Log in

View Full Version : HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

laban
16-12-2008, 12:52
Nu ska vi försöka laga en TripReport, som baserar sig på resan hem från Phuket där besök hos mormor och morfar stod på schemat.

På HKT var det lugnt och trevligt och jag steg in i den maximalt nerkylda loungen efter att ha checkat in bagen till BKK i den tomma BIZ-skranken.

Väl inne i loungen så försåg jag mig av Coca-Cola och några kakor av god klass,, utbudet var riktigt okej, även om jag inte såg någon alkohol ( Vilket jag inte letade efter heller ;-) )

Planet som skulle ta mig mot City of Angels var en Thai 744 och jag såg fram mot att få sitta på upper deck. så jag satte mig och läste min medhavda bok. Jag ska utan tidigare erfarenhet lyckas med attachments och liknande så det här blir ett minitest.

laban
16-12-2008, 13:43
Som ni ser så gick knytnävstestet utan problem att genomföra :-) Efter att jag gått ombord så på upper deck blev jag bemött av en smilende dam i 30-årsåldern som tog mig till min fönsterplats i denna 747:an som också är ett av mina favoritplan.

Väl i sätet så blev jag spurt om jag ville ha färskpressad apelsinjuice, och det lät som en bra idé. Före take-off när allt var ryddat och klart så satte jag mig och lekte så bra jag kunde med AVOD-systemet och lyckades få in cam:en vid noshjulet.

Flygturen på drygt 55 minuter genomfördes utan missöden och landning på den mycket vackra och estetiskt tilltalande Suvarnabhumi (BKK) Maten jag fick var någon nudelhistoria som smakade gott, inga bilder togs då jag är blyg utav mig :-).

I BKK blev det flygplatshotellet Novotel ( tror jag att det hette ) vilket var ett 5-stjärnigt hotell och de tittade skeptiskt på mig i mina turistkläder och undrade säkert om jag hade råd med de 4000 bath (800kr) det skulle kosta för natten :-)

Väl i Bangkok så hade jag som förut gett mig av till golfbanan på DMK som ägs av den Thailändska Armén, och jag spelade bland 737:or från Thai och MD80:s från One-Two-Go som har startat upp igen. Jag såg ett One-Two-Go-747 med endast en motor som stod där på rampen någon som vet om det ska sättas in i tjänst?

Golfbanan är ju inget att hurra för, men för oss som gillar golf så är detta den mest surrealistiska platsen i världen och historier om att folk har sliceat ut golfbollar på tarmac och träffat lufthansa-plan och liknande fanns att höra ( På tiden DMK var huvudflygplats ) men som sagt det är inga problem att slå ut golfbollen på tarmac.
Tyvärr får inga bilder tagas.
Bytte hotell till Amari där det första jag såg var ett Crew tillhörande Turkish tror jag men det är spekulationer. Utsikten var god som ni kan se.

Från BKK-HEL-OSL, så hade jag valt Finnair som jag sedan tidigare har god erfarenhet av och inte heller den här gången blev jag skuffet. Jag blev tilldelad 5H och trodde i min fantasi att det var window-säte men icke, men vad gjorde det? inget då jag var trött som en gås efter att ha kört i mig glass från Dairy Queen och utan att passera Loungen på grund av att jag var sen till incheck där jag förövrigt blev incheckad av Lufthansa-logotype-adade damer i Finnairs skranke. Trött som jag var så tackade jag nej till Champagne och måltid utan la mig rätt och slätt efter take-off och körde stolen så raklång det gick att få den och sov. jag vaknade vid Moskva och kände att det här var skönt,, somnade om och vaknade av att mannen på andra sidan åt frukost, jag valde bort den med ( Jag är väl den enda människan i världen som mår illa av frukost? ) Landning på ett snöigt Vantaa och in i Finnairshopen och i tax-freen för att inhandla Fazer-choklad och lakrits. Gott Vidare mot Oslo var det AY i ekonomiklass som gällde och då SHO-CON varningen var hög så satte jag mig och väntade i en 25 minuter innan vi blev bussade ut till en Airbus 319, där man klarade precis av ett knytnävstest och frukosten gick att få ner trots allt, men det var Te och ett rundstycke som gällde. Jag hoppas att ni förlåter få bilder av Finnair-Buisness-klassen-resan men trötthet gällde. Resan var riktigt underbar och den långa sömntiden på MD11:an gjorde att jag kom i rätt harmoni, Bag on Belt stod det på skärmen när jag stegade in på ankomst, och visst fungerade Prio-tagen som stod på bagen och det tog max 15 minuter innan jag var utanför flygplatsen.

laban
16-12-2008, 13:47
På sista bilden som är tagen i sommar så var det tänkt som en liten gåta,,, till vänster om SAS-planet så står på andra sidan ett 747, men ni flygplansnördar, vilket bolag tillhör den? Bilden är dålig som den är egentligen och priset till den som klarar det är en pakke Ballerina-Kex

LN-MOW
16-12-2008, 17:35
Aner jeg en rødfarge på halen? Qantas.

audunn
16-12-2008, 17:42
Tror det er UA!(United)

MountainDew
16-12-2008, 17:47
Jeg tror det er EVA. Takk for rapporten :)

laban
16-12-2008, 17:59
Visst är det EVA air, imponerande

Discus
16-12-2008, 18:00
Takk for rapport. Jeg tipper BA