PDA

View Full Version : Hva får man ved frivillig bumping?


Brandal
05-12-2008, 01:31
Jeg skal over dammen i morgen, og det ser ut til at flyet mitt er overbooket.
Hva får man i kompensasjon dersom man frivillig går med på å vente til neste fly?
Det går et annet fly til samme destinasjon bare to timer senere, så det kunne kanskje vært lønnsomt?

Shadow
05-12-2008, 06:53
Alt er avhengig av avstand, tid og selskap ;)
Og selv om det er overbooket i monkeyclass er det ikke sikkert det er overbooket lengre forran, og folk vil bli oppgradert.

Discus
05-12-2008, 13:05
Og så har EU regler på dette, regner med at du reiser fra et EU-land:
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004

Tommy777
05-12-2008, 19:14
Du faar en masse kjeft og en flaske brennevin...

Neida..

Naa gjelder ikke EU reglene ved frivillig bump. Paa intercont tilboed SAS sist gang jeg saa dette 600 Euro i reisesjekker eller 300 euro cash. Dette var i Stockholm og paxen som ble bumbet ble sendt til CPH og derfra "bare" 7 timer sene. Tror de fikk business ogsaa

Discus
05-12-2008, 23:29
EUreglene gjelder til "en viss grad" også ved frivillighet, dvs. du skal ha noe igjen for det:
Before denying passengers boarding involuntarily, the airline is required to first seek volunteers to give up their reservation in return for whatever benefit is negotiated between the airline and the volunteers. Irrespective of such negotiation, such volunteers are also entitled to reimbursement or rerouting as described below. (min utheving)

De gangene jeg frivillig har stått over hos SAS på litt lenger (les 2+ timer) så har jeg fått kompensasjon og oppgradering som Tommy skriver. Husk at hvis du får vouchers så gjelder de ofte kun på selskapets egne ruter, ikke på codeshare eller billetter som involverer andre selskaper.

Hadde et unntak en gang fra LHR: Hadde turistklassebillett, ikke bags og ble spurt om jeg ville stå over tre timer for et eller annet beløp. Jeg sa at det er greit, hvis jeg får sitte i loungen å jobbe i mellomtiden. (T3 på LHR er ikke drømmeplassen i tre timer uten lounge) Det avslo og fant en annen og startet offload av bags, mistet slot m.v. Husk - det er lov til å forhandel hvis det er snakk om frivillig å stå over.

Southwind
06-12-2008, 12:56
Noen som vet hvilke perioder dette kan skjer ofte? Rundt høytider og høysesonger?

SQ 777
06-12-2008, 16:04
Siste jeg har fått, i ATH sist august. Dumpet ATH-FRA-OSL med LH til neste dag.

Belønning:

a) Hotell Sofitel ATH med middagsvoucher og selvfølgelig flott frokost.

b) Voucher for EUR 500 ev. EUR 400 cash. Overrasket meg at det ikke var EUR
250 cash ! Har ikke gjort noe. Venter til siste øyeblikk. Vurderer cash
alternativet som det beste pr. idag. Glad i LH/Europa men aner ikke hvor
jeg skal bruke voucheren for flybill. Selv som delbetaling.:rolleyes: LH erikke
på min horisont. Har allerede booket den årlige MUC til kr. 995 med LH.

Southwind
06-12-2008, 18:05
Pleier ikke LH å komme med noen supertilbud iblandt a? Kunne få Rio for 4200 ,- og andre gode tilbud for ikke så altfor lenge siden. De pleier dog å være kun i noen dager.

SQ 777
06-12-2008, 21:49
JODA, hele tiden. Abonner på deres mail..