PDA

View Full Version : Store kutt fra CPH, Norwegian biter.


MartinL
15-12-2008, 11:37
SAS reducerer omkring 5.000 flyafgange
Justering af kapaciteten betyder reduktioner fra Københavns Lufthavn til mere end 25 destinationer i løbet af vinterfartplanen. Selskabet er tvunget til at skrue op for kapaciteten i sommerfartplanen for at modstå presset fra det norske lavprisflyselskab Norwegian, skriver Ole Kirchert Christensen i denne kommentaren.

http://www.boarding.no/art.asp?id=34413

Someone
15-12-2008, 11:48
Absolutt nødvendig. Men eller kan man merke seg at de fleste av avgangene som kuttes ikke flyves/skal flyves i konkuranse med Norwegian

TOS
15-12-2008, 12:11
Absolutt nødvendig. Men eller kan man merke seg at de fleste av avgangene som kuttes ikke flyves/skal flyves i konkuranse med Norwegian

Om jeg forstår dette rett så utnytter SAS sin monopolmakt på de rutene de i dag flyr alene med reduksjon av kapasitet, og at konkurransen (kanskje..) virker på de andre rutene og da på bekostning av de mer marginale rutene.

LN-KGL
15-12-2008, 12:51
TOS, tror du traff spikeren på hodet med den. Det som forundrer meg er at all nytenking er forsvunnet og alt er bare av reaktiv karakter - slike foretak havner fort i skifteretten i nedgangstider.

BU662
15-12-2008, 13:17
Well, I am more shocked that SAS DK has not learned from the mistake that SAS NO did when they did their leisure expansion this summer. As long as the cost side is not fixed, it makes no sense to go into price war with the competition.

Next summer in CPH, there will be more EZY activity, there will be both HV and DY operating and it will be hard for all actors to achieve satisfactory load-factors. In my eyes, with the cost structure that SAS DK has, there is just one outcome to this, end it will be even more desasterous than the one that SAS NO discovered this summer.

But, this is not the first time, SAS tried to get some of these routes working several times before. Under own brand, under Snowflake brand, now again under SAS brand... Here we go again...

FlightDeck
15-12-2008, 13:56
København til Bruxelles, Frankfurt, Hanover, Manchester, München og Stuttgart, der alle har fået reduceret én daglig frekvens i vinterfartplanen.

At det kuttes med en daglig avgang på disse rutene synes jeg slett ikke er dramatisk sett i sammenheng med nedgangen i etterspørselen. Dette er uansett endringer som har blitt iverksatt for over en måned siden, og liknende endringer har skjedd tidligere år i forbindelse med vinterprogrammet også. Jeg har fløyet en del fra Manchester dette halvåret, og denne destinasjonen er "rammet" ved at 13:50-avgangen fra Manchester kuttes. Det er ikke spesielt dramatisk ettersom SAS Danmark fortsatt vil fly to rundturer (morgen/kveld), samt at SAS Sverige vil fly ettermiddag (og morgen noen dager) og SAS Norge til Oslo på formiddagen. Når det gjelder de tyske destinasjonene, så er jo SAS' og Lufthansas tilbud til sammen veldig bra.

En række afgange reduceres fra København til nordiske destinationer som Bergen, Oslo, Göteborg, Stockholm, Helsinki, Tampere og Turku.

Etter å ha sett på rutetabellen er ikke kuttene på disse rutene så store. Når det gjelder ruten til Bergen så sliter den med stor overkapasitet - og et avgangskutt er vel helt nødvendig.

Hickok
15-12-2008, 15:06
Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. Etter den T/R OSL-BOO med morgenavgangen begge veier sist uke, så var det akkurat samme tendensen der, med tildels svært god plass.

MartinL
15-12-2008, 15:19
Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. Etter den T/R OSL-BOO med morgenavgangen begge veier sist uke, så var det akkurat samme tendensen der, med tildels svært god plass.

imens øker KLM;)

Blubird
15-12-2008, 16:07
Disse flyene det har vært skrevet om som skulle parkeres, er noen av dem tatt ut av drift eller blir det med ordene?

Flyer
15-12-2008, 16:22
[QUOTE=Hickok;330353]Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. QUOTE]

Dette er jo en rute som ble trafikkert av Q400, hvor man i dag bruker fly med opp til 190 seter på det meste. Kapasiteten er altså langt større enn "normalen", og som blir justert tilbake når CRJ kommer i trafikk. Kabinfaktoren blir jo påvirket av dette.

Hickok
15-12-2008, 16:26
Oslo-Bergen og Bodø-Oslo har vel aldri vært trafikkert medQ400? Mulig jeg var litt uklar på bergensruten, men jeg mente altså BGO-OSL som en kommentar til et tidligere innlegg.

Når det gjelder CPH-BGO er det vel rett at den delvis var en Q400 rute. Ca. halvparten av avgangene gikk vel med denne typen, men ikke alle.

Lamox
15-12-2008, 17:33
imens øker KLM;)

Hvor har du det fra? Det er jo direkte feil! Snakket med handling folkene til KLM på Flesland i forrige uke, og de har hatt en til dels kraftig nedgang de siste par månedene.

MartinL
15-12-2008, 17:54
Hvor har du det fra? Det er jo direkte feil! Snakket med handling folkene til KLM på Flesland i forrige uke, og de har hatt en til dels kraftig nedgang de siste par månedene.

Nuvel, men det er ikke lenge siden at det ble vurdert en 5 daglig til Flesland. Stavanger ble nettopp lansert med en 5 rotasjon.

LN-MOW
15-12-2008, 18:43
Nuvel, men det er ikke lenge siden at det ble vurdert en 5 daglig til Flesland. Stavanger ble nettopp lansert med en 5 rotasjon.

Jeg tror du vil se en del planlagte økninger forsvinne i det stille fremover. Alle sliter og det må tas grep for å holde loadfactor oppe.

Bare se på DL i GOT ....

Tommy777
15-12-2008, 19:00
Om jeg forstår dette rett så utnytter SAS sin monopolmakt på de rutene de i dag flyr alene med reduksjon av kapasitet, og at konkurransen (kanskje..) virker på de andre rutene og da på bekostning av de mer marginale rutene.

TOS, tror du traff spikeren på hodet med den. Det som forundrer meg er at all nytenking er forsvunnet og alt er bare av reaktiv karakter - slike foretak havner fort i skifteretten i nedgangstider.

He he... Da baerer det fort til skifteretten for DY ogsaa.. Det gjoer akkurat det samme og naar de lanserer nye ruter i konkurranse med SAS, legger de stort sett avgangene ving mot ving mot SAS.

Hvorfor? Fordi de begge driver butikk? Hadde det vaert marked paa rutene SAS flyr alene, hadde 1) Det vaert konkurranse paa ruta 2) SAS hadde ikke kuttet rett og slett fordi de kan (som DY gjoer) charge en premium siden de er alene..

MartinL
15-12-2008, 19:19
Jeg tror du vil se en del planlagte økninger forsvinne i det stille fremover. Alle sliter og det må tas grep for å holde loadfactor oppe.

Bare se på DL i GOT ....

Ja det har du nok helt rett i LN-MOW.

Tommy777
15-12-2008, 19:30
Ja, det gjenstaar jo aa se hvordan det faktisk vil gaa med DY paa CPH