PDA

View Full Version : Reddet av gullkort på vei til OSL - spørsmål om billett

gardkarlsen
14-12-2008, 09:51
Hei

Jeg var en kjapp tur i Oslo i helgen. På vei fra SVG til OSL var flyet fullt og de annonnserte at de ønsket frivillige til å sitte igjen til neste fly mot kompensasjon selvfølgelig. Vi gadd ikke å stå i kø så vi ventet til mange hadde gått ombord men da vi kom til skranken sier mannen bak disken "Vi har full maskin idag så dere må bare trekke til side så får vi se om det er plass" :8: Er det slik de kan gjøre dersom man har en Happy billett eller? Det var kona som hadde bestilt turen og hun hadde ikke registert mitt EB nummer. Jeg var derfor raskt fremme med gullkortet mitt og spurte om vi kunne få prioritet. Det ordnet seg heldigvis...vi kom med til Oslo. Men er det slik at man kan bli satt igjen dersom en ikke er raskt ute å kommer seg ombord på flyet?

Discus
14-12-2008, 10:11
Hvis de ikke har nok frivillige må jo noen stå igjen. Andre her kan sikkert reglene og praksisen bedre enn meg,

Historien din viser at det er viktig å huske på å registrere kortet EB-innenlands hvis man har status, selv om man ikke får poeng. Mange som ikke tenker på det.

O_K_
14-12-2008, 11:09
Jeg ville aldri sjanset på å gå sent ombord om jeg hørte flyet var overbooket nei... Vet ikke helt hvordan de prioriterer, men om de ikke har noen grunn til å behandle deg bedre enn resten er jo sjansen der for at du er den "heldige" som må vente på neste tur. Håper de har et system slik at bare (ikke fullt så) Happy kunder blir stående igjen, alt annet ville jo være idiotisk med tanke på hvor mye ekstra flex kunder betaler.

Tommy777
14-12-2008, 23:05
Dersom du har sjekket inn og har sete, er det jo ingenting aa frykte saa lenge at man er ombord 10 minutter foer avgang. Enkelt aa greit. Har du derimot seat at gate er det en helt annen historie.

Saa dersom Gard og fruen hadde seter, var sjekket inn og skranken er aa oppfatte som at de forsoekte aa boarde og at det var mer enn 10 minutter foer avgang, hoeres det litt merkelig ut.

O_K_
14-12-2008, 23:46
Ikke om flyet var overbooket vel? Om den som står og venter har "krav" på plass (en gullkort kunde f.eks), så må jo muligens noen av de som allerede har fått sete gå av flyet. Uten å kjenne rutinene ved gate, så vil jeg tro at om man reiser på billig billett, og kommer litt sent til gate, så er man ganske utsatt for å bli flyttet til neste avgang.

Tommy777
14-12-2008, 23:56
Ikke om flyet var overbooket vel? Om den som står og venter har "krav" på plass (en gullkort kunde f.eks), så må jo muligens noen av de som allerede har fått sete gå av flyet. Uten å kjenne rutinene ved gate, så vil jeg tro at om man reiser på billig billett, og kommer litt sent til gate, så er man ganske utsatt for å bli flyttet til neste avgang.

Les hva jeg skriver. Dersom man faar tildelt sete ved innsjekk og boarder flyet senest 10 minutter foer avgang, blir man ikke kastet av saann helt uten videre.

Regner mer at ting ikke har endret seg i Norge at naar det begynner aa bli trangt om plassen ombord, faar noen passasjerer "Seat at gate" ved innsjekk og maa henvende seg til gate personalet for aa faa tildelt sete. De har sjekket inn sist og faar dermed beskjed om aa vente. Man soeker da etter folk som frivillig vil staa over ett kast. Dersom det ikke lykkes, vil de som ikke har faatt tildelt sete kastes av mot kompensasjon selvsagt.

Har man ikke status i bookingen sin, vet jo ikke personalet at man har prioritet. Men uansett, har jo ikke fruen til Gard prioritet og kan risikere aa maatte staa igjen dersom man boarder etter cut off. Har i flere tilfeller opplevd aa faatt bli med, mens kolleger uten status maatte staa igjen.

EB
15-12-2008, 06:01
Men utrolig klønete å ikke legge inn EBG-statusen...

gardkarlsen
15-12-2008, 07:55
Hei

Ja, det var klønete av kona og ikke legge inn min Eb status. Men nå har jeg sett Eb nummeret mitt til henne på mobilen slik at hun alltid har det tilgjengelig ;) Vi hadde ikke sjekket inn og dermed hadde vi ikke fått sete. Så nå har jeg lært...neste gang skal jeg sjekke inn på forhånd på nett :colgate:

Discus
15-12-2008, 08:47
Les hva jeg skriver. Dersom man faar tildelt sete ved innsjekk og boarder flyet senest 10 minutter foer avgang, blir man ikke kastet av saann helt uten videre.

Nei, men ved evt. endring av flytype i siste liten ved tech/forsinkelser o.l. hender det jo at man må sette igjen folk som har sete også. Vanskelig å vite hva som skjedde her siden man ikke har all relevant informasjon.

JoeW
15-12-2008, 08:54
Hei

Ja, det var klønete av kona og ikke legge inn min Eb status. Men nå har jeg sett Eb nummeret mitt til henne på mobilen slik at hun alltid har det tilgjengelig ;) Vi hadde ikke sjekket inn og dermed hadde vi ikke fått sete. Så nå har jeg lært...neste gang skal jeg sjekke inn på forhånd på nett :colgate:

Hjelper jo ikke når hun reiser alene.

TOS
15-12-2008, 09:04
Hjelper jo ikke når hun reiser alene.

Siden Gard har gullkort så er han sikkert klar over at kona hans ikke kan bruke hans gullkort....;) I dette tilfellet var det vel kona som hadde bestilt turen, og ikke hatt EB-nummeret hans tilgjengelig. Jeg antar at Gard skal forsøke å unngå dette i fremtiden ved å sende kortnummeret til kona - ikke at hun skal benytte hans status.:)

gardkarlsen
15-12-2008, 09:06
Siden Gard har gullkort så er han sikkert klar over at kona hans ikke kan bruke hans gullkort....;) I dette tilfellet var det vel kona som hadde bestilt turen, og ikke hatt EB-nummeret hans tilgjengelig. Jeg antar at Gard skal forsøke å unngå dette i fremtiden ved å sende kortnummeret til kona - ikke at hun skal benytte hans status.:)

Det er korrekt oppfattet ;)