View Full Version : Southwest i Business Select
Tommy777
04-12-2008, 22:51
Siden min ALLER foerste Southwest flight som ble rapportert paa forumet forsvant i det store intet, tenkte jeg at jeg burde kanskje skrive en liten rapport med bilder fra en ny tur med Southwest -- denne gang i fancye Business Select!
Turen gaar slik:
Dec 10. Nonstop STL-OMA Southwest 654
Depart St. Louis (STL) at 3:55 PM*Arrive in Omaha (OMA) at 5:10 PM
Hva er Business Select?
Kun 15 billetter selges pr. flight, du er blandt de 15 foerste som boarder
EN gratis alkoholholdig drikke (koster 4 daler ombord)
Mer Soutwestpoeng
Kan endres uten gebyr
Dette skulle de ha totalt 132 dollar for paa denne ruten, maa vel sies at det er en grei pris kjoept under en uke til avgang?
Bilder og rapport kommer
Hva er Business Select?
Kun 15 billetter selges pr. flight, du er blandt de 15 foerste som boarder
EN gratis alkoholholdig drikke (koster 4 daler ombord)
Mer Soutwestpoeng
Kan endres uten gebyr
Bortsett fra alkoholen så minner den veldig om en flex ticket med DY.....
Tommy777
04-12-2008, 23:22
Bortsett fra prisen ;-)
Har man egne seter - eller hvordan vet flyverten at du skal ha en gratis drink?
Tommy777
05-12-2008, 16:38
Har man egne seter - eller hvordan vet flyverten at du skal ha en gratis drink?
Nei, ingen egne seter, men man boarder foer alle de andre. Man faar en voucher med scanningcode sammen med boarding kortet som man skriver ut etter innsjekk paa nett som gjelder for en gratis dram ombord
Bizflyer
08-12-2008, 15:25
SAS har nesten det samme på innenriks. Dvs at det som er det samme er at fullpris og lavpris sitter om hverandre i flyet. Ingen gratis drammer der om ikke du har sort EB kort! :lol:
BF:cool2
Tommy777
08-12-2008, 16:50
SAS har nesten det samme på innenriks. Dvs at det som er det samme er at fullpris og lavpris sitter om hverandre i flyet. Ingen gratis drammer der om ikke du har sort EB kort! :lol:
BF:cool2
Vel, naa har SAS ihvertfall seating saann at du vet hvor du skal sitte og at de til en viss grad kan kontrollere det slik at fullprispassasjerer og EBG sitter fremst. Hos Southwest er det fri seating og med disse business select billettene er du blandt de 15 foerste til aa boarde.
Men dersom moetet ble litt langt og du ankommer gaten 10 minutter foer avgang, har jo alle boardet og det blir meget sikkert midtsete paa deg. Det er problemet med fri seating. Saan hadde man jo det foer innenriks Norge, bortsett fra at 2 rader paa rutene til nord Norge var reservert for RVC/EBG. Laa lapper i setene slik at folk ikke satt seg der og flinke crew holdt oeye med setene.
Kommer i onsdag med detaljer om hvordan dette gikk med Southwest
Tommy777
09-12-2008, 23:10
Og klokken 1555 var unge lovende klar for innsjekk 24 timer foer avgang. Bestemor 1 og 2 var raskere paa labben enn det jeg var, saa jeg var nr. 3 som sjekka inn.
Saann ser brennevinsvoucheren ut, kom sammen med boardingkortet:
-- image removed ---
FlightDeck
09-12-2008, 23:23
Slike hadde passet bra inn hos Norwegian også. God tur!
[QUOTE=Tommy777;328505]
Saann ser brennevinsvoucheren ut, kom sammen med boardingkortet:
- image removed -
Ja, da har vel du tatt deg en tur til nærmeste Xerox-maskin allerede:colgate::cheers:
jcnorway
09-12-2008, 23:33
Tommy, av sikkerhetsmessige årsaker (?) så bør du kanskje sladde/scramble PNR-nummeret ditt? Det er en enkel sak for uvedkommende å logge seg inn på din booking via Southwest sine nettsider og f**** opp bookingen din. Ikke at jeg tror noen vil gjøre det, men siden denne kan leses av hvem som helst så bør du kanskje være litt føre var? :)
Det finner'n ut når han kommer i gaten og får beskjed om at han skal et helt annet sted :D
Tommy777
09-12-2008, 23:36
Kanskje det, ja.. Siden screen shot allerede er sitert, kan jeg nok ikke redigere bildet i Someone's post. Har bedt vaare venner moderatorene se paa saken. -MOW har tatt vekk bildet. Skal poste det igjen etter at jeg er vel fremme i OMA
Tommy777
09-12-2008, 23:38
Det finner'n ut når han kommer i gaten og får beskjed om at han skal et helt annet sted :D
Saa lenge det er til Florida, spiller det vel ingen rolle? ;)
jcnorway
09-12-2008, 23:39
Ser for meg at hele flyet plutselig har drink cupons på Tommy's regning ^_^ Nå ser jeg at våre kjære moderatorer har fikset bildene så da er vel både drink og destinasjon sikret :)
Tommy777
09-12-2008, 23:39
Drinken er viktigst ;-) Tror nok uansett at kupongen kun funker en gang
Tommy777
12-12-2008, 21:31
Og her kommer historien:
Business Select ble valgt paa denne ruten fordi prisen var kun 16 dollar mer for en fleksibel billett, noe som kan sies aa vaere greit.
Southwest har monopol mellom STL og OMA og selv om de er eneste aktoer, er prisene helt like som paa andre strekninger i midtvesten. Bra jobba!
Fra venner som flyr Southwest mye, ble jeg anbefalt aa sette paa en alarm 24 timer og 5 minutter foer avgang for aa sjekke inn paa nett. Som sagt, saa gjort. 24 timer foer avgang var jeg klar og selv om jeg var rask paa labben, var det ett par bestemoedre som var foer meg aa sjekke inn.
Paa business select spiller jo dette ingen rolle, man har garantert plass blandt de foerste 15 som boarder uansett. Uansett, kjekt aa vaere foerst.
Turen til STL gikk greit, moetene likesaa. Var paa flyplassen to timer foer avgang. Dessverre gaar det relativt faa fly om dagen mellom STL-OMA, saa det var bare aa sette seg ned aa vente.
Fikk pussa skoa og kjoepte Boingo internet for 7.95 USD. Southwest har satt ut noen behagelige stoler i terminalen som alle har bord mellom seg og alle stolene har stroemuttak. God ide naar man ikke har lounge. Nok stoler for alle og vel saa det.
Flyet kom inn til gaten ca. 30 minutter foer avgang. Gate dama kunne fortelle at det allerede var 26 passasjerer ombord som var i transfer, da forsvinner jo liksom litt av poenget med at du faar gaa ombord foerst som business first kunde..
Folk i business first gruppa besto for det meste av frekke amerikanere som valgte aa overse at det fantes 3 seksjoner blandt den foerste gruppen 1-5, 5-10 og 10-15. Saa selv om jeg var nr. 3 var det 10 mann foran meg med feil nr. "we are in business class" sa en av apene til gate damen som ba dem step aside og vente siden han var nr. 14 paa business select. Kom meg ombord som nr. 5 og alle noedutgangssetene var da allerede tatt av folk i transfer.. Jeg tok derfor bulk head, 1D.
Flyet ble raskt boardet og det viste seg at midtsetet ble ledig, tipper det var rundt 60% belegg ombord.
Flott dame i 30-40 aars alderen som var sjefen foran. Southwest kaki er jo forsaavidt greit, men naar de har paa seg slitte joggesko som en yngre herremann hadde, blir det rimelig shabby om du spoer meg.. Rett og slett usmakelig.
Kom oss avgaarde foer rute. Vel oppe i luften saa jeg heldigvis lite til joggeskoflyverten, min flotte dame foran kom med en Heineken og hun fikk min kupong. Bra bytte.
Da jeg skulle ta opp bordet, viste det seg at Southwest ikke har bord paa foerste rad.. Dette for aa ha samme typer seter over hele flyet. Kjekt aa vite...
Hadde lyst paa en Heineken til og den floerta jeg meg glatt til ;-)
Landa i OMA paa rute.
Igjen, Southwest er helt kurant paa kortere turer, men ikke noe favoritt. Disse Business Select billettene er bra siden de er fleksible og billige, men paa servicefronten gir de deg kun en gratis oel i tillegg, to dersom du floerter litt ;-)
FlightDeck
12-12-2008, 21:48
Takk for rapport. Det er, eller var i alle fall, interessant å følge Southwest ettersom de har vært trendsettere for så mange andre selskaper. Hva flyr du ellers for tiden (på innenriks i USA)?
Tommy777
12-12-2008, 23:48
Takk for rapport. Det er, eller var i alle fall, interessant å følge Southwest ettersom de har vært trendsettere for så mange andre selskaper. Hva flyr du ellers for tiden (på innenriks i USA)?
Dersom jeg faar velge, flyr jeg NW eller CO. Ellers blir det naturlig nok en god del AA og UA siden jeg bor i Chicago. Denne uka ble det to flighter med UA, en med AA, en med WN og to med NW. Den suverent hyggeligste flighten var NW fra MSP-ORD, 1A paa en A319. Meget god plass, gode seter. Crewet foran var straalende, serverte hva man enn maate oenske foer take off, masse snadder i snackskurven etter take off. Landet foer rute paa ORD.
Neste uke blir det NW til MSP i F paa tirsdag, retur med UA paa onsdag. Og selvsagt SAS i C ORD-CPH paa torsdag!
Og selvsagt SAS i C ORD-CPH paa torsdag!
Det er vel allerede gitt at denne sene kveldsflighten ikke faller i din smak, hvis ikke International nylig har innført snack/drinkservering før maten, og har begynt å servere hovedretten for seg selv (helst med 4 valg) etter brettet med salat, forrett osv. blir servert. Får håpe crewet blir en hit ihvertfall...
Tommy777
15-12-2008, 23:06
Vi faar se. Jeg gleder meg ihvertfall og siden det har vaert mye pepper om SAS intercont, skal jeg by paa en aerlig og innholdsrik rapport
Vel .. jeg er tilfeldigvis også av den oppfatning at det burde være mulig å kjøre en kjapp drinkerunde mens maten varmes ... andre selskaper klarer det, så hvorfor ikke SAS?
FlightDeck
16-12-2008, 23:59
Dersom jeg faar velge, flyr jeg NW eller CO. Ellers blir det naturlig nok en god del AA og UA siden jeg bor i Chicago. Denne uka ble det to flighter med UA, en med AA, en med WN og to med NW. Den suverent hyggeligste flighten var NW fra MSP-ORD, 1A paa en A319. Meget god plass, gode seter. Crewet foran var straalende, serverte hva man enn maate oenske foer take off, masse snadder i snackskurven etter take off. Landet foer rute paa ORD.
Neste uke blir det NW til MSP i F paa tirsdag, retur med UA paa onsdag. Og selvsagt SAS i C ORD-CPH paa torsdag!
Så Northwest er ikke lenger Northworst?
Tommy777
17-12-2008, 00:19
Nei, de er Delta ;-)
Maa aerlig talt innroemme at NWA er ett flyselskap som jeg har faatt veldig sansen for etter rundt 50 flighter med dem i aar. 100% oppgraderingssuksess, glimrende service med glimt i oeyet, stabilt paa alle flighter. Gode IT loesninger/nettsider med mulighet for ombooking.
Flighten i dag for eksempel: Loungedama paa ORD er jeg paa fornavn med naa. Hun kunne i morges fortelle at det var 2 ledige seter i F og at 1B ved siden av meg var blokkert. VEl ombord kom en hyggelig purser foer avgang med varm kaffe eller annen drikke for dem som oensket det. Vi fikk beholde koppene under de-icing (eller de-kattevasken). Oppe i luften kommer de rundt med en kurv med frukt, muffins, chips mm gratis for pax i F paa en 45 minutter lang tur.
Plenty med drikke faar man ogsaa.
Turen hjem i morra gaar med UA. Der faar man ikke servert saa mye som en pose peanutter en gang og man maa pent betale med 500 milers for aa faa F. I tillegg har UA den stoerste andel med disgruntled employees i bransjen her i US and A
NWA blir savnet naar CO hopper av Sjyteam og inn i Star
Hvorfor blir nwa savnet ved at CO går inn i Star? Innen den tid så har jo Delta slukt nwa.
Tommy777
17-12-2008, 05:58
Hvorfor blir nwa savnet ved at CO går inn i Star? Innen den tid så har jo Delta slukt nwa.
Fordi jeg har Platinum status hos CO og samarbeidet de to har naa er genialt. Man faar samme benefits i begge selskapene naa, men det forsvinner jo naar CO gaar inn i Star.
Saa da har man plutselig 4 X Star Gold kort i lommeboka, men ingen status hos NWA/DL :(
Saa da har man plutselig 4 X Star Gold kort i lommeboka, men ingen status hos NWA/DL :(
Jeg er sikker på at du finner en løsning på det og:p