Blackhawk
31-12-2008, 19:35
Ja nå er det ikke så ofte jeg tar meg tid til å skrive trip-reports
fra flyturer (en del forbinder vel mine trip-reports med alskens
lux og suitelugarer på diverse cruiseferger osv osv.), men denne
gangen kommer et unntak. Vil dog advare først som sist, om
stor variasjon i bildekvaliteten i denne trip-report!
Mesteparten av Desember-måned tilbragte jeg på Gran Canaria,
og reiste noen turer over til Lanzarote, for å besøke bekjente og
ikke minst ta noen bilder fra spotteplassen med stor "S" - og
fra noen av disse flyturene har jeg dermed laget denne trip-report.
De fleste forbinder nok "øy-hopping" mellom de ulike
Kanariøyene med flyselskaper som Binter Canarias
og (det noe nyere selskapet) Islas Airways. Begge disse
selskapene opererer en rekke ruter mellom de ulike
Kanariøyene, og begge bruker ATR72-maskiner på disse
rutene. Det mest vanlige synet er ATR72-200 og -500,
(Islas Airways også har én stk. av -300 modellen).
(Forøvrig kan det nevnes at Binter Canarias også har
to stk. jetmaskiner i flåten, hhv. én B734 og én B733)
Noe mer ukjent for de fleste er kanskje at det spanske
flyselskapet Air Europa med sine B737-800 maskiner, faktisk
har noen få avganger mellom Gran Canaria og Lanzarote - noe som
er "interessant" nok i seg selv, siden en B738-maskin nok virker
litt "overkill" på en såpass kort rute på kun max 35-45 minutter..
Disse maskinene tar f.eks. med pax på tidlige morgenavganger,
før de skal videre på enten ruteflyvning til fastlands-Spania - eller
evt. charterflyvning til Europa/Norden osv osv.
Det er altså kun tidlige morgenflyvninger og sene kveldsflyvninger,
man kan reise mellom øyene med Air Europa. Desverre ble begge mine
flyvninger enten innstillt eller svært forsinket denne gangen, så
ikke noe trip-report fra B738 på ruten: LPA-ACE i denne omgang.
Flyturen nedenfor var én av turene som opprinnelig var
booket med AirEuropa og B737-800 fra Gran Canaria: Las Palmas (LPA)
og til Lanzarote: Arrecife (ACE), dog var maskinen såpass forsinket
denne dagen (9 timer) så dermed ble vi alle enten booket om
til Binter Canarias eller Islas Airways i stedet. Stakkars de
som ble sittende og vente i over 9 timer på Lanzarote, som
skulle videre til Bilbao med samme maskin!
Selv kan jeg ikke klage, selv om jeg naturlig nok hadde
forventet å fly B738 på denne avgangen - ble det i
stedet et selskap jeg ikke tidligere har reist med: Islas Airways som
har hovedbase på Tenerife (TFS). Billetten som jeg opprinnelig
hadde bestillt hos AirEuropa kostet såvidt over 20 Euro, og
ble naturlig nok booket om gratis til Islas Airways -
der billettprisen faktisk var tre ganger så høy: hele 64,75!
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IslasAirways.jpg
Dato/klokkeslett: Torsdag 18. Desember 2008, kl: 07:30
ankomst ACE, kl: 08:10
Flyselskap/rute: Islas Airways med flightnr: IF 140
Rute: LPA-ACE (Gran Canaria: Las Palmas --> Lanzarote: Arrecife)
Materiell: ATR72-200 (Seat-config: 70 seter)
Individ: "EC-JCD" fra 1995 (14 år) men Islas Airways tok ikke
over flyet fra Bangkok Airways før: 29. Sept. 2004.
Pris betalt: €21.52 (NOK: 188.-) via AirEuropa, reel billettpris
som AirEuropa måtte betale til Islas Airways: €64,75 (NOK:570)
Innsjekk begynte med stadige ansamlinger foran skranken av
bekymret pax, som alle fikk samme beskjeden. Selv om AirEuropa-
flyvningen skulle ha gått Kl: 06:25, og man var på plass nesten én
time før avgang - måtte man bare vente til klokken ble 06:00 og
flyplasskontorene hos Binter Canarias og Islas Airways åpnet for dagen.
Så var det bare å stelle seg i kø foran innsjekkingsdisken (nok en gang),
der man fikk utlevert en papirstrimmel. Jeg var "heldig" nok å bli booket
om til Islas Airways (nytt selskap for meg), og gikk bort til billettkontoret
for selskapet. På denne papirstrimmelen kunne man lese detaljer om billetten
jeg skulle bli booket om til - deriblant den ganske så høyre prisen - på
hele €64,75 (Islas Airways holder generellt de høyeste prisene, på flyvninger
mellom de ulike Kanariøyene sammenlignet med Binter Canarias)
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_7154.jpg
Ny billett ble skrevet ut raskt, og innsjekking like så - kun noen
få pax foran meg på innsjekk. Så var det bare å spasere bort til
utgang C8, hvor boarding begynte ca. 15-20 min. før avgang.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6680.jpg
Ca. 70% belegg på denne avgangen, noe som nok generellt er høyere enn
ordinært - med tanke på jeg og de andre som ble booket om til denne
avgangen pga. AirEuropa-maskinen som ble såpass sen inn. En mix av
både forretnings- og fritidsreisende, takeoff ca. kl: 07:40 etter
pushback for egen maskin (reversering av propellene, også en metode
Binter Canarias bruker), det rister og støyer bra - men morsomt er det.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6691.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6692.jpg
Islas Airways med en av sine ATR72-200 maskiner, og individet
"EC-JCD" skulle befrakte med denne dagen mellom LPA og ACE.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6687.jpg
Bildet av cargoplassen mellom kabinen og flightdeck.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6689.jpg
Til å være en 14 år gammel maskin, er den tatt godt vare på -
generellt høyere kvalitet innvendig hos Islas Airways enn på
tilsvarende gamle maskiner fra Binter Canarias. Blå skinnseter,
og ellers rent og fint.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6686.jpg
"Serveringen" ombord var relativt raskt unnagjort, her sto valget
mellom ett utvalg drikkevarer. Selv valgte jeg juice fra "Minute Maid".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6684.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6683.jpg
"Knyttnevetesten" såvidt bestått (med litt godvilje).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6693.jpg
Landet ca. kl: 08:17 på LPA (7 min. etter oppsatt rutetid), og taxet
inn til remote parking. Bussen sto allerede klar, etter en kjapp busstur
var man i Terminal: 2 på Lanzarote: Arrecife (ACE).
fra flyturer (en del forbinder vel mine trip-reports med alskens
lux og suitelugarer på diverse cruiseferger osv osv.), men denne
gangen kommer et unntak. Vil dog advare først som sist, om
stor variasjon i bildekvaliteten i denne trip-report!
Mesteparten av Desember-måned tilbragte jeg på Gran Canaria,
og reiste noen turer over til Lanzarote, for å besøke bekjente og
ikke minst ta noen bilder fra spotteplassen med stor "S" - og
fra noen av disse flyturene har jeg dermed laget denne trip-report.
De fleste forbinder nok "øy-hopping" mellom de ulike
Kanariøyene med flyselskaper som Binter Canarias
og (det noe nyere selskapet) Islas Airways. Begge disse
selskapene opererer en rekke ruter mellom de ulike
Kanariøyene, og begge bruker ATR72-maskiner på disse
rutene. Det mest vanlige synet er ATR72-200 og -500,
(Islas Airways også har én stk. av -300 modellen).
(Forøvrig kan det nevnes at Binter Canarias også har
to stk. jetmaskiner i flåten, hhv. én B734 og én B733)
Noe mer ukjent for de fleste er kanskje at det spanske
flyselskapet Air Europa med sine B737-800 maskiner, faktisk
har noen få avganger mellom Gran Canaria og Lanzarote - noe som
er "interessant" nok i seg selv, siden en B738-maskin nok virker
litt "overkill" på en såpass kort rute på kun max 35-45 minutter..
Disse maskinene tar f.eks. med pax på tidlige morgenavganger,
før de skal videre på enten ruteflyvning til fastlands-Spania - eller
evt. charterflyvning til Europa/Norden osv osv.
Det er altså kun tidlige morgenflyvninger og sene kveldsflyvninger,
man kan reise mellom øyene med Air Europa. Desverre ble begge mine
flyvninger enten innstillt eller svært forsinket denne gangen, så
ikke noe trip-report fra B738 på ruten: LPA-ACE i denne omgang.
Flyturen nedenfor var én av turene som opprinnelig var
booket med AirEuropa og B737-800 fra Gran Canaria: Las Palmas (LPA)
og til Lanzarote: Arrecife (ACE), dog var maskinen såpass forsinket
denne dagen (9 timer) så dermed ble vi alle enten booket om
til Binter Canarias eller Islas Airways i stedet. Stakkars de
som ble sittende og vente i over 9 timer på Lanzarote, som
skulle videre til Bilbao med samme maskin!
Selv kan jeg ikke klage, selv om jeg naturlig nok hadde
forventet å fly B738 på denne avgangen - ble det i
stedet et selskap jeg ikke tidligere har reist med: Islas Airways som
har hovedbase på Tenerife (TFS). Billetten som jeg opprinnelig
hadde bestillt hos AirEuropa kostet såvidt over 20 Euro, og
ble naturlig nok booket om gratis til Islas Airways -
der billettprisen faktisk var tre ganger så høy: hele 64,75!
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IslasAirways.jpg
Dato/klokkeslett: Torsdag 18. Desember 2008, kl: 07:30
ankomst ACE, kl: 08:10
Flyselskap/rute: Islas Airways med flightnr: IF 140
Rute: LPA-ACE (Gran Canaria: Las Palmas --> Lanzarote: Arrecife)
Materiell: ATR72-200 (Seat-config: 70 seter)
Individ: "EC-JCD" fra 1995 (14 år) men Islas Airways tok ikke
over flyet fra Bangkok Airways før: 29. Sept. 2004.
Pris betalt: €21.52 (NOK: 188.-) via AirEuropa, reel billettpris
som AirEuropa måtte betale til Islas Airways: €64,75 (NOK:570)
Innsjekk begynte med stadige ansamlinger foran skranken av
bekymret pax, som alle fikk samme beskjeden. Selv om AirEuropa-
flyvningen skulle ha gått Kl: 06:25, og man var på plass nesten én
time før avgang - måtte man bare vente til klokken ble 06:00 og
flyplasskontorene hos Binter Canarias og Islas Airways åpnet for dagen.
Så var det bare å stelle seg i kø foran innsjekkingsdisken (nok en gang),
der man fikk utlevert en papirstrimmel. Jeg var "heldig" nok å bli booket
om til Islas Airways (nytt selskap for meg), og gikk bort til billettkontoret
for selskapet. På denne papirstrimmelen kunne man lese detaljer om billetten
jeg skulle bli booket om til - deriblant den ganske så høyre prisen - på
hele €64,75 (Islas Airways holder generellt de høyeste prisene, på flyvninger
mellom de ulike Kanariøyene sammenlignet med Binter Canarias)
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_7154.jpg
Ny billett ble skrevet ut raskt, og innsjekking like så - kun noen
få pax foran meg på innsjekk. Så var det bare å spasere bort til
utgang C8, hvor boarding begynte ca. 15-20 min. før avgang.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6680.jpg
Ca. 70% belegg på denne avgangen, noe som nok generellt er høyere enn
ordinært - med tanke på jeg og de andre som ble booket om til denne
avgangen pga. AirEuropa-maskinen som ble såpass sen inn. En mix av
både forretnings- og fritidsreisende, takeoff ca. kl: 07:40 etter
pushback for egen maskin (reversering av propellene, også en metode
Binter Canarias bruker), det rister og støyer bra - men morsomt er det.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6691.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6692.jpg
Islas Airways med en av sine ATR72-200 maskiner, og individet
"EC-JCD" skulle befrakte med denne dagen mellom LPA og ACE.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6687.jpg
Bildet av cargoplassen mellom kabinen og flightdeck.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6689.jpg
Til å være en 14 år gammel maskin, er den tatt godt vare på -
generellt høyere kvalitet innvendig hos Islas Airways enn på
tilsvarende gamle maskiner fra Binter Canarias. Blå skinnseter,
og ellers rent og fint.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6686.jpg
"Serveringen" ombord var relativt raskt unnagjort, her sto valget
mellom ett utvalg drikkevarer. Selv valgte jeg juice fra "Minute Maid".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6684.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6683.jpg
"Knyttnevetesten" såvidt bestått (med litt godvilje).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Tripreports_Des08/IMG_6693.jpg
Landet ca. kl: 08:17 på LPA (7 min. etter oppsatt rutetid), og taxet
inn til remote parking. Bussen sto allerede klar, etter en kjapp busstur
var man i Terminal: 2 på Lanzarote: Arrecife (ACE).