PDA

View Full Version : CO 737-500 av rullebanen i Denver


Southwind
21-12-2008, 09:12
Reports just coming in about a Continental Airlines 737 flight 1404 off the runway at DEN during takeoff this eveninig.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7794239.stm

EB
21-12-2008, 09:19
Hadde vel ikke tatt av før den skled av banen...

Discus
21-12-2008, 09:38
Litt mer på CNN, 38 til sykehus iflg. artikkelen

Dozens of people were injured Saturday when Continental Airlines Flight 1404 skidded off the runway and caught fire while attempting to take off at Denver International Airport in Colorado, airport officials said.

Only one of the 38 people taken to hospitals was listed in serious condition and none appeared to be burn victims, Hynes said. Bone fractures and bruises were the most common complaint, he said.
http://edition.cnn.com/2008/US/12/20/colorado.plane.fire/index.html

KennethGS
21-12-2008, 09:44
Hadde vel ikke tatt av før den skled av banen...

Nei, for det er jo ikke mulig... ...eller..?:rolleyes:

Hvor tar du det fra?

sail4fun
21-12-2008, 11:52
Godt dette gikk bra, kan virke som om det var close call.
Noen som har fått en fin julegave her.

Og godt jobba av de involverte.

Discus
21-12-2008, 12:04
Fra http://pda.continental.com


Continental Flight: 1404
Departure Date: Dec 20, 2008
Aircraft: Boeing 737-500 aircraft #611

sk931
21-12-2008, 16:51
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19248030.html


Det så dramatisk ud, men de fleste af de 112 ombordværende slap med skrækken, da et amerikansk passagerfly fra selskabet Continental Airlines sent lørdag brød i brand efter at være kørt af startbanen i Denvers lufthavn og ned i en kløft.

Hilsen
Ole

KennethGS
21-12-2008, 17:42
Det kan virke slik, skal man tro på noen av de som var ombord:


http://www.9news.com/news/article.aspx?storyid=106325&catid=339

Triste greier, blir interessant å få vite årsaken til denne ulykken. Dette kunne gått langt verre.


Hørtes jo unektelig kjent ut.... Feil konfigurasjon/lav fart?

LN-SEK
21-12-2008, 18:31
/spekulasjon på/

Manglende flaps ?

/spekulasjon av/

Discus
21-12-2008, 19:49
Noen bilder av flyet i dagslys er publisert.
As a new day dawns on the wreckage of Continental flight 1404, which skidded off the runway on Saturday, investigators prepare to get their first look in the daylight.
http://www.9news.com/news/article.aspx?storyid=106332&catid=339


Alltid trist å se slike bilder selv om det gikk bra med de inni

Blubird
21-12-2008, 19:56
Ulykken trekker tankene i retning av Spanair/Madrid tidligere i år. Enda godt man ikke fikk fataliteter her.

jcnorway
21-12-2008, 20:09
Ser ut som bakparten av flykroppen delvis har brukket... Bra det hele endte såpass godt som det gjorde.

http://www.9news.com/9slideshows/Continental1404/11.jpg
http://www.9news.com/9slideshows/gallery.aspx?slideshowname=Continental1404&N=10

OJB
21-12-2008, 20:40
/spekulasjon på/

Manglende flaps ?

/spekulasjon av/

Neppe , du ser jo både slats og flaps setting på bildene.
Det går nok ikke mange døgnene før en indikasjon på uhellet blir bekjentgjort.

ENGM 911
21-12-2008, 20:50
Fuselage holdes fortsatt delvis på plass av spantene, hadde den blitt revet helt fra hverandre ville kanskje utfallet blitt katastrofalt. Uansett hvem hva hvor, viser dette hvor viktig gjentatte treninger på nødprosedyrer er i alle ledd uten unntak.

RolfL
21-12-2008, 21:14
Kanske något hinder på banan ? Svängt av banan för att undvika kollision?

LTH
21-12-2008, 22:14
Dette blir vel første 737-500 med winglets som "pensjoneres" :( :( :(

Lennart
21-12-2008, 22:49
-500 med winglets ?
Finnes det mange av dem ?

EB
22-12-2008, 06:00
Winglets`ene ser jo nesten ut som de ikke er skadet og kan vel kanskje brukes på andre maskiner.

LTH
22-12-2008, 17:02
-500 med winglets ?
Finnes det mange av dem ?

Det finnes ikke veldig mange 737-500 med winglets. Etter hva jeg vet, er det kun Continental som har valgt å påmontere endel av sine -500 maskiner med winglets. Kanskje Dag har noen tall?

LN-AØR
22-12-2008, 17:41
Det finnes ikke veldig mange 737-500 med winglets. Etter hva jeg vet, er det kun Continental som har valgt å påmontere endel av sine -500 maskiner med winglets. Kanskje Dag har noen tall?

Ukraine International Airlines har en 735 med winglets (UR-GAK): http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6425157&nseq=0

LN-MOW
22-12-2008, 20:41
Ukraine Int'l har en ... det er den eneste jeg vet om foruten CO. Co bestite 48 kits for 733/735 .. hvor mange som skal på 735 vet jeg ikke. Southwest bestemte seg vel for ikke å sette wl på sine -500'er.

Blubird
22-12-2008, 22:01
Bilde knipset fra taxiway;

http://www.airliners.net/photo/Continental-Airlines/Boeing-737-524/1452392/L/


Er det av undersøkelsesmessige årsaker at intet er dekket over/dører stengt? Flyet ser unektelig meget forlatt ut...
Man kan vel uansett prise seg lykkelig over at bakken er noenlunde planert der flyet skled, og ikke full av grøfter og andre avsatser som i Madrid.

Gandalf
22-12-2008, 23:51
Her vises litt mer av ride`n...

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/CO1404DEN1.jpg

Mvh,

BSSW
23-12-2008, 00:25
Brannbilene fikk ihvertfall ikke lange avstanden å kjøre....

ENGM 911
23-12-2008, 00:46
Brannbilene fikk ihvertfall ikke lange avstanden å kjøre....

Det som undrer meg er plassering av bygning, i dette tilfelle en brannstasjon i nærheten av terskel av RWY. Hadde maskinen kommet noen meter til venstre så hadde brannstasjonen vært ute av spill med de konsekvenser det hadde medført.

ENGM 911
23-12-2008, 00:47
Hvis det er ved enden av RWY da vel og merke.

Southwind
23-12-2008, 00:53
Se akkurat den lille dumpen flyet har kjørt over også. Ser ut som en lite hopp. Her har noen vært sikkelig heldige...

Gandalf
23-12-2008, 00:56
Brannstasjon #2 ligger omlag halvveis langs RWY 16L/34R.

Her (http://204.108.4.16/d-tpp/0813/09077AD.PDF) er et flyplasskart. (PDF)

Mvh,

ENGM 911
23-12-2008, 00:56
Se akkurat den lille dumpen flyet har kjørt over også. Ser ut som en lite hopp. Her har noen vært sikkelig heldige...

Kjørt? Fly kjører ikke, de taxer og flyr! Tror det er mange nakkeskader etter denne sklituren.

Southwind
23-12-2008, 01:00
Kjørt? Fly kjører ikke, de taxer og flyr! Tror det er mange nakkeskader etter denne sklituren.

Se på bilde kanskje? Jeg vil ikke kalle dette en "flytur", annet enn det lille hoppet. Men du kan kanskje forklare meg hvordan du kan kalle dette en flytur eller en taxetur? Anyway, flyet kjørte av rullebanen....

ENGM 911
23-12-2008, 01:02
Se på bilde kanskje? Jeg vil ikke kalle dette en "flytur", annet enn de lille hoppet. Men du kan kanskje forklare meg hvordan du kan kalle dette en flytur eller en taxetur?

Sklitur kompis, les teksten.

gilberg
23-12-2008, 01:08
Det kan virke slik, skal man tro på noen av de som var ombord:


http://www.9news.com/news/article.aspx?storyid=106325&catid=339

Triste greier, blir interessant å få vite årsaken til denne ulykken. Dette kunne gått langt verre.

N18611, CONTINENTAL AIRLINES FLIGHT 1404 BOEING 737 AIRCRAFT, WHILE ON
TAKEOFF ROLL, VEERED OFF THE RUNWAY INTO A RAVINE AND CAUGHT FIRE.

http://www.faa.gov/data_statistics/accident_incident/preliminary_data/media/D_1222_N.txt

Virker ikke som om flyet rakk å komme seg i luften. Blir interessant å følge med framover.

Concorde
23-12-2008, 06:52
Tipper det kommer en del law suits etter dette.

EB
23-12-2008, 16:45
På NRK P1 i ettermiddag var det en lengre sak om hvor fort nyheten kom ut på nettet fra de ombord. På nettstedet twitter var en av passasjerene raskt ute med beskrivelsen av ulykken - lenge før noen andre rapporterte fra ulykken.

CFM
23-12-2008, 17:23
Når man ser det hoppet de har vært over kan man vel forstå hvorfor en passasjer mente de hadde vært i luften før de dumpet nedpå igjen.

En av brannstasjonene til Wien/Schwechat er plasssert i omtrent samme avstand fra terskelen til 29 med kort vei til 16/34 og.

EB
23-12-2008, 21:23
Noen som har hørt mulig årsak ennå?

Blubird
23-12-2008, 22:51
På NRK P1 i ettermiddag var det en lengre sak om hvor fort nyheten kom ut på nettet fra de ombord. På nettstedet twitter var en av passasjerene raskt ute med beskrivelsen av ulykken - lenge før noen andre rapporterte fra ulykken.

Twitter har jo lenge vært spådd som the next big thing - etter Facebook. Har fortsatt til gode å få stort ut av det selv...

sail4fun
23-12-2008, 23:42
Pilot called for rejected take-off
By David Kaminski-Morrow

Cockpit voice-recorder evidence shows one of the pilots of the Continental Airlines Boeing 737-500 involved in the runway excursion accident at Denver called for a rejected take-off.

The US National Transportation Safety Board says the call came just four seconds after the recorder picked up a "bumping and rattling sound" as the jet accelerated down runway 34R on 20 December.

During a briefing on the accident a spokesman for the NTSB stated that the CVR showed "nothing out of the ordinary" during pre-flight checks and taxi-out for the service to Houston. The NTSB has also reportedly said there is no evidence of any problems with the CFM International CFM56 engines, thrust reversers, brakes or flaps.

http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/23/320466/continental-737-crash-pilot-called-for-rejected-take-off.html

Concorde
24-12-2008, 13:27
Har hørt om mulig windshear og punktering som årsak.

Concorde
06-01-2009, 19:10
Nå snakker man om problemer med nesehjulet som årsak- Boeing undersøker saken.

EB
06-01-2009, 20:03
Og nå er vraket fjernet og plassert i CO sin hangar på flyplassen...

Tommy777
06-01-2009, 21:30
Den operasjonen ble ledet av bl.a. en av forummedlemmene her ;-)

Han syntes det var kaldt i Denver :P

BSSW
06-01-2009, 23:56
Syns han kunne ha ventet noen få uker.....:cool: ;)

enva
07-01-2009, 15:38
fant et annet bilde av continental flyet på denver

http://i113.photobucket.com/albums/n213/rebhult/untitled.jpg

Tommy777
08-01-2009, 01:37
Sjekk denne bildeserien: http://www.thedenverchannel.com/slideshow/news/18415385/detail.html

Discus
08-01-2009, 08:49
Når jeg ser på bildeserien Tommy linker til så får jeg assosiasjoner til flyulykker med få overlevende - utrolig at det gikk så bra som det gjorde når man ser hvordan brannen har herjet. Her har folk vært kjapt ute av flyet.

Tommy777
13-01-2009, 05:19
Og det tok ikke lenge foer ambulance chaserne fra Houston heiv seg i gang. En av advokatene er aapenbart NTSB representant:

“Continental knows what happened already,” he said. “It’s clear it was not wind shear. No other planes or pilots had any issues that day in the same position. It was pilot error, mechanical issues, or a combination of both, and either way Continental is responsible.”

Dag, finnes det noen spyposer aa avse?? Jeg ble plutselig litt kvalm

http://www.chron.com/disp/story.mpl/front/6207614.html

BSSW
13-01-2009, 11:51
Dag, finnes det noen spyposer aa avse?? Jeg ble plutselig litt kvalm

http://www.chron.com/disp/story.mpl/front/6207614.html
...Ditto...

Tommy777
24-02-2009, 19:43
Interessante bilder rett etter:

http://www.thedenverchannel.com/slideshow/news/18770623/detail.html

EB
25-02-2009, 06:25
Hvem var fotografen? Er det en passasjer eller noen fra redningsteamet?

Jumper G5
28-07-2009, 16:32
In a systems group reports released this month - one of dozens of factual reports that include crew statements, flight data and cockpit voice recorders and meteorology - the NTSB reveals that a cable used to operate the aircraft's nose wheel steering (NWS) system had been found broken in the wreckage.

http://www.flightglobal.com/articles/2009/07/22/329993/ntsb-broken-steering-cable-found-in-continental-737-denver.html

Discus
03-08-2010, 16:54
Ser ut som dårlig kommunikasjon og målinger ifbm. vinden får (en del av) skylda. De fikk rapportert 26kts x-wind med avgangsklareringen. Tårnet hadde målinger på 35-40 kts og simuleringer viser at de kan ha fått gusts opp til 45 kts.

US safety officials want the Federal Aviation Administration to improve the way in which crosswind data is collected and shared with pilots at airports downwind of mountainous terrain. This follows the investigation of a Boeing 737-500 overrun at Denver two years ago.
...
The National Transportation Safety Board determined the main cause was the captain not properly controlling the aircraft for the extreme and unexpected crosswind conditions during the take-off run.
...
The NTSB says that a study conducted by the National Centre for Atmospheric Research showed mountain wave conditions were present at the time of the accident, resulting in strong, localised westerly winds with intermittent gusts as high as 45kt that crossed the aircraft's path during take-off ground roll.
...
The board also says that airport wind displayed on the controller's ribbon display terminal at the time of the accident would have shown 35kt winds from the west with 40kt gusts.


http://www.flightglobal.com/articles/2010/08/03/345705/denver-737-500-overrun-spurs-crosswind-scrutiny-by-ntsb.html