View Full Version : Spørsmål om bruk av lounge
FlightDeck
20-12-2008, 11:39
Ifølge SAS' nettsider må man ha en dagsaktuell SAS- eller Star Alliance-billett for å få tilgang til lounge når du har EuroBonus Gold. Jeg skal reise med SAS fra Bergen til Oslo en morgen i februar og videre med Norwegian utenlands litt senere på dagen. Betyr det at jeg kan bruke loungen?
Adgang til mer enn 600 SAS- eller Star Alliance lounger når du har en dagsaktuell billett med et av selskapene i alliansen
Nei, det går ikke dessverre. Da bruker du loungen som en arrivals lounge, siden din Star alliance tur da er overstått. De eneste SAS kundene som kan bruke loungene som arrivals lounge er Pandion. Men en Pandion hadde sikkert ikke flydd med Norwegian allikevel ;)
Bizflyer
20-12-2008, 16:29
Pandion kunder kan vel gå i loungen uansett hvilket flyselskap de flyr med?
BF:cool2
SAS tar godt vare på sine gode kunder, skjønner jeg.
Hvorfor kan ikke gullkunder få adgang til lounge uansett hvem de flyr med? De forblir jo ikke gullkunder lenge om de flyr mye med andre selskaper enn *A, og de må jo fly endel med SK/*A for å bli gullkunde. Noe bør de vel få igjen til vanlig, og ikke bare ha fordeler når ting går galt (og noe ekstra baggasje)....
Pandion kunder kan vel gå i loungen uansett hvilket flyselskap de flyr med?
BF:cool2
Det stemmer.:)
SAS tar godt vare på sine gode kunder, skjønner jeg.
Hvorfor kan ikke gullkunder få adgang til lounge uansett hvem de flyr med? De forblir jo ikke gullkunder lenge om de flyr mye med andre selskaper enn *A, og de må jo fly endel med SK/*A for å bli gullkunde. Noe bør de vel få igjen til vanlig, og ikke bare ha fordeler når ting går galt (og noe ekstra baggasje)....
Om SAS tar godt vare på sine kunder er en ting, men at de ikke tar vare på andre sine kunder synes jeg er helt fair. Dette er vanlig i de fleste programmer, med noen unntak som Pandion og BA Gold som jeg vet om hvor egne lounger kan brukes uansett billett.
Om SAS tar godt vare på sine kunder er en ting, men at de ikke tar vare på andre sine kunder synes jeg er helt fair. Dette er vanlig i de fleste programmer, med noen unntak som Pandion og BA Gold som jeg vet om hvor egne lounger kan brukes uansett billett.
Nå vet ikke jeg hvordan det er i dag, men når jeg hadde Gullkort hos KLM så kunne jeg benytte meg av innenriksloungen på OSL så mye jeg ville, og uansett hvilket selskap jeg fløy med.
Poenget er vel at en med gullkort hos SAS er en god kunde for SAS. At en slik kunde av og til flyr med f.eks. DY er egentlig irrelevant for SAS i vurderingen av om man skal gi loungetilgang. Som nevnt ovenfor så blir du ikke gullkunde lenge om du flyr for mye med SAS sine konkurrenter. HVorfor ikke da gi gode vilkår for de gode kundene, slik at de heller fortsetter å fly med SAS istedetfor konkurrentene?
EuroBonus er et incentivprogram, det at gullkundene må fly Star for å få loungetilgang er jo nettopp et incentiv for å velge alliansen. Jeg syns det er rett og rimelig, og det er som nevnt over gjennomgangstonen i de fleste awardprogrammene.
EuroBonus er et incentivprogram, det at gullkundene må fly Star for å få loungetilgang er jo nettopp et incentiv for å velge alliansen. Jeg syns det er rett og rimelig, og det er som nevnt over gjennomgangstonen i de fleste awardprogrammene.
Jeg ser poenget ditt, og joda, jeg ser jo at dette er gjennomgangstonen i de fleste programmer, men så vidt jeg har forstått det så er ikke akkurat EB-Gull blant de beste i klassen hva angår privilegier. I tillegg så er det selvsagt et åpent spørsmål om ikke tilgang til lounge uavhengig av selskap også er et sterkt incentiv til å fly med *A. Du vet likevel at du må fly mye med SK for å få gullkort, så kan det kanskje være kjekt å vite at om du en og annen gang har behov for å reise med et annet selskap så kan du benytte loungene likevel.