View Full Version : Warszawa vs Gdansk
Vi har nå bestemt oss for å prøve Polen som reisemål og lurer på hvor vi burde dra ..... Shopping, mat og gjerne litt velvære er noen stikkord... Hva er prisnivået i forhold til her? Har liksom ikke noe inntrykk av polen som noe populært reisemål for oss nordmenn eller tar jeg helt feil her?
FlightDeck
09-12-2008, 19:08
Polen har blitt et veldig populært reisemål for både nordmenn og andre europeere, og det er både billig og lett å komme seg til de ulike polske byene.
Jeg ville nok valgt Krakow, Gdansk eller Wroclaw om jeg skulle til Polen for første gang. Disse byene er langt mer sjarmerende enn Warszawa.
Prisnivået er lavt uansett hvilken by du måtte velge, men Krakow er jo den store turistbyen og Warszawa er hovestaden, så her ligger nok prisnivået noe høyere enn i andre byer.
Muligens jeg tar feil, men jeg syntes prisnivået var lavere i Warsawa enn i Gdansk. Likte begge to meget godt, men personlig var Warsawa favoritten av disse to.
Andre polske byer har jeg ikke vært i og kan ikke uttale meg om
Kan ikke bidra med så mye i forhold til sammenlikning, men Warszawa var iallefall en kjekk by. Jeg kan anbefale Sheraton Warsaw Hotel (som er det eneste hotellet jeg har prøvd....).:)
jcnorway
10-12-2008, 15:14
Bodde på Marriott Warsaw, kan også anbefales!
FlightDeck
20-01-2009, 22:50
Folk har ulike meninger og preferanser, men personlig er jeg ikke så glad i Warszawa - og det er den absolutt minst polske av byene, og gjennomsnittlig er prisene høyere her enn i resten av Polen. Riktignok får man en stor gamleby og litt storbyfølelse gjennom glasshus, internasjonale hoteller og liknende, men slikt er ikke så spennende, spør du meg. Personlig liker jeg Wrocław best, selv om Kraków også er fin - problemet med Kraków, sammen med Warszawa, er de mange turistene. Gdansk med nabobyene er flott om sommeren. Katowice, som Wizz Air flyr til, og Szczecin, som Norwegian flyr til, må vel være de styggeste byene i Polen. Har ennå til gode å besøke Łódź, noen erfaringer?
AirbusTrond
21-01-2009, 07:48
Gdansk var også fint ved juletider, med stort juletre i gågata og julemarked med ymse. Reiste dit rett etter at DY hadde åpnet rute dit, reiste nærmest bare fordi det kostet ca 300 T/R, og hadde ingen bestemt formening om byen. Folk nærmest lo da de hørte at jeg skulle til Gdansk - "hva i all verden skal du der", jeg kunne noe overraskende fortelle at Gdansk var en flott by, som jeg gjerne besøker igjen, helst om våren eller sommeren.
Og så skjedde det som nesten alltid skjer på mine ferier: Jeg treffer en eller annen nordmann som jobber innenfor skipsfart/skipsbygging etc. Slår aldri feil! Ellers spiste jeg på en restaurant som var anbefalt flere steder den første kvelden. Og som jeg fryktet: Halve restauranten ble fylt opp av folk som jeg kjente igjen fra flyet! (Spiste for øvrig gås, som var meget godt, men dessverre dynket ned av dill).
Bizflyer
21-01-2009, 09:57
Har også vært i Gdansk, og synes ikke det var noe spesielt.
Tror jeg vil prøve Gsvensk eller Gfinsk neste gang!
:lol
BF:72:
Prisnivået er iallefall mye høyere i Krakow enn i Warszawa.
Personlig likte jeg Warszawa godt. Synes den var mer mangfoldig enn Krakow (er disse to polske byene jeg har vært i).
Krakow ble for turistifisert for meg, selv om det selvsagt er en vakker by. Og Warszawa var som sagt billigere.