View Full Version : Klimaaktivister blokkerer Stansted
jcnorway
08-12-2008, 08:55
Trøbbel for DY og FR??
«The Plane Stupid action group» (http://www.planestupid.com/) har i en pressemelding erklært at de ønsker å opprettholde blokaden av flyplassen så lenge som mulig, for å forhindre utslipp av klimagasser. Demonstrantene har lagt ut bilder av aksjonen på egen nettside.
Stansted ble valgt fordi britiske myndigheter har vedtatt å øke kapasiteten til flyplassen med ti millioner passasjerer i året.
Flyplassen er ikke stengt. Utgående fly blir imidlertid forsinket, mens innkomne fly blir omdirigert til andre flyplasser.
Stansted er for mange nordmenn kjent som flyplassen Ryanair flyr sine London-ruter til. Flyplassen brukes i hovedsak som flyplass for flyvninger innad i Europa.
- Vi håper å kunne ha full trafikk på flyplassen igjen klokken åtte (09.00 norsk tid) , sier politisjef ved Stansted, Ian Gruneberg til BBC radio.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2811630.ece
Klima aktivister sperrer flyplassen!
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2811630.ece
Hvilken komensasjon gir Ryanair til de som blir berørt på Torp i dag? Mat, hotel og/eller refusjon?
Hvilken komensasjon gir Ryanair til de som blir berørt på Torp i dag? Mat, hotel og/eller refusjon?
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
De får tilbud om å få sine penger tilbake, eller å få bli med på neste avgang (som er 4 timer senere). Mulig også at de får en bong for å kjøpe mat/drikke, men denne vil i så fall være på ganske få kroner, det er jo fair nok det, når man knapt har betalt for billettene (som sagt tidligere, reiser jeg til London med familien for 699 inkludert to bagasjer og alle gebyrer. Man forventer ikke all verdens kompensasjon da, når man blir forsinket).
De får tilbud om å få sine penger tilbake, eller å få bli med på neste avgang (som er 4 timer senere). Mulig også at de får en bong for å kjøpe mat/drikke, men denne vil i så fall være på ganske få kroner, det er jo fair nok det, når man knapt har betalt for billettene (som sagt tidligere, reiser jeg til London med familien for 699 inkludert to bagasjer og alle gebyrer. Man forventer ikke all verdens kompensasjon da, når man blir forsinket).
Fra AAR er tilbuddet til gæsterne er bl.a rebooking til næste ledige afgang.....
den 30.dec siges det !!!
Hilsen
Ole
Flott tilbud om du skal på juleshopping - kjøp gavene 30. desember da er de også på halv pris. Ryanair gjør julen billigere
Bll spotter
08-12-2008, 11:27
Fra AAR er tilbuddet til gæsterne er bl.a rebooking til næste ledige afgang.....
den 30.dec siges det !!!
Hilsen
Ole
Og hvorfor lige d. 30. når der er masser af ledige sæder indtil den dato?
Er der smurt lidt tykt på her?
Bortset fra det, fatter jeg stadig ikke dette er lovlig. Hvorfor har lovgiverne ikke stoppet det for længst.
Ser vi en ny trend blandt antidemokratiske aktivister? Ref. Bangkok og nå Stanstead?
Okkuper en flyplass! ?
Går det ikke ann å ganske enkelt spyle bort slike aktivister med vannkanoner eller noe? Hvordan de rent securitymessig har kommet seg så langt er jo også interessant.
Jeg tenkte faktisk på dette mens det stod på i Bangkok, at naturvernere i Europa ville finne på noe slikt de også. Men nå er de jo uvæpnet, så med vannkanoner og nok politi er det neppe noe problem å fjerne dem.
FlightDeck
08-12-2008, 12:33
(som sagt tidligere, reiser jeg til London med familien for 699 inkludert to bagasjer og alle gebyrer. Man forventer ikke all verdens kompensasjon da, når man blir forsinket).
Har man en flybillett, så har man en flybillett - det er ikke så veldig relevant hvor mye man har betalt. Regelverket er jo der.
ENGM 911
08-12-2008, 12:48
Jeg tenkte faktisk på dette mens det stod på i Bangkok, at naturvernere i Europa ville finne på noe slikt de også. Men nå er de jo uvæpnet, så med vannkanoner og nok politi er det neppe noe problem å fjerne dem.
Du må vente leenge på "nok politi" i Norge, lenge....
Ser vi en ny trend blandt antidemokratiske aktivister? Ref. Bangkok og nå Stanstead?
Okkuper en flyplass! ?
Hvordan kan klimaaktivister være anti-demokratiske?
Ved å ødelegge for folk flest samt forstyrre et velfungerende samfunn.
Hvordan kan klimaaktivister være anti-demokratiske?
I demokratier skal man jobbe med/mot de valgte politikerne for å få dem til å vedta lover som er slik aktivistene vil ha det. Antidemokrater aksjonerer på en destruktiv måte som "ødelegger for folk flest", som en annen uttrykker det her.
Og i tilfellet Thailand: I et demokrati stemmer man på andre politikere ved neste valg, om man er misfornøyd med de sittende politikere. Det er riktignok ikke så lett, hvis det er riktig som man har påstått i Thaland, at feil politikere havner i makten ved hjelp av valgfusk.
Og klarer man ikke å endre klimalover eller skifte ut politikere ved å følge demokratiske spilleregler, så er det som oftest fordi man er i mindretall, og i demokratier blir dette som oftest respektert, og aktivister fører kampen videre ved å endre opinionen.
Det som er foruroligende med det som kanskje er en ny utvikling som har startet med Bangkok og Stanstead, er at det igjen er luftfarten som er skyteskive. Luftfart er sårbart fordi det er lett å ramme og får stor mediaoppmerksomhet, og ikke minst, fordi det rammer mange mennesker og store økonomiske interesser. Terrorister har jo oppdaget det for lenge siden.
Hyperion
08-12-2008, 16:31
"Klimaaktivistene" fikk kanselert 21 avganger. Blir vel omtrent 2000 pax det. Kanskje paxen bare skulle satt seg i hver sin bil og kjørt til sine destinasjoner? Er jo veldig miljøvennlig å kjøre fra UK til Norge via Frankrike, Tyskland og Sverige. Jada, miljøhippiene har skjønt det!
Link til hjemmesida til denne gruppa "plane stupid"
www.planestupid.com
Plane Stupid is a network of groups taking action against airport expansion and aviation's climate impact.
Det er hva de står for. For å være helt ærlig syns jeg disse folkene er komplette idioter for å si det VELDIG mildt!!! Noen idioter av noen folk så har ingenting bedre å gjøre en å dra til en flyplass, stenge den og lage komplett kaos for flere tusen passasjerer. Veldig useriøst av dem hvis de vil bli tatt på alvor, dessuten forurenser ikke fly halvparten så mye så de vil ha det til. For å se enda mer på hvor lite peiling de har, se på ten reasons to ground a plane på hjemme siden deres, vil du garantert få deg eg god latter :)
KennethGS
08-12-2008, 17:01
*Sukk*
Slike fanatiske idioter kan du få billig av meg... Sett dem i samme bås som Bush sine "terrrrists" og andre "enemy combatants", og send de til en plass hvor man ikke hører mer fra dem....
Jeg vil bare minne om at det norske flymiljøet også har gjort sitt for å sabotere lovlige fattede vedtak de ikke har vært enige i. Opprettelsen av et flymuseum i Bodø er ett eksempel. Er disse også anti-demokratiske?
Går det ikke ann å ganske enkelt spyle bort slike aktivister med vannkanoner eller noe? Hvordan de rent securitymessig har kommet seg så langt er jo også interessant.
De tok vel ikke med seg cola-flasker og annet flytende så da gikk det greit :lol:
Leste akkurat at nå er skipsfarten utropt til klimaverstinger! Og her er det en gjeng miljøvernere på en øy!! Kanskje de tenker at man skal "ro ro ro din båt...."
Northrider
08-12-2008, 23:25
Man kan nærmest bli skutt for å se mistenkelig ut på flyplassen. Men hvis en bryter seg inn på en flyplass og setter seg på rullebanen, DA må man ta hensyn!
ENGM 911
09-12-2008, 00:19
Den aller største miljøsynden som er begått i Norge var endringene av plassering av ny hovedflyplass fra Hurum til Gardermoen...når vi først er inne på miljøsynd!
... men da karrer vi oss tilbake til temaet, hva?