LN-CMN
18-12-2008, 14:17
Sånn da var det på tide at jeg skulle få prøve meg på min første Tripreport.
Jeg bor i dag på Gran Canaria og går på den Norske skolen der nede. Men nå var det på tide å dra hjem til gamlelandet Norge for å feire jul.
17-12-2008 DY1817 LPA-OSL
Bestemte meg den 16.des at jeg ville flytte billetten min en dag frem fra den 18.des til 17.des. hvilket kostet meg 250,- + mellomlegget. Men siden jeg hadde fått en billig billett så gjorde det meg ingenting.
12.50 - Ventet på bussen i Arguineguin. Global-Guagua er det selskapet som kjører rundt omkring på øya. Det andre selskapet kjører bare Las Palmas. Global er et veldig greit fremkomstmiddel, billig men ikke alltid "on time". Bussen var noe forsinket og bussen som kom var ikke egnet for å ta med bagasje. Dette førte til mange problemer siden det var fler enn bare jeg som skulle til flyplassen.
13.30 - Ankom Gando de Gran Canaria. Check-in fra 56-57. Sto allerede en del folk der, men check-in startet ikke før 13.55. Iberia som er handlingsagenten pleier ikke alltid være presise. Mañana mañana prinsippet bærer preg overalt på øya. Men i dag så hadde de bestemt seg for å være der akkurat.
14.00 - Ferdig innsjekket og tildelt sete 10F som er et vindusete. Mens jeg ventet på at flyet fra Oslo skulle komme tok jeg meg en tur rundt på flyplassen og kikket litt. Tok en tur opp på taket hvor det er mulig å gå ut og ha god utsikt til rullebanene. Gikk så til gate A29 for å sjekke status osv. Flyet som skulle ta meg til OSLO var LN-NOF.
15.20 - Boarding skulle ha startet, men flyet fra Oslo var noe forsinket.
15.35 - Ny boardingtid, men den startet ikke da heller.
15.55 - Da den opprinnelige avgangen skulle ha vært, da startet boarding.
Jeg kom meg ombord, så ut til at flyet kom til å bli ganske så fullt. Jeg fant mitt sete 10F og ble sittende der alene og til slutt fant jeg ut at jeg fikk både D og E for meg selv.
Nye seter av skinn, helt greie.
16.15 - Boarding completed. Men det tok fortsatt tid før pushback og safety kom igang. Safetyen var på engelsk vel og merke. Dette synes jeg var rart, flyr jo tross alt "Norwegian".
Pushback 16.32 og 16.43 var vi på vingene. Litt opp i luften kom kapteinen på lufta, flytiden var satt til 5.30 og vi ville fly mot Lisboa-Madrid-Pyreneene-Paris-Brussel-Rotterdam/Amsterdam-Jylland og Gardermoen. Noe turbulent vær var i vente, men håpet på å kunne ta igjen litt av det tapte. Så forklarte han hvorfor vi var forsinket, flyet hadde kommet sent inn til Oslo + at når det kom til Las Palmas måtte de ha politi-asistanse. Fulle nordmenn til Gran Canaria er ikke noe nytt.
Crewet bestod av 4+2, 3kvinner hvorav en svensk og en mann. Crewet var veldig blide og minnet egentlig ikke så mye om et Norwegian-crew. Men på så lange flighter så må de nok opptre litt annerledes. Salg av høretelefoner startet og en time etterpå startet salg av mat og drikke. Kjøpte en flaske ISKLAR som Norwegian bare selger. Fikk med meg at de gikk tom for noen varer under flighten.
Pax-antallet ble aldri nevnt men regner med at det var 9/10 fyllte plasser.
Kapteinen gikk rundt i cabinen flere ganger og snakket med passasjerer. Var andre NAX-ansatte ombord.
Etter å ha kommet til fastlandet ble det å se film, "Made of honor" og sov etter dette littegrann. Litt turbulens underveis, men ikke mye.
Crewet ble borte og ble ikke å se på en stund.
Ankom OSL 15min mer forsinket enn avgang, som tilslutt ga en time delay.
Innflyvningen til OSL var noe spesiell, gjorde flere sirklinger og siden det var tåke ble jeg helt disorientert. Landet på RWY 19L.
Bagasjen kom nok så fort og med det var jeg kommet til kalde Norge. Etter å ha vært 4mnd borte og dra fra 27+ og komme til 0 så merket kroppen det veldig godt.
Norwegian sin langdistanse er en del bedre enn de korte rutene. Tidligere har jeg fløyet med Novair og TUIfly og det var ikke mye forskjell på service osv.
Jeg bor i dag på Gran Canaria og går på den Norske skolen der nede. Men nå var det på tide å dra hjem til gamlelandet Norge for å feire jul.
17-12-2008 DY1817 LPA-OSL
Bestemte meg den 16.des at jeg ville flytte billetten min en dag frem fra den 18.des til 17.des. hvilket kostet meg 250,- + mellomlegget. Men siden jeg hadde fått en billig billett så gjorde det meg ingenting.
12.50 - Ventet på bussen i Arguineguin. Global-Guagua er det selskapet som kjører rundt omkring på øya. Det andre selskapet kjører bare Las Palmas. Global er et veldig greit fremkomstmiddel, billig men ikke alltid "on time". Bussen var noe forsinket og bussen som kom var ikke egnet for å ta med bagasje. Dette førte til mange problemer siden det var fler enn bare jeg som skulle til flyplassen.
13.30 - Ankom Gando de Gran Canaria. Check-in fra 56-57. Sto allerede en del folk der, men check-in startet ikke før 13.55. Iberia som er handlingsagenten pleier ikke alltid være presise. Mañana mañana prinsippet bærer preg overalt på øya. Men i dag så hadde de bestemt seg for å være der akkurat.
14.00 - Ferdig innsjekket og tildelt sete 10F som er et vindusete. Mens jeg ventet på at flyet fra Oslo skulle komme tok jeg meg en tur rundt på flyplassen og kikket litt. Tok en tur opp på taket hvor det er mulig å gå ut og ha god utsikt til rullebanene. Gikk så til gate A29 for å sjekke status osv. Flyet som skulle ta meg til OSLO var LN-NOF.
15.20 - Boarding skulle ha startet, men flyet fra Oslo var noe forsinket.
15.35 - Ny boardingtid, men den startet ikke da heller.
15.55 - Da den opprinnelige avgangen skulle ha vært, da startet boarding.
Jeg kom meg ombord, så ut til at flyet kom til å bli ganske så fullt. Jeg fant mitt sete 10F og ble sittende der alene og til slutt fant jeg ut at jeg fikk både D og E for meg selv.
Nye seter av skinn, helt greie.
16.15 - Boarding completed. Men det tok fortsatt tid før pushback og safety kom igang. Safetyen var på engelsk vel og merke. Dette synes jeg var rart, flyr jo tross alt "Norwegian".
Pushback 16.32 og 16.43 var vi på vingene. Litt opp i luften kom kapteinen på lufta, flytiden var satt til 5.30 og vi ville fly mot Lisboa-Madrid-Pyreneene-Paris-Brussel-Rotterdam/Amsterdam-Jylland og Gardermoen. Noe turbulent vær var i vente, men håpet på å kunne ta igjen litt av det tapte. Så forklarte han hvorfor vi var forsinket, flyet hadde kommet sent inn til Oslo + at når det kom til Las Palmas måtte de ha politi-asistanse. Fulle nordmenn til Gran Canaria er ikke noe nytt.
Crewet bestod av 4+2, 3kvinner hvorav en svensk og en mann. Crewet var veldig blide og minnet egentlig ikke så mye om et Norwegian-crew. Men på så lange flighter så må de nok opptre litt annerledes. Salg av høretelefoner startet og en time etterpå startet salg av mat og drikke. Kjøpte en flaske ISKLAR som Norwegian bare selger. Fikk med meg at de gikk tom for noen varer under flighten.
Pax-antallet ble aldri nevnt men regner med at det var 9/10 fyllte plasser.
Kapteinen gikk rundt i cabinen flere ganger og snakket med passasjerer. Var andre NAX-ansatte ombord.
Etter å ha kommet til fastlandet ble det å se film, "Made of honor" og sov etter dette littegrann. Litt turbulens underveis, men ikke mye.
Crewet ble borte og ble ikke å se på en stund.
Ankom OSL 15min mer forsinket enn avgang, som tilslutt ga en time delay.
Innflyvningen til OSL var noe spesiell, gjorde flere sirklinger og siden det var tåke ble jeg helt disorientert. Landet på RWY 19L.
Bagasjen kom nok så fort og med det var jeg kommet til kalde Norge. Etter å ha vært 4mnd borte og dra fra 27+ og komme til 0 så merket kroppen det veldig godt.
Norwegian sin langdistanse er en del bedre enn de korte rutene. Tidligere har jeg fløyet med Novair og TUIfly og det var ikke mye forskjell på service osv.