Log in

View Full Version : Hong Kong/Bangkok/Krabi - februar 2009

jcnorway
10-12-2008, 14:47
I slutten av februar bærer det avgårde på en liten tur mot øst sammen med samboeren. Tenkte denne tråden kan fungere som en reisetråd med tips på de 3 destinasjonene jeg skal besøke.

I løpet av 15 dager skal vi innom Hong Kong, Bangkok og Krabi (og nei, jeg reiser ikke med KAir ^_^). Flybilletter er kjøpt hos Farmer (aka WIAS). og reiseplanen ser slik ut:

OSL-LHR-HKG (SAS 737/Air New Zealand 747-400)
4 netter i Hong Kong (Langham Place Hong Kong)
http://hongkong.langhamplacehotels.com/en/

HKG-BKK (Emirates 777-300)
3 netter i Bangkok (Park Plaza Sukhumvit Bangkok)
http://www.parkplaza.com/hotels/thabgksv

BKK-KBV (Bangkok Airways, operated by Thai 737-400)
7 netter i Krabi/Koh Lanta (Lanta Castaway Beach Resort)
http://www.lantacastaway.com/

KBV-BKK-HKG (Bangkok Airways OP Thai 737-400/Emirates 777-300)
1 natt i Hong Kong (Hong Kong SkyCity Marriott Hotel)
https://www.marriott.com/hotels/travel/hkgap-hong-kong-skycity-marriott-hotel/

HKG-LHR-OSL (Air New Zealand B744/SAS B737)

Liker å ha ting klappet og klart så hoteller er bestilt/betalt etter nøye vurderinger. Hele "pakken" kom på omtrent det samme som om vi skulle ha reist charter i 2 uker med Ving til Phuket (noe vi opprinnelig hadde tenkt). Mulig det hadde vært billigere å ventet lenger, men sånn er det når man liker å ordne alt på en gang :D

Siden vi har et tidlig fly fra HKG-OSL (kl 08:15) så var flyplasshotell ønskelig. Dette Marriott-hotellet åpner nå i desember så det er ingen erfaringer/tester på dette hotellet på nett. Er nok helt kurant for en natt :)

Hvis noen har gode tips til shopping/restauranter/aktiviteter i Hong Kong, Bangkok og/eller Krabi/Koh Lanta så fyr løs :)

Det blir en del timer i diverse flyseter i løpet av disse dagene så jeg får prøve å snekre sammen tripreports når anledningen byr seg. Ser at det blir en 100% Boeing-tur... :p

Er det forresten noen som vet om det er mulig å sjekke inn på nett hos Emirates/Bangkok Airways/Air New Zealand? Og hva med innsjekk på strekningene med flere selskaper? Kan jeg sjekke inn hele veien på nett f.eks. OSL-LHR-HKG (samt retur) og KBV-BKK-HKG med Bangkok Airways + Emirates? Ser for meg diverse turer i transfer-desken...

pgaa
10-12-2008, 22:54
Når du er i BKK burde du ta en tur innom MBK-Center, masse rariteter å skrot å få kjøpt..
Og Central World Plaza er å verdt ett besøk...

Siam Paragon eller Gaysorn Plaza om man er glad i designerklær å den slags, og du vil bli kvitt sedler eller tømme VISA-kortet..

gardkarlsen
11-12-2008, 07:03
Hei

Jeg har vært i Bangkok en del ganger - sist nå i helgen. Her er et reisebrev med bilder, linker og kart som jeg laget etter en tur dit sist år: http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm

Jeg var i Hong Kong for noen år siden og du finner et reisebrev her http://gardkarlsen.com/china_xian_hong_kong.htm

Og når det gjelder Krabi så regner jeg med at du kun skal kule og nye paraplydrinker så der trenger du vel ikke så mange tips :-)

Molinari
11-12-2008, 20:31
I Bangkok bor jeg alltid på Peninsula - treffer meg perfect. Og i tillegg nyter madammen etter sigende verdens beste kokosis der.
Jeg kunne tenke meg å forsøke Lebua at State Tower. Ser også meget bra ut. I tillegg skal en bekjent bo på Dream Bangkok - minimalistisk så det holder......

Ellers så er jo Chatuchak Weekend Market et must om du er der i helgen. Grand Palace, Wat Po og Wat Arun anbefales. Jeg har vært på Muay Thai en gang - frister til gjentagelse, men madammen er ikke veldig hypp. PatPong - bare for å se. Les gjerne Kakkerlakkene av Nesbø før du reiser. Gir et bra inntrykk av hvordan Thaier ser på prostitusjon i forhold til faranger (hvite), og det vil kunne hjelpe å forstå og kanskje også akseptere.
Beveg deg rundt i byen med Skytrain. Enkelt og billig!

Kan anbefale Face restaurant - både Thai og Indisk. Veldig bra. Drinker tar du i 64 etg på State Tower, du kan evt spise på Sirocco etterpå - meget bra mat (vestlige priser). Bedsupperclub skal også være bra.
Shopping på Central World Plaza. Mye gjort på kort tid, da Ted Baker har lokale vegg i vegg med Raul.

Dette var noe av det jeg kom på umiddelbart - tipper jeg skal over i april/mai selv, og da skal det videre utforskes - spesielt på den kulinariske arena

FlightDeck
13-12-2008, 00:16
Dette er det man kan kalle en skikkelig tur, og jeg gleder meg masse til å høre fra den! Jeg var i Hong Kong i juni 2007, her er trip report: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188, men skal legge ut noen tips til hva bør få med seg i løpet av juleferien!

Redcap
13-12-2008, 00:24
I Hong-Kong :

- En tur på Victoria Peak er selvskreven.
- Hva med å ta en dagstur til Kina? Ta toget til Shenzhen en millionby på grensen hvor du får dagsvisum på grensa. Shopping Shopping Shopping.

jcnorway
13-12-2008, 11:04
Takk for alle tips så langt! Togtur til Kina hørtes spennende ut. Og tipsene dine ser jeg fram til å lese, FlightDeck! :) Det blir nok mest å slappe av den uken vi har i Krabi. Men i Bangkok og Hong Kong kan vi godt gi litt gass og få med oss mest mulig.

jcnorway
14-01-2009, 22:19
Dette er det man kan kalle en skikkelig tur, og jeg gleder meg masse til å høre fra den! Jeg var i Hong Kong i juni 2007, her er trip report: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188, men skal legge ut noen tips til hva bør få med seg i løpet av juleferien!

Flightdeck: Har du noen tips for Hong Kong? Eller varer jula helt til påske? :p Har tenkt meg en tur innom bl.a. Aviation Discovery Center i terminal 2 på HKG. De har en souvernirbutikk der som visstnok selger en del snadder :) Bor siste natten på Marriott SkyCity Hotel som ligger rett ved flyplassen og siden Aviation Discovery Center stenger først kl 22:00 på kvelden så blir det en fin kveldsaktivitet når man likevel befinner seg på flyplassområdet ^_^

Bare litt over 1 måned igjen :)

FlightDeck
14-01-2009, 23:21
Har ikke glemt deg - og beklager at det ikke kom noe i julen! Er i utlandet nå, men skal skrive tips når jeg komme hjem til bilder og annet materiale jeg har liggende.

HS-TGA
15-01-2009, 08:36
Høres ut som en spennende reiserute til Krabi. Dere får nok en fin opplevelsetur. Tør jeg spørre hvor mye en slik flybilett(er) koster?

jcnorway
15-01-2009, 08:50
Billettene ble bestilt i to runder. Første bestilling er kun OSL-HKG-OSL og den andre bookingen inneholder HKG-BKK-KBV-HKG. Totalt endte flybillettene på ca 9000 kr pr pers. Får testet 4 selskaper, SAS, Air New Zealand, Emirates og Thai (operating carrier for Bangkok Airways).

FlightDeck
15-01-2009, 14:52
Skikkelig kul tur dette. Bestilte du Hong Kong-billetten da det var "salg" og priser rundt 4000 kr. med SK/NZ via London? LHR-HKG gir vel i så fall ikke poeng, men hva gjør det når man får det til den prisen... Langham Place Hong Kong er vel plassert i Kowloon, altså ikke på Hong Kong Island, men dette området er det mest "kinesiske" og minst vestlige sammenliknet med selve øya. Bodde selv i Causeway Bay, som da er på øya, men hadde størst utbytte av turene rundt om på Kowloon. En gåtur fra Mongkok, der hotellet ligger, og ned til Tsim Sha Tsui (på tuppen av Kowloon) der dere kan se Hong Kong Skyline, vil være et høydepunkt. Derfra kan dere ta Star Ferry over til Hong Kong Island. T-banen er ellers utrolig effektiv mellom øya og Kowloon. Kommer tilbake med mer!

jcnorway
15-01-2009, 15:08
OSL-HKG via LHR med SK og NZ kostet ca 4500 kr pr pers :) Gir ikke poeng, men det blåser vi i :colgate:

Det stemmer også at Langham Place er plasser i Kowloon. Er bare fint hvis man får oppleve noe annet enn en "vestlig" stemning i området.

Hvis du har noen tips ang. f.eks. Octopus-kortet så fyr løs :) Slik jeg har forstått det så ligner det på Oyster-kortet man har i London.

Ellers er alle tips velkomne :)

Eirik
15-01-2009, 15:48
[QUOTE=jcnorway;328756]
Ser at det blir en 100% Boeing-tur... :p

Mulig du ´risikerer´en Airbus mellom Bangkok og Krabi, A-300 er nå den mest brukte maskinen på denne ruten, her for en uke siden steg jeg og´ noe overraskende ombord i en A-330.. :-)

jcnorway
15-01-2009, 17:22
Alt tyder på (iflg PG og TG sine nettsider) at det er en 737-400 som skal fly oss mellom Bangkok og Krabi, men det finner vi vel ut når vi dukker opp:) Er Thai som opererer ruten, codeshare med Bangkok Airways. Har ingenting imot en Airbus:)

HS-TGA
15-01-2009, 18:02
Visste ikke at Bangkok Airways hadde codeshare med TG. Trodde også det var B737 eller A319/320 til Krabi.
TG sine A300-600 er hyppig brukt til Phuket derimot. Selv har det blitt det hver gang på oss, samt en B777. Selv håpet på jeg på A330 sist gang, da flightmateriale var oppgitt til å være det, men det ble A300.

jcnorway
15-01-2009, 18:21
B777 får jeg testet mellom Bangkok og Hong Kong. På denne strekningen er det Emirates som skal transportere oss :)

Eirik
16-01-2009, 05:29
Bangkok Air flyr som nevnt ikke selv på strekningen Bangkok-Krabi, så A319/ 320 blir det nok ikke, heller ikke B-717 som Bk.Air fremdeles har i flåten, brukes bla. til Samui og Phuket. Sannsynligheten er nok størst for at dere får den oppsatte 737´n, men A-300 er som sagt det som brukes på flest avganger nå. Til Phuket og Chang Mai flyr Thai også 747-400, minst to ganger daglig. Ser ellers at Thai har hyggelige priser i Biz fra Bangkok til Singapore m. A340-600, skal se om jeg får det med meg før hjemreise :-)

jcnorway
17-01-2009, 13:24
Noen som kan svare på hvordan innsjekk vil fungere på de ulike strekningene jeg skal fly?

Strekning 1 - OSL-HKG via LHR (SK/NZ):

Jeg klarer vel alltids å sjekke inn på nett hos SAS på strekningen OSL-LHR, men hva med LHR-HKG? Ordnes dette på OSL ved innsjekk? Eneste poenget med å sjekke inn på nett med SK i dette tilfellet blir vel bare å få kunne velge sete. Ellers blir det vel manuelt, både BP for LHR-HKG og innsjekking av baggasjen hele veien? Gjøres dette på OSL? SK lander på T3 og NZ har avgang fra T1.

Strekning 2 - HKG-BKK (EK):

Her blir det innsjekk online via Emirates nettsider.

Strekning 3 - BKK-KBV (PG - operated by TG):

Ser ut som Bangkok Airways har online innsjekk tilgjengelig på sine nettsider så det blir vel å teste dette.

Strekning 4 - KBV-HKG via BKK (PG - operated by TG / EK):

Muligens det største spørsmålstegnet... hvordan går jeg fram her? I beste fall klarer jeg å sjekke inn på nett både på KBV-BKK med TG og BKK-HKG med EK. Men får man sendt baggasjen hele veien fra KBV til HKG, samt utskrift av BP?

Strekning 5 - HKG-OSL via LHR (NZ/SK):

Regner med at dette går greit. Air New Zealand tilbyr ikke online innsjekk så det blir vel å ordne hele strekningen på HKG ved innsjekk.

SQ 777
17-01-2009, 14:38
Hvorfor ikke prøve å sjekke inn på weben til NZ innenfor deres webcheckin tid ? Du kan muligens velge sete. Bruk NZ's booking ref. ( Er alltid på checkmytrip ).

Nylig til Hawaii fikk jeg ikke sete fra SEA-HNL hos AF. Før da jeg reiste fra OSL innen KL's 30 timers check-in fikk jeg velge sete med NW ut til tross for bortimot 48 timer til deres avgang. Det er nå slutt.

Men 24 timer på minuttet da de åpnet SEA-HNL sjekket jeg inn direkte hos NW med deres ref og valgte exit uten betaling. Selvfølgelig fikk jeg ikke boarding pass på OSL da jeg sjekket inn til SEA, men i SEA fikk jeg det...

Prøv ! Gi oss tilbakemelding.^_^

jcnorway
17-01-2009, 15:08
Har NZ online innsjekk? Har prøvd å se etter noe slikt men har ikke funnet noe. Er dog lagt inn seat request med god hjelp fra Farmer på NZ-flightene så det er "holdt av" seter. Får lete litt på nettsidene til NZ skjønner jeg. Har alle referansene på alle strekningene takket være checkmytrip:)

SQ 777
17-01-2009, 15:25
Ærlig talt, vet ikke... Trodde alle store hadde det . Hakke fløyet NZ siden 2001..

jcnorway
17-01-2009, 15:36
Finner ingenting om online innsjekk på NZ sine nettsider (www.airnewzealand.eu (http://www.airnewzealand.eu)). Så det finnes faktisk fortsatt selskaper (også innen *A) som ikke tilbyr online innsjekk. Trekker litt ned faktisk, men jeg får håpe de leverer ombord :) Synes en tjeneste som online innsjekk burde vært et krav til *A-members... men men... det går vel bra uansett :)

SQ 777
17-01-2009, 16:17
Du verden hvordan jeg kunne bomme. Trodde at dette var en selvfølge i mange år :(:(

jcnorway
17-01-2009, 17:19
Ble også overrasket over at det ikke var mulig å sjekke inn på nett med NZ. Det er derfor jeg lurer er litt usikker på dette med innsjekk når jeg skal reise SK+NZ OSL-HKG via LHR. Kan sikkert sjekke inn OSL-LHR på nett med SK sitt ref.nr, men det hjelper vel ingenting så lenge jeg ikke kan sjekke inn videre. Blir vel til at man får ordnet alt på OSL? Det at NZ ikke tilbyr online innsjekk er et lite minus. Men de tilbyr å requeste sete på forhånd så det blir sånn sett en liten "mini-innsjekk" på den måten...

jcnorway
18-01-2009, 13:02
Fant følgende på Air New Zealands sine nettsider ang. online innsjekk:

Check-in Online

As part of the changes we are making to improve the way you fly, it is no longer necessary to Check-in Online and print a separate boarding pass. You can still request your seats online (http://www.airnewzealand.co.nz/manage_bookings/seat_request.htm).

http://www.airnewzealand.co.nz/before-you-fly/at-the-airport/

Forstå det den som kan :drunk: Er å fjerne online innsjekk en forbedring??

pgaa
18-01-2009, 13:11
Hmm, da tror jeg ett eller annet menneske på den holmen på andre siden av jorden har misforstått litt..
Alle hjelpemidler som finnes/kommer er jo en forbedring av ett produkt vil jeg si... Og Online Check-in sparer jo flyselskapet og den reisende for tid i tillegg...

jcnorway
18-01-2009, 13:15
Virker som de har erstattet online innsjekk med en såkalt online seat request hvor du ved hjelp av bookingnr kan legge inn seat request enten i bookingøyeblikket eller i etterkant. Taster inn bookingnr og får opp aktuelle setekartet for denne flighten og oversikt over hvor det finnes ledige plasser (dvs seter som folk ikke har "tatt"). Hvis man får til å tildele ønsket sete så er det jo en grei semi-løsning, men dette er ingen fullgod innsjekksløsning. Blir spennende å se om vi faktisk får de setene vi har "holdt av" :)

Litt uforståelig at de mener fjerning av muligheten for online innsjekk er en forbedring...

SQ 777
18-01-2009, 17:17
Finn et tlf nummer og ring ! Se hva som skjer ?:angry:

jcnorway
18-01-2009, 18:35
Tror ikke de legger opp online innsjekk selv om jeg ringer dem :D Synes dog det er merkelig at man i 2009 har et såpass stort flyselskap som Air New Zealand som ikke tilbyr online innsjekk. Trøster meg med at jeg har gjort det jeg kan på forhånd av research, så får jeg heller ta det som det kommer når man reisen skal gjennomføres :) DOn't worry, be happy :colgate:

pgaa
18-01-2009, 18:54
Skulle likt å vist hva som gjør fjerning av Online Check-in til en forbedring...:cry:

SQ 777
18-01-2009, 19:41
He, he, det jeg mente var å ringe NZ , helst i New Zealand, og sette fram ønsker om seter ut i fra seatguru , med seatguru kartet foran deg, og se hva som skjer. Check-in får du ikke, men favorittseter ..

Dette funker på SK ( og AF/KL , huffda :drunk:)...

jcnorway
18-01-2009, 21:03
Men seter har jeg forsåvidt allerede lagt inn ønsker på :) Siden vi reiser to sammen så har jeg foreløpig holdt av en av de få 2-seterne ombord på NZ sin 747-400 i Economy. Foreløpig er 67BC holdt av på begge flightene. Dette er helt bakerst bak gardina :D I følge Seatguru og Seatexpert er disse setene bra hvis man reiser to sammen, samt at man ofte blir servert først siden man jobber seg bakfra og framover. Noe minus siden de ligger i nærheten av toalettet med den ekstra trafikken det medfører osv. Men begge sover lett så vi er ikke bekymret. Satt også bakerst på BA sin 747-400 til NYC og hadde ingen problemer med det.. NZ tilbyr 34 inches benplass på disse Economy-setene, så det er ikke så verst til å være Economy tror jeg. BA sin 747-400 hadde 31 inches i Economy såvidt jeg kan huske. Så lenge man er forberedt og har rett innstilling så tåler man det meste :)

SQ 777
18-01-2009, 21:18
Helt enig, NZ har 34" og det er det beste jeg har hatt. Blås i støyen, ta med ørepropper . Jeg har alltid de med i lomma.

En sann plage på NW sine A333/332 ( forøvrig OK fly ) er non stop "PLING", "Pling" here, everywhere, aner ikke hvorfor. Andre selskap med samme type fly har det ikke. Plugger inn med en gang jeg skal sove..

jcnorway
18-01-2009, 21:25
Jepp, øreplugger ligger alltid tilgjengelig når man skal ut og fly :)

Jeg vil si at jeg foretrekker litt ekstra trafikk til og fra toalettet i nærheten enn å sitte i et midtsete klemt innimellom ukjente... Nå får jeg sikkert setet ved vinduet (samboeren kjenner meg;)) så meg er det ikke noe synd på uansett. Tror også samboeren sover bedre på en to seter sammen med meg enn midt inne på en 3-/4-seter.

Men viser det seg at NZ ikke klarer å tildele etter ønske så gjør man det beste ut av situasjonen uansett :)

jcnorway
18-01-2009, 22:31
Fant en tripreport på Airliners.net med NZ HKG-LHR-HKG i Premium Economy og Economy.

http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/120731/

AVOD på alle seter og setene ser brukbare ut i Economy.

http://i129.photobucket.com/albums/p207/shefgab/8-2.jpg

ex_trd
20-01-2009, 08:31
NZ har et meget godt økonomiprodukt med god plass til beina. Trekk for mye problemer med IFE-systemet og mat som ikke alltid er helt på høyden.

Har også tatt de i Business Premier, meget god service, herlige stoler og flat seng. Her var det maten som var mest skuffende.

jcnorway
23-01-2009, 14:47
Fant nok en TR fra i fjor med NZ mellom LHR-HKG.

http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/134366/

NZ serverer faktisk mat i Economy i ordenlig skåler, begre og kopper. Ikke noe plastikk her :) Riktignok plastbestikk, men det får man tåle i Reidar-klasse. Maten så faktisk ikke så verst ut her.

http://i528.photobucket.com/albums/dd325/toby1983_2008/gran015.jpg

jcnorway
31-01-2009, 20:23
Et bilde som jeg fant i overnevnte TR. Cargo-class på KL 744?? Sitter det ikke folk der? Ser merkelig ut.

Bildet er tatt i HKG.

http://i528.photobucket.com/albums/dd325/toby1983_2008/gran286.jpg

SQ 777
31-01-2009, 20:37
De har mange combi, og en god historie fra KUL, en av de beste jeg har opplevd i mitt liv.:colgate::colgate:

Vi ankom KUL mars 2006 med en slik KL Combi fra AMS. Fikk beskjed før vi gikk av at hestene som skulle til Sultanen i Brunei måtte gå av først så ikke flyet tippet over .

Joda lett foran og tunge hester bak, betyr vel at rumpa går i asfalten..

jcnorway
31-01-2009, 20:57
Litt off topic dette med kombi, men hvordan ser løsningen ut? Sier du at bakerste delen av flyet sperret av for cargo? Ser det er vinduer hele veien... Det betyr at det i utgangspunktet var vanlig 744-config, men senere endret slik at man kjører cargo bakerst?? Så bare så rart ut hele greia :)

SQ 777
31-01-2009, 21:01
Aner ikke, men LN-MOW vet sikkert. Men combi betyr vel at de også kan pælme inn seter om nødvendig ??:question:

Elers vil vel flyet være verdiløst ved salg ?? Det er vel få/ingen som har denne løsningen om dagen ??

jcnorway
31-01-2009, 21:04
Bildet jeg refererer til ble tatt 19.september 2008, så det er ikke så lenge siden KLM fra AMS var på HKG med denne maskinen.

SQ 777
31-01-2009, 21:17
Det meget spesielle med KL er at de har 17 combi 744 og kun 5 vanlige pax 744 ( Iflg JP mai 2008 ).

De har en noe spesiell business ide med dette som få har.

Samme er jo med resten av flåten. Mest Reidar-klasse og lite Tommy-klasse...

Sistnevnte tar jeg som et kompliment !:colgate:

Ække rart jeg liker dem..:lol:

LN-MOW
31-01-2009, 21:32
Det er faktisk ganske så mange kombier rundt omkring, og også SAS hadde et par av disse. Det er laget kombiversjoner av -200, -300 og -400. Ikke sikker på -100.

Kombiversjonen er ikke 'kombi' i den forstand at man kan flekse .. den er kun for frakt, og grunnen til at det er vinduer i skroget, er at resten av kabinen har det. Det var ikke praktisk å lage et eget skrog for Kombi'en, og de er jo dekket av paneler likevel. Den har lastedør bak og forsterket gulv for å kunne ta tunge paller. Balansen kan være 'interessant' og jeg har sett selskaper bruke stang bak for å sikre mot tailtipping.

SQ 777
31-01-2009, 21:33
Takk, det var det jeg visste.. Hadde selv ikke peiling..;)

jcnorway
31-01-2009, 21:44
Takk for oppklaringen, Reidar og MOW :)

Nå tilbake til topic ;) Bare 3 uker til avreise! Jippi! :D

jcnorway
01-02-2009, 17:22
Noen som har tips på restauranter i Bangkok med god og ekte Thai-mat?

Ønsker også tips på gode restauranter i Hong Kong som serverer f.eks. Dim Sum og andre lokale retter. Nam nam :) Om ikke man har konkrete tips på spesifikke restauranter så kom gjerne med tips på områder/strøk der man garantert finner gode spisesteder.

gardkarlsen
02-02-2009, 08:00
Jeg har tatt KLM cargo varianten hjem fra Kuala Lumpur til Amsterdam og det var den verste flyturen jeg noen gang har hatt.

Når det gjelder restauranter i Bangkok...er du på jakt etter finere restauranter? Hvis ikke så kan du egentlig gå hvor som helst synes jeg :-) Det serveres god mat både på gata og på mindre restauranter. Sist jeg var i Bangkok spiste jeg på Cabbages & Condoms men den er nok mest kjent for interiøret sitt :-)

jcnorway
02-02-2009, 08:05
Den restauranten du nevner der leste jeg faktisk om igår. Den ligger etter det jeg kan se ikke langt fra hotellet vårt. Noe spesielt navn på en restaurant... Er ikke ute etter noe spesielt fancy, så lenge maten er god så er vi happy :)

Molinari
02-02-2009, 09:31
Kan anbefale Face http://www.facebars.com/bg/ i BKK
De har både Thai og Indisk av særdeles høy kvalitet.

Styr unna Blue Elephant - middels mat -> relativt dyrt.

I tillegg kan jeg anbefale å ta Peninsula-båten over til deres Riverside-cafe og ta en Tom-Ka Gai etterfulgt av deres hjemmelagde kokosis. En vinner!

jcnorway
02-02-2009, 09:34
Takk for supert tips!

Har booket massasje for meg og samboeren på Dahra Spa (http://www.dahra-spa.com). Fant denne på Tripadvisor (lå på topp over listen av "Things to do" i Bangkok). 2 timer med full pakke på begge to blir nok bra etter mange dager med trasking og shopping i Hong Kong og Bangkok :D Dyrt var det heller ikke (400 kr for 2 x 2 timer :)).

FlightDeck
10-02-2009, 12:58
Vel, vel. Da kommer endelig noen Hong Kong-tips fra meg. Tipsene er basert på førstegangsbesøkende til Hong Kong og for et opphold på fire-fem dager. Dette er en fin tid å besøke Hong Kong på, ettersom det ikke er for varmt og ikke er regntid. Regner med at det vil være rundt 20 grader der nå.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-16.jpg
Hong Kong skyline - utsikt fra Tsim Sha Tsui

Litt forenklet kan man si at Hong Kong har tre deler: øya Lantau som blant annet huser Chek Lap Kok-flyplassen, tuppen av fastlandskina med blant annet Kowloon og selve Hong Kong Island. I tillegg finnes det noen småøyer rundt om kring. Fra flyplassen går det gratis shuttlebusser til hotellene på Kowloon, men dere finner også AEL (flytoget) som kan ta dere inn til Kowloon på 20 minutter, 40 minutter mindre enn bussene. Denne koster ca. 80 kr. per person (eller 90 Hong Kong-dollar).

Kollektivtransport i Hong Kong er ikke til å unngå og anbefales varmt. Mass Transport Railway er den meget oversiktelige undergrunnen, som dekker den nordlige delen av Hong Kong Island og mye av Kowloon. Den er svært billig å bruke, stasjonene er rene og pene og systemet er moderne og flott. Kowloon Canton Railway er praktisk hvis dere skal til områder nord for Kowloon. Det går også busser og trikker på tvers av Hong Kong, og særlig trikkene er enkle å hoppe på. Flere av disse er dobbeltdekkertrikker!

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-15.jpg
Hong Kong har en vanvittig trafikkmaskin

Kjøp et Octopus Card til 150 HKG, der 100 dollar er til reising og 50 dollar er depositum for kortet. Kortet kan lades opp på linje med Oyster-kortet i London. Ubrukt reisekreditt og depositumet kan dere få tilbake kontant når dere drar, f.eks. på flyplassen. Kortet kan også brukes på AEL.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-15.jpg
Star Ferry skimtes såvidt på dette bildet

Selv om undergrunnen er enkel og praktisk når dere reiser mellom Kowloon og Hong Kong Island, må dere sørge for at i alle fall en av turene deres går med The Star Ferry. Den syv minutter lange turen går fra Tsim Sha Tsui i Kowloon og over til Victoria Harbour i Hong Kong Island. Her kan dere se Hong Kongs flotte skyskrapere og som regel noen vanvittige tankere. Båten frakter 100.000 passasjerer hver dag, så dette er en billig og spennende måte å komme seg til og fra øya på.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-14.jpg
The Peak Tram

The Peak, eller Victoria Peak, var britenes rekreasjonsområde på Hong Kong Island, og det var særlig populært om sommeren ettersom det ofte var mye mer behagelige temperaturer her oppe. Fra Garder Road like ved Hong Kong Park går det et klassisk tog (som har blitt brukt siden 1888) opp til Peak Tower, som i dag er et stort kjøpesenter. På toppen er det fantastisk utsikt over Hong Kong - bare sørg for å reise opp en dag det ikke er tåke! Kjøpesenteret i seg selv er ikke spesielt interessant, men jeg anbefaler dere å gå en runde på området der oppe og i Victoria Peak Garden. Med litt godvilje kan vi vel si at dette er Hong Kongs svar på Fløybanen og Fløyfjellet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-16.jpg
Hong Kong Park ligger midt mellom alle skyskraperne

The Peak Tram går direkte fra Hong Kong Park som har et rikt utvalg av spennende fugler, blomster og andre vekster midt inne i Hong Kong! Med skyskrapere ruvende rundt seg, er det en spesiell følelse å gå rundt i en slik grønn lunge. Edward Youde Aviary ligger i parken og er en miniversjon av en tropisk hage. Gratis inngang, anbefales! De fleste guidebøker er veldig glade i å anbefale Museum of Teaware, som også er gratis, men personlig synes jeg ikke at museet var særlig bra, selv om jeg absolutt ville tatt turen innom om jeg var i Hong Kong Park. Husk dog at teen og det de selger der er sterkt overpriset. Selve bygget, Flagstaff House, har klassisk kolonistil og er visstnok det eldste kolonibygget i Hong Kong.

Et område jeg vil anbefale varmt, er SoHo, Hollywood Road og gatene rundt. Ta t-banen til Sheung Wan. Dette området kalles ofte Mid-Levels i Hong Kong og her finner man blant annet verdens lengste utendørs rulletrapp, på hele 800 meter, og turen tar 25 minutter. Ikke så veldig spennende i seg selv, men tar man trappen fra Queen's Road når man Soho, som absolutt er verdt et besøk. Soho fremstår som et klassisk kinesisk nabolag og har mange fine butikker. Ikke langt unna ligger Hollywood Road og Man Mo Temple som vel er Hong Kongs eldste. Dette er et område man bare må oppleve, se seg om, ta seg en matbit og oppleve livet. Det er også et fint område for shopping og prisene er ikke så høye. Ikke så dumt å lese litt om bakgrunnen og historien til dette området heller ettersom det har vært svært betydningsfullt for Hong Kong.

Selve sentrum av Hong Kong er Wan Chai og Causeway Bay, som jeg bodde i sist jeg var i Hong Kong. Her ligger blant annet Victoria Park og Times Square, sammen med en lang rekke shoppingsentre. Her er det mye folk, store høye hus, til dels kraftig vind - men man får virkelig litt New York-følelse når man går rundt her.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-15.jpg
Utsikt mot Happy Valley

Hvis dere er i Hong Kong på en onsdag, bør dere vurdere å ta turen til Happy Valley da det ukentlige hesteløpet arrangeres, som er den eneste lovlige måten å gamble på i Hong Kong.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-16.jpg
Peninsula Hotel

Kowloon, på det kinesiske fastlandet, er et av de tettest befolkede områdene i verden - og området på tuppen av Kowloon, Tsim Sha Tsui, er en av hovedattraksjonene for turister. Her har man fantastisk utsikt mot Hong Kong Island, det er masse butikker og et bredt utvalg av restauranter. Her er Star Ferry Pier, Ocean Terminal og Peninsula Hotel, som vel er Hong Kongs dyreste og mest klassiske hotell. Afternoonte koster 150 kr. per person. Personlig synes jeg det er langt mer spennende lenger oppe på Kowloon, selv om man absolutt må få med seg Tsim Sha Tsui også. Noen kvartaler lenger oppe for Tsim Sha Tsui-maset ligger noen av Asias beste museer. I Salisbury Road ligger The Hong Kong Cultural Centre, Science Museum og Muserum of Art. Ikke langt unna, i et kjempemuseumsområde, ligger The Space Museum og Hong Kong Museum of History. Sistnevnte anbefales varmt! Det er gigantisk, men velg ut noen områder, så vil dere nok klare å se Hong Kong i en litt større kontekst.

Et hakk lenger oppe på Kowloon ligger Yau Ma Tei og Mong Kok, som er mest kjent for sine mange markeder. Det er her du kan gjøre de beste kjøpene av kameraer og annen elektronikk, men det gjelder å være årvåken, ettersom dette også er området som har mest juggel og falske merker. Temple Street Night Marked, The Jade Market, The Ladies' Market, Goldfish Markets og The Flower Markets er alle spennende markeder. Riktignok kan de være litt slitsomme og man kan til dels bli sjokkert over alle dyrene, fuglene og fiskene de selger.

Hong Kong har svært mye å by på - og kontrasten mellom det kinestiske og det vestlige er veldig spennende. Byen har mye historie og en spennende geografi. Disse tipsene er must-sees, men det finnes masse annet også. Det er bare å føle seg frem, men man bør absolutt få med seg tre områder: Kowloon, sentrum av Hong Kong Island og "gamlebyen" som er områdene rundt SoHo og Hollywood Street.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-16.jpg

jcnorway
10-02-2009, 13:59
Tusen takk, FlightDeck! Denne her skal jeg lese på i kveld :)

jcnorway
11-02-2009, 08:53
Takker for mange fine tips, FlightDeck! Denne blir nok printet ut og tatt med på tur :)

jcnorway
13-02-2009, 09:06
Marriott Sky City i Hong Kong har lagt inn request om Airport View for siste natten før returen tilbake til OSL ^_^

I tillegg blir det en visitt innom Aviation Discovery Center i Terminal 2 på HKG. De har en utstilling der + en butikk som sikkert inneholder mye snacks :)

http://www.mclcinema.com/adc/photos/Airspace.jpg

jcnorway
19-02-2009, 12:51
Noen som kan svare på hvilke flytyper som har betegnelsen AB6 og 772?

I følge reisebekreftelsen så opereres strekningen BKK-KBV av Thai (codeshare med Bangkok Airways) med en 737-400. Men i følge Flightstats så har ruten de siste 3 dagene blitt operert med to typer fly, AB6 og 772. Hva slags fly er dette?

Someone
19-02-2009, 12:53
Noen som kan svare på hvilke flytyper som har betegnelsen AB6 og 772?

AB6 = Airbus 300-600
772 = Boeing 777-200

jcnorway
19-02-2009, 12:53
Og hvilken av disse to bør jeg håpe på? :)

Hickok
19-02-2009, 12:57
Begge! :) Jeg fløy med AB6 sist uke med LH, og det var helt topp. Er neppe dårligere hos Thai. Ellers er jo strengt tatt det alltid bedre med en wide-body enn de gamle kjedelige grisene.

jcnorway
19-02-2009, 20:15
I følge Thai sine nettsider så blir det 777-200/300 på BKK-KBV og Airbus A300-600/600C på veien tilbake til BKK :)

SQ 777
19-02-2009, 21:01
Greit med deres A300-600 også. Greit å få med seg en flytype som snart er historie !:rolleyes: Har fløyet begge med TG.. Og de bytter vel også i siste øyeblikk, som en gang med meg..

FlightDeck
19-02-2009, 21:09
Kjempemoro å få med seg begge flytypene - og interessant å se hvordan de bruker dem på korte avganger som dette. Fløy selv A300-600 med Garuda Indonesia, men det er lenge siden.

Lufthansa flyr A300-600 i Europa - og det må jeg få med meg før det er for sent!

TG923
20-02-2009, 08:07
Thai har jo ikke mange fly som ikke er widebody uansett. Reiste selv med 747-400 BKK-CNX søndag, 1 times flytur.

jcnorway
20-02-2009, 19:29
Da er man sjekket inn på morgendagens SK811 (737-700) til LHR :) Nå skal det pakkes!

Discus
20-02-2009, 19:32
God tur ! ! Vi venter i spenning på trip-report :)

jcnorway
20-02-2009, 19:42
Tripreports kommer innimellom litt avhengig av tilgang til PC og nett :)

Med Opera Mini på min Nokia N95 8GB så skal det vel være muligheter for i alle fall små tekstrapporter underveis.

Så får vi krysse fingrene for at OSL takler snøværet som er meldt i morgen og at vi kommer oss nogenlunde i rute avgårde til LHR :)

Virker som det er dårlig belegg på Economy Extra og Biz på lørdager (av naturlige årsaker sikkert...) Jeg har fått holdt av 3F.

SQ 777
20-02-2009, 19:47
Ha en knall tur....:YES

Reidar