søstern betalte med hvert vårt kort, mens resten heiv inn det de hadde av cash. Husker at jeg selv la til 30 kroner, og søsteren min omtrent det samme. Da kontantene var talt opp, inkludert de to korttransaksjonene, endte vi opp med 15 kroner i tips :p (På en regning i 5000-kronersklassen).
Var dog en av gjestene fra UK som hadde et HC-kort, som gav 10% rabatt, så da ble det tipsen...
Noe som dessverre er normalt. Noen "glemmer" aa betale dessert/ en oel eller er rett og slett kjipe.
Liker derfor disse nye maskinene man har paa diverse restauranter der kelneren spoer hvordan man oensker regningen og kan da dele opp i saa mange forskjellige regninger man vil
Det ble vel også mumlet noe om dårlig service, og noen hadde vel ikke helt oversikten.. Men det ordnet seg som sagt.. Jeg hadde hvertfall ingen dårlig samvittighet..
AirbusTrond
08-01-2009, 07:59
9 her. Ser ut til at jeg kjenner Østen bedre enn USAs hilseregler...
12, ikke så verst. Et par småblundere godtar de fleste, så lenge de skjønner at man ikke mente å være uhøflig.
Bizflyer
08-01-2009, 09:36
Noe som dessverre er normalt. Noen "glemmer" aa betale dessert/ en oel eller er rett og slett kjipe.
Liker derfor disse nye maskinene man har paa diverse restauranter der kelneren spoer hvordan man oensker regningen og kan da dele opp i saa mange forskjellige regninger man vil
Splitte regning er en enkel sak på alle nye kasser. Men jeg mener jeg har sett på menyer i USA at de legger til noen dollar om man ønsker å splitte regning.
Det er nesten like dumt som jeg husker at restauranter i London for 15 år siden hadde covercharge. Dvs at det kostet x ant pund bare å sette seg ned i restauranten.
Forhåpentligvis følger resten av verden etter Norges eksempel temmelig snart!??!
Ikke jeg heller og det er heller ikke forventet. Dersom servicen stinker, gir jeg 1 dollar
Trodde 10-15% var normal tips. Stinker servicen, er det noen usle pennier ev. nickler som gjelder. Det spørsmålet må være feil!
Bizflyer
08-01-2009, 16:16
Vel, det er vel heller ikke så populært!
Var på restaurant i New Orleans en gang. Først hadde de rota bort reservasjonen vår. Dernest måtte vi vente i halvannen time før maten ble servert, hvilket ble beklaget og vi ble påspandert en brandy etter maten for tort & svie.
Vi la vel igjen 6-7% i tips på regningen, og da tippa det helt over for servitøren. Han mente at han hadde ordnet opp i alt ved å gi oss en brandy, og at det ikke var hans feil at vi ikke hadde fått maten i tide, og at det ikke var han som hadde rotet bort reservasjonen vår, og dette var da takken. Vi ble omtrent dyttet ut.
Husker også en historie fra en kamerat som hadde vært på en enkel italiensk restaurant i London for noen år siden. Sur kjerring som tok i mot bestilling uten å si et ord, og som klaska pizzaen i bordet 15 min senere uten å si et ord. Kom med regninga, gutta la på akkurat penger, men da åpnet kjerringa kjeften for første gang og da pekte hu på stempelet på regninga og sa "service not included" og gjenntok dette 3 ganger. Min kompis kunne ikke dy seg, og sa derfor "but I didnt get any" hvorpå kjerringa nappa en 5 punds seddel ut av hånda på kompisen min og gikk. Det er vel unødvendig å si at han ikke hadde tenkt seg der igjen!
På en finere biffrestaurant i San Fransisco for noen år siden, fikk vi sammen
med regningen en beskrivelse på en kartong en form for "Tipping for Dummies" som sikkert var bereggnet for førstegangsturister i USA fra en arrogant kelner som egentlig var en sann plage gjennom hele måltidet.
Må innrømme jeg omtrent gikk igjennom lydmuren.
Snere da han hentet den lukkede permen med signert kredittkortslip ( som han ikke åpnet og sjekket ) ba han om å få tilbake "bruksanvisningen".
Den fikk han tilbake i fem deler !:( Vi ruslet raskt ut i raseri...
Og selvfølgelig under "tips" sto det en stor null og rett sum etter nullen !:exclaimation
Husker på min første amerikareise, skulle vi ta taxi fra hotellet i Cleveland, ut til flyplassen. Taxiregningen kom på ca. 27 dollar.. Hadde bare 20-lapper, så "dum" som jeg var, fikk han 40 av meg, med et "it's ok".. Så nå har jeg en svær drosjeneger i Cleveland, som er min venn for livet :D
40 dollar var vel litt i overkant av 200 kroner den gangen, og slettes ingen upris for turen vi kjørte, syntes nå jeg..
Concorde
09-01-2009, 07:44
Jeg fikk 6 rette og da fant jeg kansjke grunnen til at hotellmanager alltid insisterer på å følge meg helt frem til flyplassen...