PDA

View Full Version : EZE-LHR-CPH-TRD-OSL-EWR-SJO-PTY-EZE

LN-FOC
23-12-2008, 00:13
Det er på tide med juleferie i Norge, og sommerferie (jeg bor sør for Ekvator) i Costa Rica. Nesten hele turen ble bestilt på Widerøe.no, som fortsatt er blant de beste i klassen. Turen går slik:

Buenos Aires - Heathrow - København: British Airways
København - Trondheim: Widerøe
Trondheim - Oslo: SAS
Oslo - Newark - San José: Continental Airlines (BusinessFirst)
San José - Panama City - Buenos Aires: Copa Airlines

Ezeiza
Møtte opp på Ezeiza 2,5 timer før avgang. Hadde sjekket inn dagen i forveien, og det var ingen foran med i køen til bag drop. Litt skuffet over at de ikke kunne sjekke inn koffertene hele veien til Trondheim. De påsto at BA og WF ikke samarbeider om sånt. Stemmer sikkert, selv om jeg stusset litt.

Det skulle vise seg at jeg kom i grevens pølsetid, eller noe sånt, siden demonstranter startet en blokade av flyplassen like etterpå. Det var litt kaotisk en vending før de flyplassansatte fikk klarlagt om crewet allerede var på plass, men heldigvis hadde de kommet seg inn før veien ble stengt.

Ventetiden ble tilbrakt i Sala VIP Las Americas, som ikke var noe å skrive hjem om.

Buenos Aires - São Paulo - Heathrow, BA B744
Vi kom avgårde et par minutt før rutetid. Flyet mellomlandet i São Paulo, og på veien opp dit fikk vi servert British Airways' All Day Deli, som besto av en skinke/tomat-sandwich, en alfajor (argentinsk kake med massevis av karamellisert melk) og en liten fruktsalat. Smakte ikke så verst. Det ble dessverre ingen bilder, siden kameraet ligger igjen hjemme.

BA sitt AVOD-system er brukbart, men langt nær så bra som enkelte av konkurrentenes systemer. Fikk med meg et par filmer på den tilsammen 15 timer lange turen. God beinplass (jeg er 1.86).

Når du kommer ombord ligger det et lite amenity kit i stolen (også på økonomi), med høretelefoner, sokker, tannkost/-krem og en konvolutt for småpenger til Unicef. Ble kvitt litt ymse fremmed mynt på den måten. Bra tiltak!

Etter en times tid på bakken i São Paulo gikk ferden videre mot Heathrow. Jeg hadde plass i den lille økonomikabinen, og her var det helt fullt. En del ledig lengre bak dog. Jeg satt ved midtgangen. Bak meg hadde jeg et brasiliansk par som desperat prøvde å rive med seg seteryggen min hver gang de reiste seg, og ved vinduet satt det en argentinsk dame som måtte ut ca hvert 45. minutt, og spesielt etter at jeg hadde bestilt påfyll av rødvin.

Middag ble servert like etter avgang. Jeg ba om biffen, som var aldeles nydelig, og som kom med potetmos og grønnsaker. I tillegg tunfisk- og potetsalt, og en brownie. De fant også fram en over gjennomsnittet rødvin. Hvis man ikke ville ha biff, fikk man pasta med skinke og ost. Så ikke spesielt lækkert ut.

Like før ankomst var det på tide med frokost. Omelett, bacon, pølser og tomat, samt litt frukt og en muffin.

Ankomst på rutetid, og buss til terminal 5. Liker denne terminalen veldig godt, og det er enkelt å slå i hjel et par timer.

Heathrow - København, BA A321
Helt grei tur. Fikk servert en baguette med skinke, kremost og sopp, og litt frukt.

På Kastrup måtte bagasjen hentes, og sjekkes inn på nytt. Mine 7 kg for mye ble ikke kommentert. Så var det på tide med sikkerhetskontrollen. Jeg er fra før av noe inn i h..... lei av å bli behandlet som en kjeltring hver gang jeg skal ut å fly. Køen var kjempelang. Det var en av de siste dagene før jul, og to, jeg gjentar, TO(!!!), sluser var åpne. Vanvittig tregt. Kom meg til slutt igjennom og fikk tid til et glass rødvin i Novia Lounge.

København - Trondheim, WF DH4
Liker egentlig Widerøe ganske godt. Fikk meg en kopp kaffe og et glass vann, og en snack, som besetningen kalte det. Minnet om vårruller, men fyllet var noe a la en god indisk curry. Trodde SAS Group hadde sluttet med servering i økonomi???

Så nå er jeg hjemme i isklade Trondheim. Oppdatering følger.

LN-MOW
23-12-2008, 00:18
Litt skuffet over at de ikke kunne sjekke inn koffertene hele veien til Trondheim. De påsto at BA og WF ikke samarbeider om sånt. Stemmer sikkert, selv om jeg stusset litt.

Stemmer ikke. WF, har som medlem av SAS-gruppen, interlineavtale med det meste som har vinger ...

Discus
23-12-2008, 09:30
BAs interline-liste for e-ticket:
http://speedbirdclub.com/dk/reservations-ticketing/ticketing/interlinee-ticketagreement/

EB
23-12-2008, 14:55
Flott rapport - gleder meg til å lese resten.

DonRuud
26-12-2008, 16:25
Syns det der med at Unicef kan få småchange var glimrende... dette er jo ofte mynt som kanskje (i mange tilfeller) havner i ei krukke i en skuff ett eller annet sted... :)

Tommy777
26-12-2008, 17:34
Syns det der med at Unicef kan få småchange var glimrende... dette er jo ofte mynt som kanskje (i mange tilfeller) havner i ei krukke i en skuff ett eller annet sted... :)

Enig. Denne formen for innsamling startet LH med paa 90 tallet, det samme gjorde UA.

EB
28-12-2008, 09:47
BA holdt på med dette tidlig på 80 tallet...æres skal den som var først!

AirbusTrond
28-12-2008, 21:23
Takk for rapport! Tillat meg å gå kraftig OT: Du skriver "grevens pølsetid". Dette er et uttrykk jeg bare har hørt en gang tidligere, brukt av en moldenser på NRK Møre. Tydeligvis var det såpass ukjent også for programleder (sunnmøring) at hun etter innslaget kommenterte dette litt artige ordspråket. Trodde ikke jeg skulle høre det uttrykket mer enn en gang, men der var det igjen. :-) Artig!

LN-FOC
01-01-2009, 15:24
Da har Continental lagt ut januarmenyen for Norge. Her er det mye fancy språk og flotte adjektiv. Blir kanskje litt i meste laget for min del; det er tross alt snakk om flymat, og ikke en gourmetrestaurant, men godt er det sikkert....

Litt pussig at de frister meg med en Espresso eller en Cappuccino, når dette kun serveres ombord i 767 og 777. "Folk flest" aner neppe at de sitter ombord i en 757.

TO BEGIN

Warm roasted nuts with your preferred cocktail or beverage

HOT APPETIZER CART

A demitasse of sweet chili soup with marinated shrimp
accompanied by a chicken breast, bell pepper and olive skewer
and a vegetable spring roll with Asian-style sauce

SALAD and warm breads

Mesclun salad mix tossed with sun-dried tomatoes, walnuts,
orange segments and mozzarella cheese

Your choice of balsamic vinaigrette or tropical fruit dressing

Freshly baked garlic bread and assorted rolls with butter

MAIN COURSES

The Chef’s Selection

Seared tenderloin fillets of veal and beef with porcini mushroom
sauce, sautéed shiitake mushrooms, buttered carrot bâtons,
sugar snap peas and rosemary potatoes

Roasted Breast of Chicken

With bordelaise sauce and mango relish, served over
white and wild rice, cream of artichoke and spinach
in a potato boat and seasoned carrots

Salmon

Seared salmon with baby eggplant, served over seasoned
green beans and lentils stewed with vegetables

Pasta Bowl

Cannelloni filled with ricotta cheese, artichoke hearts and
spinach, accented by spring onions sautéed in balsamic vinegar
and Murgese sauce, a fresh mushroom tomato sauce,
accompanied by freshly grated Parmesan cheese

FRUIT AND CHEESE cart

Select European cheeses, fresh seasonal fruit, assorted gourmet
crackers and rolls, served with Port wine

DESSERT CART

Vanilla ice cream with choice of toppings or a petite dessert cup

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines or tea with your
choice of milk or lemon

Enjoy a cup of freshly brewed Emilio Caffè Italian Espresso
or Cappuccino available exclusively in BusinessFirst
on our 777 and 767 aircraft.

SKYSNACKS™

A selection of light snacks and refreshments

pre-arrival REFRESHMENT

Fresh seasonal fruit

Sandwich

Cheddar cheeseburger with lettuce, tomato, onion
and traditional condiments of mayonnaise, mustard and ketchup
served with a pickle garnish

Chocolate

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines or tea with your
choice of milk or lemon

Discus
01-01-2009, 15:38
De har vel felles meny fra de fleste steder i Europa, og "folk flest" i dette tilfelle er vel ikke "folk flest" da vi snakker BusinessFirst-pax.

Uansett - venter i spenning på tripreport fra CO, de fikk god kritikk i Sverige tross 757 og manglende espressomaskin: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6249

LN-FOC
09-01-2009, 18:23
Da var det klart for neste etappe: Trondheim – Oslo – Newark – San José. Opp klokka grytidlig for å rekke SAS’ avgang til Oslo 07.55.

Trondheim – Oslo, SAS B73G
Flyet var litt forsinket inn til Værnes pga glatt rullebane. Men da det endelig landet, gikk ombordstigningen veldig fort. Ble møtt av et hyggelig og opplagt crew. Sjefen i kabinen måtte imidlertid ta frem strengstemmen da en av passasjerene, type important businessman, tok seg til rette og åpnet diverse skap helt foran i kabinen for å få plass til sin litt for store koffert. Rullebanen klarte å fryse igjen, og vi ble stående å vente i 30-40 minutt. Den tidligere nevnte kabinsjefen var hele tiden flink til å informere om forbindelser videre, og eventuelle ombookinger. Gjennomsnittsalderen til SAS sitt crew er jo relativt høy, men jeg må si at de kan jobben sin, og virkelig gjør en innsats for passasjerene. Frokost ble servert da vi endelig kom oss i lufta; sandwich med kjøttpålegg og ost, juice og kaffe/te. Jeg er ikke så veldig opptatt av å få mat på korte flyvninger, men akkurat tidlig om morgenen synes jeg det er bra. Det ble ikke tid til all verdens med mat før jeg dro ut til flyplassen, så jeg var ganske sulten. Eneste minuset med det hele var x antall sylteagurker som måtte letes frem og plukkes av.

Vi landet på Gardermoen mer eller mindre nøyaktig en time forsinket. Fikk tid til en liten halvtime i OSL Lounge, som var veldig bra. Interiøret bærer selvfølgelig preg av at den er ganske ny, og serveringen var upåklagelig. Faktisk masse god mat å forsyne seg av.

Oslo – Newark, Continental B752 (BusinessFirst)
Ruslet ned til gaten like etter at boarding hadde startet, og kom meg greit igjennom. Takk til Learjet for å ha lagt inn APIS på forhånd! Vel ombord var champagnen raskt på plass, og både Continentals concierge og Learjet kom innom for å ønske god tur. Veldig hyggelig.

Continentals crew er jevnt over proffe. Det eneste jeg ikke blir helt fortrolig med, er at de kan virke litt forhåndspogramerte. Spesielt ”Cabin Service Manager”, som hilste alle BusinessFirst-passasjerer velkommen ombord personlig, var litt robotaktig. Det blir også fryktelig masete med all informasjonen like etter ombordstigning. Dette er imidlertid noe som gjelder alle amerikanske flyselskap. Men når det er sagt, så var de to som hadde ansvaret for oss helt fremme veldig hyggelige.

Rett etter champagnen kom det et innholdsrikt amenity kit, samt en meny (se tidligere innlegg). Da vi kom oss opp i lufta startet serveringen så og si med en gang. Kanskje litt for fort, siden fasten seatbelts-skiltet fortsatt lyste, og jeg hadde lyst på et aldri så lite toalettbesøk før bordet ble fylt med servise.

Først var det en runde med drikke og varme nøtter, før de kom rundt med en vogn med forretter, eller rettere sagt tre forretter; en vårrull, et grillspyd med kylling og en fiskesuppe. Rett nummer to var en salat, og nummer tre var hovedretten. Jeg valgte ”Chef’s Selection”, som muligens var det svakeste leddet. Potetene var ikke spesielt gode. Jeg lurere egentlig på om de var helt ferdigstekte. Svinekjøttet var litt tørt, men biffen og grønnsakene smakte utmerket. Så var det tid for ostevognen. Fire slags oster, samt mye frukt og kjeks å velge mellom. Til slutt kom de rundt med dessertvognen. Isen ble litt for mye for meg, så jeg valgte et par små sjokolader. Jeg må si jeg liker at de kommer rundt med en vogn med alle rettene. Blir litt enkelere å velge på den måten. Til maten ba jeg om rødvin. De hadde tre typer ombord, og jeg valgte en rødvin fra California, som var godt over gjennomsnittet. Til desserten var det selvfølgelig kaffe, og Continentals kaffe er blant de bedre jeg har smakt, i alle fall i lufta.

Rett etter serveringen var det klart for tax free-salg. Helt greit, og ikke så masete som hos mange andre selskap. Jeg testet ut AVOD-systemet, og var ikke spesielt imponert. Ganske lite utvalg, og mye dårlig. Hva er vitsen med å vise både Spiderman 1 og Spiderman 2? Fikk trykket litt på dataen i stedet. Det er stømuttak på alle seter foran i kabinen, og på hver treseter bak forhenget. Så vidt jeg kunne se, var det plass både til amerikanske, britiske og europeiske plugger.

Det skjedde jo ikke allverden de neste timene. Jeg fikk sovet litt, og sett et par episoder av CSI. En times tid før landing, fikk vi servert en cheesburger og en fruktsalat. Chessburgeren kom med ost, men ingenting annet. Dette lå på en tallerken ved siden av, slik at en kunne velge grønnsaker, dressing, ketchup etc selv. Slapp derfor å plukke ut sylteagurker :-)

Alt i alt vil jeg si at BusinessFirst er et bra businessprodukt, men det har ingenting med first å gjøre. Selv om service og mat er upåklagelig, er setene utdaterte.

Landet 40 minutt etter rute. Lang kø i passkontrollen, men heldigvis lå bagasjen og snurret rundt da jeg kom ned til bagasjebåndet. Jeg hadde god tid, og gikk innom transferskranken og fikk fikset prioritytagger til koffertene. Dette får en jo ikke dersom en ikke sjekker inn på Gardermoen. Men jeg kjenner jo Costa Rica ganske godt, så det ville forbauset meg om systemet funket.

Sikkerhetskontrollen tok en evighet, selv med ”Elite Access”. Jeg rakk en snartur innom President’s Club, som er litt småkjedelig, men de har i alle fall gratis trådløst internett. Fikk sjekket e-posten og lest om opptøyene i Oslo. Ikke spesielt oppløftende.

Newark – San José, Continental B752 (International Business)
Alle Continentals 757-200 har jo BusinessFirst-seter, men på kortere flyvninger selges setene som noe annet. Til Costa Rica mente jeg å oppfatte at de kalte det International Business. Og dette var helt klart noe helt annet. Selv om serveringen var bra, manglet de fleste detaljene. For eksempel så var putene og pleddene de samme som i økonomi, det var ingen meny, og høretelefonene var stusselige.

Fikk servert et glass hvitvin mens vi sto på bakken, og rett etter at vi kom oss avgårde, kom crewet rundt og spurte hva vi ville ha å spise. De var tre hovedretter (fisk, svin og biff-combo og pasta). Jeg valgte fisken, som var god. Til forrett var det to valg; vil du ha eller ikke? Den var imidlertid høydepunktet; krabbe og scampi med chilisaus. Til dessert var det ostekake.

Etter måltidet var jeg svært mett, og veldig trøtt, så det ble et par timer på øyet før vi landet i San José. Passkontrollen gikk veldig raskt, og jeg ventet kun fem minutt på bagasjen min. Jeg er ikke helt sikkert på om dette var på grunn av flaks eller prioritytagger. Det meste av bagasjen som kom før min var uten slikt fjas.

Discus
10-01-2009, 16:20
Takk for rapporten.

LN-FOC
21-01-2009, 20:16
Det nærmer seg siste etappe. Jeg skal reise hjem litt tidligere enn planlagt, så for et par dager siden ringte jeg Copa for å endre reservasjonen min. Det gikk i og for seg greit, selv om damen rotet fælt med prisendringer i hytt og gevær, før hun fant ut at jeg ikke skulle betale noe som helst. Flyene er svært fulle for tiden, så hun kunne ikke tilby noe annet enn sete 21C fra Panama til Buenos Aires. Selv ikke det at jeg er Skyteam Elite hjalp, siden hun ikke hadde hørt noe som helst om dette. Flying Blue, hva er det? Nei, du trenger OnePass Elite for å bestille plass på de første radene. Ikke første gangen jeg har opplevd dette. Det er ofte dårlig kunnskap om Skyteam-partnere rundt om i de forskjellige selskapene. Høydepunktet var vel da jeg skulle bestille en bonusbillett via Panama til Costa Rica, og karen hos Flying Blue aldri hadde hørt om Copa, selv om de strengt tatt er grunnen til at KLM flyr til Panama.

Siste reise fra Latin-Amerika til Norge, i hvert fall i denne omgang, ble nå i alle fall bestilt på Flying Blues hjemmeside for noen dager siden. Buenos Aires - Paris - Oslo med Air France. Fra Oslo til Trondheim blir det Norwegian. Det har jo samlet seg opp en del ting etter to år i utlendighet, så da kan ikke SAS matche 40 kg bagasje for 80 kr :-)

Eriksan
21-01-2009, 21:25
Litt OT: men DY har nylig hevet baggasjegebyrene sine. Vi husker jo økningen i sommer både innland og utland, nå har de splittet utland opp i storby, sør og afrika. Både baggasje og seating har blitt dyrere på de to sistnevnte, før var hele utland NOK 50.

LN-FOC
30-01-2009, 11:09
Da var det klart for siste etappe for denne gang. Oppmøte i San Jose nesten tre timer før avgang. Det er selvfølgelig alt for mye, da flyplassen er knøttliten og forbausende effektiv, men man vet aldri hva man støter på i trafikken i Costa Rica, og plutselig kan turen utover ta et par timer. Denne gangen gikk det på 20 minutt.

San José - Panama City, Copa B73G
Kort og helt grei flytur. Fikk servert en eller annen varm baguette med noe jeg tror var en schnitzel. Landing nesten 20 minutt før rute, og hele 10 sekunds gange til neste gate. Mange på flyet vårt skulle videre med KLM til Amsterdam, og jeg skjønner at det må være en populær rute; ikke noe passkontroll, ikke ny sikkerhetssjekk, kun en kort (max 10 minutt) gåtur til neste gate. Mye bedre enn å skifte i USA.

Panama City - Buenos Aires, Copa B73G
Velkommen til åtte timer ombord i en Boeing 737-700! Jeg må si dette gikk helt greit, og jeg følte meg på ingen måte klaustrofobisk eller på kanten av stupet.

Det som derimot ikke var helt i orden, var servicen. Crewet var ikke spesielt hyggelig, og de hadde ikke pledd eller puter til mer enn to tredjedeler av passasjerene. Jeg fikk tak i et pledd, men pute ble det dårlig med. Fryktelig uprofft på en så lang nattflyving. Jeg hadde fått plass ved nødutgangen, og var etter hvert overlykkelig for å ha tilkjempet meg et pledd; det trakk ganske brukbart.

Maten var i og for seg grei; kjøttpudding eller kylling med rød saus. Jeg valgte puddingen, og den kom med potetmos, samt en pistrete salat til forrett. En pakke Oreos utgjorde desserten. På plussiden kan det nevnes at man får ordentlig bestikk, men det trekker ned at vinen blir servert fra store flasker, og at man kun får ett glass. Litt mer generelt lurer jeg på hvor tannpirkeren er blitt av. Har alle selskap ofret den på spareprogrammets alter?

Til "frokost" like før landing fikk vi servert pizza. Helt greit det, lissom, men hvor var kaffen?

Alt i alt er Copa et veldig effektivt og hyggelig selskap, men som så mange andre steder er crewet de du husker best, og på denne turen var det dårlig stilt på den fronten. Jeg har imidlertid hatt mange hyggelige turer med Copa tidligere.

MountainDew
31-01-2009, 02:30
Takker så mye for rapporten. Det er litt av en reise du er på og etter at meg og Speedbird var til Karibien frister den verdensdelen !! Når flyr du OSL-TRD? (Husk ikke mer en 20kg pr kolli slik at du unngår overvekt)