PDA

View Full Version : Marsjhøyde


Twin Otter
26-12-2008, 18:31
Driver å kikke på den etterhvert så omtalte flyradaren som er et veldig bra tiltak. Alltid kjekt å svinge innom den i en ledig stund for å finne ut hva som rører seg over hodene på oss.

I den anledning lurer jeg på hvilke faktorer som avgjør hvilke marsjhøyder som gis de forskjellige fly.

Jeg vet at luftkorridorer og slikt har litt å si. Det er en del trafikk som skal krysse hverandre her og der.

Ser at det er stor variasjon i marsjhøydene på diverse fly.

F35Landing
26-12-2008, 19:11
Det er flere faktorer som spiller inn:

- For å unngå kollisjon tildeles fly marsjhøyde etter "odd-even-regelen". Fly på track mellom nord og sør med klokka flyr på ujevne høyder (f.eks FL 110, 130 osv). Fly på track fra sør mot nord med klokka flyr på jevne høyder (f.eks FL 120, 140)

- Fly på instrument reiseplan flyr på hele tusen fot (FL 120, 160) mens VFR-flygninger flyr på hele tusen pluss 500 fot (3500, 5500 osv).

- Ønsket flygehøyde fra flyselskapene avgjør også, basert på distanse og flytype. Disse høydene files som en del av repetitive flight plans som er flighter som gjentar seg ofte.

- Man kan også få høyder som fraviker disse reglene etter hvordan ATC styrer trafikken eller man må requeste andre høyder grunnet f.eks vær.

Så får flygelederne her inne fylle på med alt jeg ikke har kommmet på:)

atck
28-12-2008, 00:58
Litt supplement til F35,

Vær: Typisk her kan være turbulens, da i form av turbulens over fjell eller i form av CAT, Clear Air Turbulence, i sjiktene mellom luftstrømmer høyt der oppe.
Så er det dette med is da. Det kan være isingsforhold relativt høyt opp, avhengig av skyhøyden. Og noen maskiner er mer sårbare for enkelte is-typer enn andre.

Tyngde. Antall personer ombord og ikke minst mengden fuel vil også være avgjørende. I moderne maskiner får man beskjed om den enkelte flygings optimale flyhøyde. Derfor vil flygerne tilstrebe å fly denne. Fra dag til dag kan høyden være forskjellig.

Militær aktivitet. Noen ganger vil luftrommet være stengt opp til en viss høyde på grunn av skyting eller militær fly-aktivitet. I stedet for å fly rundt kan det hende man flyr over. Eller under.

Cruise Climb i forskjellig form. På vei over atlanterhavet vil man ha for mye fuel til å nå makshøyde tidlig i flygingen. Derfor begynner man på en midlere høyde og øker på etter hvert som man bruker fuel.

Begrensninger i mottakende luftrom: Hvis man av forskjellige årsaker ikke kan ta imot trafikk i spesifikke høyder blir trafikken regulert før den kommer til angjeldende luftrom. Det betyr at et fly kan får beskjed om å fly en bestemt høyde sjøl om det ikke ligger konflikter i eget luftrom. Et eksempel er trafikk over Nordsjøen via Norge til Island. Siden Island ikke har radar må man ha trafikk på samme track minimum 10 minutter eller 60NM etter hverandre. Hvis dette ikke er mulig må man separere trafikken i høyden istedet, med mer enn 1000 fot.

Osv osv.

Lystige Laura
28-12-2008, 01:17
Og vinden i de forskjellige høydene spiller en stor rolle.

Det blir en vurdering mellom hvor høyt det er praktisk for turens lengde/man kan fly, hvilken vind der er i de forskjellige luftlagene oppover, og hvor mye drivstoff/tid man sparer på å fly i en høyde kontra en annen. Det er en av hovedårsakene til at man ofte velger en annen høyde enn den som er standard i flygeplanen.

Og så får man se om der eventuelt er turbulens i den høyden/skyer man flyr gjennom etc, og derfor må velge en annen høyde pga comfort for de ombord.

LN-KRF
28-12-2008, 16:14
De mest normale marsjhøydene som jeg har opplevd, f.eks mellom TOS og BOO så er den "låst" på FL280(28 000 fot)

Sist da jeg fløy med SAS B737-700 OSL-TOS, så hadde vi faktisk FL410 (41 000 fot)

Har opplevd å gått i FL350 (35 000 fot) mellom SVG og OSL...
Blant annet gått i FL410 mellom OSL og ARN og, så alt kommer etter vekt og vind og flytype å bestemmes av og til av pilotene selv, hvordan de ser hvilken høyde de vil spare mest mulig fuel.

STARSHIP 2
28-12-2008, 22:03
Vi hadde tildelt FL310 hvis jeg husker riktig, men enda etter hvert på FL410. Det er veldig sjelden man går så høyt på en såpass kort flight, av den grunn at man sjelden rekker å klatre så høyt ved normale vekter.

Tipper dere fikk FL320 først, da normalt de som flyr vestover flyr i like høyder, spesielt om de ikke ber om noe annet.. :) Men FL410 er uvanlig høyt der ja.

..og Island hadde radar sist jeg snakket med dem ;), men ikke langs hele nullgraden :p