PDA

View Full Version : Widerøe sine Twin Ottere og fargeskjemaer

rhusberg
03-01-2009, 12:04
Hei,

I forbindelse med et dekalprosjekt, så har jeg tilbrakt
noen timer med å gå gjennom bøker og tidskrifter, min
egen samling og ikke minst nettet, for å prøve å lage
en komplett liste over de forskjellige skjemaene Widerøe
sine Twin Ottere opererte i.

Skjema 1 er det de ble levert med, altså grønn stripe på
skroget og grønn stripe horisontalt på toppen av halen.

Skjema 2 hadde samme stripe på skroget, men denne gikk
videre oppover på halen, der den hadde en grønn W på.

Skjema 3 er med hel grønn hale med hvit måke logo, og
grønn stripe.

Skjema 4 er det siste med 3 farget stripe.

Skjema 1 og 2 hadde samme grønnfarge, mens denne ble
skarpere på skjema 3. Jeg er veldig interesert hvis noen
kan hjelpe med fargekoder her.

Nedenfor har jeg satt inn listen min så langt. Hvis noen har
bildebevis på at noen registreringer også bar andre skjemaer,
så setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Og da tenker jeg
på kun disse 4 variantene, ikke andre spesielle skjemaer.

LN-BEC 1, 2
LN-BEN 1
LN-BEO 1, 2
LN-BEP 1
LN-BER 1
LN-BEZ 2, 4
LN-BNA 2, 4
LN-BNB 1, 3, 4
LN-BNH 2, 4
LN-BNJ 1, 2, 3, 4
LN-BNK 1
LN-BNM 1, 2, 3, 4
LN-BNS 1, 3
LN-BNT 2, 4
LN-BNX 1, 2, 3, 4
LN-BNY 1, 2, 3, 4
LN-LMN 1
LN-WFC 2
LN-WFD 2, 4
LN-WFF 3, 4

Hilsen Ruben

LN-MEH
03-01-2009, 14:33
Det står litt om samme tema i denne tråden her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28096

Fellowship
03-01-2009, 19:36
Flott oversikt, Rhusberg :)

Det aller mest interessante her er egentlig å komme til bunns i når det var WF skiftet fra skjema 1 til skjema 2.

Jeg tror at det må ha vært i 1979... (?)

så også: når kom skjema 3 til Twin Otter? Jeg gjetter på 1984...

Kan du supplere med info, Olebno ?

Fellowship
03-01-2009, 22:00
Jeg kan bekrefte LN-BEO i skjema 2, bilde fra FBU i 1980 skal sendes til Airpics.
og jeg vil anta at også LN-BER fikk skjema 2, men har ikke bilde av det.

LN-BEC og LN-WFC er samme fly, c/n 341, bare i 2 ulike perioder hos WF.

Jeg er sikker på at alle fly levert til og med 1978, hadde skjema 1.
Det betyr at også LN-BNX og LN-BNJ hadde skjema 1 i tillegg til de du har skrevet opp.
BNX ble levert i 1973 og BNJ i 1975.

Videre er jeg ganske sikker på at alle de som ble levert i 1979 og i 1980 ble levert i skjema 2, utfra bilder jeg har lånt av Jan Olav Martinsen.
Jeg gjetter på at også BNK, BNM og BNS må ha blitt malt om til skjema 2, (og at det var skjema 2 på BNK da den styrtet ved Gamvik).

Fellowship
03-01-2009, 23:24
Mht skjema 3, så må det ha vært mange fler enn de du har krysset av som fikk skjema 3. Det finnes dessverre lite med bildemateiale fra den tiden. På FBU var det Dash 7 som var i fast trafikk, vi så ikke mange Twin Ottere der etter 1983.

Og mht skjema 4 så er jeg helt sikker på at jeg har sett bilde av LN-WFF i skjema 4.

så vil jeg føye til å WF også i noen få år brukte LN-FKA, i et helt eget skjema, som var et slags WF-farget ex Dan-Air skjema. WF overtok flyet etter norsk Forurensingskontroll, som hadde fått flyet fra England og bare brukte skjemaet med rød og blå stripe. Alt ble malt WF-grønt.
jfr bildet til LN-MEH:
http://www1.airpics.com/view/93949/Widerøes-Flyveselskap/deHavilland-Canada-DHC-6-Twin-Otter/LN-FKA/Alta-Norway/

rhusberg
04-01-2009, 11:21
Hei OJB,

Og takk for alle tilbakemeldingene så langt !!

Jeg oppdaterer BEO med 2 skjema og BNX og BNJ med 1 skjema.
Resten blir oppdatert hvis vi finner bildebevis.

Når det gjelder FKA, så vil den ikke bli å se i dekalform pga
at bare var den som hadde dette skjemaet. Men hvis jeg engang
i fremtiden skulle vurdere å laget ett ark med forurensingsskjemaene,så
kan det bli aktuelt å ta dette med.

Happy modelling,
Ruben

LN-EIR
04-01-2009, 17:58
Jeg gjetter på at også BNK, BNM og BNS må ha blitt malt om til skjema 2, (og at det var skjema 2 på BNK da den styrtet ved Gamvik).

Har fått bekreftet her i huset at LN-BNK hadde skjema 1, (altså med grønn horisontal stripe på toppen av halen) da det styrtet.

rhusberg
04-01-2009, 18:17
Har fått bekreftet her i huset at LN-BNK hadde skjema 1, (altså med grønn horisontal stripe på toppen av halen) da det styrtet.

Flott,

Det viser bare at vi må ha bildebevis før vi er sikker.

Hilsen Ruben

Gandalf
04-01-2009, 18:23
I følge NRK ble dette (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/mehamnulykken/1700068.html) bildet tatt av LN-BNK den dagen den havarerte, bildet viser skjema 1.

Mvh,

Fellowship
04-01-2009, 23:30
I følge NRK ble dette (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/mehamnulykken/1700068.html) bildet tatt av LN-BNK den dagen den havarerte, bildet viser skjema 1.Mvh,

Takk skal du ha. Jeg trekker dermed tilbake min gjetning om at alle var malt om før 1982. Dette tyder vel på at WF bare skiftet skjema eller logo på DHT når de var inne til hovedoverhaling, og det kunne ta lang tid fra første til siste var malt om.

Jeg er ikke i tivl om at de første flyen i skjema 2 hadde det alt i 1979.
Kan noen med WF-kunnskap, hjelpe til her ?

LN-MEH
05-01-2009, 15:10
Og mht skjema 4 så er jeg helt sikker på at jeg har sett bilde av LN-WFF i skjema 4.

Det stemmer at LN-WFF (Whisky-Fy-Fan!) ble malt i skjema 4. Desverre ble ikke navnet "Silje" med tegning inne i en hvit oval foran på flyets nese påmalt. Flyet ble jo oppkalt etter pikebarnet som ble født ombord 6/5-1986. Dette flyet sammen med LN-WFD er de eneste Twin Otterne til Widerøe som fikk navn. LN-WFD fikk jo på slutten av sin karriere navnet "Båtsfjord". Jeg jobbet i mange år med disse flyene, untatt de siste 5 årene. Jeg erger meg grønn over at jeg ikke tok flere bilder dengang da, men noen har jeg jo da. Det finnes forresten fotobevis på at -WFF fikk skjema 4. På Universitetsmuseumenes fotoportal http://www.unimus.no/foto/ finnes et bilde som er tatt på Hasvik Lufthavn. Det er bildet med ID nr TSND28812.
Ellers var det varianter på de første skjemaene også. På bildet i airpicsdatabasen:http://www1.airpics.com/view/108218/Widerøes-Flyveselskap/De-Havilland-Canada-DHC-6-300-Twin-Otter/LN-BNK/In-flight-Landegode-Bodø-Norway/ kan man se at flyet i bakgrunnen LN-BER, har helt grønn nesekon men ikke "W" på halen. I følge boken om Twin Otter i WF "Trofast stormfugl", så var begge disse forandringene resultatet av at tre fly ble truffet av lynet på Vestlandet. Flyenes nesekon ble skadet i disse tilfellene og måtte da byttes. Det viste seg da å være vanskelig å få stripen på denne delen til å passe overens med stripen på flyet. Samme løsning ble i samme slengen valgt på halen der det var samme problem med stripen i forbindelse med siderorbytte. Det sies at det skjedde i 1978/79 og bildet av LN-BNK og -BER som også er i boken er tatt i 1978.
Skjema nr. 3 kom nok i 1984, det er bilder i boken som skal være tatt det året og da er disse fargene innført. De viser LN-BNS i aksjon som sprøytefly for Norsk Forurensningskontroll A/S. Spesialskjema, men grunnlaget er skjema nr. 3.

rhusberg
05-01-2009, 20:58
Flott !

Da er WFF oppdatert med også skjema 4. Kom
gjerne med flere !!

Happy collecting/modelling,
Ruben

Det stemmer at LN-WFF (Whisky-Fy-Fan!) ble malt i skjema 4. Desverre ble ikke navnet "Silje" med tegning inne i en hvit oval foran på flyets nese påmalt. Flyet ble jo oppkalt etter pikebarnet som ble født ombord 6/5-1986. Dette flyet sammen med LN-WFD er de eneste Twin Otterne til Widerøe som fikk navn. LN-WFD fikk jo på slutten av sin karriere navnet "Båtsfjord". Jeg jobbet i mange år med disse flyene, untatt de siste 5 årene. Jeg erger meg grønn over at jeg ikke tok flere bilder dengang da, men noen har jeg jo da. Det finnes forresten fotobevis på at -WFF fikk skjema 4. På Universitetsmuseumenes fotoportal http://www.unimus.no/foto/ finnes et bilde som er tatt på Hasvik Lufthavn. Det er bildet med ID nr TSND28812.
Ellers var det varianter på de første skjemaene også. På bildet i airpicsdatabasen:http://www1.airpics.com/view/108218/Widerøes-Flyveselskap/De-Havilland-Canada-DHC-6-300-Twin-Otter/LN-BNK/In-flight-Landegode-Bodø-Norway/ kan man se at flyet i bakgrunnen LN-BER, har helt grønn nesekon men ikke "W" på halen. I følge boken om Twin Otter i WF "Trofast stormfugl", så var begge disse forandringene resultatet av at tre fly ble truffet av lynet på Vestlandet. Flyenes nesekon ble skadet i disse tilfellene og måtte da byttes. Det viste seg da å være vanskelig å få stripen på denne delen til å passe overens med stripen på flyet. Samme løsning ble i samme slengen valgt på halen der det var samme problem med stripen i forbindelse med siderorbytte. Det sies at det skjedde i 1978/79 og bildet av LN-BNK og -BER som også er i boken er tatt i 1978.
Skjema nr. 3 kom nok i 1984, det er bilder i boken som skal være tatt det året og da er disse fargene innført. De viser LN-BNS i aksjon som sprøytefly for Norsk Forurensningskontroll A/S. Spesialskjema, men grunnlaget er skjema nr. 3.

raider66
05-01-2009, 21:40
Hei Ruben og godt nytt år! Gleder meg til Twin Otter-dekalene! Skulle akkurat til å sende deg en e-post for å høre om statusen på disse dekalene. Nå slipper jeg jo det :-) Takk for alt arbeid og penger du legger ned i dette.

Beste hilsen Espen

Fellowship
10-01-2009, 00:12
Nå har vi fått lagt ut (en stor takk til raske screenere) 10 "nye" Twin Otter bilder på airpics, jfr http://www1.airpics.com/search/search.php?string=1228&si=0&st=12&count=10
For de som foretrekker a-net, så kommer de vel ut der om et par uker...

rhusberg
11-01-2009, 22:42
Nå har vi fått lagt ut (en stor takk til raske screenere) 10 "nye" Twin Otter bilder på airpics, jfr http://www1.airpics.com/search/search.php?string=1228&si=0&st=12&count=10
For de som foretrekker a-net, så kommer de vel ut der om et par uker...

Flott !

Da er BNM og BNX oppdatert også med skjema 2.

Hilsen Ruben

LN-MEH
11-01-2009, 23:05
Flott med nye bilder Fellowship! Jeg har forresten sett et bilde av et fly i skjema #4 hvor "måsen" på halen flyr feil vei, ihvertfall på venstre siden! Det ser ut som at det er LN-BNJ, litt vanskelig å se. Det vanlige på dette skjemaet er jo at fuglelogoen flyr bakover (venstre side altså), mens på dette flyet "flyr" den framover. Dette med retningen på denne fuglelogoen er også noe som ble endret fra skjema #3, ihvertfall på høyresiden av flyene. Der flyr fuglen bakover, mens på det siste skjemaet flyr den forover. Hvis jeg nå har fått forklart på en forståelig måte da!:)