Hickok
15-12-2008, 23:31
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noen rapport om denne turen, men etter en heller positiv opplevelse, så følte jeg det var riktig å skrive ned noen ord. Here goes:
11.12 15:05 KL1146 OSL-AMS B734 PH-BTA
KLM har kjørt noen kampanjer før jul om billige billetter rundt om i Europa, og dermed ble jeg solgt på en helgetur til BCN for 1599,- T/R. At det skulle foregå en ikke helt ubetydelig fotballkamp der den helgen gjorde selvsagt valget enkelt.
Troppet derfor opp på OSL ca. 1 time før avgang. Bra med kø i innsjekk, men jeg brukte automaten, og hadde egentlig ikke noe særlig behov for å sende bagasjen, så det lot jeg være. At jeg hadde noe knapp connection, og svært dårlige erfaringen med AMS og kort connection fra tidligere, gjorde egentlig sitt til at det aldri var aktuelt å sende noe som helst.
Flyet, en B734 fra 1991, hadde nytt interiør. Dette var ganske så godt å sitte i, selv om setet var noe kort. Beinplassen var helt superb, og jeg hadde ingen problemer med å stappe begge knyttnevene foran knærne. Dette var på sete 14A, første seterad etter nødutgang. KL har like under 150 seter i sine B734, noe som gjør at det er gjennomgående god beinplass, spesielt med de nye setene.
Kort tid etter avgang ble fasten seatbelt lysene slått av, og serveringen kom kjapt igang. Flyet var ganske fult, både foran og bak gardinen, men likefult rakk en runde med mat og drikke, og en ny runde med kaffe og te, samt påfyll til kaffe/te på veien ned. KLM sandwichene ble servert. Disse var ny siden sist jeg fløy med de, og var direkte gode. Her kan bare LH ha sine halvtørre skiver for meg! Kjørte Heineken til maten, og ble tilbudt en runde til, men valgte da kaffe. I det hele tatt en meget bra flytur.
11.12 17:45 KL1675 AMS-BCN B738 PH-BXN
Boardingen til neste leg var allerede startet da jeg gikk av flyet, men siden det bare var å krysse rullefortauet, så spilte det mindre rolle. Neste tur gikk i sete 15F med en B738, bygget i 2000. Også her raden etter nødutgang. Denne hadde samme interiør, men i 738 har KLM trykket inn 171 seter. Dette betydde at her strøk de til knyttneveprøven, men det plaget egentlig ikke meg nevneverdig. Faktum er at SAS faktisk har en ekstra rad i sine 738 med omtrent samme galley/toalettløsning. Dette merkes. Serveringen var den samme som sist leg, med like blide og hyggelige Hollendere på jobb. Det meste gikk på hollandsk, engelsk og spansk i begynnelsen, men etterhvert kuttet de ut hollandsken.
Med kraftig medvind landet vi en god stund før rute, og flytiden var ca. 1:20. Også her rakk de full runde med mat og drikke, og så en runde med kaffe/te, samt en runde med påfyll av kaffe/te. Egentlig ganske imponerende på en så kort flytur og nesten full kabin i B738.
Igjen en ok+ tur, men ikke like bra som den første.
14.12 10:00 KL1666 BCN-AMS B73G PH-BGD
Etter en fin fin, men dog kjølig, helg, der høydepunktet var storkampen Barcelona-Real Madrid i plaskende regnvær, var det dags for retur. Jeg stilte frisk og fin på flyplassen 09:20, i god tid til avgang 10:30.....bare så synd avgangen var 10:00! :o En smilende dame i innsjekk lurte på om jeg skulle med flyet kl. 10, og jeg sa kjekt "neida, 10:30". Det var rart mente hun, siden det kun gikk 10 og 11:30. Etter en kjapp sjekk viste det selvsagt seg at jeg skulle med kl.10! Hun åpnet opp igjen systemet, selv om hun egentlig hadde stengt, tok baggen min, og ba meg løpe til gaten. Jeg var selvsagt ikke vanskelig å be. Var egentlig sjeleglad for at jeg i det hele tatt fikk være med.
Vel fremme i gaten var boardingen nesten ferdig, og jeg slapp kø. Kom meg om bord til sete 10A, noe som viste seg å være nødutgang. Uflaks jeg! Av og til lønner det seg tydeligvis å være sein. Dette flyet var et av de helt nye 73G'ene, og var levert så seint som i august. Selvfølgelig veldig god plass på exit, men det virket som det var god plass i resten av flyet også. Kun 127 seter har KL satt inn i disse flyene, og det betyr drøyt to rader færre enn SAS.
Nok en gang var det de samme sandwichene, og nok en gang var de direkte god. Denne gang var det en med ost og en med tunfisk. Snadder! Ble bitt av et øyeblikk av fornuft, og dermed ble det te og OJ på meg her! :cry: Jaja. Servering forløp omtrent som på turen ned, og nok en gang ble det et pluss i boken til KL.
14.12 14:50 KL1147 AMS-BCN B734 PH-BDY
Med drøyt to timer connection, så ble det en liten tur inn for å se om det var noe tekniske duppeditter som bare måtte kjøpes. Det var det jaggu meg denne gangen også, og dermed er jeg nå den lykkelige eier av nye hodetelefoner og en ny bærbar harddisk :p
Turen videre gikk i sete 5A med en B734 fra 1990. Det gir meg alltid gode vibber når jeg ser disse flyene. Hos SAS er disse flyene mine soleklare favoritter, og hos KL er de enda bedre. Suveren beinplass, selv om denne hadde de gamle setene. Også her klarte jeg lett to knyttnever, og det var ikke noe problem å sitte med beina i kors.
Serveringen var nok en gang blåkopi av de forrige tre turene, og jeg var godt fornøyd. Denne gang ble det en flaske rødvin på meg til maten, noe som ikke var noe dårlig valg, selv om jeg har smakt langt bedre vin før, så var den helt OK. Er vel ikke god latin å klage på vinvalget når vinene er gratis! I hvert fall ikke når hele turen bare kom på ca. 1700kr T/R (etter bookinggebyr). Sandwichen var igjen av typen ost og tunfisk, noe som passet meg ypperlig.
Vi landet på rute, og så langt alt vel....helt tilbaggen var borte. Kanskjeikke SÅ overraskende, når en reiser via AMS, men men. Det var ingenting i den som hastet for min del. Det gjør ikke meg noe å utsette klesvasken i noen dager! Uansett, så dukket den opp som avtalt i dag, så jeg er egentlig godt fornøyd. Hadde ellers samme bagasjebånd som CPH flyet, og der var hele langrennslandslaget med. Det virket som at de hadde en del manko på bagasje de også, så det var tydeligvis en sånn dag...
Alt i alt må jeg si at KL overrasket meg kraftig i positiv retning. Jeg har stort sett vært fornøyd med å reise i Europa med LH, men det KL gav meg denne helgen var MEGET bra, spesielt når en tar prisen med i beregningen. 4 flyturen, alle hadde et til dels identisk produkt, og dette er bra! Nå skal det kanskje sies at jeg var heldig med flytypene, men faktum er at de fleste flyene moderselvskapet flyr, har faktisk god beinplass på Europaflygnnger. Unntaket er kanskje 738. Ellers har både 733, 734, 73G og til dels 739 god plass. Den siste har maks antall, 189 seter, men dette er tross alt det samme som DYflyr med i 738.
Når det gjelder Cityhopper og de gamle Fokkerflyene stiller kanskje saken seg anderledes, men det er en annen diskusjon.
11.12 15:05 KL1146 OSL-AMS B734 PH-BTA
KLM har kjørt noen kampanjer før jul om billige billetter rundt om i Europa, og dermed ble jeg solgt på en helgetur til BCN for 1599,- T/R. At det skulle foregå en ikke helt ubetydelig fotballkamp der den helgen gjorde selvsagt valget enkelt.
Troppet derfor opp på OSL ca. 1 time før avgang. Bra med kø i innsjekk, men jeg brukte automaten, og hadde egentlig ikke noe særlig behov for å sende bagasjen, så det lot jeg være. At jeg hadde noe knapp connection, og svært dårlige erfaringen med AMS og kort connection fra tidligere, gjorde egentlig sitt til at det aldri var aktuelt å sende noe som helst.
Flyet, en B734 fra 1991, hadde nytt interiør. Dette var ganske så godt å sitte i, selv om setet var noe kort. Beinplassen var helt superb, og jeg hadde ingen problemer med å stappe begge knyttnevene foran knærne. Dette var på sete 14A, første seterad etter nødutgang. KL har like under 150 seter i sine B734, noe som gjør at det er gjennomgående god beinplass, spesielt med de nye setene.
Kort tid etter avgang ble fasten seatbelt lysene slått av, og serveringen kom kjapt igang. Flyet var ganske fult, både foran og bak gardinen, men likefult rakk en runde med mat og drikke, og en ny runde med kaffe og te, samt påfyll til kaffe/te på veien ned. KLM sandwichene ble servert. Disse var ny siden sist jeg fløy med de, og var direkte gode. Her kan bare LH ha sine halvtørre skiver for meg! Kjørte Heineken til maten, og ble tilbudt en runde til, men valgte da kaffe. I det hele tatt en meget bra flytur.
11.12 17:45 KL1675 AMS-BCN B738 PH-BXN
Boardingen til neste leg var allerede startet da jeg gikk av flyet, men siden det bare var å krysse rullefortauet, så spilte det mindre rolle. Neste tur gikk i sete 15F med en B738, bygget i 2000. Også her raden etter nødutgang. Denne hadde samme interiør, men i 738 har KLM trykket inn 171 seter. Dette betydde at her strøk de til knyttneveprøven, men det plaget egentlig ikke meg nevneverdig. Faktum er at SAS faktisk har en ekstra rad i sine 738 med omtrent samme galley/toalettløsning. Dette merkes. Serveringen var den samme som sist leg, med like blide og hyggelige Hollendere på jobb. Det meste gikk på hollandsk, engelsk og spansk i begynnelsen, men etterhvert kuttet de ut hollandsken.
Med kraftig medvind landet vi en god stund før rute, og flytiden var ca. 1:20. Også her rakk de full runde med mat og drikke, og så en runde med kaffe/te, samt en runde med påfyll av kaffe/te. Egentlig ganske imponerende på en så kort flytur og nesten full kabin i B738.
Igjen en ok+ tur, men ikke like bra som den første.
14.12 10:00 KL1666 BCN-AMS B73G PH-BGD
Etter en fin fin, men dog kjølig, helg, der høydepunktet var storkampen Barcelona-Real Madrid i plaskende regnvær, var det dags for retur. Jeg stilte frisk og fin på flyplassen 09:20, i god tid til avgang 10:30.....bare så synd avgangen var 10:00! :o En smilende dame i innsjekk lurte på om jeg skulle med flyet kl. 10, og jeg sa kjekt "neida, 10:30". Det var rart mente hun, siden det kun gikk 10 og 11:30. Etter en kjapp sjekk viste det selvsagt seg at jeg skulle med kl.10! Hun åpnet opp igjen systemet, selv om hun egentlig hadde stengt, tok baggen min, og ba meg løpe til gaten. Jeg var selvsagt ikke vanskelig å be. Var egentlig sjeleglad for at jeg i det hele tatt fikk være med.
Vel fremme i gaten var boardingen nesten ferdig, og jeg slapp kø. Kom meg om bord til sete 10A, noe som viste seg å være nødutgang. Uflaks jeg! Av og til lønner det seg tydeligvis å være sein. Dette flyet var et av de helt nye 73G'ene, og var levert så seint som i august. Selvfølgelig veldig god plass på exit, men det virket som det var god plass i resten av flyet også. Kun 127 seter har KL satt inn i disse flyene, og det betyr drøyt to rader færre enn SAS.
Nok en gang var det de samme sandwichene, og nok en gang var de direkte god. Denne gang var det en med ost og en med tunfisk. Snadder! Ble bitt av et øyeblikk av fornuft, og dermed ble det te og OJ på meg her! :cry: Jaja. Servering forløp omtrent som på turen ned, og nok en gang ble det et pluss i boken til KL.
14.12 14:50 KL1147 AMS-BCN B734 PH-BDY
Med drøyt to timer connection, så ble det en liten tur inn for å se om det var noe tekniske duppeditter som bare måtte kjøpes. Det var det jaggu meg denne gangen også, og dermed er jeg nå den lykkelige eier av nye hodetelefoner og en ny bærbar harddisk :p
Turen videre gikk i sete 5A med en B734 fra 1990. Det gir meg alltid gode vibber når jeg ser disse flyene. Hos SAS er disse flyene mine soleklare favoritter, og hos KL er de enda bedre. Suveren beinplass, selv om denne hadde de gamle setene. Også her klarte jeg lett to knyttnever, og det var ikke noe problem å sitte med beina i kors.
Serveringen var nok en gang blåkopi av de forrige tre turene, og jeg var godt fornøyd. Denne gang ble det en flaske rødvin på meg til maten, noe som ikke var noe dårlig valg, selv om jeg har smakt langt bedre vin før, så var den helt OK. Er vel ikke god latin å klage på vinvalget når vinene er gratis! I hvert fall ikke når hele turen bare kom på ca. 1700kr T/R (etter bookinggebyr). Sandwichen var igjen av typen ost og tunfisk, noe som passet meg ypperlig.
Vi landet på rute, og så langt alt vel....helt tilbaggen var borte. Kanskjeikke SÅ overraskende, når en reiser via AMS, men men. Det var ingenting i den som hastet for min del. Det gjør ikke meg noe å utsette klesvasken i noen dager! Uansett, så dukket den opp som avtalt i dag, så jeg er egentlig godt fornøyd. Hadde ellers samme bagasjebånd som CPH flyet, og der var hele langrennslandslaget med. Det virket som at de hadde en del manko på bagasje de også, så det var tydeligvis en sånn dag...
Alt i alt må jeg si at KL overrasket meg kraftig i positiv retning. Jeg har stort sett vært fornøyd med å reise i Europa med LH, men det KL gav meg denne helgen var MEGET bra, spesielt når en tar prisen med i beregningen. 4 flyturen, alle hadde et til dels identisk produkt, og dette er bra! Nå skal det kanskje sies at jeg var heldig med flytypene, men faktum er at de fleste flyene moderselvskapet flyr, har faktisk god beinplass på Europaflygnnger. Unntaket er kanskje 738. Ellers har både 733, 734, 73G og til dels 739 god plass. Den siste har maks antall, 189 seter, men dette er tross alt det samme som DYflyr med i 738.
Når det gjelder Cityhopper og de gamle Fokkerflyene stiller kanskje saken seg anderledes, men det er en annen diskusjon.