PDA

View Full Version : Hvordan går Dubai ruten til Norwegian?


EB
09-12-2008, 19:14
Blitt stille om denne ruten. Hvordan går den - er den stort sett full og flyr den non-stop begge veier?

MountainDew
09-12-2008, 22:17
Norwegians første IC rute er meget godt mottatt i markedet. Alle flygninger har vert non-stop.
Overraskende er at en del av passasjerene skal videre med Emirates og andre selskap som flyr til Afghanistan, Iran, Pakistan, India osv...

Glider
09-12-2008, 22:26
Til noen som har peiling på sånt: Hvor lang er flytiden til Dubai, og hvor lang turn-around her de der nede? Lar det seg gjøre å fly en sånn "roundtrip" med ett og samme crew?

Tommy777
09-12-2008, 22:32
Mellom 7-8 timer en vei og man skifter crew i Dubai

Glider
09-12-2008, 22:38
Så de har altså folk liggende der nede mer eller mindre kontinuerlig..? Bare generelt interessert i hvordan de løser logistikken på en sånn rute. Er vel ikke typisk "low-cost" rute.

ENGM RAMP
09-12-2008, 22:45
de har crew liggende der nede, og løser det ved å rotere crewene over OSL eller ARN.

Tommy777
09-12-2008, 23:13
Men det er jo kun 4 ukentlige avganger totalt, saa fra tirsdag til fredag ligger crewet i Dubai

MartinL
09-12-2008, 23:14
Men det er jo kun 4 ukentlige avganger totalt, saa fra tirsdag til fredag ligger crewet i Dubai

å har det sikkert drit kjiipt:cool:

Tommy777
09-12-2008, 23:16
Er garantert den mest populaere destinasjonen for crew, selv om man maa sitte paa en 737 klapp i 6-7 timer

Wishmaster
09-12-2008, 23:28
Fikk også vite at det var blokkert for max 150 pax (grunnet vekt for å få maxfuel i alle tanker (og et par jerrykanner... :colgate: )

Tommy777
09-12-2008, 23:32
Kanskje DY kunne gjort litt ut av at de har blokkerte seter ombord som f.eks. gjort noe a la SAS/LH i fremste delen av kabinen med fysisk blokkert midtsete, bedre service etc?

For ikke aa lage heavy klasseskille, er det jo bare aa gjoere som Southwest med sine Business Select billetter og gi gratis mat/drikke vouchere med boardingkortet/ bestillingen naar man printer ut paa nett?

Dersom noe slikt var garantert, ville nok flere valgt DY til Dubai

FlightDeck
09-12-2008, 23:34
Hvordan er menyen og hva slags filmer vises om bord? Rart at Norwegian ikke har markedsført produktet sitt bedre...

sukram
09-12-2008, 23:37
Kanskje DY kunne gjort litt ut av at de har blokkerte seter ombord som f.eks. gjort noe a la SAS/LH i fremste delen av kabinen med fysisk blokkert midtsete, bedre service etc?

For ikke aa lage heavy klasseskille, er det jo bare aa gjoere som Southwest med sine Business Select billetter og gi gratis mat/drikke vouchere med boardingkortet/ bestillingen naar man printer ut paa nett?

Dersom noe slikt var garantert, ville nok flere valgt DY til Dubai

Det er en god ide. Setene er jo blokkert uansett og det er logisk at de som skal nyte godt av ledig sete ved siden av er de som har betalt mest. Videre har jo cabin crew relativt god tid ombord her, det er lang reisetid, så en differensiert servering burde da ikke by på de store problemer.

Gjør vel kanskje Norwegian litt mer salgbart også for "stiffer upper lip"-typen mennesker :colgate:

Hickok
09-12-2008, 23:37
Hvis de fyller de tilmålte 150 plasser i det store og hele allerede, så er det jo egentlig ikke det helt store behovet for markedsføring, da. Det vi hørte fra de første turene, var jo nettopp dette at de stort sett var fulle.

Tommy777
09-12-2008, 23:48
Det er en god ide. Setene er jo blokkert uansett og det er logisk at de som skal nyte godt av ledig sete ved siden av er de som har betalt mest. Videre har jo cabin crew relativt god tid ombord her, det er lang reisetid, så en differensiert servering burde da ikke by på de store problemer.

Gjør vel kanskje Norwegian litt mer salgbart også for "stiffer upper lip"-typen mennesker :colgate:

Ja, eller til folk som ikke digger aa sitte i midtseter paa en gris i 7-8 timer

Rednose
10-12-2008, 00:19
Alle midtseter fra rad 1-20 er blokkert, så reiser du alene, så er
du så og si sikret ledig sete ved siden av deg selvom du ikke
forhåndsbestiller.
Det har vært mye skryt fra pax på konseptet.
Til DXB er det mulig å bestille varm middag ombord, og da mener jeg ikke
panini, men ordentlig varmmat på brett.
På returen til ARN el OSL kan det bestilles varm frokost som serveres
1.5 timer før ankomst.
I tillegg er det selvsagt standard salg ombord.
På alle returflighter ligger det også teppe og øyebind i setene når du kommer ombord

LN-DYA
10-12-2008, 01:13
Kan skrive under på at stoppene i Dubai er populære ja :colgate:
Om ruta går? OH YES!!!! Faktisk en god del forretningsfolk på den ruta der også!
Og tro meg Tommy777. Man sitter ikke mye på klapp på den turen, det kan jeg love deg!

DYA

Tommy777
10-12-2008, 03:43
Alle midtseter fra rad 1-20 er blokkert, så reiser du alene, så er
du så og si sikret ledig sete ved siden av deg selvom du ikke
forhåndsbestiller.
Det har vært mye skryt fra pax på konseptet.
Til DXB er det mulig å bestille varm middag ombord, og da mener jeg ikke
panini, men ordentlig varmmat på brett.
På returen til ARN el OSL kan det bestilles varm frokost som serveres
1.5 timer før ankomst.
I tillegg er det selvsagt standard salg ombord.
På alle returflighter ligger det også teppe og øyebind i setene når du kommer ombord

Igjen, fair enough, men det gir ikke noen garanti at midtsetet blir ledig og er dermed ikke noe salgsargument. Plutselig er det en artigkar i innsjekk som sjekker inn ett par paa AB mens forretningskaren sitter paa C.

DY kan jo kun tjene paa aa innfoere ett slikt konsept og siden servicen er spesiell for denne ruten, boer det jo i hoeyeste grad vaere mulig.

jb1
10-12-2008, 10:22
Jeg er enig med dem som sier at det ikke burde være så vanskelig for DY å innføre litt ekstra service for dem med flex billet. Ettersom man kan kjøpe et skikkelig måltid på brett uansett kunne dette og drikke vært inkludert for dem som betaler mest. Hyggelig å høre at det deles ut øyenbind og teppe på nattflightene, litt ekstra-service på en lang rute gjør nok at endel skeptiske til lcc på langruter kan tenke seg å velge dem allikevel. Jeg håper Dubai-rutene går bra, veldig spennende med en skikkelig interkontinental rute fra Norwegian.

queso
10-12-2008, 12:48
Plutselig er det en artigkar i innsjekk som sjekker inn ett par paa AB mens forretningskaren sitter paa C...

B og E-setene på rad 1-20 er fjernet fra seatmapen og kan ikke velges hverken på innsjekk eller automat, fra 20-31/32 er det derimot fritt frem for midtseter.

SQ 777
10-12-2008, 13:04
Blir det da 189 pax og en mellomlanding som ingen venter ??:(

SAJblue
10-12-2008, 13:36
Når et sete er blokkert, da teller det vel ikke med i statistikken for tilbudte stekilometer? Så hvis DY selger 149 billetter på en tur med 738 til Dubai, vil de vel ha 100 prosent belegg?

MountainDew
10-12-2008, 13:42
Blir det da 189 pax og en mellomlanding som ingen venter ??:(

Nei 40 seter er blokkert (B & E setene rad 1-20)

FlightDeck
10-12-2008, 13:42
Hvilket fly bruker Norwegian.se til Dubai? SE-RHA og SE-RHB er jo gamle fly uten TV-skjermer?

MountainDew
10-12-2008, 13:45
NOB, NOD & NOF er de eneste jeg har sett på den flygningen.

ENGM RAMP
10-12-2008, 13:45
RHA og RHB flyr ikke til Dubai, de maskinene kommer til gjengjeld til Norge på de dagene som NOB, NOD, NOF (som vel er de maskinene jeg har sett fly til DXB) flyr DXB slingen. Da flyr de svenske maskinene bl.a til STN, BCN og et par andre steder jeg ikke husker i farta..

queso
10-12-2008, 15:09
Når et sete er blokkert, da teller det vel ikke med i statistikken for tilbudte stekilometer? Så hvis DY selger 149 billetter på en tur med 738 til Dubai, vil de vel ha 100 prosent belegg?

Ja blir det ikke slik da? ^_^

Keypoint
10-12-2008, 16:16
Ja blir det ikke slik da? ^_^

Ja, noe annet ville vel bli feil.. hvis disse turene selges ut hver gang så ville statistikken ikke blitt godt representert med 70% belegg.. ^_^

ThomAAs
10-12-2008, 16:18
Jeg skal fly denne turen på fredag. Kommer tilbake på mandag morgen :)

Gleder meg ja :D

DY_ENZV
10-12-2008, 16:58
Ser frem til en utfyllende trip report etter på så vi vet hvordan det er å reise så langt med DY ;)

MD11
10-12-2008, 17:26
Ser frem til en utfyllende trip report etter på så vi vet hvordan det er å reise så langt med DY ;)

Blir en crewreport da i såfall;)

FlightDeck
10-12-2008, 18:29
Hvilke andre langdistansedestinasjoner kan være aktuelt for Norwegian med 737-800? Jeg vet at selskapet har litt mangel på fly for tiden og at høye drivstoffpriser nok også har gjort at selskapet ikke har åpnet flere langruter. Men på sikt, hvilke andre ruter kan være interessante med 737-800?

MD11
10-12-2008, 21:41
Hvilke andre langdistansedestinasjoner kan være aktuelt for Norwegian med 737-800? Jeg vet at selskapet har litt mangel på fly for tiden og at høye drivstoffpriser nok også har gjort at selskapet ikke har åpnet flere langruter. Men på sikt, hvilke andre ruter kan være interessante med 737-800?


Jeg ønsker meg OSL-ALA:D Her er det jo endel businesstrafikk også i forbindelse med norske oljeinteresser i Kazakhstan.

HMWK
10-12-2008, 22:37
Hvordan går Dubai fra ARN?

ThomAAs
10-12-2008, 22:49
Blir en crewreport da i såfall;)

Ja det må isåfall bli det, eneste er vel da at jeg bryter alle regler i selskapet...

LN-TIB
10-12-2008, 23:13
Siden disse flyes med NOx maskinene, er det bare crew fra norge som flyr, selv fra stockholm?

Tommy777
11-12-2008, 03:40
Jeg ønsker meg OSL-ALA:D Her er det jo endel businesstrafikk også i forbindelse med norske oljeinteresser i Kazakhstan.

Interessant destinasjon. Er vel en rundt 3000 miles dit, saa litt kortere enn til DXB, men man faar nok mer motvind paa returen fra ALA enn fra DXB, saa jeg tror seteblokkeringer maa til der ogsaa. Naar man ser hvordan selskapene i USA (saerlig CO) naa bruker 737 paa trans cont, er det klart at man ser en trend at maskinen kan brukes paa lengre ruter, saerlig 800 og 900ER.

Tror dog at DY er smarte om de lager ett konsept for forretningsfolk dersom de skal satse paa ultralange 737 destinasjoner. Siden setene allerede er blokkert, blir dette rimelig 1-2-3.

Igjen, selv om setene blir blokkert, har man fortsatt ingen garanti om at noen ikke vil forville seg ned i det midtsetet lengre frem. Ett lite bord (som LH har), eller en duk (som det SAS har) tar null tid aa tilpasse til antall pax som har betalt for flex. Aa faa til ett litt bedre service konsept for disse kundene er ogsaa enkelt. Aa gi flexkunder til disse flightene fast track er heller ingen dum ide. Tro meg, mye lettere aa selge disse billettene til en stoerre premium dersom man har flere, gode grunner.

Tommy777
11-12-2008, 03:42
PS! LH flyr naa 340-300 til ALA... Andre alternativ i Star er BD via LHR eller TK via IST. Rimelig heftig omvei de to siste... KLM flyr med 330 fra AMS. BA flyr med 757

JoeW
11-12-2008, 09:31
Man skal visstnok klare OSL-BOS også med 738 - men ikke New York... Hadde om ikke annet vært gøy!

EDIT: Og til ALA kan du fly BT og få Eurobonus-poeng. Via Riga.

SQ321
30-12-2008, 21:47
Så etter billett men fant ingen avgang etter 20. april. Er dette pga omlegging til sommerruter og at det ikke er avklart hvordan oppsettet er eller legger de ned? Noen som vet? Det samme er gjeldende fra ARN ser jeg.

Hickok
30-12-2008, 22:00
Er ikke dette en vinterrute, da? Det kan i så fall være forklaringen.

SQ321
30-12-2008, 22:04
Det stemmer det. Ser du kan booke i oktober igjen. For varmt der på sommeren for turistene.. Visste ikke det var en vinterrute.

Utflyttet
30-12-2008, 22:47
Det stemmer det. Ser du kan booke i oktober igjen. For varmt der på sommeren for turistene.. Visste ikke det var en vinterrute.

Jeg har vært der på tidlgi sommer med 53 grader, knusktørr luft og kulin vind, kan anbefales for folk som vil tørke ut grundig og hurtig.

-A

SQ321
30-12-2008, 23:05
Jeg har vært der på tidlgi sommer med 53 grader, knusktørr luft og kulin vind, kan anbefales for folk som vil tørke ut grundig og hurtig.

-A

Drepende rett og slett. Blir bedre når dette kommer på plass da:
Nå tar hotellselskapet Palazzo Versace affære og tilbyr nedkjølte strender i Dubai for å kapre kunder som er på luksusferie i emiratstaten, skriver The Australian.

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/12/15/558352.html

Jeg har sluttet å bli overrasket over påfunnene og prosjektene som startes der nede. De har mer eller mindre bestemt av området skal bli "best" på turisme og opplevelser og kjører på. Må nok ta meg en tur snart.

Utflyttet
30-12-2008, 23:16
Jeg har sluttet å bli overrasket over påfunnene og prosjektene som startes der nede. De har mer eller mindre bestemt av området skal bli "best" på turisme og opplevelser og kjører på. Må nok ta meg en tur snart.

Det blir strand med business class. ;)

-A

C172
30-12-2008, 23:56
Hvordan er det med fuel når det er så varmt? Kan vel bli mindre mengder fuel ombord når den utvider seg med så høye temperaturer som 30-50 grader celsius.

Lamox
31-12-2008, 01:51
Kanskje litt på siden av temaet, men:

Har aldri hørt den varianten, så det må være fullstendig marginalt innenfor ethvert større flys normale opative range på ca -50 til +50c. All fuel beregning, fuel on-board, minimum fuel, fuel flow etc etc går på kg, og den er ihvertfall konstant...

MD11
31-12-2008, 01:55
PS! LH flyr naa 340-300 til ALA... Andre alternativ i Star er BD via LHR eller TK via IST. Rimelig heftig omvei de to siste... KLM flyr med 330 fra AMS. BA flyr med 757

Jepp Tommy777, ALA og Kazakhstan er meget intressant businessmessig og landet opplever nå også en turistboom etter Boratfilmen. I tillegg har man historiske Uzbekistan som naboland. Fløy LH A340-200 FRA-TAS i 2001, LH la ned den ruten etter 11.09.2001.

Forøvrig har landet fjernet invitasjonskravet for å få visum, så det er bare og steppe opp på konsulatet i Oslo.

Blir spennende og se om DY satser østover.

BU595
31-12-2008, 03:46
Kanskje litt på siden av temaet, men:

Har aldri hørt den varianten, så det må være fullstendig marginalt innenfor ethvert større flys normale opative range på ca -50 til +50c. All fuel beregning, fuel on-board, minimum fuel, fuel flow etc etc går på kg, og den er ihvertfall konstant...

Hørt om Density ?

Fuel utvider seg når det blir varmt.....Dermed kan tanker som tar 20 tonn, plutselig være fulle på FØR man når 20 tonn......;)

LN-MOW
31-12-2008, 04:13
Med nattavganger er vel ikke dette så kritisk ...

Lamox
31-12-2008, 04:19
Hørt om Density ?

Fuel utvider seg når det blir varmt.....Dermed kan tanker som tar 20 tonn, plutselig være fulle på FØR man når 20 tonn......;)

Nei, density har jeg aaaldri hørt om........


Prøver å skrive at jeg aldri har hørt at det skulle være noe problem innenfor de temp rangene jeg nevner, men hvis du vil lese det på din måte så fortsett med det.... Eller du kan forklare hvor mye det utgjør ved +40-50c....

steel
31-12-2008, 04:44
Fuelsystemet ombord omregner mengden til Kilo uansett. å den bruker da temperatur som et parameter. Å fuelen holder ganske lik temp når den blir levert. Så at du klarer å fylle tankene før riktig vekt er nådd, skal vel godt gjøres. Men skulle et fulltanket fly få fuelen veldig oppvarmet, så kan det vel komme en skvett ut vingetippene vil jeg tro :D

Piper
04-01-2009, 19:38
Til DXB er det mulig å bestille varm middag ombord, og da mener jeg ikke
panini, men ordentlig varmmat på brett.
På returen til ARN el OSL kan det bestilles varm frokost som serveres
1.5 timer før ankomst.
I tillegg er det selvsagt standard salg ombord.


Har Norwegian sluttet med varm mat til Dubai? Skal reise i slutten av denne mnd, men finner ingen ting om dette på Norwegian sine internett sider. :question: Det var også nevnt film i en post. Noen som vet hvilken film(r)?

FlightDeck
04-01-2009, 20:36
Har Norwegian sluttet med varm mat til Dubai? Skal reise i slutten av denne mnd, men finner ingen ting om dette på Norwegian sine internett sider. :question: Det var også nevnt film i en post. Noen som vet hvilken film(r)?

Man kan kjøpe et varmt måltid om bord, i tillegg til hodetelefoner for film. Se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40050. Tror de bl.a. viser Mamma Mia! nå.

Piper
21-01-2009, 12:11
Reiser til Dubai om en uke. Hva slags varm mat er det Norwegian selger på turen og til hvilken pris?
På returen selges frokost. Hva består den av og koster kr ?

tdb
21-01-2009, 12:17
Reiser til Dubai om en uke. Hva slags varm mat er det Norwegian selger på turen og til hvilken pris?
På returen selges frokost. Hva består den av og koster kr ?

Hei!

Det er et varmt måltid på turen dit med rundstykker, litt pålegg og kaffe eller te. De gangene jeg har fløyet den har det vært kylling.
På returen er middagen byttet ut med varm frokost. Eggerøre, røstipotet etc. Også her med brød, pålegg og kaffe eller te. Både middagen og frokosten koster 90 kroner.

Noen spurte tidligere angående film, og det er Mamma Mia og Maide of Honour som går i januar. De byttes i februar til The Visitor og Wall-E. Det vises også en barne/tegnefilm på utreise.

God tur!

JoeW
21-01-2009, 14:23
Må dette forhåndsbestilles?

Bizflyer
21-01-2009, 15:31
Jeg har vært der på tidlgi sommer med 53 grader, knusktørr luft og kulin vind, kan anbefales for folk som vil tørke ut grundig og hurtig.

-A

Må jo være glimrende for å produsere tørrfisk??? :colgate:

BF:cool2

MD11
22-01-2009, 01:08
Må dette forhåndsbestilles?


Nei, crew tar i mot bestilling ombord, både middag og frokost.

Wishmaster
22-01-2009, 01:25
Hva om det er bestillt mèr enn de har ombord, da? eller leverèr GG nok mat til booking tall?

EB
23-03-2009, 22:35
En venninne av meg kom hjem i dag tidlig - strålende fornøyd. Nesten alle ombord hadde hver sin 3-seter. Men hun var ikke like fornøyd med terminalen DY brukte i DXB.

Blubird
23-03-2009, 22:40
Hvilken terminal bruker de? Var ikke klar over at det var mer enn "cigarene" i bruk, og de kan man ikke være mindre fornøyd med...

LN-TIB
23-03-2009, 23:40
DY bruker terminal 1. Reiste også fra Dubai i dag, men reiste med Emirates. De har fått hele terminal 3 for seg selv. Ryddig og meget oversiktlig.

sukram
24-03-2009, 00:18
En venninne av meg kom hjem i dag tidlig - strålende fornøyd. Nesten alle ombord hadde hver sin 3-seter. Men hun var ikke like fornøyd med terminalen DY brukte i DXB.

Da kan vel ikke DY være spesielt fornøyd med belegget!

JoeW
24-03-2009, 00:19
Da kan vel ikke DY være spesielt fornøyd med belegget!

Midtsetene på de første tyve radene er vel blokket.. Men fortsatt ikke noe belegg å hoppe i været for..

MountainDew
24-03-2009, 01:25
Stort sett veldig godt belegg. Suksessen fortsetter til høsten!

steel
24-03-2009, 02:01
Blitt stille om denne ruten. Hvordan går den - er den stort sett full og flyr den non-stop begge veier?



Det kommer an på.. Når jeg møtte flyet på osl rett etter jul, så hadde de mellomlandet for fueling. pga motvind.. Det er ikke mye fuel til overs!

LN-CMN
24-03-2009, 02:35
Har hørt noe om at maskinen går ned på ACE avogtil? Virker litt ulogisk..

LN-MOW
24-03-2009, 02:40
Det er nok veldig ulogisk - spesielt ettersom DXB-ACE er 1600 km lenger enn DXB-OSL ...

http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=dxb-ace%0D%0Aace-osl%0D%0Adxb-osl&RANGE=&PATH-COLOR=&PATH-UNITS=km&PATH-MINIMUM=&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=&MAP-STYLE=

Chaos Controller
24-03-2009, 04:24
DY bruker terminal 1. Reiste også fra Dubai i dag, men reiste med Emirates. De har fått hele terminal 3 for seg selv. Ryddig og meget oversiktlig.

Det er ikke riktig, DY bruker terminal 2 i Dubai, som ligger paa nordsiden av flyplassen. Javisst er terminalen daarligere i saa maate at det er lite restauranter og taxfree-shopping der, selv foretrekker jeg aa bruke denne terminalen da det er faa andre operatoerer som bruker den, og derfor er det aldri koe i immigrasjonen eller ved baggasjebaand, saa aa komme seg inn og ut av terminalen gaar mye raskere enn ved terminal 1.

EB
24-03-2009, 06:55
Rask bagasjeutlevering er ikke dumt - men for shopping glade Nordmenn blir det ikke like frekt på hjemreisen...

sail4fun
24-03-2009, 07:42
Det er nok veldig ulogisk - spesielt ettersom DXB-ACE er 1600 km lenger enn DXB-OSL ...

http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=dxb-ace%0D%0Aace-osl%0D%0Adxb-osl&RANGE=&PATH-COLOR=&PATH-UNITS=km&PATH-MINIMUM=&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=&MAP-STYLE=

LCA makes more sense

OSL-LCA-DXB
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=dxb-lca%0D%0Alca-osl%0D%0A&RANGE=&PATH-COLOR=red&PATH-UNITS=km&PATH-MINIMUM=&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=navy&MAP-STYLE=

Vr
27-03-2009, 19:19
RIX er en alternate når motvinden blir for stor ellers er det ARN som gjelder på DXB-OSL flightene hvis det ikke går helt frem

MartinL
28-03-2009, 02:03
RIX er en alternate når motvinden blir for stor ellers er det ARN som gjelder på DXB-OSL flightene hvis det ikke går helt frem

Noen som vet hvor mange flighter som har måttet fylle på veien?

MartinL
27-05-2009, 15:23
Ruten fortsetter med 6 ukentlige avganger fra OSL/ARN!

Norwegian vil i vinter øke antall ukentlige flyvninger fra Oslo til Dubai fra to til tre avganger, sammenlignet med forrige vintersesong.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3094492.ece

Hickok
27-05-2009, 18:53
Dette må jo i så fall bety at ruten går bra, og nå er jo i praksis tilbudet like bra som SAS sitt tilbud på Dubai (sånn rent bortsett fra at SK har noen stjernealliansepartnere å støtte seg på om nødvendig). Bra Norwegian!

SQ321
27-05-2009, 19:10
Jippihurra og alt det der!!

Hvor skal dette ende? Og med "dette" så mener jeg interkonttilbudet på OSL. Her er vi inne i kanskje den største økonomiske nedgangsperioden verden noen gang har sett mens tilbudet fra OSL øker dramatisk og er større enn det noen sinne har vært. Halleluja..

MartinL
27-05-2009, 20:35
Jippihurra og alt det der!!

Hvor skal dette ende? Og med "dette" så mener jeg interkonttilbudet på OSL. Her er vi inne i kanskje den største økonomiske nedgangsperioden verden noen gang har sett mens tilbudet fra OSL øker dramatisk og er større enn det noen sinne har vært. Halleluja..

Der våk'nan Uppercut ja!!!!

Ja du snakker om kjærringa mot strømmen! det er bare å vente til i høst. da blir det flere nyheter;)

SQ321
28-05-2009, 10:28
Der våk'nan Uppercut ja!!!!

Ja du snakker om kjærringa mot strømmen! det er bare å vente til i høst. da blir det flere nyheter;)

Det er noen luftfartsnyheter som trigger med mer enn andre må jeg innrømme ja, og langdistanse og eksotiske selskaper er høyt på lista...

Blir det flere nyheter til høsten så skal jeg snekre en statue av Jo Kobro, eller JoKo som jeg liker å kalle han, som skal settes på takterrassen!

MartinL
28-05-2009, 10:34
Det er noen luftfartsnyheter som trigger med mer enn andre må jeg innrømme ja, og langdistanse og eksotiske selskaper er høyt på lista...

Blir det flere nyheter til høsten så skal jeg snekre en statue av Jo Kobro, eller JoKo som jeg liker å kalle han, som skal settes på takterrassen!

Hahahaha, eller gjøre om Olav Ryes plass ved Park Teateret om til Jo Kobros plass!

SQ321
28-05-2009, 10:42
Hahahaha, eller gjøre om Olav Ryes plass ved Park Teateret om til Jo Kobros plass!

Vedtatt!!!!

sail4fun
27-08-2009, 14:49
Ser ut til at Solia kjøper seter på DY til Dubai nå i høst, http://www.solia.no/reise-til/Forente-arabiske-emirater/Dubai/

MartinL
05-09-2009, 17:14
Det ryktes på airliners om at DY går for helårsrute fra Osl til neste år.

ThomAAs
05-09-2009, 18:42
Det hadde vært hyggelig. Men det lar seg ikke gjøre DXB-OSL om sommeren, med 40+ i Dubai så utvider jo fuel seg og da har ikke 738 nok til å komme seg hjem nonstop... Ble jeg fortalt av en kaptein...

Tally-Ho
05-09-2009, 19:11
Interessant tema. Nå kjenner jeg ikke 737-800, men her er sikkert andre som kan fortelle meg litt...
Flytiden hjem fra DXB til OSL ligger på ca 6 timer (+/-), og da tenker jeg at man cruiser med rundt mach 0.8. (oftest litt motvind). Hvilke reserver har man da igjen, og hva er typisk landingsfuel på OSL?
Etter mine begreper strekker man operasjonen for flytypen helt til yttergrensen her. Men nå vet jeg heller ikke så mye om payload/reduksjon av seter etc?

En annen ting er at man på utreisen er svært utsatt for tåkeforhold på morgenen i UAE, og selv med CAT 2/3 skal man regne med en del slowgoing trafikk. Typisk skal man være forberedt på holding. Men dette gjelder om morgenen.

Vedr temp. i DXB på sommeren. På dagtid er man ofte godt over 40 grader. Kan ikke forstå at noen vil seg selv så vondt at de vil være der nede da. Man løper mellom airconditionanleggene!

Tally-Ho

Discus
05-09-2009, 19:14
Etter mine begreper strekker man operasjonen for flytypen helt til yttergrensen her. Men nå vet jeg heller ikke så mye om payload/reduksjon av seter etc?


Har vært diskutert tidligere her, bl.a. så er det "fare for" refueling underveis, husker ikke om det har skjedd. Midtsetene (B+E) er også blokkert på de 20 første radene (eller deromrking), så ja det er helt klart på grensen av hva man kan greie.

view
05-09-2009, 19:20
Vet ikke om dette har blitt nevnt tidligere, men Norwegian åpner CPH-DXB denne vintersesongen (fra 31/10) og har dermed en daglig OSL/ARN/CPH-DXB. Imponerende!

http://airlineroute.blogspot.com/2009/09/norwegian-expands-dubai-in-winter-with.html

Roxman
05-09-2009, 19:24
Midtsetene (B+E) er også blokkert på de 20 første radene (eller deromrking), så ja det er helt klart på grensen av hva man kan greie.

Etter det jeg ser, så er det vell bare på retur reisen at setene blir blokkert. Kunne velge fritt blant alle de 189 setene på OSL-DXB:)

Discus
05-09-2009, 19:29
Vet ikke om dette har blitt nevnt tidligere, men Norwegian åpner CPH-DXB denne vintersesongen (fra 31/10) og har dermed en daglig OSL/ARN/CPH-DXB. Imponerende!

http://airlineroute.blogspot.com/2009/09/norwegian-expands-dubai-in-winter-with.html
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50244

Etter det jeg ser, så er det vell bare på retur reisen at setene blir blokkert. Kunne velge fritt blant alle de 189 setene på OSL-DXB:)
Kan også løses ved at man ikke selger mer enn 150 plasser ;)

MartinL
05-09-2009, 20:31
Si hva du vil om DY og enhetsflåte, for dette må friste selskapet til å skaffe maskiner som kan gå litte bitte lengre. Det er mange som mener at DY med denne ruten tester ut mulighetene for IC operasjoner. Det er rent få markeder som åpner seg i distansen 6-9 timer fra Osl.

Det vil selvfølgelig kreve en helt annen flytype, men det er jo pussig at de trekker mot denne typen operasjoner?

Jumper G5
05-09-2009, 21:52
Det er ikke pussig, men derimot god forretningssans å prøve å åpne markeder som andre ikke har sett eller hatt evne til å utnytte. Vil tro at "den som tør" vil finne mange nye åpninger i luftfart ut fra Norge og andre skandinaviske land. Nøkkelen ligger gjerne i å finne andre positivt kreative samarbeidspartnere.

SQ321
16-10-2009, 13:48
Det går rykter om at ruta ligger inne som helårs tilsvarende oppsett som vinter, men ikke ennå bookbar ifg AirlinerRoutes. Interessant..