PDA

View Full Version : Julevinen på Scanair.no


EB
18-12-2008, 08:00
Og NEI det er ikke snakk om gløgg...den som fant opp den burde vært fengslet. Man ødelegger ikke god vin.

Men i Piemonte så vet de hvordan de skal lage, ta vare på og ikke minst nyte god rødvin - heldigvis vet de også hvordan de skal selge, eksportere og tjene penger...

Giribaldi Barbera d'alba Superiore 2005 er ukens Scanvin og koster NOK 145,90 på Vinmonpolet. Som mye av produksjonen i Piemonte så er denne laget med 100% Barbera druer - noe som gir lite tanniner og en fin friskhet. Julefiolettrød av farge og med en god duft av kirsebær og markjordbær.

Passer til retter av storfe, svin eller i glasset når du leser julekort og julebrev fra venner og familie.

God vin og god jul!

Shadow
18-12-2008, 08:06
Hmmm kanskje jeg skal slå til på et av disse tipsene en gang ;)

Stian
18-12-2008, 09:57
Gløgg er jo godt!

Someone
18-12-2008, 09:59
Og NEI det er ikke snakk om gløgg...den som fant opp den burde vært fengslet. Man ødelegger ikke god vin.


Jeg trodde det var en måte å bli kvitt dårlig vin på?

Og har du bare god vin, så får du heller bruke sprit:drunk:

AirbusTrond
18-12-2008, 10:42
Sikkert utmerket til ribba denne! Må konferere litt med min bror om dette, han pleier å være ansvarlig for vinen i heimen til jul. Det blir som regel italiensk, i hvert fall.

laurenz
18-12-2008, 15:42
Gløgg er jo godt!

Gløgg er veldig godt, men jeg ser ikke noe poeng i å blande vin opp i det. Å blande to bra drikker gir ikke nødvendigvis mer bra drikke.

Bizflyer
18-12-2008, 16:29
Min julevin blir noe godt spansk!
Det er tross alt ikke italiensk alt som glitrer!!

BF:old

rampen
18-12-2008, 17:45
Min julevin blir Filicheto Vino Nobile di Montepulciano 2004, sammen med diverse påfyll av Dolchetto, Barbaresco og kanskje en Champagne.


Italiensk rødvin som passer til pasta står det på sidene til Vectura om denne vinen..men, whatever..sikkert god alikevel:-)

AirbusTrond
18-12-2008, 17:57
Gløgg er veldig godt, men jeg ser ikke noe poeng i å blande vin opp i det. Å blande to bra drikker gir ikke nødvendigvis mer bra drikke.

Gløgg er jo en skandinavisk variant av tyskernes Glühwein, og det det blr både friskere og fyldigere med vin i gløggen, synes nå jeg.

OT: Skjønner ikke helt den "ferielinken" din. Har for øvrig utsikt til disse murene, men heldigvis fra usiden. :)

Bizflyer
18-12-2008, 18:15
Synes også det er verdt å nevne det gode tilbudet som er på Piper Heidsieck Champagne på Kastrup nå i desember. DKK 145 pr flaske. Forhåndsbestiller du den får du 20% rabatt på den og er nede i DKK 116, og så billig tror jeg aldri jeg har kjøpt champers før.

Eneste skåret i gleden er kursen på DKK for tiden. Dvs den ender på NOK 148 etter dagens kurs, og det er fortsatt et veldig godt kjøp!

Skal selv bestille den til både ut og hjemreisen!!

BF:cheers:

EB
19-12-2008, 07:57
Spansk rødvin? Her skal jeg faktisk revurdere mitt standpunkt - spansk rødvin kan du gjerne bruke i gløgg. Men! noe av det beste med å bli voksen - er at man f.eks slipper å drikke gløgg.

Bizflyer
19-12-2008, 08:42
Spansk rødvin? Her skal jeg faktisk revurdere mitt standpunkt - spansk rødvin kan du gjerne bruke i gløgg. Men! noe av det beste med å bli voksen - er at man f.eks slipper å drikke gløgg.

Ikke vær nesevis, gamle mann! :old

Reis heller til Kastrup og hamstre sjampis, du!:colgate:

BF;)

EB
19-12-2008, 13:55
Har nok sjampis - nå er jeg definitivt i rødvinsmodus - men altså ikke spansk. Det finnes noen få meget gode hvite fra Spania - men det er "langt mellom drammene". Men treffer du Eli Hagen får du ta en skål Bizflyer...

Bizflyer
19-12-2008, 13:59
Har nok sjampis - nå er jeg definitivt i rødvinsmodus - men altså ikke spansk. Det finnes noen få meget gode hvite fra Spania - men det er "langt mellom drammene". Men treffer du Eli Hagen får du ta en skål Bizflyer...

Ja det er klart, så skal jeg huske å hilse henne fra deg også!;)

BF:cool2

jcnorway
21-12-2008, 15:06
Apropos vin...

Hvordan oppbevarer dere vin? Skal vin oppbevares stående eller liggende? I hvilke temperatur? Kjøleskap eller ikke?

Her i huset går det mest hvite viner. Nå tenker jeg ikke på å lagre vin over flere år, men f.eks. 2-4 mnd fra kjøp til konsum.

jcnorway
21-12-2008, 15:39
Så vin oppbevart liggende i 4-5 grader bør være helt ok med tanke på 2-4 mnd? :)

EB
22-12-2008, 07:02
Vi har to vinskap på kjøkkenet - det ene til hvite og det andre til røde. Begge med flasker liggende. Musserende/sjampis legges dog ikke inn før en dag før bruk.

FBU 4EVER
22-12-2008, 11:10
Til ribba vil jeg nok ikke ha valgt en Barbera, nettopp med tanke på manglende tanniner til å hamle opp med fettet. En Dolcetto di Dogliani kan være et godt valg, kanskje en Dolcetto d'Alba, også. Toscanske viner går bra, de også. Altså tanniner til/mot julefettet!:ITA

OJB
22-12-2008, 13:50
Til ribba vil jeg nok ikke ha valgt en Barbera, nettopp med tanke på manglende tanniner til å hamle opp med fettet. En Dolcetto di Dogliani kan være et godt valg, kanskje en Dolcetto d'Alba, også. Toscanske viner går bra, de også. Altså tanniner til/mot julefettet!:ITA

Høres ut som en god anbefaling.
Jeg prøver en av disse to og ser om det ikke demmer opp for hjerteinfarket.:D

Dag Viking
22-12-2008, 14:36
Dolcetto d'Alba har man kjøpt inn til jul, faktisk den vi drakk på fjordårets julebord, G D Vajra. Nam nam!
Men til ribba blir det øl, og kanskje en akevitt...

gustavf
22-12-2008, 15:45
*host* Nei, Ringnes Juleøl og Løiten Linie er rett medisin til ribba.

Someone
22-12-2008, 16:06
*host* Nei, Ringnes Juleøl og Løiten Linie er rett medisin til ribba.

Bytt ut Løiten med Gammel Oppland, og så er man i boks:)

Hickok
22-12-2008, 17:19
...og Ringnes med Aass...

EB
22-12-2008, 18:51
Det er mandag og absolutt på tide med en Brunello Di Montalchino - fra Principesco.

Bizflyer
22-12-2008, 21:32
...og Ringnes med Aass...

..og Aas med CB!:colgate:

BF:cool2

Bizflyer
23-12-2008, 20:02
Her er et bilde av min julechampagne! Innkjøpt på Kastrup til 115 DKK flasken. Et varp!

BF:cool2

jcnorway
23-12-2008, 20:29
Du måtte vel hamstre på CPH siden Jo Kobro tok fra deg godsakene? :colgate:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/23/559418.html

Bizflyer
23-12-2008, 21:55
Va'kke mitt gitt!

Hvorfor kunne de ikke heller sende det til noen gamlehjem så de gamle kunne få litt julehygge i stedet for å sende det tilbake til Vinmonpolet?

BF:cool2

JoeW
24-12-2008, 01:56
Muserende er deilig, dere!

BSSW
24-12-2008, 02:53
Muserende er deivligf swew!
Litt for mye på lille-julaften kanskje? ;) Spare noe til julaften også ;) :D

JoeW
24-12-2008, 07:07
Vi har et fast treff med naboene hos mine foreldre lille juleaften kl. 21, hvor vinen flyter fritt. Men nu er vi fit for fight om få timer. Det spørs om mange av de gamle som heller ikke spyttet i glasset er.

EB
24-12-2008, 16:06
Nå er det like før champagne korken går i taket - før det blir fransk hvitt til forrett og italiensk rødt til hovedretten og resten av kvelden. Til tante Pose blir det nok kun kneppkaker...

Bengt
24-12-2008, 21:22
Spansk rødvin? Her skal jeg faktisk revurdere mitt standpunkt - spansk rødvin kan du gjerne bruke i gløgg. Men! noe av det beste med å bli voksen - er at man f.eks slipper å drikke gløgg.
Protest!!
Det godaste rödvin jag har druckit är Torres Mas del Plana...
Jag har fortfarande en flaska kvar (av de sex jag köpte på Systembolaget) och den går nog åt innan året är slut. Det vinet blandar man inte glögg på...

Bizflyer
24-12-2008, 21:43
Protest!!
Det godaste rödvin jag har druckit är Torres Mas del Plana...
Jag har fortfarande en flaska kvar (av de sex jag köpte på Systembolaget) och den går nog åt innan året är slut. Det vinet blandar man inte glögg på...

Da tror jeg ikke du har smakt så mye god spansk vin! Torres Mea del Plana er oppskrytt og overpriset.

Selv foretrekker jeg Raimat Cab Sauv. som er en stor favoritt. I dag i supermercadoenn fant jeg Senorio de los Llanos Grand Reserva 2002 til kun 3 euro. Reservaen av samme koster 100 kroner på polet hjemme, så synes jeg gjorde et røverkjøp der!!

BF:cool2

Bengt
24-12-2008, 21:53
Da tror jeg ikke du har smakt så mye god spansk vin! Torres Mea del Plana er oppskrytt og overpriset.

Selv foretrekker jeg Raimat Cab Sauv. som er en stor favoritt. I dag i supermercadoenn fant jeg Senorio de los Llanos Grand Reserva 2002 til kun 3 euro. Reservaen av samme koster 100 kroner på polet hjemme, så synes jeg gjorde et røverkjøp der!!

BF:cool2
Det har jag druckit också (kostar 79 kr på Systembolaget) så 3 € är ett rövarköp, men Mas del Plana för 249 kr när jag köpte det var faktiskt prisvärt (kostar 35 € på El Prat...).
Och ja, jag har druckit många goda spanska rödviner. Sista 7 åren har jag tillbringat 20 veckor i Spanien (främst Katalonien) och det har blivit några sorter då (inkl Raimat).