PDA

View Full Version : Med Swiss i Biz til Spania

Bizflyer
06-01-2009, 02:30
I år skal julen feires i Spania, nærmere bestemt i Torrevieja hvor mitt faderlige opphav residerer. Men er jeg en person som gidder å husere i 4,5 timer midt i en SAS B738 sammen med bermen, trangt og fælt til en pris over 4000 kroner. Og i tillegg måtte fly via OSL. Nei takk! Derimot ja takk til Swiss sine billige biz billetter som da er ut av CPH. Men da jeg allikevel hadde noen EB poeng som måtte brukes før de gikk ut var det jo greit å bruke disse på en rundtur mellom KRS og CPH.

Så da ble routingen KRS-CPH-ZRH-VLC.

Vi (dvs Bizflyer jr (snart 4 år) og jeg) var ute i god tid til meg å være (40 min før avgang) for innsjekk. Heldigvis er KRS en liten og overkommelig flyplass så det pleier å være greit med tid, og så også i dag. Minuset er at de kun har automater og bag-drop, så jeg måtte ta fatt i en kar der da jeg ville prøve på å få sjekket inn bagasjen helt til ZRH selv om jeg hadde forskjellige billetter til dette. Det gikk heldigvis bra. Så over til bagdrop hvor jeg bad damen sette på en priority lapp. Hun var heller snurt og ville se kortet. Det fikk hun og da var det greit. 30 kg koffert forsvant så på rullebåndet. I sikkerhetskontrollen var jeg så uheldig å bli en av de heldige som ble utvalgt av maskineriet for ekstra kontroll. Videre inn på utlandsavganger og kikket litt på prisene i tax-freen. Hadde forhåndsbestilt varer med 20% rabatt på CPH så det ble ikke kjøpt noe.

Søndag 21 des
SK 2889
Dep: 1535
Arr: 1630
Aircraft: CRJ200 Operated by Cimber Air
Class: Y+
Seat: 2A/2C

En av fordelene med å reise med barn er at man får gå først om bord. Normalt roper de opp dem som reiser med barn, de foran gardinet og de med gullkort. Siden jeg hadde alle 3 deler på denne turen, synes jeg det var greit å menge seg vei foran i køen. Og ombordstigningen startet 15 min før avgang. Svenske Carolina som var CA tok oss hjertelig imot og synes jr fortjente 2 pakker med lego, hvilket var stor suksess. Det var 3 rader med eco extra og 4 pax. Da en hadde satt seg feil, måtte det sortes ut, og det ble gjort med å flytte skiltet med Economy behind this row ett hakk frem. Flyet var ca 2/3 fullt vil jeg tro.

Etter avgang var Carolina raskt i gang med serveringen. Ettersom vi bare var 4 var det personlig servering uten trallevogn. Jr hadde ikke lyst på det sedvanlige smørbrødet så han fikk en sjokolademuffin i stedet, hvilket var stor suksess sammen med en cola. Far fikk en sjampis og var godt fornøyd med det. 20 min før landing fikk jeg meg også en G/T, men uten is og Carolina beklaget så mye at det ikke var is om bord. Tiden gikk raskt og snart var vi landet på Kastrup. Vi parkerte til min store overraskelse på A23. Normalt er det bussgate på disse flightene. En meget hyggelig flight med den sedvanlige serveringen (minus is) og kjempebra service!

Vel i land var det innom transittsenteret for å sjekke inn til Swiss flighten. Litt problematisk da det viste seg at jeg i bestillingen hadde lagt inn fornavn som etternavn og omvendt. Da boardingkort var mottatt ble vi fortalt at vi var velkommen i Novia loungen. Sa da at vi skal i SAS loungen, og det går jo greit med gullkort. Forstår ikke hvorfor Swiss som Star A medlem bruker Novia loungen. Virker noe bakvendt.

Ikke noe problem å komme inn i SAS sin gode stue. Der ventet en kamerat som var på vei hjem til KRS. (16 pax på kveldsflighten CPH-KRS denne søndagen skulle det vise seg.) Måtte innom toalettet og det bød på en morsom opplevelse. Da jeg var ferdig med mitt, måtte jeg slippe en litt kraftig vind, og deretter kom det en stemme på engelsk som sa at ”This is a non smoking toilett. Please put out your sigarett immediately! The crew has been alarmed and will arrive shortly!” Skal si jeg fikk sjokk! Jeg har aldri røkt og hadde heller ikke sigaretter på meg. Så jeg gikk ut på vanlig måte med god samvittighet og møtte heller ingen på min vei. Gikk deretter til buffeten. Så vi fikk litt ris-a-la mande og deretter et par glass god chardonnay i stuen før vi tok turen til O’Learys sportsbar for 2. omgang av Liverpool – Arsenal (1 – 1) hvor vi mesket oss med en bøtte med Heineken og et par baconburgere. (cola og chips til jr!)
Egentlig er dette et godt alternativ til det overprisede og oppskrytte Hereford Steakhouse.

Vel, snart ble det tid til å begi seg til gaten for å finne Swiss sin A321 som skulle ta oss til Zürich. Jeg var spendt på om vi måtte gjennom passkontroll eller ikke, ettersom Sveits kom med i Schengen fra 12. desember. Men det måtte vi altså. C30 var gaten. Hvorfor aner jeg ikke! Men det positive var å se at de hadde fjernet sikkerhetskontrollen som har vært nå man kommer fra intercontinental og skal i transitt videre. Denne har irritert meg flere ganger og gleder meg til å slippe denne på tilbakeveien!!

Søndag 21 des
LX 1273
Dep: 2000
Arr: 2145
Aircraft: Airbus 321
Class: C
Seat: 3A/3C

Vi var noe sene til gaten og de hadde allerede ropt opp de som satt på de bakerste radene, men vi fikk beskjed om å bare gå rett om bord (barn/biz/gull -hehe). Vi innfant oss på rad 3 som var den bakerste raden på biz. Vi var kun 4 pax på biz denne kvelden og det var vel ca halvfullt bak gardinet. Her var midtsetet blokkert og det var satt på et eget lite bord her. Men det som overrasket meg mest var at det ikke var vanlig sete på midtsetet. Det var ingen polstring der. (se bilde) Så man kunne ikke sette seg der okke som. Og ærlig talt var det ikke mye hjelp i det bordet, så de kunne like gjerne hatt et vanlig sete der for min skyld (som de har på sine A320 og A319.

Vel om bord ble vi tildelt en flaske vann hver sammen med en innepakket våt-serviett. Jr ble viet oppmerksomhet og fikk tildelt noen Swiss barne-effekter. Blant annet et puslespill. Opp i lufta gikk det rimelig raskt. Ikke noe ventetid på rullebanen i dag. Kursen ble satt sydover og ikke lenge etter ble vi tilbudt drikkevarer. Jeg valgte sjampers selvfølgelig og Helga og Barbera kom ilende til med det og cola til jr. Ikke noe tralle her, alt ble gjort ferdig i galley og brakt til setet.

Det samme var tilfelle når måltidet ble brakt ut. Kald ørret på toppen av potetsalat. Presentasjonen var meget pen, men smaken av kald ørret er ikke det helt store synes jeg, spesielt når den er full av små fiskeben. Jeg fortsatte med sjampers til maten. Etterpå fikk jeg meg en cognac. De serverte Otard VS i flasker a 3 cl. Da jeg kommenterte at jeg synes flaskene var små, var Helga rask med å trylle frem en til. Flytiden var kun på 1 time og 20 så det gikk raskt unna.

Vel i land i ZRH var det kort vei inn til først passkontroll og deretter baggasjeutlevering. Priority baggasje virket heller ikke her. Men heldigvis kom kofferten ut som nr 20 eller noe.

Nå skulle veien gå til Radisson SAS hotell som lå rett over veien, så det var ikke langt å gå. På veien stoppet vi innom en kiosk på flyplassen for å kjøpe et par cola’er. Prisen var ca 30 nok pr flaske, så Sveits er nok et dyrt land.

Hotellet var nytt og fint. Mitt forsøk på en charmerende måte å hinte om en upgrade ble møtt med en arrogant at upgrade til Biz room ville koste meg 70 CHF eller 580 NOK, og det var jeg ikke villig til å betale for 9 timer hotell! Så det var bare rett opp på rommet og god natt da vi måtte tidlig opp for å rekke flyet neste morgen. Var spesielt imponert over en meget høy vinkjeller som gikk høyt opp i atriumet på hotellet. Jeg spurte om de hadde en egen apekatt til å hente ut vin, men min morsomhet ble profesjonelt svart med at maskineriet ordnet det hele.

Vi tok det litt rolig mandag morgen og ruslet over til terminalen ca 0830. Innsjekkingsområdet var omtrent tomt. Vi fant Star Gold innsjekken. Den var tom. Og det var for øvrig resten av Swiss sitt innsjekkingsområde. Så siden vi hadde boardingkort til VLC var det bare bagasjen som skulle ha ny lapp, og det gikk enkelt og det fikk priority-tag’er.

Videre innover i terminalsystemet var det rulletrapp opp for de som hadde lovlig ærend i loungen. Loungen var rett rundt hjørnet og på skikklig tysk (må kanskje si sveitsisk) vis ble døren inn til herligheten kun åpnet om man hadde tilgang til den.

Så da gikk vi inn i den såkallte senator loungen. Fin lounge men til frokost var det kun croassointer som gjaldt. Etter en halvtimes tid i loungen var det å finne veien til gaten. Mellom lounge og gate ligger sikkerhetskontrollen. Heldigvis har LX egen kø for biz/first pax. Så der var det ingen kø.

Bizflyer
06-01-2009, 02:31
Mandag 22 des
LX 2142
Dep: 0950
Arr: 1200
Aircraft: Airbus 319
Seat: 2A/2C

Boardingkøen var lang, og her var det ingen orden på boardingrekkefølgen. Så vi tok det rolig og kikket litt på fly i vinduet i stedet for å stå i kø. Vi visste jo at vi skulle sitte greit allikevel. Flyet var helt fullt denne morgenen.

På vei mot rullebanen fikk jeg knipset noen fly ut av vinduet. Deilig vær denne dagen. Vi var fort oppe i luften og utsikten var strålende. Og det første synet var alpene hvor det var snø på toppene.

Raskt etter vi var oppe på flightlevel startet frokostserveringen. Det var en egge”muffin” med stekte båtpoteter og brød til. Smakte helt fint.

Dagens dedikerte CA het Luzia. Lurte jo på om det var Santa Luzia i disse juletider. Meget hyggelig servering, og når brettene var ryddet kom de med taxfree tralla. De to sterkt homofilerte tysktalende herrene på rad 1 brukte lang tid på å gå gjennom alle kremene de hadde på tralla for å finne de riktige. Han ene het tydeligvis Liebling ettersom det var det han andre kalte han hele tiden. Er Liebling fornavn eller etternavn på tysk, mon tro?

Da det endelig ble min tur til taxfree tralla, kjøpte jeg meg en Swiss A340 modell i 1:400. Den passet fint inn i min heller sparsommelige samling.

Da klokken nærmet seg 1130 fant jeg ut at det var tid for litt sjampers ettersom det tross alt var jul. Det ble ekspedert meget effektivt og påfyll ble det også uten at jeg behøvde å spørre om det!

Det ble også delt ut Lindt sjokolade og siste del av servicen før vi landet var varme kluter. Meget god service også på denne flighten.

Vi kom inn fra havet og landet mot vest. VLC er en liten flyplass og det var bare noen få andre fly der. Vi var i land som noen av de første, etter herrene Liebling. Passkontrollen gikk raskt og bagasjebåndene var rett innenfor. Minuset her var at det tok mer enn en halvtimes venting før bagasjen kom, og heller ikke noe med prioritert bagasje først.

Så var det ut i den spanske lufta, inn i en taxi og til jernbanestasjonen. Der var alt håpløst men det får bli en annen skål.

Plutselig var tiden kommet til hjemreisen. På VLC hadde LX 3 innsjekker åpent, hvorav en var til biz. Da vi nærmet oss den ledige biz skranken, hoppet en hel spansk familie over til biz innsjekken så da gikk jeg likegodt til den ledige eco innsjekken. Innsjekkingen gikk veldig greit, og jeg fikk sjekket inn bagasjen helt hjem til KRS selv om jeg hadde egen billett det siste hoppet. Fikk også invitasjon til loungen, og så bar det av sted til sikkerhetskontrollen som det heldigvis ikke var noen kø i. Da denne var passert var det drøye timen til avgang og vi tok noen flybilder før vi gikk til loungen for litt lunsj. Gode rundstykker og kaker der, og godt utvalg av drikke. Dog ikke store utvalget av alkohol men det var ikke så interessant på dette tidspunktet. Ca 20 min før avgang forlot vi loungen og fant en laaaaang kø foran passkontroll og billettkontroll. Flyet stod på remote stand så det var bussgate. Ganske uforståelig ettersom det var 3 gater ledig. Men det er jo moro å kjøre buss.

Mandag 29 des
LX 2143
Dep: 1350
Arr: 1600
Aircraft: Airbus 320

Det var satt opp trapper både foran og bak, så boarding gikk egentlig greit til tross for 168 pax på denne flighten. Fant våre plasser og satt oss godt til rette. Vannflaske ble utdelt og jr fikk noen lekesaker. Avgangen gikk raskt og vel oppe i luften ble det tatt opp bestillinger for drikke før maten. Det ble cola på jr og GT på far. Ikke lenge etterpå kom matbrettet. Childmeal til jr som var pasta med tomatsaus på jr og en laks i form rett til meg som faktisk smakte bra. Litt spesielt å se at de andre gjestene fikk noe annet. Paret på 2d/f fikk noen sandwicher og salat og herrene Omfofo og Ngabe på 2 a/c fikk noe oksekjøtt greier. Hvorfor aner jeg ikke. Selv fikk jeg champis å drikke, denne gang servert fra en hel-flaske. CA’en kunne fortelle at de alltid hadde store flasker med og dette kunne man forlange. Men hvis det bare var en som bad om det tok de bare en piccoloflaske. Denne lakseformen jeg fikk ble servert sammen med en tørr salat med mest kinakål, men med en liten søt flaske olivenolje og balsamico i. Et plastpakket stykke grueyere ost var også på brettet. Det ble servert brød/rundstykker i flere varianter og flere ganger. Meget bra. Deretter ble det tilbudt kaffe og avec sammen med Lindt sjokolade. Jeg fikk en GT å kose meg med mens vi passerte Mont Blanc rett utenfor vinduet mitt. Flott utsikt til alpene og jeg fikk tatt mange bra bilder (om jeg skal si det selv).

Vi landet i ZRH på rutetid og gaten var selvfølgelig den som lå lengst borte. Alle blir ledet inn i systemet mot baggasjebåndene, men vi kunne ta av før det og finne sentatorloungen. Dvs at vi uansett måtte gjennom sikkerhetskontroll igjen.

Vel fremme i loungen kunne vi konstatere at matutvalget heller ikke på ettermiddagen var noe å skryte av. Noen små sandwicher de hadde skåret skorpene av og noe snop var alt. Men utvalget av drikke var bra. Det var en stille dag i loungen og ikke mange andre der. Godt utvalg i aviser og massevis av pc’er med internett til disp. Skjermene viste 5 min forsinkelse på 1725 avg vår pga sent innkommet fly.

Et kvarter før avgang forlot vi loungen. Heller ikke denne gang var det noen kø i sikkerhetskontrollen så det gikk som en drøm. Men køen ved vår gate var enorm. Fikk sneket meg rundt og bort til skranken og stod der og ventet. Kunne forstå at denne avgangen var overbooket. Kunne se på skjermen at det var booket 200 pax på denne avgangen. Så det lå flere boardingpass fremme på disken og flere herrer som stod utålmodig og ventet og hadde tydeligvis ikke fått tildelt sete. Kunne også se på skjermen at i alle fall 1 EBG hadde blitt oppgradert. Igjen benyttet jeg barn/biz/gull kombinasjonen for å unngå å vente i kø.

Mandag 29 des
LX 1272
Dep: 1725
Actual: 1810
Arr: 1920
Actual: 1930
Aircraft: Airbus 321

Fant plassene våre, og så en uendelig strøm av mennesker passere bakover. Ja, det var så jeg trodde at de gikk ut bakdøra og frem og inn igjen bare for mosjonens skyld. Men de fikk vel plass alle sammen. Vannflaske og våtserviett ble delt ut sammen med aviser. Kapteinen så ut som en hippie med bart, hockeynakke og ørepynt. Han kom snart på PA’en og sa at vi ville klare å ta inn mesteparten av forsinkelsen pga gode flyforhold.

Snart var vi i lufta og denne gangen var det ikke tid til en drink før maten, men brettene ble delt ut, og nok en gang startet serveringen på sete 3 c, hvor jeg satt. På samtlige avganger vi hadde med LX var det 3 rader med biz og serveringen startet på 3 c hver gang. Ingen tralle ble brukt til biz servering på noen av leg’ene heller.
Maten denne gangen var noen skiver gjennomstekt oksekjøtt med en tynnskåret marinert grønnsak under. Litt ubestemmelig men jeg tror det må ha vært selleri. I tillegg var det en liten skål med ost. Det ene var en godt moden brie, og det andre må ha vært en comtè eller noe som lignet veldig. Det var også et lite fingerbøl med en dessert mousse med noe rød bærsaus i bunnen. Denne var fantastisk god og jeg håper de serverer den i halvlitersglass neste gang! Det ble rødvin å drikke til. Fikk ikke se hva det var, men valget var mellom sveitsisk og spansk rødvin og da valgte jeg den spanske. De var stadig rundt med påfyll. Meget bra! Jr fikk på denne turen childmeal servert i egen skulderveske. Artig sak dette, og den inneholdt en sandwich, lollipop, eplejuice og sjokoladeplate. Skulderveska kunne han beholde, og han var stolt over å den med i barnehagen her etter nyttår.

Flyturen gikk unna den, og snart landet vi i CPH. Var ute av flyet som noen av de første, og veien var heldigvis kort til passkontrollen. Som nevn innledningsvis behøver man ikke lenger å gjennomgå sikkerhetskontroll ved ankomst på non-Schengen C piren. Deretter var veien kort over til SAS stuene. Til min store glede hadde de åpnet gull-stuen igjen, og der fikk vi sjekket inn til siste flight. Etter noen raske forfriskninger gikk veien via pre-order delen av taxfreen til gate C5 for siste hopp på turen.

Mandag 29 des
SK 2884
Dep: 2045
Arr: 2150
Aircraft: CRJ200
Class: Y

25 pax var booket inn på flighten så bussen var langt fra full. Dvs at flyet ble halvfullt.
Vi var bare 4 pax på Y og det var satt av hele 7 rader til oss. Så de som var i M hadde nok ikke like godt armsving. Avgang på tid og raskt opp i luften. Serveringen var den vanlige halve rugbrød skiven med 2 forskjellige pålegg. I dag var det et helt egg og reker på den ene siden og noe kjøttpålegg med en veldig god sennepsmajones på den andre halvdelen. Siden jr ikke ville ha noe, fikk jeg hans også.

Vi landet 10 min før rute og det lå lett snø på bakken. Deretter bar det hjem.
Konklusjonen må være at Swiss leverer et meget bra biz produkt og i forhold til prisen som ble betalt er det helt enestående!! Gjør det gjerne igjen! Fikk 1200 poeng for CPH-ZRH og 1600 for ZRH-VLC.

Se ellers bildene i de kommende postene.

Bizflyer
06-01-2009, 02:34
Bilder fra turen!

Kommentarer fra venstre mot høyre:

Bilde 1 & 2: Stille i gull-stuen på Kastrup søndag ettermiddag
Bilde 3: Boardingkort
Bilde 4: En bøtte Henriksen i O'Learys sportsbar
Bilde 5: Baconburger samme sted.
Bilde 6: Champagne på Swiss til ZRH
Bilde 7: Dampet ørret med mye bein på potetsalat
Bilde 8: Setene på LX A321 med stålsete på midtsetet. Merkelig opplegg!
Bilde 9: Detalj fra ankomst ZRH
Bilde 10: Baderommet på Rad SAS Zrh

Bizflyer
06-01-2009, 02:37
Flere bilder!

Bilde 1: Hotellrommet på Rad SAS ZRH
Bilde 2: Utsikt fra hotellrommet. Dette var enden av rullebanen, og det var hektisk aktivitet her i morgentimene.
Bilde 3: Utsikt fra hotellrommet andre veien.
Bilde 4: Innsjekksområdet på ZRH
Bilde 5: Andre siden, helt stille og rolig i biz og gullkortinnsjekken.
Bilde 6: Utenfor Senator stuen
Bilde 7: Utsikt over mot pirene på ZRH
Bilde 8: Inngangen til Sentator stuen
Bilde 9: Nedre del av senator stuen
Bilde 10: Artig detalj fra senator stuen. Fly som "tok av".

Bizflyer
06-01-2009, 02:39
Enda flere bilder!

Bilde 1: Røykebaren i Sentator stuen.
Bilde 2: Gaten hvor avgangen til VLC gikk fra
Bilde 3 og 4: Lufthansen var også tilstede på ZRH
Bilde 5: Sjefspurser Marco ønsket alle velkommen ombord.
Bilde 6-9: Spotting ut av flyvindu på vei mot take-off.
Bilde 10: Utsikt mot alpene etter take-off.

Bizflyer
06-01-2009, 02:41
Enda flere bilde!

Bilde 1 og 2: Utsikt over alpene
Bilde 3: Frokost ZRH-VLC: Frisk frukt, "eggmuffin" med tomat, stekte båtpoteter og spinat. Dertil brød.
Bilde 4: "Etter-frokost-champagne". Sammen med lekene jr fikk.
Bilde 5: Ja, jeg har drukket av det alt! Ingen problemer med halvfulle glass her!!
Bilde 6: Op vei inn over kysten ved Valencia. Ser ut til å ha vært noe oversvømmelser.
Bilde 7,8,9: Før landing i VLC.
bilde 10: Det er ikke bare BKKX som har golfbane rett ved rullebanen!!

Bizflyer
06-01-2009, 02:43
Ikke slutt enda!

Bilde 1: Artig jumbo i VLC. Så ut til at den måtte skifte dekk, og den stod der også en uke senere.
Bilde 2: Billig Pieper fra CPH pre-order
Bilde 3: Terminalen i VLC
Bilde 4: Innsjekking VLC. LX hadde 22, 23 og 24.
Bilde 5: Spotting i VLC: Spanair B717??
Bilde 6: Ser ut som Iberia har noen gamle B767 stående lagret i VLC? Noen som vet hva de gjør der/ hvor lenge de har stått der?
Bilde 7: Vår luftbuss til ZRH på remote stand.
Bilde 8: Nok en Spanair maskin.
Bilde 9: Loungen i VLC. Minste jeg har vært i. Men veldig behagelige sofaer. Skulle gjerne tatt en time på øyet der!
Bilde 10: Litt mer spotting. En rumensk kamerat denne gangen!

Bizflyer
06-01-2009, 02:46
Siste bilder!

Bilde 1: Vueling litt gjemt bort
Bilde 2: GT etter avgang
Bilde 3: Jr sitt Childmeal
Bilde 4: Mitt laksemåltid
Bilde 5: Gamle slitte seter på denne A320 maskinen.
Bilde 6: Mount Blanc
Bilde 7 og 8: Ganske vindstille
Bilde 9: Bizflyer jr på turen mellom ZRH og CPH med sin skuldeveske med childmeal.
Bilde 10: Mitt måltid mellom ZRH og CPH og siste bilde for turen!

Takk for at du leste med og håper du likte det!

BF:cool2

LN-MOW
06-01-2009, 03:38
Artig ... og det beviser ogsaa noe jeg har paapekt tidligere .. det gaar helt fint aa reise med barn .. det er de voksne som staar for problemene.

Barnematen til Swiss var helmaks! Guttungen hadde digget dette.

Martin
06-01-2009, 04:18
Flott rapport, BF :)

Får ikke mindre lyst til å prøve Swiss i Biz etter dette. De har vel også priser som kan sammenlignes med BA sine?? Som i "altfor billig"? Maten så jaggumeg god ut også.. Og jeg lurer fælt på om det ikke blir en sånn burger på meg når jeg skal gjennom CPH om drøye to uker ;)

Da jeg var ferdig med mitt, måtte jeg slippe en litt kraftig vind, og deretter kom det en stemme på engelsk som sa at ”This is a non smoking toilett. Please put out your sigarett immediately! The crew has been alarmed and will arrive shortly!”

:D Årets!!

BSSW
06-01-2009, 04:36
En bra rapport dette :) Ser ut til at det var en vellykket tur i C.

BTW. Den Spanair-maskinen er en MD-87 og ikke noe B717 :)

EB
06-01-2009, 05:48
Meget bra rapport! Ser at du også hos Swiss var misfornøyd med mengden alkohol - denne gangen cognac.

pgaa
06-01-2009, 07:08
Utmerket rapport, gøy med rapport fra Swiss :up:

Martin
06-01-2009, 07:52
Jeg blir bare litt irritert på bildet av BF Jr.: Får være med pappa på flytur i Biz, mens når jeg var på hans alder, gikk ferieturene i baksetet på en Opel Corsa...:angry:

Omtrent samme følelsen som når jeg ser unger i en flyplasslounge - ren skjær misunnelse, tror jeg... :D

3tflyer
06-01-2009, 08:08
Kjemperapport! Gleder meg virkelig til TRD - CPH - ZRH - BCN i slutten av januar i C !

Someone
06-01-2009, 08:09
Glimrende rapport. Min kommer snart og jeg var minst like fornøyd med Swiss som deg. Men det var et par småting som var annerledes, som f.eks at de på mine 4 flighter begynte serveringen på rad 1

Vel i land var det innom transittsenteret for å sjekke inn til Swiss flighten. Litt problematisk da det viste seg at jeg i bestillingen hadde lagt inn fornavn som etternavn og omvendt. Da boardingkort var mottatt ble vi fortalt at vi var velkommen i Novia loungen. Sa da at vi skal i SAS loungen, og det går jo greit med gullkort. Forstår ikke hvorfor Swiss som Star A medlem bruker Novia loungen. Virker noe bakvendt.

Jeg gikk rett i SAS Business Loungen og med C-billett hos Swiss kommer man rett inn der og trenger ikke bruke Novia loungen. Da jeg sjekket inn fikk jeg ingen beskjeder ang. lounge og dragen i SAS Loungen scannet billetten min og ønsket meg velkommen uten noe problemer av noe slag

Jeg var spendt på om vi måtte gjennom passkontroll eller ikke, ettersom Sveits kom med i Schengen fra 12. desember. Men det måtte vi altså. C30 var gaten. Hvorfor aner jeg ikke!

Selv om Sveit nå er med i Schengen så har de utsatt opphørelse av grensekontrollen i noen måneder, og man derfor på reise fra non-Schengen gater et stykke inn i 2009 også

Savipix
06-01-2009, 09:01
Selv om Sveit nå er med i Schengen så har de utsatt opphørelse av grensekontrollen i noen måneder, og man derfor på reise fra non-Schengen gater et stykke inn i 2009 også

31MAR09 är ett datum som jag tror klingar i mitt bakhuvud.

En fin rapport bizflyer!

FlightDeck
06-01-2009, 11:27
Takk for en godt gjennomarbeidet og interessant rapport! Det er utrolig synd at Swiss ikke flyr fra Oslo, ellers er det nok mange her som ville fløyet via Zürich på vei ut i Europa. Fire business-flighter hos Swiss koster gjerne mindre enn en hos SAS... Riktignok får man ikke fleksibiliteten, men man får så mye for pengene sammenliknet med en vanlig Economy-billett. Swiss har tilbudt dette opplegget en god stund nå, nesten litt rart at flere her ikke har prøvd det tidligere (eller skrevet om det).

Det eneste jeg reagerte på var bonusopptjeningen, var ikke det litt lite?

De har vel også priser som kan sammenlignes med BA sine?? Som i "altfor billig"?

Jeg betalte 2400 kr. for en tur/retur-reise Hamburg-Manchester via Zürich i Business Class, men vær obs på at euro-kursen er litt høy nå. Måtte da kjøpe en tilslutningsbillett til Hamburg for 900 kr. med Lufthansa. Dessverre kansellerte Lufthansa direkteavgangen på utreisen og jeg må dermed reise via København også (puh!)...

Someone
06-01-2009, 11:35
Det eneste jeg reagerte på var bonusopptjeningen, var ikke det litt lite?

Opptjeningen er antall miles x 200% i business, og minimum 1200 poeng. For min tur fikk jeg da 1200 poeng for både CPH-ZRH og MUC-ZRH, siden begge er under 600miles som er minimum.

LX (og LH) er litt kjipere når det kommer til utdeling av poeng i 100% og 200% kategorien enn SAS. Her er faktisk Eurobonus ganske rause. Hadde det ikke vært for Europbonus sin 25% selv på relativt dyre billetter hadde det vært et bra program

Martin
06-01-2009, 11:42
Regner med at bonusopptjeningen var per leg? Altså 2400 poeng til sammen for CPH-ZRH tur-retur? Hmm.. Får se om det ikke blir en tur med LX i løpet av året.. Kan fort bli et sølvkort på meg av det her ;)

Someone
06-01-2009, 11:48
Regner med at bonusopptjeningen var per leg? Altså 2400 poeng til sammen for CPH-ZRH tur-retur? Hmm.. Får se om det ikke blir en tur med LX i løpet av året.. Kan fort bli et sølvkort på meg av det her ;)

Per leg. Dvs 1200 x 4 = 4800 bonus poeng totalt

Martin
06-01-2009, 11:56
Per leg. Dvs 1200 x 4 = 4800 bonus poeng totalt

Selvsagt.. Svarte egentlig på BF sitt innlegg, også skrev vi omtrent samtidig..

Får 16500 for SEA-turen, pluss at jeg fikk 500 på Radisson SAS her før jul, så da skulle jeg mangle 3000 poeng.. Me får sjå nærmere sommeren.

Discus
06-01-2009, 12:25
Takk for bra rapport.

Noen som har sjekket om det er bra priser på billig-C-klasse longhaul med dem, dersom det eksisterer?

Bizflyer
06-01-2009, 12:44
Takk for bra rapport.

Noen som har sjekket om det er bra priser på billig-C-klasse longhaul med dem, dersom det eksisterer?

Sjekket CPH-ZRH-BKK/retur og den lå på ca 19 500 DKK, og da er vel SAS Z klasse i samme prisleie.

Bizflyer
06-01-2009, 12:45
Fikk forøvrig 1200+1600+1600+1200= 5600 EB poeng for turen.
Jr som har Miles&More kort fikk 8000 poeng.

JoeW
06-01-2009, 13:56
31MAR09 är ett datum som jag tror klingar i mitt bakhuvud. Mener jeg jeg også har lest.

Flott rapport Bizflyer - godt du fikk en ekstra konjakk! :p

Hickok
06-01-2009, 14:08
Akkruat dette med at EB er raus på Y+ og C har vi vel snakket om før. For de som er stasjonert i nord Europa, og reiser mest i disse klassene, så er vel EB et av de beste programmene å være i hvis jeg ikke husker feil.

Eriksan
06-01-2009, 21:14
For det første, takk for en flott og innholdsrik rapport. Ikke mange rapporter fra Swiss her på forumet gitt. Ser at det Heidsieck Monopol champis de serverer, det er absolutt lavmål. Har ihvertfall aldri smakt en dårligere champis da Turkish serverte dette i C på THR-IST ifjor. Det er bare et Heidsieck champagnehus å snakke om, og det er Charles Heidsieck! Så vidt jeg vet fører BA dette...

For det andre, EuroBonus er alltid rause med points på SK/WF/KF/BT/OV hvis vi ser bort fra 25% regelen. Grunnen er enkelt og greit at opptjeningen alltid er mer enn miles flown som alle andre program opererer etter, mulig det finnes et unntak eller to (LPA?). F.eks. får man i en 100% klasse 1200 points OSL-FRA med SAS og 800 points med LH, 50% mer! Har man EBG eller EBS får man enda mere glede av denne høyere opptjeningen.

Hickok
06-01-2009, 21:17
Vil vel tro at TOS-RIX kommer inn i under unntakene også. Og TRD-CPH? Den er i hvert fall nært.

B777ER
06-01-2009, 21:33
Flott lesning.

Tommy777
06-01-2009, 21:54
LX (og LH) er litt kjipere når det kommer til utdeling av poeng i 100% og 200% kategorien enn SAS. Her er faktisk Eurobonus ganske rause. Hadde det ikke vært for Europbonus sin 25% selv på relativt dyre billetter hadde det vært et bra program

Dette stemmer ikke. M&M gir minimum 2000 poeng innen Europa pr flight mot Eurobonus som gir 1200 poeng som minimum.

M&M har ogsaa elitebonus. Forskjellen er at de gir 25% for baade Soelv og gull mens SAS gir 15% for EBS og 25% for EBG.
http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/us/earn/flight/offer?nodeid=2507840&l=en&cid=1000390

Glimrende rapport, Bizflyer!!

Bizflyer
07-01-2009, 00:12
Fikk vel ikke nevnt at på vei hjem var gaten til KRS rett ved siden av gaten til Torp. Og der stod kunstneren Odd Nerdrum og ventet med familien. Så jo ut som et sigøynersk reisefølge der de stod i sine lange side kapper. Og jeg må jo si at Nerdrum har lagt seg kraftig ut i det siste. Han var jo blitt tjukkere enn meg!!

Bizflyer
07-01-2009, 00:13
Dette stemmer ikke. M&M gir minimum 2000 poeng innen Europa pr flight mot Eurobonus som gir 1200 poeng som minimum.

M&M har ogsaa elitebonus. Forskjellen er at de gir 25% for baade Soelv og gull mens SAS gir 15% for EBS og 25% for EBG.
http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/us/earn/flight/offer?nodeid=2507840&l=en&cid=1000390

Glimrende rapport, Bizflyer!!

Her sammenligner han vel EB poengene du får på SK metall kontra andre. Ikke for forskjellige bonusprogrammer.

Takker for fine tilbakemeldinger!

Someone
07-01-2009, 07:58
For det første, takk for en flott og innholdsrik rapport. Ikke mange rapporter fra Swiss her på forumet gitt. Ser at det Heidsieck Monopol champis de serverer, det er absolutt lavmål. Har ihvertfall aldri smakt en dårligere champis da Turkish serverte dette i C på THR-IST ifjor.

Standard Champagnen hos Swiss på intra-europeisk er Jaquart Brut (fra store flasker). Ser ut som de gjorde et unntak for Bizflyer her. Sikkert fordi han var eneste som skulle ha og de derfor delte ut småflasker med Heidsieck Monopol

Eriksan
07-01-2009, 09:48
Standard Champagnen hos Swiss på intra-europeisk er Jaquart Brut (fra store flasker). Ser ut som de gjorde et unntak for Bizflyer her. Sikkert fordi han var eneste som skulle ha og de derfor delte ut småflasker med Heidsieck Monopol

Godt å vite til en senere anledning! Jacquart Brut Mosaique (kult navn) fører også LH på longhaul, champisen jeg fikk sist med dem på intra-europa smakte ihvertfall likt hva jeg kunne bedømme, så jeg antar de fører dette over hele linja (champisen sto ikke på drikketralla i biz, glasset ble sjenket oppi i galley).

Bizflyer
07-01-2009, 11:51
Må faktisk innrømme at jeg til nå ikke har smakt en ekte Champagne som jeg ikke har likt. Heidsieck Monopole er kanskje ikke en av de beste, men den går helt fint.

Husk nå på at det er vanskelig å skille champagne fra hverandre hvis du ikke paralellsmaker dem. Og den smaken du har i munnen når du tar første slurk har også stor innflytelse på hva du smaker. Prøv f.eks. å drikke appelsinjuice rett etter du har spist loff med jordbærsyltetøy. Ta skal jeg love at appelsinjuice aldri har smakt surere!

MD11
07-01-2009, 13:03
Flott og detaljert rapport som jeg tok meg god tid å studere:D La merke til at du lurte på hva liebling betyr, det er ikke noe navn av noe slag, det betyr elskling^_^

Bizflyer
07-01-2009, 13:32
Flott og detaljert rapport som jeg tok meg god tid å studere:D La merke til at du lurte på hva liebling betyr, det er ikke noe navn av noe slag, det betyr elskling^_^

Du sier ikke det.................;)

BF:D

Hickok
20-02-2009, 21:45
Da har jeg fått testet dette produktet også, og må skrive under på at dette synest jeg var bra. Ganske så bra mat, og svært så hyggelig besetning. Jeg fløy 320 på begge strekk, men slapp å hente bagasjen i ZRH. Den tok LX vare på for meg over natten. Kan derfor absolutt skrive under på at dette kan anbefales for flere, og i forhold til pris er det kjempeverdi!

Bizflyer
20-02-2009, 23:22
Ja, det forundrer meg at det ikke var mer enn 3 rader biz på de flightene jeg tok. Med de biz prisene trodde jeg flere ville ha benyttet seg av tilbudet! Kanskje det blir flere rader biz OSL-ZRH når de gjenåpner ruta?

TG923
22-02-2009, 10:23
Reiste med LX i biz FRA-ZRH og ZRH-BKK forrige lørdag - var riktignok veldig trøtt og sov mye, men ikke spesielt imponert. Ingen ting spesielt galt, men heller ikke spesielt bra.
Joda, trekvart fulle glass med sjampis og ikke plast over maten, men ellers ser jeg ikke hva som var bedre enn f.eks. SAS IC.

Hickok
22-02-2009, 10:38
Dette var vel en rapport om LX intra-Europa, og der leverer de i hvert fall en kjempevare i forhold til kostnader.