Bizflyer
06-01-2009, 02:30
I år skal julen feires i Spania, nærmere bestemt i Torrevieja hvor mitt faderlige opphav residerer. Men er jeg en person som gidder å husere i 4,5 timer midt i en SAS B738 sammen med bermen, trangt og fælt til en pris over 4000 kroner. Og i tillegg måtte fly via OSL. Nei takk! Derimot ja takk til Swiss sine billige biz billetter som da er ut av CPH. Men da jeg allikevel hadde noen EB poeng som måtte brukes før de gikk ut var det jo greit å bruke disse på en rundtur mellom KRS og CPH.
Så da ble routingen KRS-CPH-ZRH-VLC.
Vi (dvs Bizflyer jr (snart 4 år) og jeg) var ute i god tid til meg å være (40 min før avgang) for innsjekk. Heldigvis er KRS en liten og overkommelig flyplass så det pleier å være greit med tid, og så også i dag. Minuset er at de kun har automater og bag-drop, så jeg måtte ta fatt i en kar der da jeg ville prøve på å få sjekket inn bagasjen helt til ZRH selv om jeg hadde forskjellige billetter til dette. Det gikk heldigvis bra. Så over til bagdrop hvor jeg bad damen sette på en priority lapp. Hun var heller snurt og ville se kortet. Det fikk hun og da var det greit. 30 kg koffert forsvant så på rullebåndet. I sikkerhetskontrollen var jeg så uheldig å bli en av de heldige som ble utvalgt av maskineriet for ekstra kontroll. Videre inn på utlandsavganger og kikket litt på prisene i tax-freen. Hadde forhåndsbestilt varer med 20% rabatt på CPH så det ble ikke kjøpt noe.
Søndag 21 des
SK 2889
Dep: 1535
Arr: 1630
Aircraft: CRJ200 Operated by Cimber Air
Class: Y+
Seat: 2A/2C
En av fordelene med å reise med barn er at man får gå først om bord. Normalt roper de opp dem som reiser med barn, de foran gardinet og de med gullkort. Siden jeg hadde alle 3 deler på denne turen, synes jeg det var greit å menge seg vei foran i køen. Og ombordstigningen startet 15 min før avgang. Svenske Carolina som var CA tok oss hjertelig imot og synes jr fortjente 2 pakker med lego, hvilket var stor suksess. Det var 3 rader med eco extra og 4 pax. Da en hadde satt seg feil, måtte det sortes ut, og det ble gjort med å flytte skiltet med Economy behind this row ett hakk frem. Flyet var ca 2/3 fullt vil jeg tro.
Etter avgang var Carolina raskt i gang med serveringen. Ettersom vi bare var 4 var det personlig servering uten trallevogn. Jr hadde ikke lyst på det sedvanlige smørbrødet så han fikk en sjokolademuffin i stedet, hvilket var stor suksess sammen med en cola. Far fikk en sjampis og var godt fornøyd med det. 20 min før landing fikk jeg meg også en G/T, men uten is og Carolina beklaget så mye at det ikke var is om bord. Tiden gikk raskt og snart var vi landet på Kastrup. Vi parkerte til min store overraskelse på A23. Normalt er det bussgate på disse flightene. En meget hyggelig flight med den sedvanlige serveringen (minus is) og kjempebra service!
Vel i land var det innom transittsenteret for å sjekke inn til Swiss flighten. Litt problematisk da det viste seg at jeg i bestillingen hadde lagt inn fornavn som etternavn og omvendt. Da boardingkort var mottatt ble vi fortalt at vi var velkommen i Novia loungen. Sa da at vi skal i SAS loungen, og det går jo greit med gullkort. Forstår ikke hvorfor Swiss som Star A medlem bruker Novia loungen. Virker noe bakvendt.
Ikke noe problem å komme inn i SAS sin gode stue. Der ventet en kamerat som var på vei hjem til KRS. (16 pax på kveldsflighten CPH-KRS denne søndagen skulle det vise seg.) Måtte innom toalettet og det bød på en morsom opplevelse. Da jeg var ferdig med mitt, måtte jeg slippe en litt kraftig vind, og deretter kom det en stemme på engelsk som sa at ”This is a non smoking toilett. Please put out your sigarett immediately! The crew has been alarmed and will arrive shortly!” Skal si jeg fikk sjokk! Jeg har aldri røkt og hadde heller ikke sigaretter på meg. Så jeg gikk ut på vanlig måte med god samvittighet og møtte heller ingen på min vei. Gikk deretter til buffeten. Så vi fikk litt ris-a-la mande og deretter et par glass god chardonnay i stuen før vi tok turen til O’Learys sportsbar for 2. omgang av Liverpool – Arsenal (1 – 1) hvor vi mesket oss med en bøtte med Heineken og et par baconburgere. (cola og chips til jr!)
Egentlig er dette et godt alternativ til det overprisede og oppskrytte Hereford Steakhouse.
Vel, snart ble det tid til å begi seg til gaten for å finne Swiss sin A321 som skulle ta oss til Zürich. Jeg var spendt på om vi måtte gjennom passkontroll eller ikke, ettersom Sveits kom med i Schengen fra 12. desember. Men det måtte vi altså. C30 var gaten. Hvorfor aner jeg ikke! Men det positive var å se at de hadde fjernet sikkerhetskontrollen som har vært nå man kommer fra intercontinental og skal i transitt videre. Denne har irritert meg flere ganger og gleder meg til å slippe denne på tilbakeveien!!
Søndag 21 des
LX 1273
Dep: 2000
Arr: 2145
Aircraft: Airbus 321
Class: C
Seat: 3A/3C
Vi var noe sene til gaten og de hadde allerede ropt opp de som satt på de bakerste radene, men vi fikk beskjed om å bare gå rett om bord (barn/biz/gull -hehe). Vi innfant oss på rad 3 som var den bakerste raden på biz. Vi var kun 4 pax på biz denne kvelden og det var vel ca halvfullt bak gardinet. Her var midtsetet blokkert og det var satt på et eget lite bord her. Men det som overrasket meg mest var at det ikke var vanlig sete på midtsetet. Det var ingen polstring der. (se bilde) Så man kunne ikke sette seg der okke som. Og ærlig talt var det ikke mye hjelp i det bordet, så de kunne like gjerne hatt et vanlig sete der for min skyld (som de har på sine A320 og A319.
Vel om bord ble vi tildelt en flaske vann hver sammen med en innepakket våt-serviett. Jr ble viet oppmerksomhet og fikk tildelt noen Swiss barne-effekter. Blant annet et puslespill. Opp i lufta gikk det rimelig raskt. Ikke noe ventetid på rullebanen i dag. Kursen ble satt sydover og ikke lenge etter ble vi tilbudt drikkevarer. Jeg valgte sjampers selvfølgelig og Helga og Barbera kom ilende til med det og cola til jr. Ikke noe tralle her, alt ble gjort ferdig i galley og brakt til setet.
Det samme var tilfelle når måltidet ble brakt ut. Kald ørret på toppen av potetsalat. Presentasjonen var meget pen, men smaken av kald ørret er ikke det helt store synes jeg, spesielt når den er full av små fiskeben. Jeg fortsatte med sjampers til maten. Etterpå fikk jeg meg en cognac. De serverte Otard VS i flasker a 3 cl. Da jeg kommenterte at jeg synes flaskene var små, var Helga rask med å trylle frem en til. Flytiden var kun på 1 time og 20 så det gikk raskt unna.
Vel i land i ZRH var det kort vei inn til først passkontroll og deretter baggasjeutlevering. Priority baggasje virket heller ikke her. Men heldigvis kom kofferten ut som nr 20 eller noe.
Nå skulle veien gå til Radisson SAS hotell som lå rett over veien, så det var ikke langt å gå. På veien stoppet vi innom en kiosk på flyplassen for å kjøpe et par cola’er. Prisen var ca 30 nok pr flaske, så Sveits er nok et dyrt land.
Hotellet var nytt og fint. Mitt forsøk på en charmerende måte å hinte om en upgrade ble møtt med en arrogant at upgrade til Biz room ville koste meg 70 CHF eller 580 NOK, og det var jeg ikke villig til å betale for 9 timer hotell! Så det var bare rett opp på rommet og god natt da vi måtte tidlig opp for å rekke flyet neste morgen. Var spesielt imponert over en meget høy vinkjeller som gikk høyt opp i atriumet på hotellet. Jeg spurte om de hadde en egen apekatt til å hente ut vin, men min morsomhet ble profesjonelt svart med at maskineriet ordnet det hele.
Vi tok det litt rolig mandag morgen og ruslet over til terminalen ca 0830. Innsjekkingsområdet var omtrent tomt. Vi fant Star Gold innsjekken. Den var tom. Og det var for øvrig resten av Swiss sitt innsjekkingsområde. Så siden vi hadde boardingkort til VLC var det bare bagasjen som skulle ha ny lapp, og det gikk enkelt og det fikk priority-tag’er.
Videre innover i terminalsystemet var det rulletrapp opp for de som hadde lovlig ærend i loungen. Loungen var rett rundt hjørnet og på skikklig tysk (må kanskje si sveitsisk) vis ble døren inn til herligheten kun åpnet om man hadde tilgang til den.
Så da gikk vi inn i den såkallte senator loungen. Fin lounge men til frokost var det kun croassointer som gjaldt. Etter en halvtimes tid i loungen var det å finne veien til gaten. Mellom lounge og gate ligger sikkerhetskontrollen. Heldigvis har LX egen kø for biz/first pax. Så der var det ingen kø.
Så da ble routingen KRS-CPH-ZRH-VLC.
Vi (dvs Bizflyer jr (snart 4 år) og jeg) var ute i god tid til meg å være (40 min før avgang) for innsjekk. Heldigvis er KRS en liten og overkommelig flyplass så det pleier å være greit med tid, og så også i dag. Minuset er at de kun har automater og bag-drop, så jeg måtte ta fatt i en kar der da jeg ville prøve på å få sjekket inn bagasjen helt til ZRH selv om jeg hadde forskjellige billetter til dette. Det gikk heldigvis bra. Så over til bagdrop hvor jeg bad damen sette på en priority lapp. Hun var heller snurt og ville se kortet. Det fikk hun og da var det greit. 30 kg koffert forsvant så på rullebåndet. I sikkerhetskontrollen var jeg så uheldig å bli en av de heldige som ble utvalgt av maskineriet for ekstra kontroll. Videre inn på utlandsavganger og kikket litt på prisene i tax-freen. Hadde forhåndsbestilt varer med 20% rabatt på CPH så det ble ikke kjøpt noe.
Søndag 21 des
SK 2889
Dep: 1535
Arr: 1630
Aircraft: CRJ200 Operated by Cimber Air
Class: Y+
Seat: 2A/2C
En av fordelene med å reise med barn er at man får gå først om bord. Normalt roper de opp dem som reiser med barn, de foran gardinet og de med gullkort. Siden jeg hadde alle 3 deler på denne turen, synes jeg det var greit å menge seg vei foran i køen. Og ombordstigningen startet 15 min før avgang. Svenske Carolina som var CA tok oss hjertelig imot og synes jr fortjente 2 pakker med lego, hvilket var stor suksess. Det var 3 rader med eco extra og 4 pax. Da en hadde satt seg feil, måtte det sortes ut, og det ble gjort med å flytte skiltet med Economy behind this row ett hakk frem. Flyet var ca 2/3 fullt vil jeg tro.
Etter avgang var Carolina raskt i gang med serveringen. Ettersom vi bare var 4 var det personlig servering uten trallevogn. Jr hadde ikke lyst på det sedvanlige smørbrødet så han fikk en sjokolademuffin i stedet, hvilket var stor suksess sammen med en cola. Far fikk en sjampis og var godt fornøyd med det. 20 min før landing fikk jeg meg også en G/T, men uten is og Carolina beklaget så mye at det ikke var is om bord. Tiden gikk raskt og snart var vi landet på Kastrup. Vi parkerte til min store overraskelse på A23. Normalt er det bussgate på disse flightene. En meget hyggelig flight med den sedvanlige serveringen (minus is) og kjempebra service!
Vel i land var det innom transittsenteret for å sjekke inn til Swiss flighten. Litt problematisk da det viste seg at jeg i bestillingen hadde lagt inn fornavn som etternavn og omvendt. Da boardingkort var mottatt ble vi fortalt at vi var velkommen i Novia loungen. Sa da at vi skal i SAS loungen, og det går jo greit med gullkort. Forstår ikke hvorfor Swiss som Star A medlem bruker Novia loungen. Virker noe bakvendt.
Ikke noe problem å komme inn i SAS sin gode stue. Der ventet en kamerat som var på vei hjem til KRS. (16 pax på kveldsflighten CPH-KRS denne søndagen skulle det vise seg.) Måtte innom toalettet og det bød på en morsom opplevelse. Da jeg var ferdig med mitt, måtte jeg slippe en litt kraftig vind, og deretter kom det en stemme på engelsk som sa at ”This is a non smoking toilett. Please put out your sigarett immediately! The crew has been alarmed and will arrive shortly!” Skal si jeg fikk sjokk! Jeg har aldri røkt og hadde heller ikke sigaretter på meg. Så jeg gikk ut på vanlig måte med god samvittighet og møtte heller ingen på min vei. Gikk deretter til buffeten. Så vi fikk litt ris-a-la mande og deretter et par glass god chardonnay i stuen før vi tok turen til O’Learys sportsbar for 2. omgang av Liverpool – Arsenal (1 – 1) hvor vi mesket oss med en bøtte med Heineken og et par baconburgere. (cola og chips til jr!)
Egentlig er dette et godt alternativ til det overprisede og oppskrytte Hereford Steakhouse.
Vel, snart ble det tid til å begi seg til gaten for å finne Swiss sin A321 som skulle ta oss til Zürich. Jeg var spendt på om vi måtte gjennom passkontroll eller ikke, ettersom Sveits kom med i Schengen fra 12. desember. Men det måtte vi altså. C30 var gaten. Hvorfor aner jeg ikke! Men det positive var å se at de hadde fjernet sikkerhetskontrollen som har vært nå man kommer fra intercontinental og skal i transitt videre. Denne har irritert meg flere ganger og gleder meg til å slippe denne på tilbakeveien!!
Søndag 21 des
LX 1273
Dep: 2000
Arr: 2145
Aircraft: Airbus 321
Class: C
Seat: 3A/3C
Vi var noe sene til gaten og de hadde allerede ropt opp de som satt på de bakerste radene, men vi fikk beskjed om å bare gå rett om bord (barn/biz/gull -hehe). Vi innfant oss på rad 3 som var den bakerste raden på biz. Vi var kun 4 pax på biz denne kvelden og det var vel ca halvfullt bak gardinet. Her var midtsetet blokkert og det var satt på et eget lite bord her. Men det som overrasket meg mest var at det ikke var vanlig sete på midtsetet. Det var ingen polstring der. (se bilde) Så man kunne ikke sette seg der okke som. Og ærlig talt var det ikke mye hjelp i det bordet, så de kunne like gjerne hatt et vanlig sete der for min skyld (som de har på sine A320 og A319.
Vel om bord ble vi tildelt en flaske vann hver sammen med en innepakket våt-serviett. Jr ble viet oppmerksomhet og fikk tildelt noen Swiss barne-effekter. Blant annet et puslespill. Opp i lufta gikk det rimelig raskt. Ikke noe ventetid på rullebanen i dag. Kursen ble satt sydover og ikke lenge etter ble vi tilbudt drikkevarer. Jeg valgte sjampers selvfølgelig og Helga og Barbera kom ilende til med det og cola til jr. Ikke noe tralle her, alt ble gjort ferdig i galley og brakt til setet.
Det samme var tilfelle når måltidet ble brakt ut. Kald ørret på toppen av potetsalat. Presentasjonen var meget pen, men smaken av kald ørret er ikke det helt store synes jeg, spesielt når den er full av små fiskeben. Jeg fortsatte med sjampers til maten. Etterpå fikk jeg meg en cognac. De serverte Otard VS i flasker a 3 cl. Da jeg kommenterte at jeg synes flaskene var små, var Helga rask med å trylle frem en til. Flytiden var kun på 1 time og 20 så det gikk raskt unna.
Vel i land i ZRH var det kort vei inn til først passkontroll og deretter baggasjeutlevering. Priority baggasje virket heller ikke her. Men heldigvis kom kofferten ut som nr 20 eller noe.
Nå skulle veien gå til Radisson SAS hotell som lå rett over veien, så det var ikke langt å gå. På veien stoppet vi innom en kiosk på flyplassen for å kjøpe et par cola’er. Prisen var ca 30 nok pr flaske, så Sveits er nok et dyrt land.
Hotellet var nytt og fint. Mitt forsøk på en charmerende måte å hinte om en upgrade ble møtt med en arrogant at upgrade til Biz room ville koste meg 70 CHF eller 580 NOK, og det var jeg ikke villig til å betale for 9 timer hotell! Så det var bare rett opp på rommet og god natt da vi måtte tidlig opp for å rekke flyet neste morgen. Var spesielt imponert over en meget høy vinkjeller som gikk høyt opp i atriumet på hotellet. Jeg spurte om de hadde en egen apekatt til å hente ut vin, men min morsomhet ble profesjonelt svart med at maskineriet ordnet det hele.
Vi tok det litt rolig mandag morgen og ruslet over til terminalen ca 0830. Innsjekkingsområdet var omtrent tomt. Vi fant Star Gold innsjekken. Den var tom. Og det var for øvrig resten av Swiss sitt innsjekkingsområde. Så siden vi hadde boardingkort til VLC var det bare bagasjen som skulle ha ny lapp, og det gikk enkelt og det fikk priority-tag’er.
Videre innover i terminalsystemet var det rulletrapp opp for de som hadde lovlig ærend i loungen. Loungen var rett rundt hjørnet og på skikklig tysk (må kanskje si sveitsisk) vis ble døren inn til herligheten kun åpnet om man hadde tilgang til den.
Så da gikk vi inn i den såkallte senator loungen. Fin lounge men til frokost var det kun croassointer som gjaldt. Etter en halvtimes tid i loungen var det å finne veien til gaten. Mellom lounge og gate ligger sikkerhetskontrollen. Heldigvis har LX egen kø for biz/first pax. Så der var det ingen kø.