PDA

View Full Version : Norsk flyselskap vil fly Bardufoss-Bodø


AH05
17-02-2005, 09:37
BARDUFOSS: Et norsk selskap har vist interesse for å ha en daglig flyavgang mellom Bardufoss og Bodø.

Det opplyser Målselv-ordfører Viggo Fossum til Nye Troms. Han vil ikke ut med hvilket selskap det er snakk om, men det er på det rene at det verken er SAS Braathens eller Widerøe.
- Et norsk selskap har konkret sagt ja til å fly på Bardufoss, og har signalisert at de ønsker nærmere dialog med oss. Selskapet driver med chartervirksomhet og har planer om å kjøpe inn to fly av typen Saab 340 med plass til 30-40 passasjerer, sier Fossum.

Ordføreren jobber nå gjennom Midt-Troms regionråd for å søke om konsesjon på en flyrute mellom Bardufoss og Bodø. Det har også vært snakk om at Trondheim burde legges inn i en slik rute til og fra Bardufoss.

Konsesjon i 2006?

- Det er ny konsesjonsrunde i 2006 for å avgjøre hvilke flyruter som skal ha statstilskudd. Vi har hatt et møte med statssekretær Ellingsen i Samferdselsdepartementet i sakens anledning. Vi vil sende en konsesjonssøknad sammen med miljøet i Bodø, fortsetter Fossum.

I tillegg til det ovenfor nevnte selskapet vil ordføreren også ta kontakt med SAS Braathens og Widerøe for å høre om de er interessert i å drifte en flyrute til Bodø. British Airways er også aktuell ettersom de vurderer det norske markedet gjennom et dansk datterselskap.

- Vi ser nå på alle muligheter i denne saken. Men det bekymrer meg litt at eventuelle kutt i den militære aktiviteten kan matche dårlig i tid med det vi holder på med. Det kommer til å gå utover flytilbudet til og fra Bardufoss hvis soldatene blir borte.


http://www.nye-troms.no/article14653.ece

Trety
17-02-2005, 11:21
Første tanken som slo meg var Golden Air mtp. på Saab 340, men kan det være West Aviation?

M609
17-02-2005, 11:41
Jeg er redd for at SF340 er litt for stor jeg. J31 elns er kanskje mer passende?

Men for all del, flyplassen blør kunder til Evenes og Tromsø siden det er så lenge mellom hvert fly, og tungvint å fly til alle plasser fra Trondheim og nordover.

:cheers:

Olebno
17-02-2005, 13:33
For all del, initiativet fra Målselv er prisverdig. Men, det er nok en grunn til at verken SASBraathens eller Widerøe flyr denne strekningen i dag. Grunnen er ganske enkelt at passasjergrunnlaget er for svakt og ikke gir tilstrekkelig inntekt til å kunne operere en kommersiell rute, dvs uten tilskudd fra staten. Jeg tviler sterkt på at noen andre kan klare dette, eller at staten ønsker å lyse ut strekningen på anbud. Den interessen som er vist fra denne ukjente 340 operatøren og BA aka Sun Air, er nok basert på at ruten subsidieres, enten fra Målselv eller Samf.dept..

spitfire
17-02-2005, 13:52
Mener å ha hørt at SAS gjorde en undersøkelse før ruten ble lagt ned på hvor pax fra BDU reiste, og det var kun 10 pax i snitt som skulle til Bodø mesteparten skulle til TRD eller OSL

CK
17-02-2005, 15:28
det er ikke marked for BOO-BDU, særlig ike når forsvaret bygger ned sin virksomhet på BDU. Ta heller båten fra Finnsnes til TOS og fly derfra.... Sun-Air kan jeg aldri tenke meg vil gidde å sende en J32 opp dit - danskene fryser vel "mumsen" av seg første uken...:up:

Redcap
17-02-2005, 15:53
både BU og SK har flydd mellom Bodø og Bardufoss men volumet er ikke stort nok. Jeg husker at SK hadde fokkere som fløy Evenes Bardufoss en stund.

THS
17-02-2005, 16:21
SAS Commuter fløy vel på det meste opp til 7 avganger med Fokker 50 fra Bardufoss til Tromsø, Evenes og Bodø. Men den tiden var det bare 3 direkteavganger til Oslo i uken (mandag, torsdag og fredag) med SAS og Braathens som fløy henholdsvis hver sin periode.
Det bør vel fortsatt være et lite marked for en Bodørute, både for lokaltrafikken mellom disse to stedene og for dem som skal videre til f.eks. Trondheim uten å måtte reise omveien via Oslo. Men noe statstøtte tror jeg nok de bare kan glemme.

CK
18-02-2005, 08:59
Originally posted by Redcap
både BU og SK har flydd mellom Bodø og Bardufoss men volumet er ikke stort nok. Jeg husker at SK hadde fokkere som fløy Evenes Bardufoss en stund.


Da jeg var på LSTN Sørreisa fløy jeg ofte BDU-EVE med F50 når det ikke gikk direktefly, WF fløy wet-lease for SAS med Dash 8-300 BDU-BOO. På den tiden var det EB-poeng innenriks, og det ga flere poeng å fly f.eks. BDU-BOO-FBU enn direkte BDU-FBU. Ikke rart alle gutta helst IKKE ville ha direkteflyet...