Savipix
06-01-2009, 17:03
(Med reservation för ev typos)
Nu hade turen kommit till årets decemberresa. I år föll valet på Milano en stad som jag många gånger har kört förbi i full fart på väg mellan Syd Frankrike och Skandinavien men aldig besökt. Början till det här resan var då jag fick en förfrågan om jag hade lust på en betald resa, då det blev billigare för henne att ta ner mig än att betala 20KG i excess bag fee x 105SEK. Min biljett, ja den kostade inte mer än 930SEK och bokades i O klass. Detta är samma typ som tidigare bokades i V men som nu dessvärre bara ger några SK mini-points. För övrigt var biljetten billigare än Ryanair från Skavsta till Bergamo vid tidpunkten för beställningen och hade jag bokat Sterling hade den av kända anledningar inte blivit av. Nog om detta, nu till själva resan.
SK689 14 DEC 2008 ARN-LIN
LN-RRO
STD 1330
ATD 1336
STA 1610
ATA 1618
21 timmar och 56 minuter innan avresa tickade det in ett SMS på min telefon där jag fick frågan om jag ville checka in och jag svarade JA. Detta var första gången sedan systemet infördes att jag fick en chans att prova det och blev ganska fort besviken när jag upptäckte att jag hade blivit tilldelad ett mittsäte (04B). Hem till datorn för att kvickt som en syl logga in via hemsidan och byta plats till 10A som såg ut att ha gott om benutrymme
På avresedagens morgon lämnade jag föräldrahemmet och begav mig till Arlanda i god tid före avresa. Under lunchen tickade det in ett SMS från SK med information om avresetid och gate, för dagen 15A i den gamla delen av terminal 5. Efter att plötsligt blivit osäker om rad 10 hade något fönster kontaktade jag en kollega som hjälpte mig att byta till 09C, en gångplats vid nödutgången. Fick även prova den nya och betydligt trevligare säkerhetskontrollen vid SAS incheckningen och kikade in i den nya taxfreebutik som skulle öppna dagen efter.
Boarding startade 26 minuter innan avgång och alla 93 passagerarna satt tack vare effektiva kollegor ombord klara att åka 7 minuter innan avgångstid. Tyvärr fick vi en slot tid vilket höll oss kvar vid gaten några minuter extra. Besättningen informerade på Svenska, engelska OCH italienska från både flight deck och kabinen till passagerarnas stora jubel. Uppskattningsvis var ungefär 80% av passagerarna idag hemvändande italienare och resten julhandlande/operabesökande svenskar. 1336 lämnade vi gaten och taxade långsamt ut mot bana 08 där vi fick vänta ytterligare några minuter.
Väl uppe i luften fortsatte informationen från bägge ”avdelningarna” och servicen på tre språk. Det visade sig att två av dagens tre CC var antingen av italiensk börd eller gift med en italienare. Åldern på kabinbesättningen var blandad och var mycket serviceinställda och vägde upp för min senaste resa till Göteborg. Tyvärr saknar jag fortfarande någonting gratis att tugga på i ekonomiklass à la Lufthansas ”pastrami oder käse” variant eller åtminstone en gratis kopp kaffe. Köpte mig i vilket fall en kaffe och en chokladrulle som konsumerades under tiden som jag tittade på några serier på min MACbook. I Economy Flex serverades det en kall hälleflundra (halibut)
Landning på Linate skedde någon minut efter tidtabell och parkering vid remote med tillhörande bussning. Eftersom jag inte skickade något bagage på den här flighten utan reste enbart med en carry-on kan jag inte säga hur lång väntetiden för övriga passagerare var men jag var i alla fall ute vid bussen på gatan 10 minuter efter de-boarding.
Summan av det hela var att detta kan beskrivas som en genomsnittlig SAS Europa flight eller kanske något över tack vare besättningens inställning att göra någonting extra med små medel. Den är också ett utmärkt exempel på hur lite det skall till att göra passagerare nöjda genom att ”bara” tala deras eget språk.
SK689 14 DEC 2008 LIN-ARN
LN-RPY
STD 1240
ATD 1235
STA 1525
ATA 1520
Efter två blöta (i dubbel bemärkelse) dagar var det dags att återvänta norrut till sista veckan av studier innan jullovet.
Istället för att ta med sig alla kollin som totalt vägde ganska mycket valde vi att ta en taxi ut till Linate något som helt klart var värt 28EUR. Första intrycket av flygplatsen var en blandning av terminalerna på Luxemburg Findel och London Heathrow T1 dvs. mörk och gammal.
Vi var väldigt tidiga och fick därför vänta på att incheckningen skulle öppna. På LIN är det SEA som är handling agenter och hon som var flight ansvarig var extra noggrann då det var hennes första SAS flight och hon inte viste helt hur hon skulle göra med passagerare som redan var incheckade online. Ett telefonsamtal senare hade vi våra BP och gick igenom säkerhetskontrollen business loungen där mitt Priority Pass kort släppte in oss. Loungen var dock en besvikelse och är till och med sämre än den i Nice som jag tidigare har kritiserat lite. Saknade någonting annat än bara dryck och snacks. Det som är synd är att detta är business loungen som SAS använder sig av också. Nu skall den på MXP enligt uppgift vara betydligt bättre men det hjälper föga när man sitter på LIN.
Boardingen startade 1205 och även denna gång blev det buss ut till ”Olof Viking” och upp för trappan där vi möttes av ett ”all male crew” (både fram och bak i grisen). Vi lämnade vår parkeringsplats någon minut före tidtabell och taxade ut till bana 36 och en nästan omedelbar start norrut med svängar för att undgå trafiken på Malpensa.
Över Alperna startade serveringen och vi köpte oss en saffransbulle och varsin kopp kaffe. Hände inte mycket mer på den här flygningen innan vi gick ner i molntäcket och landande på 01L. Resan startade där den hade börjat på gate 15A och väskorna väntade på bandet när vi kom ner (efter en liten detour förbi nya taxfreen och lite julklappar).
Summan av det hela är att Milano är en mycket trevlig stad även om det ösregnar och att SAS lämnar lite att önska (mat) på intra-Europa men med priset i baktanke kan man kanske glömma det också.
Nu hade turen kommit till årets decemberresa. I år föll valet på Milano en stad som jag många gånger har kört förbi i full fart på väg mellan Syd Frankrike och Skandinavien men aldig besökt. Början till det här resan var då jag fick en förfrågan om jag hade lust på en betald resa, då det blev billigare för henne att ta ner mig än att betala 20KG i excess bag fee x 105SEK. Min biljett, ja den kostade inte mer än 930SEK och bokades i O klass. Detta är samma typ som tidigare bokades i V men som nu dessvärre bara ger några SK mini-points. För övrigt var biljetten billigare än Ryanair från Skavsta till Bergamo vid tidpunkten för beställningen och hade jag bokat Sterling hade den av kända anledningar inte blivit av. Nog om detta, nu till själva resan.
SK689 14 DEC 2008 ARN-LIN
LN-RRO
STD 1330
ATD 1336
STA 1610
ATA 1618
21 timmar och 56 minuter innan avresa tickade det in ett SMS på min telefon där jag fick frågan om jag ville checka in och jag svarade JA. Detta var första gången sedan systemet infördes att jag fick en chans att prova det och blev ganska fort besviken när jag upptäckte att jag hade blivit tilldelad ett mittsäte (04B). Hem till datorn för att kvickt som en syl logga in via hemsidan och byta plats till 10A som såg ut att ha gott om benutrymme
På avresedagens morgon lämnade jag föräldrahemmet och begav mig till Arlanda i god tid före avresa. Under lunchen tickade det in ett SMS från SK med information om avresetid och gate, för dagen 15A i den gamla delen av terminal 5. Efter att plötsligt blivit osäker om rad 10 hade något fönster kontaktade jag en kollega som hjälpte mig att byta till 09C, en gångplats vid nödutgången. Fick även prova den nya och betydligt trevligare säkerhetskontrollen vid SAS incheckningen och kikade in i den nya taxfreebutik som skulle öppna dagen efter.
Boarding startade 26 minuter innan avgång och alla 93 passagerarna satt tack vare effektiva kollegor ombord klara att åka 7 minuter innan avgångstid. Tyvärr fick vi en slot tid vilket höll oss kvar vid gaten några minuter extra. Besättningen informerade på Svenska, engelska OCH italienska från både flight deck och kabinen till passagerarnas stora jubel. Uppskattningsvis var ungefär 80% av passagerarna idag hemvändande italienare och resten julhandlande/operabesökande svenskar. 1336 lämnade vi gaten och taxade långsamt ut mot bana 08 där vi fick vänta ytterligare några minuter.
Väl uppe i luften fortsatte informationen från bägge ”avdelningarna” och servicen på tre språk. Det visade sig att två av dagens tre CC var antingen av italiensk börd eller gift med en italienare. Åldern på kabinbesättningen var blandad och var mycket serviceinställda och vägde upp för min senaste resa till Göteborg. Tyvärr saknar jag fortfarande någonting gratis att tugga på i ekonomiklass à la Lufthansas ”pastrami oder käse” variant eller åtminstone en gratis kopp kaffe. Köpte mig i vilket fall en kaffe och en chokladrulle som konsumerades under tiden som jag tittade på några serier på min MACbook. I Economy Flex serverades det en kall hälleflundra (halibut)
Landning på Linate skedde någon minut efter tidtabell och parkering vid remote med tillhörande bussning. Eftersom jag inte skickade något bagage på den här flighten utan reste enbart med en carry-on kan jag inte säga hur lång väntetiden för övriga passagerare var men jag var i alla fall ute vid bussen på gatan 10 minuter efter de-boarding.
Summan av det hela var att detta kan beskrivas som en genomsnittlig SAS Europa flight eller kanske något över tack vare besättningens inställning att göra någonting extra med små medel. Den är också ett utmärkt exempel på hur lite det skall till att göra passagerare nöjda genom att ”bara” tala deras eget språk.
SK689 14 DEC 2008 LIN-ARN
LN-RPY
STD 1240
ATD 1235
STA 1525
ATA 1520
Efter två blöta (i dubbel bemärkelse) dagar var det dags att återvänta norrut till sista veckan av studier innan jullovet.
Istället för att ta med sig alla kollin som totalt vägde ganska mycket valde vi att ta en taxi ut till Linate något som helt klart var värt 28EUR. Första intrycket av flygplatsen var en blandning av terminalerna på Luxemburg Findel och London Heathrow T1 dvs. mörk och gammal.
Vi var väldigt tidiga och fick därför vänta på att incheckningen skulle öppna. På LIN är det SEA som är handling agenter och hon som var flight ansvarig var extra noggrann då det var hennes första SAS flight och hon inte viste helt hur hon skulle göra med passagerare som redan var incheckade online. Ett telefonsamtal senare hade vi våra BP och gick igenom säkerhetskontrollen business loungen där mitt Priority Pass kort släppte in oss. Loungen var dock en besvikelse och är till och med sämre än den i Nice som jag tidigare har kritiserat lite. Saknade någonting annat än bara dryck och snacks. Det som är synd är att detta är business loungen som SAS använder sig av också. Nu skall den på MXP enligt uppgift vara betydligt bättre men det hjälper föga när man sitter på LIN.
Boardingen startade 1205 och även denna gång blev det buss ut till ”Olof Viking” och upp för trappan där vi möttes av ett ”all male crew” (både fram och bak i grisen). Vi lämnade vår parkeringsplats någon minut före tidtabell och taxade ut till bana 36 och en nästan omedelbar start norrut med svängar för att undgå trafiken på Malpensa.
Över Alperna startade serveringen och vi köpte oss en saffransbulle och varsin kopp kaffe. Hände inte mycket mer på den här flygningen innan vi gick ner i molntäcket och landande på 01L. Resan startade där den hade börjat på gate 15A och väskorna väntade på bandet när vi kom ner (efter en liten detour förbi nya taxfreen och lite julklappar).
Summan av det hela är att Milano är en mycket trevlig stad även om det ösregnar och att SAS lämnar lite att önska (mat) på intra-Europa men med priset i baktanke kan man kanske glömma det också.