View Full Version : Praha trekker flest nordmenn
- Praha er en severdig turistmagnet, den hovedstad i Europa som trekker flest nordmenn. London og Paris blir slått på flatmark, sier ambassadør Peter Ræder.
http://www.aftenposten.no/reise/article2842349.ece
Selv har jeg aldri vært i byen, men har bare hørt positive tilbakemeldinger om byen. Kom som en overraskelse på meg at både LON og Paris blir forbigått av PRG. Kanskje ikke så rart at CSA økte fra to til tre daglige flyvninger fra OSL i 2008. Noen som kan anbefale byen?
Concorde
03-01-2009, 11:52
Ja jeg! Var der mange ganger for 10-15 år siden. Fantastisk arkitektur, øl og mat. Nå virker det som om byen begynner å bli kanskje noe brukt opp, men perlene ligger som på en snor uansett.
Jeg har vært i Praha endel ganger, første gang under kommunisttiden, og sentrum av byen er svært vakkert, og det er masse å se. Utviklingen har vært formidabel og sporene fra kommunisttiden er sakte men sikkert visket bort. Praha er definitivt verdt en reise. Men jeg er enig at det virker litt rart Paris og London havner bak Praha.
Hmmm... det går vel en 9-10 daglige flygninger til London bare fra OSL mot 3? til Praha.
Så dette har jeg litt vanskelig for å tro.
SAS la jo ned sin ene daglige avgang etter kort tid.
Hvis Praha hadde vært en mer populær by enn London og Paris, regner jeg med det hadde vært marked for flere avganger.
Bizflyer
03-01-2009, 15:11
Hmmm... det går vel en 9-10 daglige flygninger til London bare fra OSL mot 3? til Praha.
Så dette har jeg litt vanskelig for å tro.
SAS la jo ned sin ene daglige avgang etter kort tid.
Hvis Praha hadde vært en mer populær by enn London og Paris, regner jeg med det hadde vært marked for flere avganger.
Jojo, men så må du huske på at det er mye større feeder trafikk av transittpax via London enn via PRG, pluss at flere forretningsfolk reiser til London enn til Praha.
Vet ikke om det er noen beregning på hvor nordmenn reiser på ferie/helgetur men du kan nok ikke sammenligne antall flyavganger!
BF:cool2
Enig med BF der, og hvis man begynner med en del regning på slike ting så blir det statistikk, og statistikk kan lett tilpasses budskapet man ønsker å komme med. Vil tro at man her kan regne ut at både det ene og det andre er rett.
Praha er en flott by hvor jeg har vært flere ganger, og kommer til å reise til flere ganger. Men det kan vel være litt vel mye turister der etter min mening, og det er vel til en viss grad i ferd med å ødelegge litt av stemningen.
Når det gjelder antall flighter til PRG, så glemte man vist tydeligvis DY litt lenger oppe i tråden. De flyr til PRG fra både OSL og RYG, så vi har litt mer enn 3 dagelige fra Oslo.
Jeg har likevel litt vanskelig for å tro at det er flere turister som reiser til Praha enn til London og Paris, mulig jeg tar feil, men det høres rart ut for meg. er klar over at det er mye mer transferpax på London, iallefall LHR. Men DY flyr jo til stansted fra veldig mange steder i Norge, og der er det vel lite transfer. Er klar over at de flyr til Praha også fra flere steder.
Er enig med foregående innlegg i at Praha er litt vel turistifisert. Men for all del, byen er jo flott. Men kan ikke måle seg med verken London eller Paris, etter min mening.
Jojo, men så må du huske på at det er mye større feeder trafikk av transittpax via London enn via PRG,
Hverken Ryanair eller DY har noe saerlig av dette ... legg saa til lokaltrafikken til SAS og BA som ogsaa er betydelig .. vil ha veldig vondt for aa tro at PRG rekker LON saerlig hoeyere enn til knaerne ...
litt-amatør
03-01-2009, 20:27
Ja, dette er jo mildt sagt kreativ bokføring og selvsagt meget tvilsomme opplysninger. Man kan jo bare se på tall fra diverse selskaper/operatører og se at Praha ikke ligger på toppen hos noen av disse. I tillegg er jo antall flygninger mildt sagt mye høyere til flere andre byer.
Og jeg nekter å tro at CSA går med så veldig fulle fly nå når de flyr tre daglige til PRG. Men Praha er sikkert en hyggelig by som jeg gjerne kunne tenke meg å besøke snart.
AirbusTrond
03-01-2009, 22:39
Sikkert "turister ift innbyggertall" :D Praha er en favorittby, men som mange skriver, noe for turistifisert. Men atmosfæren er utmerket, og jeg synes den er mye hyggerligere enn f.eks. Budapest. Noe eget når de spiller Smetanas "Moldau" etter at man har landet. Landet har stolte kulturelle tradisjoner, godt musikktilbud innen f.eks. klassisk og jazz, godt øl, pene damer og det meste er billig.
Concorde
04-01-2009, 00:35
godt øl, pene damer og det meste er billig.
Skikkelig dårlig kombinasjon:colgate:
Bizflyer
04-01-2009, 02:24
Før til billige flybilletter og det blir enda bedre!!
BF:cool2
Ja, dette er jo mildt sagt kreativ bokføring og selvsagt meget tvilsomme opplysninger. Man kan jo bare se på tall fra diverse selskaper/operatører og se at Praha ikke ligger på toppen hos noen av disse. I tillegg er jo antall flygninger mildt sagt mye høyere til flere andre byer.
Og jeg nekter å tro at CSA går med så veldig fulle fly nå når de flyr tre daglige til PRG. Men Praha er sikkert en hyggelig by som jeg gjerne kunne tenke meg å besøke snart.
OK har hatt veldig godt belegg de gangene jeg har reist med dem. En del har riktig nok ikke PRG som endelig destinasjon, men..... Det var vel tanken å bruke mere B735 når de økte til 3 dagelige, men disse planene har de nok måtte revidere litt. Nå brukes det mest B734 og en del Airbus igjen. OK er vel ellers ett av de selskapene som har vært flinke til å tilpasse seg markedet, og har kuttet avganger der de har tjent dårlig med penger. Hadde de hatt dårlig loadfaktor fra OSL hadde vi nok fort sett en reduksjon til to dagelige igjen.
litt-amatør
05-01-2009, 00:07
Veldig hyggelig dersom OK har bra belegg, virker som et veldig OK (!) ^_^ selskap som også har "sans" for Oslo. Jeg har bare notert meg ganske få passasjerer de gangene (ikke mange) jeg har sett dem på OSL.
Så ut til å være veldig behagelig å sitte foran gardinen hos dem, i hvert fall så det slik ut da NRK var med Arne Treholt hjem fra Kypros like før jul og filmet inne i kabinen deres.
Men noen større turistdestinasjon for nordmenn enn London er Praha ikke...:rolleyes: