View Full Version : SAS må drive barnepass
Når foreldre ikke snakker sammen :naughty: kan det være vanskelig å sitte på billettkontoret. Margareth Edvardsen på SAS Braathens reisesenter har måttet takle litt av hvert når barn skal reise alene med fly. - Vinterferien er verst, sier hun.
Det går ikke en dag uten at jeg tenker, stakkars barn, sier Margareth Edvardsen. Hun sitter på SAS Braathens reisesenter og driver med telefonsalg av flybilletter.
Margareth Edvardsen tar i mot flybestillinger på SAS Braathens reisesenter.
Arbeidsdagen går stort sett med til å snakke med skilte foreldre som skal sende, eller ta imot, barn som skal på vinterferie. - Påsken er ille, men vinterferien er verst, sier Edvardsen.
Mange barn er ute og reiser mellom foreldrene i vinterferien.
Hun tror årsaken er at det er langt flere barn som besøker den ene av foreldrene i vinterferien, enn i påsken. Flyene er fulle, og ofte må flyselskapene finne andre avganger til barnet enn den som er bestilt.
- Ikke sjelden spør den ene av foreldrene om vi kan ringe til den andre parten, fordi de ikke er på talefot :naughty: forteller Edvardsen.
Krangler på alder
Barn må være 12 år før de kan reise alene på fly, uten assistanse. :hi2
- Senest i dag forsøkte noen i bestille plass til en sjuåring, og da vi fortalte at vi ikke kan hjelpe mer enn fire barn på hvert fly, mente foreldrene at barnet klarer seg selv.
I tillegg hender det rett som det er at de i samme slengen ber oss sette barnet på flytoget på Gardermoen, sier Edvardsen.
Kidnapping og terror
- Vi må fortelle foreldre at det forekommer kidnappinger. For en tid tilbake opplevde vi at et barn ble kidnappet til Midtøsten. Vedkommende har ennå ikke kommet hjem igjen.
Akkurat som resten av verden, må Norge også forholde seg til terrortrusler. Barn hører om ulykker, og de kjenner terrorfrykt, akkurat som oss andre.
Barneombudet har funnet det nødvendig å lage en brosjyre med gode råd til foreldre som skal sende barna mellom seg på fly, buss, tog eller båt.
- Når du selv føler deg så trygg at du sender barnet ditt alene på reise med tog, buss, båt eller fly, er det viktig at du formidler denne tryggheten til barnet ditt, heter det i brosjyren fra Barneombudet.
Samforståelse viktig
Som i alle andre saker er samforståelse mellom foreldrene viktig, heter det i Barneombudets reisebrosjyre.
- Å mestre en reise alene, handler ikke om intelligens. Det er stor forskjell på hvor engeselige barn er, uavhengig av alder.
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4522484.html
Concorde
18-02-2005, 15:29
Internettbestilling er noe dritt :up:
Samfunn i forfall, mye penger lite moral:(
Ungene kan nok reise alene...sånne foreldre trenger nok mer å bli holdt i ørene! :naughty:
Originally posted by Klippe
Samfunn i forfall, mye penger lite moral:(
Jeg tror det er mye penger MYE moral
Moral, kanskje et av de mest misbrukte ord de siste årene. Jeg tåler ikke ordet lengre.
Jeg synes at det er merkelig at denne personen har fått lov til å stå fram i media og snakke om dette problemet som SAS Braathens har. Tross alt så er majoriteten av de barn som reiser alene og deres foreldre, flinke og henter og tar vare på sine barn som de skal etter flyselskapreglene.
Denne delen av servicen som de tilbyr som gir problemer for de ansattte er vel noe man kan ta opp internt og trene sine ansatte til å takle situasjonen bedre. Tross alt skal man være profesjonell og ikke sytende om hvor vanskelig og vondt det er å se barna og foreldrene og deres problemer.
Dessuten å påpeke at barn i et flyselskaps hender har blitt kidnappet en gang, er vel ikke et veldig godt sjakktriks.
Vi må fortelle foreldre at det forekommer kidnappinger. For en tid tilbake opplevde vi at et barn ble kidnappet til Midtøsten. Vedkommende har ennå ikke kommet hjem igjen
Kan tenke meg at denne Margareth Edvardsen snakker under ett psedonym.
Jeg kan umulig tro at Sas går god for denne artikkelen.
Originally posted by FBU
Kan tenke meg at denne Margareth Edvardsen snakker under ett psedonym.
Jeg kan umulig tro at Sas går god for denne artikkelen.
Tja...kanskje ikke helt Ryanair-tilstander i SASBraathens heldigvis, så hun blir neppe oppsagt:)
Jobber som redcap i WF, og kan si at 99 prosent av foreldrene er flinke til å avhente barn når de reiser som UM . Men så va det den prosenten... :naughty:
TigerBlack
20-02-2005, 17:37
Jeg jobber sammen med Margareth.. og kan bare bekrefte det. Det er helt utrolig hva foreldre gjør. Jeg har hatt tilfeller der forelsre ikke kan komunisere via hverandre,men all komunikasjon må gå via de respektive parters advokater.
Jeg har også hatt telefoner der det ikke har vært plass til fler UM på avreise og hjemkomst dag, og forklart at det er pga barnets alder.. 2 min senere fått samme person tilbake, som sier de skal ha billetter til barn på 12-13 år istedet for 10-11. Dette har også skjedd i motsatt retning der barnet har vist seg å være under 5 år, helt ned i 3 års alderen har foreldre løyet på alderen for å spare penger og tid da de ikke gidder å levere barna sine til dit de skal.
Jeg blir til tider skremt..
Superhai
20-02-2005, 23:53
Det er... ingen grunn til å bekymre seg for at foreldre flest ikke tar ansvar for sine barn. Men som nevnt her, det er noen ytterst få som av ymse årsaker unnlater det. Vi er ganske streng på reglene når det kommer til barn som reiser uten følge fordi noen foreldre skulle aldri vært det.
Jeg vet ikke om det er riktig eller tjener noen hensikt å skremme foreldre med kidnappinger e.l. Men det er faktisk en grunn til at vi skal ha navn av de som møter og krever at de kan dokumenter at de er den de er.
The Ticketor
21-02-2005, 09:36
Synes ikke det skader at folk forstår hvorfor vi skal ha ID før de "får" barnet. De fleste kidnappinger er jo av noen som barnet kjenner, så at barnet sier "hei pappa/mamma/bror/kusine" er ikke godt nok. DET er ikke alltid så lett å forstå for alle, og då kan det kanskje hjelpe om man forstår årsaken til denne prosedyren.
Har flydd alene ett par ganger nå...
Sist jeg flydde i sommerferien til Polen måtte jeg fly alene fram og tilbake. Jeg fly da med Lot til Warszawa. Uansett, det som overasker meg er måten jeg ble levert til vedkommende som skulle hente meg...
I Warszawa:
En bakkeansatt fra Lot møtte opp rett utenfor flyet, derreter hjalp hun meg med bagasjen. Vedkommende som skulle hente meg måtte vise frem "identifikasjonsbevis" på polsk "dowod osobisty"
I Oslo:
En fyr møtte oss(meg og to andre barn) utenfor flyet, han førte oss ut via tollen(uten og få hentet bagasjen først) til det stedet mnsk. fra utlandet ankommer og sier "skal noen av dere hente disse barna her" *drreter skulle foreldrene våre hjelpe oss med bagasjen.
* Hvem som helst kunne bare ha hentet en av oss helt uten videre. SAS hadde brudd seg faen om vi ble henta av fremmende, bare at en av foreldrene henta oss! Så SAS er ikke noen engler i denne situasjonen!
Originally posted by poles
"dowod osobisty"
I Oslo:
En fyr møtte oss(meg og to andre barn) utenfor flyet, han førte oss ut via tollen(uten og få hentet bagasjen først) til det stedet mnsk. fra utlandet ankommer og sier "skal noen av dere hente disse barna her" *drreter skulle foreldrene våre hjelpe oss med bagasjen.
* Hvem som helst kunne bare ha hentet en av oss helt uten videre. SAS hadde brudd seg faen om vi ble henta av fremmende, bare at en av foreldrene henta oss! Så SAS er ikke noen engler i denne situasjonen!
Du må passe deg så du ikke får jobb i VG snart
:D
Det poles forteller er alvorlig nok, og bør tas seriøst. Men foreløbig velger jeg å tro/håpe dette var et enkeltstående tilfelle... I Braathens fikk vi allerede for 5-6 år siden beskjed om å kreve legitimasjon av de som skulle hente barn. På slippen i mappa sto det hvem som skulle hente, og dersom det var uoverensstemmelse der, måtte vi begynne å ringe rundt. Har selv tatt mange telefoner til "avsender" for å forsikre meg om at vedkommende som møter er OK. Kan ikke tenke meg at SAS har løsere regler på dette, det er tross alt en SVÆRT alvorlig sak om man skulle miste noen... Men en kjede er som kjent ikke sterkere enn sitt svakeste ledd....
Har hentet nevøen min et par ganger på flyplasser og aldri blitt spurt etter legitimasjon. Begge gangene med SAS....ikke SAS Braathens så enkelttilfelle kan det ikke ha vært, men mulig det er skjerpet inn nå.
Var faktisk i tvil om jeg skulle skrive 'enkelttilfelle' eller ikke, men valgte å la det passere. Tror nok regelen er temmelig grei å forstå, men det kan nok godt hende at det har sklidd ut, og i så fall bør det kanskje tas opp overfor SAS/SGS igjen. Bagasjen min kan man gjerne sende til Kasakhstan, men hadde man klart å tulle bort guttungen min, hadde jeg blitt morderisk....!
sail4fun
05-03-2005, 09:15
Adressa.no (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article460663.ece)
På Trondheim Lufthavn Værnes har de dager med 500 barn som reiser alene med fly. Av og til kommer ingen mor eller far og henter.
Dette er bare helt skremmende lesning. Har benyttet dette selv (ikke mitt barn riktignok). Mener å huske at det står i papirene at hvis ikke det er noen som står klar og henter barnet, står det flyselskapet frittt å sende barnet tilbake med første fly og med dertil fullprisbillett som skal dekkes.
Kanskje en burde kople Barnevernet inn....
Originally posted by P.A. VIKING
På Trondheim Lufthavn Værnes har de dager med 500 barn som reiser alene med fly. Av og til kommer ingen mor eller far og henter.
det mest artige er hvordan man har skrevet SGS i Adressa:
* Odd Arne Klevan, vaktsjef i SGS Groundsystem.(bildetekst)
* Odd Arne Klevan, vaktsjef hos SGS Groundservice(i artikkelen)
og så til slutt:
* sier også Klevan fra SAS Braathens...
--
heter vel SAS Ground Services...
Superhai
06-03-2005, 00:58
I år har det vært ekstra press med alenereisende barn ettersom vinterferien har vært felles. Tror også mange flere foreldre enn normalt som har fått nei til å la barnet reise som UM, av samme årsak.
Men de aller fleste foreldrene passer godt på, men ja det er et lite mindretall som heller skulle hatt mappen rundt halsen i stedet for barna.
Originally posted by morr
Originally posted by P.A. VIKING
det mest artige er hvordan man har skrevet SGS i Adressa:
* Odd Arne Klevan, vaktsjef i SGS Groundsystem.(bildetekst)
* Odd Arne Klevan, vaktsjef hos SGS Groundservice(i artikkelen)
og så til slutt:
* sier også Klevan fra SAS Braathens...
--
heter vel SAS Ground Services...
Alt var mye enklere før - da het det SAS! Og når journalister ikkeklarer å få dette korrekt, tviler jeg stort på at den vanlige mannen i gata klarer det noe bedre.
Har faktisk større tiltro til mannen i gata enn enkelte journalister...
Denne aken sto forøvrig i både Dagbla' (http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/05/425305.html) og VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269090) for et par-tre dager siden, og med en særs lik ordlyd. Dette er en NTB-melding, og Adressa er (dessverre) de eneste som har giddet å få litt mer kjøtt på beinet, om enn ikke meget. Så det er nesten så man kan tilgi dem for ikke å ha fått navnet helt korrekt, SGS har jo tross alt skiftet navn annethvert år...
Edit: Vrangskriving
Originally posted by TUC
Denne aken sto forøvrig i både Dagbla' (http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/05/425305.html) og VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269090)for et par-tre dager siden, og med en særs lik ordlyd. Dette er en NTB-melding, og Adressa er (dessverre) de eneste som har giddet å få litt mer kjøtt på beinet, om enn ikke meget. Så det er nesten så man nkan tilgi dem for ikke å ha fått navnet helt korrekt, SGS har jo tross alt skiftet navne annethvert år...
Jeg har ingen vansker med å tilgi dem det. Navneendringer og omrorganisering skjer oftere og oftere....