Tommy777
06-01-2009, 02:28
Ja, da har man endelig faatt satt seg ned for aa skrive om sin opplevelse med Norwegian foer jul.
Naa som man er utvandret, blir det faa turer innenriks Norge. Jeg har ikke flydd DY siden de begynte med betal for alt konseptet saa her kommer en rapport fra vaar opplevelse med DY paa vaar foerjulstur.
Det aa fly fra hovedstaden til nordsiden av polarsirkelen rett foer jul, er noe flyselskapene vet aa ta seg betalt for. Jeg spanet lenge etter billetter direkte mellom OSL og EVE og disse laa paa over 2300 per person, DY var faktisk alltid dyrest alle gangene jeg sjekka. En vakker dag kom brodern paa Messenger og jeg sutra til han hvor dyrt det var aa fly oppover til EVE til jul. Han kunne fortelle at han akkurat hadde kjoept billetter RYG-TOS til under 200 lappen en vei og at han hadde ett arrangement der paa loerdag og soendag, saa kanskje vi kunne komme opp dit, spise julelunch og ta baaten til Harstad sammen.
Som sagt, saa gjort. Vi booked oss med DY, seter hoppa vi over, en koffert for 40 spenn ble bestilt. Reiseruta saa slik ut:
21. desember: RYG-TOS, DY2790, 0955, seter???, One Class
Billettene ble bestilt den 23. oktober og heldigvis ble det ingen endringer paa reiseruta.
Etter minijulebordet paa San Leandro, fant vi veien tilbake til Grand Hotel paa Karl Johan og la oss til aa sove paa ett hotellrom som saa ut som en liten lugar paa danskebaaten. Hotellrommet er nok det minste jeg noen gang har opplevd og som kuriositet kan man nevne at en Cola i minibaren kosta 48 blanke kroner...:rolleyes:
Fruen fikk dessverre sove veldig lite og selv fikk jeg kun 3 timer paa oeyet til vekkeklokka ringte kl 0630. Hoppa i mikrodusjen, som ikke engang inneholdt balsam til shampoen og 20 minutter senere satt vi i en taxi paa vei til busstasjonen.
120 kroner fattigere var det bare aa stille seg i koe for aa komme seg ombord i Rygge "Expressen" som er eneste alternativ for aa komme seg til morgenflightene til DY paa soendager som er en av ukens to mest busy reisedager.
Helt aapenbart at det var en avgang til oesteuropa siden det sto 30 sigoeynere i busskoeen som sigga noe voldsomt. 120 kroner per person skulle bussmannen ha for herligheten og vi fant heldigvis en toseter nesten bakerst. Paa siste rad satte familien Flint med to skrikerunger som ble themen for denne turen. De to oesteuropeerne foran oss satte selvsagt setene i helt nedfelt posisjon og da stroek knyttnevetesten med glans. Bussen var helt full og det var ikke plass til en eneste person paa de 5 stoppene bussen hadde paa vei, saa mange maatte staa og det ble kaos i bagasjerommet. Halvparten av tiden gikk med til aa kjoere til diverse stop, turen tok godt over en time.
Ved ankomst paa Rygge var det et ultimat kaos kun for aa haandtere to fly, ett til Budapest og flyet vi skulle med.
Siden vi ikke hadde printer paa hotellet, hadde vi ikke sjekket inn. Vi fikk beskjed om at ALLE maatte sjekke inn paa maskinene foer man kunne stille seg i innsjekkingskoeen/bagdrop koeen. Jeg satte inn kredittkortet jeg hadde bestilt reisen med, men kortet ble ikke funnet. Intelligente innsjekkingsmaskiner leser navnet fra kortet og finner dermed bestillingene paa navn, ikke hos DY. Her maate man enten ha kredittkort, billettnr eller referansenr.. Helt haaploest. Fikk beskjed om aa stille meg i koe til informasjonskontoret som laa rett ved siden av innsjekk. Der fikk man referansenr. etter aa ha vist legitimasjon. Saa var det bare aa stille seg i koe for aa sjekke inn paa maskinene igjen. Innsjekk ble raskt gjort, vi valgte rad 1A og C. Deretter ble bagasjelappen skrevet ut og det var bare aa stille seg i den lengste koeen: Bagdrop. Etter rundt 20 minutter var vi fremst i koeen. Vi hadde betalt paa forhaand, men jeg observerte at det var mange som betalte med kort der og da. Kofferten veide 20,8 kilo og vi fikk streng beskjed om at vi var overvektig. Jeg spurte om hun ville at jeg skulle ta ut 0,8 kilo, siden det var jul var det greit, men ikke neste gang.. 7 unge damer skiftet paa aa ta imot bagasje, staa i informasjonsskrankene og ved automatene. Dersom de hadde staatt ved hver sin innsjekkingsskranke, hadde de hatt 5-10 familier hver aa sjekke inn. Det hadde garantert gaatt mye raskere enn dette vissvasset.
Opp rulletrappa bar det og sikkerhetskontrollen hadde passe lang koe, men det gikk likevel kjapt. Det eneste som skjedde denne morgenen var som sagt 2 DY avganger, neste flyavgang var rundt 16 tia til Bergen med DY.
Etter sikkerhetskontrollen var det en bitteliten kafeteria mens den store kafeen med det gode utvalget laa etter en tyttebaerpolitimann som sa at dersom vi reiste innenriks kunne vi glemme aa faa tilgang til denne kafeen.
Frokost ble derfor inntatt i lillekafeen, det var kun rundstykker aa velge mellom der, var faktisk ganske godt.
Det begynte sakte men sikkert aa samle seg en del folk rundt gaten vaar som var rett rundt hjoernet. Vi boardet bare minutter foer rute og vi kom selvsagt til aa bli forsinket. De slapp oss nedover gangen frem til noedutgangen. Der maatte vi vente 5 minutter foer doerene slo opp.
Noe som overrasket meg var at en splitter ny flyplass ikke har docking en gang.
Her ble det spasertur over tarmac med to tyttebaerpoliti som passet paa oss, maa jo koste mye mer paa sikt enn docking..
Flyet var iskaldt og jeg oppdaget at crewet hadde plassert sine Travel Pro vesker over rad 1 paa begge sider. Vi maatte derfor legge bagasjen over rad 2. Heldigvis var vi en av de foerste til aa boarde, saa det var ikke noe problem.
En hyggelig, kjekk flyvert oensket velkommen ombord. Det var bulkhead paa dette flyet, noen av DY sine -300 har ikke bulkhead paa rad 1. Ca. 20 minutter etter rute satte vi avgaarde, flyet var kanskje 75% fullt, vi fikk midtsetet ledig. Passasjerene besto av mange, mange, mange barnefamilier med vanvittig mange skrikerunger. Ikke akkurat optimalt naar man har faatt lite soevn. Men det er jo derfor man har Bose headset.. Problemet var at paa raden bak satt en familie som syntes det var helt greit aa la ungene sparke i setet foran naar de satt paa fanget samt naar vi var oppe i luften, lugge og slaa paa hodet til folk som sover. Ett par rolleyes ble sendt bakover, men det gikk ikke inn, dessverre... Noen folk er rett og slett dumme.
Den hyggelige flyverten kom rundt med en meny, dessverre var det nesten ingenting som var lastet denne morgene. Ingen kanelboller, ingen muffins, kun en type sandwich serveres fra Rygge denne morgenen. Vi kjoepte en flaske vann til 25 kroner.
Flyturen ble litt av ett slit, men det kan man ikke laste DY for. Innflygningen til Bodoe gikk greit og heldigvis gikk familien hjernedoed av flyet der sammen med godt over halvparten av passasjerene. 2-3 personer kom paa, vi var 71 pax derfra (dersom jeg husker rett).
Vi var paa dette tidspunktet ganske langt etter rute og en de-icing som SAS gjennomfoerte hjalp ikke. Avgaarde kom vi og turen til Tromsoe gikk raskt. Det ble ingen servering paa denne korte flighten, men saa hadde de jo ingenting aa servere heller. Litt daarlig.
Landet mot syd i Tromsoe som hadde snoe i lufta. Bagasjen kom kjemperaskt ut og vaar tur med DY var over.
Som konklusjon kan jeg si at Rygge ikke kommer til aa gjentas foer det finnes fornuftig kollektivtransport ut dit. DY sin innsjekkingsrutine var rimelig lattis, handlingagenten gjorde dette veldig vanskelig for seg selv... Har du koffert, ta deg god tid og for all del, ikke glem ditt referansenr.
Ombord var det hyggelig personale, men uten aa hoeres snobbete ut, helt forferdelig klientell. Det har helt sikkert med at det var rett foer jul. Det at vi hadde faatt lite soevn hjalp jo ikke. Daarlig var det ogsaa at de ikke hadde nesten noen ting som sto paa menyen. I tillegg at crewet brukte bulkhead bins for aa lagre sine ting er amatoermessig, det er jo som kjent eneste sted passasjerene maa legge ting i hattehylla for take off/landing.
Men for det vi betalte, var det liksom helt greit.
Men dersom jeg fikk velge mellom SAS eller DY, hadde jeg valgt SAS helt soleklart. DY maa vaere voldsomt mye billigere for at de skal velges av meg.
Returen fra Evenes med SAS var i en helt annen klasse, men det er jo en helt annen rapport...
Det eneste DY slo SAS med var tiden det tok aa faa ut kofferten. Klart det gaar tregere paa OSL enn i TOS, men jeg glemte dessverre aa be dem ta av Priority Tag'en paa EVE, saa kofferten kom ut nesten sist....
Naa som man er utvandret, blir det faa turer innenriks Norge. Jeg har ikke flydd DY siden de begynte med betal for alt konseptet saa her kommer en rapport fra vaar opplevelse med DY paa vaar foerjulstur.
Det aa fly fra hovedstaden til nordsiden av polarsirkelen rett foer jul, er noe flyselskapene vet aa ta seg betalt for. Jeg spanet lenge etter billetter direkte mellom OSL og EVE og disse laa paa over 2300 per person, DY var faktisk alltid dyrest alle gangene jeg sjekka. En vakker dag kom brodern paa Messenger og jeg sutra til han hvor dyrt det var aa fly oppover til EVE til jul. Han kunne fortelle at han akkurat hadde kjoept billetter RYG-TOS til under 200 lappen en vei og at han hadde ett arrangement der paa loerdag og soendag, saa kanskje vi kunne komme opp dit, spise julelunch og ta baaten til Harstad sammen.
Som sagt, saa gjort. Vi booked oss med DY, seter hoppa vi over, en koffert for 40 spenn ble bestilt. Reiseruta saa slik ut:
21. desember: RYG-TOS, DY2790, 0955, seter???, One Class
Billettene ble bestilt den 23. oktober og heldigvis ble det ingen endringer paa reiseruta.
Etter minijulebordet paa San Leandro, fant vi veien tilbake til Grand Hotel paa Karl Johan og la oss til aa sove paa ett hotellrom som saa ut som en liten lugar paa danskebaaten. Hotellrommet er nok det minste jeg noen gang har opplevd og som kuriositet kan man nevne at en Cola i minibaren kosta 48 blanke kroner...:rolleyes:
Fruen fikk dessverre sove veldig lite og selv fikk jeg kun 3 timer paa oeyet til vekkeklokka ringte kl 0630. Hoppa i mikrodusjen, som ikke engang inneholdt balsam til shampoen og 20 minutter senere satt vi i en taxi paa vei til busstasjonen.
120 kroner fattigere var det bare aa stille seg i koe for aa komme seg ombord i Rygge "Expressen" som er eneste alternativ for aa komme seg til morgenflightene til DY paa soendager som er en av ukens to mest busy reisedager.
Helt aapenbart at det var en avgang til oesteuropa siden det sto 30 sigoeynere i busskoeen som sigga noe voldsomt. 120 kroner per person skulle bussmannen ha for herligheten og vi fant heldigvis en toseter nesten bakerst. Paa siste rad satte familien Flint med to skrikerunger som ble themen for denne turen. De to oesteuropeerne foran oss satte selvsagt setene i helt nedfelt posisjon og da stroek knyttnevetesten med glans. Bussen var helt full og det var ikke plass til en eneste person paa de 5 stoppene bussen hadde paa vei, saa mange maatte staa og det ble kaos i bagasjerommet. Halvparten av tiden gikk med til aa kjoere til diverse stop, turen tok godt over en time.
Ved ankomst paa Rygge var det et ultimat kaos kun for aa haandtere to fly, ett til Budapest og flyet vi skulle med.
Siden vi ikke hadde printer paa hotellet, hadde vi ikke sjekket inn. Vi fikk beskjed om at ALLE maatte sjekke inn paa maskinene foer man kunne stille seg i innsjekkingskoeen/bagdrop koeen. Jeg satte inn kredittkortet jeg hadde bestilt reisen med, men kortet ble ikke funnet. Intelligente innsjekkingsmaskiner leser navnet fra kortet og finner dermed bestillingene paa navn, ikke hos DY. Her maate man enten ha kredittkort, billettnr eller referansenr.. Helt haaploest. Fikk beskjed om aa stille meg i koe til informasjonskontoret som laa rett ved siden av innsjekk. Der fikk man referansenr. etter aa ha vist legitimasjon. Saa var det bare aa stille seg i koe for aa sjekke inn paa maskinene igjen. Innsjekk ble raskt gjort, vi valgte rad 1A og C. Deretter ble bagasjelappen skrevet ut og det var bare aa stille seg i den lengste koeen: Bagdrop. Etter rundt 20 minutter var vi fremst i koeen. Vi hadde betalt paa forhaand, men jeg observerte at det var mange som betalte med kort der og da. Kofferten veide 20,8 kilo og vi fikk streng beskjed om at vi var overvektig. Jeg spurte om hun ville at jeg skulle ta ut 0,8 kilo, siden det var jul var det greit, men ikke neste gang.. 7 unge damer skiftet paa aa ta imot bagasje, staa i informasjonsskrankene og ved automatene. Dersom de hadde staatt ved hver sin innsjekkingsskranke, hadde de hatt 5-10 familier hver aa sjekke inn. Det hadde garantert gaatt mye raskere enn dette vissvasset.
Opp rulletrappa bar det og sikkerhetskontrollen hadde passe lang koe, men det gikk likevel kjapt. Det eneste som skjedde denne morgenen var som sagt 2 DY avganger, neste flyavgang var rundt 16 tia til Bergen med DY.
Etter sikkerhetskontrollen var det en bitteliten kafeteria mens den store kafeen med det gode utvalget laa etter en tyttebaerpolitimann som sa at dersom vi reiste innenriks kunne vi glemme aa faa tilgang til denne kafeen.
Frokost ble derfor inntatt i lillekafeen, det var kun rundstykker aa velge mellom der, var faktisk ganske godt.
Det begynte sakte men sikkert aa samle seg en del folk rundt gaten vaar som var rett rundt hjoernet. Vi boardet bare minutter foer rute og vi kom selvsagt til aa bli forsinket. De slapp oss nedover gangen frem til noedutgangen. Der maatte vi vente 5 minutter foer doerene slo opp.
Noe som overrasket meg var at en splitter ny flyplass ikke har docking en gang.
Her ble det spasertur over tarmac med to tyttebaerpoliti som passet paa oss, maa jo koste mye mer paa sikt enn docking..
Flyet var iskaldt og jeg oppdaget at crewet hadde plassert sine Travel Pro vesker over rad 1 paa begge sider. Vi maatte derfor legge bagasjen over rad 2. Heldigvis var vi en av de foerste til aa boarde, saa det var ikke noe problem.
En hyggelig, kjekk flyvert oensket velkommen ombord. Det var bulkhead paa dette flyet, noen av DY sine -300 har ikke bulkhead paa rad 1. Ca. 20 minutter etter rute satte vi avgaarde, flyet var kanskje 75% fullt, vi fikk midtsetet ledig. Passasjerene besto av mange, mange, mange barnefamilier med vanvittig mange skrikerunger. Ikke akkurat optimalt naar man har faatt lite soevn. Men det er jo derfor man har Bose headset.. Problemet var at paa raden bak satt en familie som syntes det var helt greit aa la ungene sparke i setet foran naar de satt paa fanget samt naar vi var oppe i luften, lugge og slaa paa hodet til folk som sover. Ett par rolleyes ble sendt bakover, men det gikk ikke inn, dessverre... Noen folk er rett og slett dumme.
Den hyggelige flyverten kom rundt med en meny, dessverre var det nesten ingenting som var lastet denne morgene. Ingen kanelboller, ingen muffins, kun en type sandwich serveres fra Rygge denne morgenen. Vi kjoepte en flaske vann til 25 kroner.
Flyturen ble litt av ett slit, men det kan man ikke laste DY for. Innflygningen til Bodoe gikk greit og heldigvis gikk familien hjernedoed av flyet der sammen med godt over halvparten av passasjerene. 2-3 personer kom paa, vi var 71 pax derfra (dersom jeg husker rett).
Vi var paa dette tidspunktet ganske langt etter rute og en de-icing som SAS gjennomfoerte hjalp ikke. Avgaarde kom vi og turen til Tromsoe gikk raskt. Det ble ingen servering paa denne korte flighten, men saa hadde de jo ingenting aa servere heller. Litt daarlig.
Landet mot syd i Tromsoe som hadde snoe i lufta. Bagasjen kom kjemperaskt ut og vaar tur med DY var over.
Som konklusjon kan jeg si at Rygge ikke kommer til aa gjentas foer det finnes fornuftig kollektivtransport ut dit. DY sin innsjekkingsrutine var rimelig lattis, handlingagenten gjorde dette veldig vanskelig for seg selv... Har du koffert, ta deg god tid og for all del, ikke glem ditt referansenr.
Ombord var det hyggelig personale, men uten aa hoeres snobbete ut, helt forferdelig klientell. Det har helt sikkert med at det var rett foer jul. Det at vi hadde faatt lite soevn hjalp jo ikke. Daarlig var det ogsaa at de ikke hadde nesten noen ting som sto paa menyen. I tillegg at crewet brukte bulkhead bins for aa lagre sine ting er amatoermessig, det er jo som kjent eneste sted passasjerene maa legge ting i hattehylla for take off/landing.
Men for det vi betalte, var det liksom helt greit.
Men dersom jeg fikk velge mellom SAS eller DY, hadde jeg valgt SAS helt soleklart. DY maa vaere voldsomt mye billigere for at de skal velges av meg.
Returen fra Evenes med SAS var i en helt annen klasse, men det er jo en helt annen rapport...
Det eneste DY slo SAS med var tiden det tok aa faa ut kofferten. Klart det gaar tregere paa OSL enn i TOS, men jeg glemte dessverre aa be dem ta av Priority Tag'en paa EVE, saa kofferten kom ut nesten sist....