View Full Version : London tips
Lurer på å ta med samboeren på en tur til london i januar og det er 15 år siden jeg var der sist. ........ Så derfor lurer jeg på om noen her inne kan øsle med sin kunnskap om fly/hotell/severdigheter for en weekend på vinteren der borte......
Molinari
07-12-2008, 12:47
Kommer jo litt an på hva dere liker og er interessert i..... men noen råtips kommer her:
Spis indisk på http://www.laportedesindes.com/london/index.html - kåret flere ganger til verdens beste indiske utenfor India. Jeg skal selv spise Sunday Brunch der 11 Januar.
Har også spist her noen ganger http://www.beachblanket.co.uk/home.html. God mat og festlig atmosfære.....
Shoppingen er nok veldig bra denne januar med store rabatter. Dette er en personlig betraktning, men tatt hensyn til at mange butikker opererer med 30% avslag nå, så vil det nok koke i januar. En runde rundt Convent Garden, med et spesielt lite besøk på Ted Baker for å fornye garderoben er aldri dumt. Der finner også samboeren noe til seg....
Vi skal bo på Intercontinental. Ikke bodd der før, så litt spent. Fikk en allright pris gjennom www.hotwire.com.
God tur!
Tja, det spørs jo hva du er på jakt etter det. Når det gjelder fly, så er sjansen svært stor for at du får den beste dealen totalt sett med BA. Unntaket er hvis du får billett med SAS til LCY for en skapelig pris. Korte køer, liten kompakt flyplass, nær sentrum osv.
Molinari
07-12-2008, 12:59
Vi booket SK OSL-LHR r/t. NOK 2770 for meg, madammen og lillemor.
SK loungen på LHR har et kjøleskap fullt av Singha - noe som i seg selv er verdt turen ;-)
Hvor skal man begynne...?:D
Mat & drikke:
Italiensk: http://www.locandalocatelli.com/ (ikke langt unna restauranten som Molinari foreslå; like ved Marble Arch)
Indisk: http://www.redfort.co.uk/ (om du vil bruke mye penger), eller http://www.masalazone.com/ (som har en rekke restauranter rundt om i London, hvorav en i Covent Garden), hvor prisnivået er noe mer behagelig enn på red Fort.... Sistnevnte har ikke bordreservering, men tar unna køer ganske effektivt.
Nord-afrikansk: Momo, Heddon Street (en liten parallellgate til Regents Street, ikke langt fra Piccadilly Circus). Meget interessant kafe. De har en restaurant ved siden av som jeg ikke har testet.
Japansk (?) fast food: Wagamama, som du finner over hele London. Man sitter ved lange bord, støynivået kan være litt høyt, men maten er meget god, og serveringen er så godt som alltid meget effektiv.
For en kjapp frokost eller enkel lunsj, kan f.eks. Pret a Manger-kjeden anbefales. Disse finnes nesten like mange steder som Starbucks. Skal du ha god kaffe så har du en liten kaffebar som heter Flat White (http://www.flat-white.co.uk/) som ligger i Soho. Eller Monmouth Coffee, som ligger i Monmouth Street i Covent Garden. Når du er der kan dere stikke rundt hjørnet til Neal's Yard.
Hoteller: Gode hoteller er dyre, men man kan få gode priser om kan f.eks. bruker lastminute.com (hvor de kan ha gode hoteller som de ikke avslører navnet på før bestilling er utført; Top Secret deal. Det er mulig å finne ut av hvilket hotell det er gjennom litt kreative søk...) eller liknende. Hvilket hotell man skal anbefale kommer an på prisklasse & behov.
Jeg liker godt Athenaeum Hotel på Piccadilly, The Mayfair i Stratton Street (i Radisson gruppen), og The Metropole (Old Park Lane). Alle disse hotellene ligger i Mayfair. I tillegg kan jeg anbefale The Cumberland ved Marble Arch, og Hilton Paddington. Skal man ha litt rimeligere hotell så er Twenty Nevern Square et lite og koselig hotell like ved Earls Court. Litt langt unna de delene man kanskje vil befinne seg mest ved, men kjekt hotell. Ikke store rom, men god standard til den prisen jeg har pleid å betale der.
Av severdigheter så er det vanskelig å være konkret uten å måtte skrive veldig langt. Jeg har pleid å trekke med meg folk som ikke har vært i London på lenge ned til sørsiden av Themsen (South Bank). Det er veldig trivelig å spasere langs elven hele veien fra London Eye (på andre siden av elven fra Houses of Parliament) og opp til og litt forbi Tower Bridge. Man slipper unna trafikken, det er kafeer, butikker og pub'er kan man stoppe på underveis osv.. London Eye er nok verdt et besøk om køene ikke er for lange og det er litt greit vær. Covent Garden er et område som man nok trygt kan anbefale; kanskje et besøk på pub'en Lamb & Flag (i Rose Street, om jeg husker rett), eller The Porterhouse (i Maiden Lane, tror jeg).
Av museum vil jeg anbefale Tate Modern, British Museum og Natural History Museum. Det er flere museer like ved NHM, som f.eks. Science Museum og Victoria & Albert som får mye skryt.
For transport kan dere f.eks. kjøpe et Oyster Card som gir dere det billigste alternativet for reiser på buss/Tube, eller alternativt dagskort.
For transport kan dere f.eks. kjøpe et Oyster Card som gir dere det billigste alternativet for reiser på buss/Tube, eller alternativt dagskort.
Oyster er genialt og billig. Du slipper å tenke på om du trenger dagskort eller ikke, fyll på litt penger og så stopper fratrekkene når du har kommet opp i dagskortpris. Husk at dagskortpris på Oyster eller vanlig papirversjon er omtrent 50% billigere etter kl. 0930.
Ellers så aner jeg ikke hva dere liker, men her er noe ferskt fra hukommelsen:
Mange billige 4 og 5-stjernes hoteller i London i helgene (ukedagene er det mye dyrere, ja). Prisene er i helgene på linje med mer lugubre turistklassehoteller. Benyttet meg av disse http://grangehotels.com/ sist jeg var der, og fikk topp hotel til rundt 70GBP/natt. http://www.hotels.com er en god hjelp, men sjekk også hotellets hjemmesider. Hvis du finner deg et hotel der du har mulighet for flere linjer på undergrunnen så er det et pluss. De tre siste gangene jeg har vært i London har Circle/District-line vært stengt i helgene pga. oppgradering (sist i november). Da er det kjekt å ha et annet alternativ i nærheten.
Mye man kan si om fly. BA er min favorit til LHR, og har ofte greie priser både på turist (fra 1500 t/r) og business (fra 3000 t/r) hvis man er ute i god tid. De er omtalt i flere Trip-reports. En ting jeg pleier å sjekke er transport til/fra flyplass ifht. flytidene. Eks. kan du ikke ta t-banen til LHR søndag morgen for å rekke morgenflyene, da må du ta tog eller taxi. Er jo også kjent at folk har blitt stående uten togforbindelse på STN når kveldsflyet inn er litt forsinket.
Museer som British Museum og mange andre offentlige museer har gratis inngang så da kan man jo lettere bare stikke innom et par kortere turer i stedenfor å føle at man må bruke en hel dag fordi man har betalt for å komme inn. Kombiner et besøk på et av museene i Greenwich med det å ha "been there done that" med et bein på østlig og vestlig halvkule. (Docland Light Rail går ut dit, januar er ikke akkurat båttid men båttruen er også fin)
Omårdet Soho, samt området nord for Leicester sq - Covent Garden syder og koker av nye butikker, restauranter m.m. ifht. for 15 år siden. Var også mer enn nok å velge mellom i mat og drikke langs Tottenham court rd/Goodge st og tilstøtende gater, som lå i gangavstand til hotellet mitt sist gang.
London Eye (det stooore pariserhjulet) kan kanskje være noe dersom vært er fint. Har ikke vært oppe i det fordi det har vært dårlig utsiksvær de gangene jeg har vært der.
Også har vi det som tross alt er kjernen i kulturen i Storbrittania, da: pubene. Disse er ypperlige alternativer for en kjapp lunsj, og noen (en del) kjappe øl. Det kryr fortsatt av puber rundt om kring, selv om antallet er fallende i et alarmerende tempo. Mange av disse har enormt med historie knyttet opp til seg. Noen eksempler er nevnt her: http://www.pubs.com/pub_history.cfm
Også har vi det som tross alt er kjernen i kulturen i Storbrittania, da: pubene. Disse er ypperlige alternativer for en kjapp lunsj, og noen (en del) kjappe øl. Det kryr fortsatt av puber rundt om kring, selv om antallet er fallende i et alarmerende tempo. Mange av disse har enormt med historie knyttet opp til seg. Noen eksempler er nevnt her: http://www.pubs.com/pub_history.cfm
Mye bra pub'er i London :D
I tillegg til de to jeg nevnte i forrige post så kan The George Inn, Borough High Street (ikke langt unna London Bridge stasjon; i retning bort fra elven) som står nevnt i lenken til Hickok. Det var en gammel skysstasjon. Om man tar turen langs elven på South Bank så er George Inn kanskje verdt en liten avstikker. Meget fin pub. I tillegg er det en kjekk pub som ligger i St Kathrine's Docks ved Tower Bridge (nord for elven) og heter Dickens Inn, som ligger litt utenfor allfarvei. Kan absolutt anbefales om man er i området.
Og forøvrig - min favoritt(historie)bok om London:
"Mine gleders by" av Richard Herrmann
Takker for mange gode tips. Hadde tenkt å ikke si noe men nevnte dette for fruen å da ville hun egentlig prøve polen noe jeg faktisk er enig i :-) så jeg får starte en ny tråd om det..
Chriscross
14-01-2009, 13:58
Hei,
Skal ha to netter i London i mai. Det blir nok et Hilton siden du har halv pris tilbud om dagen inkludert frokost og sen utsjekk, men er velidg usikker på hvilket område jeg bør bo i. Regner med at det skal shoppes endel, og det bør være offentlig kommunikasjon ut til LHR. Tar til meg rådet om flere t-banelijner i nærheten også. Noen som har gode tips?
Molinari
14-01-2009, 14:25
Har bodd noen ganger på Hilton London Metropole. God beliggenhet - under 10 min gange til Marble Arch - og der begynner jo shopping. I tillegg rett ved tube og 5 minutter cab fra Paddington (Heathrow xpress)
jcnorway
14-01-2009, 14:43
Fant følgende om Hilton London Metropole:
Veldig fint hotell, bra service... Ligger 500 meter fra Paddington togstasjon hvor flytoget kommer inn. Du kommer jo fra Heathrow. Det er 10 min å gå, eller 1 stopp med buss eller T bane. Frokosten er sykt god, veldig bra og variert roomservice, treningsrom og svømmebasseng på hotellet...
Ligger ca 1 km fra Marble arch (I Edgeware Road), en spasertur på ca 10-15 min, og masse å se på veien. evt går bussen hvert minutt ned til Oxford Street. T banestasjonen er tvers over veien og den betjener 3 linjer.
Er sikkert bra hvis du får det til halv pris :)
Anbefaler samme hotell. Har bodd der mange ganger da det var kun Hotel Metropole.
Som jcnorway sier, topp beliggenhet.:)
Chriscross
14-01-2009, 16:29
Anbefaler samme hotell. Har bodd der mange ganger da det var kun Hotel Metropole.
Som jcnorway sier, topp beliggenhet.:)
Ser ut som om det blir Metropole, 177 pund al in for executive rom med lounge. Lurer bare litt på om jeg skal koste på meg en junior suite istedet. Da må det bli på Paddington eller Kensington (100 pund mer totalt enn Metropole). Noen som har erfaringer med disse hotellene?
Blir Paddington og Metropole noe tilsvarende Oslo Plaza mtp beliggenheten og omgivelsene?