PDA

View Full Version : LPA-OSL-LPA


LN-CMN
18-12-2008, 14:17
Sånn da var det på tide at jeg skulle få prøve meg på min første Tripreport.

Jeg bor i dag på Gran Canaria og går på den Norske skolen der nede. Men nå var det på tide å dra hjem til gamlelandet Norge for å feire jul.

17-12-2008 DY1817 LPA-OSL

Bestemte meg den 16.des at jeg ville flytte billetten min en dag frem fra den 18.des til 17.des. hvilket kostet meg 250,- + mellomlegget. Men siden jeg hadde fått en billig billett så gjorde det meg ingenting.

12.50 - Ventet på bussen i Arguineguin. Global-Guagua er det selskapet som kjører rundt omkring på øya. Det andre selskapet kjører bare Las Palmas. Global er et veldig greit fremkomstmiddel, billig men ikke alltid "on time". Bussen var noe forsinket og bussen som kom var ikke egnet for å ta med bagasje. Dette førte til mange problemer siden det var fler enn bare jeg som skulle til flyplassen.

13.30 - Ankom Gando de Gran Canaria. Check-in fra 56-57. Sto allerede en del folk der, men check-in startet ikke før 13.55. Iberia som er handlingsagenten pleier ikke alltid være presise. Mañana mañana prinsippet bærer preg overalt på øya. Men i dag så hadde de bestemt seg for å være der akkurat.

14.00 - Ferdig innsjekket og tildelt sete 10F som er et vindusete. Mens jeg ventet på at flyet fra Oslo skulle komme tok jeg meg en tur rundt på flyplassen og kikket litt. Tok en tur opp på taket hvor det er mulig å gå ut og ha god utsikt til rullebanene. Gikk så til gate A29 for å sjekke status osv. Flyet som skulle ta meg til OSLO var LN-NOF.

15.20 - Boarding skulle ha startet, men flyet fra Oslo var noe forsinket.
15.35 - Ny boardingtid, men den startet ikke da heller.
15.55 - Da den opprinnelige avgangen skulle ha vært, da startet boarding.
Jeg kom meg ombord, så ut til at flyet kom til å bli ganske så fullt. Jeg fant mitt sete 10F og ble sittende der alene og til slutt fant jeg ut at jeg fikk både D og E for meg selv.
Nye seter av skinn, helt greie.
16.15 - Boarding completed. Men det tok fortsatt tid før pushback og safety kom igang. Safetyen var på engelsk vel og merke. Dette synes jeg var rart, flyr jo tross alt "Norwegian".

Pushback 16.32 og 16.43 var vi på vingene. Litt opp i luften kom kapteinen på lufta, flytiden var satt til 5.30 og vi ville fly mot Lisboa-Madrid-Pyreneene-Paris-Brussel-Rotterdam/Amsterdam-Jylland og Gardermoen. Noe turbulent vær var i vente, men håpet på å kunne ta igjen litt av det tapte. Så forklarte han hvorfor vi var forsinket, flyet hadde kommet sent inn til Oslo + at når det kom til Las Palmas måtte de ha politi-asistanse. Fulle nordmenn til Gran Canaria er ikke noe nytt.

Crewet bestod av 4+2, 3kvinner hvorav en svensk og en mann. Crewet var veldig blide og minnet egentlig ikke så mye om et Norwegian-crew. Men på så lange flighter så må de nok opptre litt annerledes. Salg av høretelefoner startet og en time etterpå startet salg av mat og drikke. Kjøpte en flaske ISKLAR som Norwegian bare selger. Fikk med meg at de gikk tom for noen varer under flighten.

Pax-antallet ble aldri nevnt men regner med at det var 9/10 fyllte plasser.

Kapteinen gikk rundt i cabinen flere ganger og snakket med passasjerer. Var andre NAX-ansatte ombord.

Etter å ha kommet til fastlandet ble det å se film, "Made of honor" og sov etter dette littegrann. Litt turbulens underveis, men ikke mye.
Crewet ble borte og ble ikke å se på en stund.

Ankom OSL 15min mer forsinket enn avgang, som tilslutt ga en time delay.
Innflyvningen til OSL var noe spesiell, gjorde flere sirklinger og siden det var tåke ble jeg helt disorientert. Landet på RWY 19L.

Bagasjen kom nok så fort og med det var jeg kommet til kalde Norge. Etter å ha vært 4mnd borte og dra fra 27+ og komme til 0 så merket kroppen det veldig godt.

Norwegian sin langdistanse er en del bedre enn de korte rutene. Tidligere har jeg fløyet med Novair og TUIfly og det var ikke mye forskjell på service osv.

SQ 777
18-12-2008, 20:10
Takk for flott rapport. Kom med mere ...^_^

EB
20-12-2008, 16:25
Ja dette var en flott rapport. Heldig som fikk en 3-seter for deg selv!

pgaa
20-12-2008, 20:09
Glimrende rapport !!:up::up:

LN-CMN
20-12-2008, 23:19
Takker!!! Retur OSL-LPA er 2.Jan DY1816, skal lage rapport på dette også:)

LN-CMN
24-01-2009, 01:13
DY1816 2.Jan flyttet til DY1816 Lørdag 10.Jan.

Ankom Gardermoen klokka 09.25. Sjekket inn på automaten, ble anbefalt sete 30F men valgte sete 8F med D-E ledig og gikk til bag-drop hvor det ikke fantes kø. Gikk raskt gjennom security, peip og endte opp med å ta av meg skoa. Fant ut etterpå at jeg hadde glemt å ta av meg klokka *FY FY*.
Etter en rask tur gjennom Tax-free for å kjøpe varer (SNUS) som ikke finnes i Spania var det å sette beina mot gate 30, denne gaten befant seg innrammet i innelandsdelen, klønete måte å komme seg bort dit på.

Oppstilt sto LN-NOD Sonia Henie, på gate 42 sto LN-NOE (DY9212) som hadde samme avgangstid og samme mål, LPA. Denne flighten er chartret av Solia. Skulle ønske jeg fikk fly LN-NOE som var bare noen dager gammel inn i flåten, men men.

Avgangstid 10.25, Boarding startet 0955. Det sto tidlig masse folk å ventet på å komme ombord. Det var satt opp trapp bak, men pax skjønte ikke hvilken trapp de skulle bruke ut til flyet så det ble en del klabb og babb.
Ombord fant jeg mitt sete 8F, så ut vinduet hvor de "varmet" motoren eller noe? og når boarding completed 1017 var det fortsatt ledig på D-E. Men en eldre dame tok beina fatt og flyttet seg inn på D fra 9 C.
Pushback 1028 etter nok engang engelsk safety. Fikk med meg at pax-antallet var 128 hvilket gir cirka 70% belegg.
Taxet mot L19 og tok av 1036 11min forsinket, mens vi taxet hadde heller ikke -NOE kommet seg ut fra gate.

Flight-time var satt til 4t og 55min, noe som er 35min raskere enn normalen.
Fløy ut mot Drammen-Sørlandet-England-London-Biscaya-Frankrike-Spania (Santiago) - Portugal (Porto) - Tenerife-LasPalmas.

Sovnet i det vi passerte Skien? og våknet i det vi kom over London og seatbelt sign ble slått på fordi vi nå traff jetstrømmen som skulle gjøre at vi fikk oss en "bumpy ride" nesten hele veien nedover, kapteinen sa: "Nå er det litt for ille her" og serveringen ble avlyst, over London passerte en KLM 747 rett under oss, ganske nærme og var fantastisk å se!

Videre mot Spania og Portugal, klar sikt hele veien, men veldig turbulent hele tiden, 3timer cirka. Når vi kom inn mot kanariøyene kom vi inn på en måte jeg aldri har opplevd før. kunne se ut til La Palma og vestsiden av Tenerife. Fløy over Las Palmas og Las canteras stranden før vi brøt skydekket og tok en god sving over Playa del Ingles før vi landet klokken 14.30
Få minutter etterpå kom også Solias DY flight som nok hadde flydd samme ruten, DY's fly fra Bergen kom også inn 30min før oppsatt tid.

Snart ny LPA-OSL-LPA (Februar) men da med Thomas Cook og SAS Norge

litt-amatør
25-01-2009, 01:00
Flott rapport! Interessant lesning da jeg reiser til LPA med den andre DY-flighten neste lørdag. Ikke dumt med et helt nytt fly da...så vi får se. Håper vi unngår like mye turbulens. Når det gjelder innflyvningen synes jeg Teide som oftest dukker opp og da kan man jo orientere seg litt. Husker at sist var også min flight nede og snudde helt i sør (Playa del Ingles/Maspalomas).

Spennende med noen ord fra DK/SK etter din neste tur...;)

LN-CMN
26-01-2009, 22:34
Sånn, da var endelig bildene på plass ENJOY!!:)

The Viking
05-02-2009, 14:22
OSL-LPA-OSL står for tur til uken, vinterferie med usannsynlig fulle fly i følge KVS og Seatcounter. Hjemturen den 21/2 går faktisk med en god,gammel 737-400 (Ex BU) i stedet for den "vanlige" 700.

LN-CMN
05-02-2009, 16:52
Skal til Oslo neste lørdag 14 med Thomas cook og SAS ned igjen 24 håper det er en 738/7Har vært mer av 738 i det siste. Rart de bruker en 734