blazius
05-12-2008, 23:38
Opprinnelig plan var SKN-(ANX)-TOS-OSL-CPH, men slik ble det ikke...
Først WF 842 fra SKN med mellomlanding på ANX på vei til Tromsø. Jeg reiser en del med Widerøe, og servicen du får både i lufta og på bakken er upåklagelig (i alle fall på de små flyplassene). Ved innsjekk i SKN fikk vi boardingkort for hele reisen, men det var ikke mulig å få seating på OSL-CPH, selv om dette var forsøkt plukket ved innsjekk på sas.no 22 timer tidligere.
Lite folk ombord, og få passasjerer av/på på ANX. Ankomst i TOS ble dermed ca. 15 minutter før rutetid. I utgangspunktet hadde jeg ikke mer enn ca. 25 minutter mellom flyene, noe som fort er risikabelt vinterstid når den innkommende maskinen har mange stopp underveis (ruta starter i BOO), så jeg hadde allerede sjekket muligheter for alternative fly videre sørover.
Rakk litt proviantering på Narvesen før det ble ropt opp om boarding. Men ikke før var 10-12 passasjerer om bord før det kom beskjed om tekniske problemer... Gateagentene forsvant deretter sporløst, noe som førte til en del frustrerte passasjerer i innsjekkingskøene. Da en av dem dukket opp 7-8 min. senere viste det seg at en bagasjetralle hadde løsnet og laget et 20 cm stort hull i cowling på styrbord motor. Innstilt fly. Jeg visste altså at det gikk et WF-fly til BGO 20 minutter senere, med videreforbindelse til CPH en times tid senere., og spurte om mulig ombooking dit.
Fikk bekjed om å henvende meg i gaten for BGO-flyet. Der var boarding i ferd med å starte opp, og agenten der var ikke veldig glad for plutselig å få en gjeng med nye passasjerer. Hun ringte for å sjekke om vi vikk bli med, men fikk til svar at bare passasjerer med endelig destinasjon BGO kunne få bli med, selv om det var ledig kapasitet på BGO-CPH.
Greit nok, jeg jogget tilbake til OSL-gaten. Etter noen minutter ble det gitt melding om at passasjerer som skulle til Bergen, Stavanger, Kristiansand og København skulle melde seg på BGO-gaten. Der var det Texas med et salig kaos hvor ulike passasjerer var booket om i ulik grad. Det var mye manuelt arbeid som måtte gjøres for den enkelte passasjer. Jeg var forholdsvis tidlig om bord, men passasjerene som kom etter meg kom med flere minutters mellomrom... Ved siden av meg satt en mann som skulle reise til SFO. Han var noe stresset, da han etter omboookingen ikke ville ha mer enn 15 minutter mellom ankomsten til CPH og avgang til SFO.
Det ble ikke bedre da kapteinen kom med beskjed om at det var feilindikasjon i cockpit og at vi måtte reboote flyet. Etter masse flæsjing med lysene fikk vi beskjed om at det måtte prøves med ulike "generatorer" (antar at det var bakkestrøm-trallene det ble siktet til), siden dette flyet ("ny" Q400) er kresent på strømkvaliteten. Det ble til slutt funnet en "generator" som flyet kunne akseptere, og etter 35 minutters forsinkelse (hvorav 20 min pga teknikken) kom vi oss avgårde.
Dette var min færste tur i WFs oppgraderte Q400. Flyet virket splitter nytt, og mannskapet var omtenksomt og vennlig. Det var skyfritt mesteparten av turen, så det ble en flott geografitime. :)
Ankom BGO, det ble bussing inn siden flyet var parkert på utland (skulle videre til Aberdeen). Spurte gateagenten om vi måtte gjennom sikkerhetskontroll på nytt, men fikk beskjed om at det bare var å gå rett til utgangen for flyet videre.
Fikk litt pes da jeg kom til vakten ved inngangen til utland, mine boardingkort gjladt jo en flyging OSL-CPH... Kom til slutt inn, boarding til CPH hadde startet. Kom om bord som en av de siste, og fikk gleden av å sitte innerst bakerst ved siden av motoren (dette var en MD-81). Mannen til SFO ble ganske bryskt avvist - han fikk beskjed om at han aldri ville komme med SFO-flyet, siden han ikke var sjekket inn på det (jeg så han hadde fått boardingkort, men det var vel kanskje registrering an info til Homeland security som ikke var på plass?).
En rimelig kjedelig tur til CPH, sov vel mye av turen. Tilnærmet fullt fly. Ved ankomst var det en del passasjerer som ikke hadde fått bagasjen sin, deriblant meg. Fikk hjelp av en fersking på SAS ankomstservice, hun var veldig vennlig, men ikke spesielt effektiv. Det tok vel bortimot 20 min. før savnetrapporten var ferdig punsjet. Og i det jeg skulle gå fikk jeg beskjed om at "nå kom det melding om at koffertene er funnet i Bergen!", med løfte om at de ville ankomme i 19-tiden og bli kjørt til hotellet.
Jeg skulle på kirkekonsert, og reiseantrekket var ikke anvendelig, særlig etter at det var gjennomsvett etter løping på TOS og BGO. T-skjorten i SAS toalettmappe hjelp ikke så mye, så det ble en liten sjoppingrunde på reiseforsikringens regning. Rakk konserten med et nødskrik. :)
Ved ankomst hotellet i 2130-tiden var bagasjen ennå ikke ankommet, men en time senere var den levert (dvs satt i lobbyen uten at noen på hotellet hadde fått beskjed av budet eller måttet kvittere for noe). Bagtagen hadde stiftet på en lapp med følgende kommentar: "PAP WAS TOLD TO P/U BAG IN BGO FOR REBOOK TOSSK JUST SENT PAX TO BGO W NO INFO" (hvem er PAP?).
Alt i alt synes jeg flyselskapene håndterte dette på en grei måte. Men det hadde vært greit om både passasjerer og bags hadde blitt ombooket slik de skulle - det var ikke mer enn 10-15 personer det dreide seg om. Og som antydet i kommentaren ovenfor hadde det ikke blitt gitt melding om at man måtte hente baggasje og sjekke inn på nytt i BGO. Dette hadde det uansett ikke blitt tid til... Da hdde nok de fleste mistet flyet sitt - og det neste til CPH var fullt.
På mandag prøver jeg meg på CPH-TRD-(melkerute langs Helgelandskysten)-BOO-SKN - WF hele veien. Håper det går litt mer radig den veien... :)
Først WF 842 fra SKN med mellomlanding på ANX på vei til Tromsø. Jeg reiser en del med Widerøe, og servicen du får både i lufta og på bakken er upåklagelig (i alle fall på de små flyplassene). Ved innsjekk i SKN fikk vi boardingkort for hele reisen, men det var ikke mulig å få seating på OSL-CPH, selv om dette var forsøkt plukket ved innsjekk på sas.no 22 timer tidligere.
Lite folk ombord, og få passasjerer av/på på ANX. Ankomst i TOS ble dermed ca. 15 minutter før rutetid. I utgangspunktet hadde jeg ikke mer enn ca. 25 minutter mellom flyene, noe som fort er risikabelt vinterstid når den innkommende maskinen har mange stopp underveis (ruta starter i BOO), så jeg hadde allerede sjekket muligheter for alternative fly videre sørover.
Rakk litt proviantering på Narvesen før det ble ropt opp om boarding. Men ikke før var 10-12 passasjerer om bord før det kom beskjed om tekniske problemer... Gateagentene forsvant deretter sporløst, noe som førte til en del frustrerte passasjerer i innsjekkingskøene. Da en av dem dukket opp 7-8 min. senere viste det seg at en bagasjetralle hadde løsnet og laget et 20 cm stort hull i cowling på styrbord motor. Innstilt fly. Jeg visste altså at det gikk et WF-fly til BGO 20 minutter senere, med videreforbindelse til CPH en times tid senere., og spurte om mulig ombooking dit.
Fikk bekjed om å henvende meg i gaten for BGO-flyet. Der var boarding i ferd med å starte opp, og agenten der var ikke veldig glad for plutselig å få en gjeng med nye passasjerer. Hun ringte for å sjekke om vi vikk bli med, men fikk til svar at bare passasjerer med endelig destinasjon BGO kunne få bli med, selv om det var ledig kapasitet på BGO-CPH.
Greit nok, jeg jogget tilbake til OSL-gaten. Etter noen minutter ble det gitt melding om at passasjerer som skulle til Bergen, Stavanger, Kristiansand og København skulle melde seg på BGO-gaten. Der var det Texas med et salig kaos hvor ulike passasjerer var booket om i ulik grad. Det var mye manuelt arbeid som måtte gjøres for den enkelte passasjer. Jeg var forholdsvis tidlig om bord, men passasjerene som kom etter meg kom med flere minutters mellomrom... Ved siden av meg satt en mann som skulle reise til SFO. Han var noe stresset, da han etter omboookingen ikke ville ha mer enn 15 minutter mellom ankomsten til CPH og avgang til SFO.
Det ble ikke bedre da kapteinen kom med beskjed om at det var feilindikasjon i cockpit og at vi måtte reboote flyet. Etter masse flæsjing med lysene fikk vi beskjed om at det måtte prøves med ulike "generatorer" (antar at det var bakkestrøm-trallene det ble siktet til), siden dette flyet ("ny" Q400) er kresent på strømkvaliteten. Det ble til slutt funnet en "generator" som flyet kunne akseptere, og etter 35 minutters forsinkelse (hvorav 20 min pga teknikken) kom vi oss avgårde.
Dette var min færste tur i WFs oppgraderte Q400. Flyet virket splitter nytt, og mannskapet var omtenksomt og vennlig. Det var skyfritt mesteparten av turen, så det ble en flott geografitime. :)
Ankom BGO, det ble bussing inn siden flyet var parkert på utland (skulle videre til Aberdeen). Spurte gateagenten om vi måtte gjennom sikkerhetskontroll på nytt, men fikk beskjed om at det bare var å gå rett til utgangen for flyet videre.
Fikk litt pes da jeg kom til vakten ved inngangen til utland, mine boardingkort gjladt jo en flyging OSL-CPH... Kom til slutt inn, boarding til CPH hadde startet. Kom om bord som en av de siste, og fikk gleden av å sitte innerst bakerst ved siden av motoren (dette var en MD-81). Mannen til SFO ble ganske bryskt avvist - han fikk beskjed om at han aldri ville komme med SFO-flyet, siden han ikke var sjekket inn på det (jeg så han hadde fått boardingkort, men det var vel kanskje registrering an info til Homeland security som ikke var på plass?).
En rimelig kjedelig tur til CPH, sov vel mye av turen. Tilnærmet fullt fly. Ved ankomst var det en del passasjerer som ikke hadde fått bagasjen sin, deriblant meg. Fikk hjelp av en fersking på SAS ankomstservice, hun var veldig vennlig, men ikke spesielt effektiv. Det tok vel bortimot 20 min. før savnetrapporten var ferdig punsjet. Og i det jeg skulle gå fikk jeg beskjed om at "nå kom det melding om at koffertene er funnet i Bergen!", med løfte om at de ville ankomme i 19-tiden og bli kjørt til hotellet.
Jeg skulle på kirkekonsert, og reiseantrekket var ikke anvendelig, særlig etter at det var gjennomsvett etter løping på TOS og BGO. T-skjorten i SAS toalettmappe hjelp ikke så mye, så det ble en liten sjoppingrunde på reiseforsikringens regning. Rakk konserten med et nødskrik. :)
Ved ankomst hotellet i 2130-tiden var bagasjen ennå ikke ankommet, men en time senere var den levert (dvs satt i lobbyen uten at noen på hotellet hadde fått beskjed av budet eller måttet kvittere for noe). Bagtagen hadde stiftet på en lapp med følgende kommentar: "PAP WAS TOLD TO P/U BAG IN BGO FOR REBOOK TOSSK JUST SENT PAX TO BGO W NO INFO" (hvem er PAP?).
Alt i alt synes jeg flyselskapene håndterte dette på en grei måte. Men det hadde vært greit om både passasjerer og bags hadde blitt ombooket slik de skulle - det var ikke mer enn 10-15 personer det dreide seg om. Og som antydet i kommentaren ovenfor hadde det ikke blitt gitt melding om at man måtte hente baggasje og sjekke inn på nytt i BGO. Dette hadde det uansett ikke blitt tid til... Da hdde nok de fleste mistet flyet sitt - og det neste til CPH var fullt.
På mandag prøver jeg meg på CPH-TRD-(melkerute langs Helgelandskysten)-BOO-SKN - WF hele veien. Håper det går litt mer radig den veien... :)