PDA

View Full Version : Scenic route Vesterålen-København


blazius
05-12-2008, 23:38
Opprinnelig plan var SKN-(ANX)-TOS-OSL-CPH, men slik ble det ikke...

Først WF 842 fra SKN med mellomlanding på ANX på vei til Tromsø. Jeg reiser en del med Widerøe, og servicen du får både i lufta og på bakken er upåklagelig (i alle fall på de små flyplassene). Ved innsjekk i SKN fikk vi boardingkort for hele reisen, men det var ikke mulig å få seating på OSL-CPH, selv om dette var forsøkt plukket ved innsjekk på sas.no 22 timer tidligere.

Lite folk ombord, og få passasjerer av/på på ANX. Ankomst i TOS ble dermed ca. 15 minutter før rutetid. I utgangspunktet hadde jeg ikke mer enn ca. 25 minutter mellom flyene, noe som fort er risikabelt vinterstid når den innkommende maskinen har mange stopp underveis (ruta starter i BOO), så jeg hadde allerede sjekket muligheter for alternative fly videre sørover.

Rakk litt proviantering på Narvesen før det ble ropt opp om boarding. Men ikke før var 10-12 passasjerer om bord før det kom beskjed om tekniske problemer... Gateagentene forsvant deretter sporløst, noe som førte til en del frustrerte passasjerer i innsjekkingskøene. Da en av dem dukket opp 7-8 min. senere viste det seg at en bagasjetralle hadde løsnet og laget et 20 cm stort hull i cowling på styrbord motor. Innstilt fly. Jeg visste altså at det gikk et WF-fly til BGO 20 minutter senere, med videreforbindelse til CPH en times tid senere., og spurte om mulig ombooking dit.

Fikk bekjed om å henvende meg i gaten for BGO-flyet. Der var boarding i ferd med å starte opp, og agenten der var ikke veldig glad for plutselig å få en gjeng med nye passasjerer. Hun ringte for å sjekke om vi vikk bli med, men fikk til svar at bare passasjerer med endelig destinasjon BGO kunne få bli med, selv om det var ledig kapasitet på BGO-CPH.

Greit nok, jeg jogget tilbake til OSL-gaten. Etter noen minutter ble det gitt melding om at passasjerer som skulle til Bergen, Stavanger, Kristiansand og København skulle melde seg på BGO-gaten. Der var det Texas med et salig kaos hvor ulike passasjerer var booket om i ulik grad. Det var mye manuelt arbeid som måtte gjøres for den enkelte passasjer. Jeg var forholdsvis tidlig om bord, men passasjerene som kom etter meg kom med flere minutters mellomrom... Ved siden av meg satt en mann som skulle reise til SFO. Han var noe stresset, da han etter omboookingen ikke ville ha mer enn 15 minutter mellom ankomsten til CPH og avgang til SFO.

Det ble ikke bedre da kapteinen kom med beskjed om at det var feilindikasjon i cockpit og at vi måtte reboote flyet. Etter masse flæsjing med lysene fikk vi beskjed om at det måtte prøves med ulike "generatorer" (antar at det var bakkestrøm-trallene det ble siktet til), siden dette flyet ("ny" Q400) er kresent på strømkvaliteten. Det ble til slutt funnet en "generator" som flyet kunne akseptere, og etter 35 minutters forsinkelse (hvorav 20 min pga teknikken) kom vi oss avgårde.

Dette var min færste tur i WFs oppgraderte Q400. Flyet virket splitter nytt, og mannskapet var omtenksomt og vennlig. Det var skyfritt mesteparten av turen, så det ble en flott geografitime. :)

Ankom BGO, det ble bussing inn siden flyet var parkert på utland (skulle videre til Aberdeen). Spurte gateagenten om vi måtte gjennom sikkerhetskontroll på nytt, men fikk beskjed om at det bare var å gå rett til utgangen for flyet videre.

Fikk litt pes da jeg kom til vakten ved inngangen til utland, mine boardingkort gjladt jo en flyging OSL-CPH... Kom til slutt inn, boarding til CPH hadde startet. Kom om bord som en av de siste, og fikk gleden av å sitte innerst bakerst ved siden av motoren (dette var en MD-81). Mannen til SFO ble ganske bryskt avvist - han fikk beskjed om at han aldri ville komme med SFO-flyet, siden han ikke var sjekket inn på det (jeg så han hadde fått boardingkort, men det var vel kanskje registrering an info til Homeland security som ikke var på plass?).

En rimelig kjedelig tur til CPH, sov vel mye av turen. Tilnærmet fullt fly. Ved ankomst var det en del passasjerer som ikke hadde fått bagasjen sin, deriblant meg. Fikk hjelp av en fersking på SAS ankomstservice, hun var veldig vennlig, men ikke spesielt effektiv. Det tok vel bortimot 20 min. før savnetrapporten var ferdig punsjet. Og i det jeg skulle gå fikk jeg beskjed om at "nå kom det melding om at koffertene er funnet i Bergen!", med løfte om at de ville ankomme i 19-tiden og bli kjørt til hotellet.

Jeg skulle på kirkekonsert, og reiseantrekket var ikke anvendelig, særlig etter at det var gjennomsvett etter løping på TOS og BGO. T-skjorten i SAS toalettmappe hjelp ikke så mye, så det ble en liten sjoppingrunde på reiseforsikringens regning. Rakk konserten med et nødskrik. :)

Ved ankomst hotellet i 2130-tiden var bagasjen ennå ikke ankommet, men en time senere var den levert (dvs satt i lobbyen uten at noen på hotellet hadde fått beskjed av budet eller måttet kvittere for noe). Bagtagen hadde stiftet på en lapp med følgende kommentar: "PAP WAS TOLD TO P/U BAG IN BGO FOR REBOOK TOSSK JUST SENT PAX TO BGO W NO INFO" (hvem er PAP?).

Alt i alt synes jeg flyselskapene håndterte dette på en grei måte. Men det hadde vært greit om både passasjerer og bags hadde blitt ombooket slik de skulle - det var ikke mer enn 10-15 personer det dreide seg om. Og som antydet i kommentaren ovenfor hadde det ikke blitt gitt melding om at man måtte hente baggasje og sjekke inn på nytt i BGO. Dette hadde det uansett ikke blitt tid til... Da hdde nok de fleste mistet flyet sitt - og det neste til CPH var fullt.

På mandag prøver jeg meg på CPH-TRD-(melkerute langs Helgelandskysten)-BOO-SKN - WF hele veien. Håper det går litt mer radig den veien... :)

EB
06-12-2008, 08:17
Morsomt å lese. København er ikke en kort flytur for alle...

KennethGS
07-12-2008, 23:37
Det ble ikke bedre da kapteinen kom med beskjed om at det var feilindikasjon i cockpit og at vi måtte reboote flyet. Etter masse flæsjing med lysene fikk vi beskjed om at det måtte prøves med ulike "generatorer" (antar at det var bakkestrøm-trallene det ble siktet til), siden dette flyet ("ny" Q400) er kresent på strømkvaliteten. Det ble til slutt funnet en "generator" som flyet kunne akseptere, og etter 35 minutters forsinkelse (hvorav 20 min pga teknikken) kom vi oss avgårde.


Fikk en anmodning om å korrigere deg her...

Det var aldri noe galt med flyet. Forsinkelsen skyldtes de ekstra passasjerene, og en påfølgende feil i lastepapirene pga. de ekstra passasjerene...

De dårlige GPU'ene hadde ingenting med forsinkelsen å gjøre, og beskjeden som ble gitt var bare en opplysning til passasjerene om hvorfor strømmen ble skrudd av og på...

JoeW
08-12-2008, 00:15
(hvem er PAP?).Det var nok deg gitt!

Godt det hele ordnet seg!

blazius
08-12-2008, 12:53
Fikk en anmodning om å korrigere deg her...

Det var aldri noe galt med flyet. Forsinkelsen skyldtes de ekstra passasjerene, og en påfølgende feil i.lastepapirene pga. de ekstra passasjerene...

De dårlige GPU'ene hadde ingenting med forsinkelsen å gjøre, og beskjeden som ble gitt var bare en opplysning til passasjerene om hvorfor strømmen ble skrudd av og på...

Som passasjer var inntrykket at GPUene var hovedproblemet - det ble blinket med lyset i alle fall 15 min etter at siste passasjer var ombord. Meldingene fra cockpit var tydelige på at flyet var OK, men at GPUene ikke var egnet for flyet ("eller for noen andre fly heller, for den saks skyld" som det ble sagt).

Fin tur CPH-TRD i dag, bortsett fra en svensk bissnisse som syntes det var urimelig at jeg ba han legge bagen i hylla si eller foran sine egne ben i stedet for under sitt sete (altså foran min plass...) :)

FlightDeck
08-12-2008, 13:48
Takk for interessant rapport - og likeså interessant routing med TOS-BGO-CPH. Hvor ofte flyr Widerøe fra Bodø og Tromsø til Bergen nå?

blazius
09-12-2008, 10:18
Hvor ofte flyr Widerøe fra Bodø og Tromsø til Bergen nå?

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?C=11&I=4326&D=2 (http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?C=11&I=4326&D=2)

Sommerrutene Bergen-Tromsø og Bergen-Bodø er så populære at Widerøe fortsetter med direkteavganger på disse strekningene hele året.

- Disse rutene er et godt tilbud både for de som reiser i jobben mellom Vestlandet og Nord-Norge og for våre ferie- og fritidsreisende. Foruten å spare passasjerene våre for flybytte på vei til og fra Bergen, gir rutene også gode forbindelser til vårt omfattende rutenett i Lofoten og Vesterålen samt Troms og Finnmark. Det er hyggelig å kunne møte etterspørselen fra de reisende om flere direkteturer mellom Nord-Norge og Bergen, forteller informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.

I sommerperioden 28. juni - 17. august vil Widerøe ha seks ukentlige direkteturer både på strekningen Bergen-Tromsø og Bergen-Bodø. Selskapet fortsetter deretter med helårsavganger fredag og søndag på Bergen-Tromsø, mens Bergen-Bodø vil bli fløyet søndag hele året og i tillegg lørdag om høsten og våren. Med en reisetid på bare om lag 2 timer og priser fra kr 691,- én vei, får våre kunder en rask og komfortabel tur i våre helt nye 78-seters Q400-fly.

FlightDeck
09-12-2008, 10:55
hehe... Det var jo ikke akkurat noe omfattende rutetilbud. Hyggelig for deg at den gikk akkurat da du skulle reise.