View Full Version : Ferietips - Hellas
Satt og bladde i årets Star Tour-katalog i helgen, og kom over dette avsnittet i beskrivelsen av Hotell Doryssa Bay (http://www.startour.no/travel/hotel/hotel_2714_121.asp) på Samos:
Flytrafikk kan være forstyrrende på dagtid.
Flyplassen på Samos er 500-1000 m fra hotellet!:) :cheers:
Dessverre var det et annet hotell på Kreta som passet kone og barn bedre... :(
Nesten grunnlag for å bytte ut kone og barne en ukes tid...
hotellet vi endte opp med er 55 km fra CHQ... men det kan jo bli en tur en dag. Noen som har vært på CHQ (Chania på Kreta) og har sjekket spotterforholdene??
EB: Nå blir det Britannia og nok et nytt flyselskap på listen
Originally posted by CK
hotellet vi endte opp med er 55 km fra CHQ... men det kan jo bli en tur en dag. Noen som har vært på CHQ (Chania på Kreta) og har sjekket spotterforholdene??
Sidst jeg var på CHQ var der fotoforbud over det hele, idet CHQ samtidig er en
militærbase.
CHQ har en ,synes jeg, meget meget lille terminal,med ankomst i underetagen.'
Der blev meget, meget hurtigt varmt
Hilsen
Ole
Du kommer for sent med Britannia... Did that one last year...;)
MP kjører rundt Chania-flyplassen hele tiden og det er ikke lurt å bli tatt av dem visstnok, blant annet siden det er en USN base også. Jeg spurte pent vakten om å få komme opp i tårnet for å møte kolleger men han bare ristet på hodet og la hånda på pistolen. Yes he did.
Men jeg fant meg en plass ganske langt vest, ved en nedlagt bensin-/parkeringsstasjon, og tok bilder uhindret. Veldig bra med noen deilige A-7'er i samlingen.
Men husk spotterne som ble arrestert for noen år siden.
Sjøl har jeg leid meg en leilighet i 12 uker tvers over Souda Bay så jeg får utsikt til flyplassen og ligger vel rett under closed circuit for fighterne. Lenge leve den som oppfant barselpermisjonen...
Kyrre
Originally posted by CK
mors førstevalg var allerede FULLT - så det er fremdeles håp...
Originally posted by CK
Satt og bladde i årets Star Tour-katalog i helgen, og kom over dette avsnittet i beskrivelsen av Hotell Doryssa Bay (http://www.startour.no/travel/hotel/hotel_2714_121.asp) på Samos:
Søsteren min bodde på Doryssa Bay i fjor sommer. Feriebyen Kamari på Santorini er også et fint sted å være for oss som liker å bli "plaget" av flystøy. Der kunne jeg sitte på terrassen å se på fly hele dagen.
Originally posted by WestAir
Originally posted by CK
Søsteren min bodde på Doryssa Bay i fjor sommer. Feriebyen Kamari på Santorini er også et fint sted å være for oss som liker å bli "plaget" av flystøy. Der kunne jeg sitte på terrassen å se på fly hele dagen.
Og på Santorini var CK i august 1998 :devot:
på Santorini i 1998 var jeg på andre siden av fjellet, så fly så jeg lite til - men det var en fin takterrasse på JTR som ga fin oversikt over flyene (dessverre var det sommeren uten skikkelig kamera). Det ble nok ikke Doryssa i år, men Lanzarote. Vi måtte nok sette Den Lille Prinsessens behov foran fars denne gang... Kanskje i 2006??
Jeg har hørt at det skal være bra spottemuligheter ved Matagorda på Lanzarote.
Her er noen bilder.
http://www.airliners.net/open.file/771082/L/
http://www.airliners.net/open.file/468597/L/
ah, all is not lost. Må bare finne hotellet i forhold til ACE...
Det er absolutt kurante muligheter på ACE, om enn litt dølle fly (sorry). Byen (Puerto del Carmen) er ganske fryktelig, men strandpromendaden/joggestripa som går helt bort til flyplassgjerdet ser ok ut. Mer enn bra nok dekke for barnevogn. :) Jeg risikerte understellet på en stakkars Fiat for å titte litt på flymaskiner rett bak den hvitmalte "gården" nederst til venstre på det nederste bildet. Skal se om jeg ikke kan finne et par bilder.
Støtter forøvrig atck på at det er litt artigere i Hellas, hvor det er mye rart å se på. Jeg bedrev litt hasardiøs Mirage-spotting på Heraklion et år, men kan ikke anbefale andre å gjøre det samme. Beste opplevelsene i Hellas har vært på øyer nære den tyrkiske kysten hvor grekerne flyr med alt de har for å holde tyrkerne våkne. Der er det også en del brannbombere å se i juli og august. Og den båt- eller designinteresserte kan fremdeles finne drittøffe MTBer av Nasty- eller Tjeld-klasse (designet av Jan H.Linge) i diverse småhavner.
Hotellet mitt ser ut til å være 45 minutter med buss fra flyplassen, men jeg skal forsøke å få til en liten tur. Spottermulighetene på ACE ser bra ut. For det meste ser det ut til å være charters, men for en nordbo er jo et par timer med Monarch, First Choice og den gjengen (pluss Binter Canarias ATR-72/42) god tidtrøyte.
Jag var i Matagorda på Lanzarote 2002. Bor man på Hotell Beatrix Playa så behöver man inte ens lämna hotellet för att få sitt spottingbegär tillfredsställt.
Det är dock mest charterplan från UK och Irland som flyger in och ut. Ta med familjen till Puerto del Carmen (som är den största turistorten på Lanzarote) och föreslå en promenad längs strandpromenaden. I den nordliga änden så kommer du fram till flygplatsen:up:
Edited for spelling..
Gammel tråd men fremdeles superaktuell!!!
Jeg, kvinnosaurusen og pellefanten har tenkt oss 7-10 dager til selveste Syden i sommer. Tror Hellas ligger høyest på lista. Santorini/Sakyntos... noe sånt.
Men er ikke sååååå glad i Stavros' Tripple Star Hotel & Bodega. Har bodd på nok sånne fir en livstid.
Jeg har heller ikke råd til 10 dager på Ritz Carlton eller Vendema. Dessuten ligger sånne ofte helt for seg selv og det blir kjedelig så lenge.
Er det noe som har vært borti noe som er litt kvalitet men allikevel nært et sted der man kan subbe litt rundt en kafé OG som ikke koster 5.000,- per natt?
Har lite preferanser på øy. Og det må ikke være Hellas heller men helst.
robertaas
02-03-2018, 11:25
Mitt beste råd er å prøve utsette det til september. Det meste av turister, høye priser og hetebølger er over, men det er fortsatt godt og behagelig vær og ikke minst bra temperatur i vannet. Stemningen bruker også være mye bedre.
Vel, jeg har bare et forslag.. Rhodos hvor jeg var første gang i 1972, men ikke på 20 år...
Hotelltilbud aner jeg ikke siden har brukt kun "sydencharter".. Men et tips, bo nære/i Rhodos by-..
Twin Otter
02-03-2018, 13:18
Kreta eller Mykonos!
Chr1st1an
03-03-2018, 00:34
Gammel tråd men fremdeles superaktuell!!!
Jeg, kvinnosaurusen og pellefanten har tenkt oss 7-10 dager til selveste Syden i sommer. Tror Hellas ligger høyest på lista. Santorini/Sakyntos... noe sånt.
Men er ikke sååååå glad i Stavros' Tripple Star Hotel & Bodega. Har bodd på nok sånne fir en livstid.
Jeg har heller ikke råd til 10 dager på Ritz Carlton eller Vendema. Dessuten ligger sånne ofte helt for seg selv og det blir kjedelig så lenge.
Er det noe som har vært borti noe som er litt kvalitet men allikevel nært et sted der man kan subbe litt rundt en kafé OG som ikke koster 5.000,- per natt?
Har lite preferanser på øy. Og det må ikke være Hellas heller men helst.
Nå begynner det å bli noen år siden første tur til en gresk øy, men en av de siste jeg besøkte var Mykonos. Det vil jeg anbefale. Vi bodde på et boutique hotell på toppen av en klippe ovenfor den kjente stranden. (Paradise beach er det vel.... IKKE super paradise..)
Det var helt kurant priset, og de store stjernene som spilte på øyen bodde tydeligvis også der, så bra må det være. ;)
Jeg fant det faktisk på Booking.com nå; Zephyros.
Det er også verdt å undersøke Secret Escape. De hadde et fint hotel på tilbud der denne uken.
Vil også slå et slag for Zakynthos, men det er ca 15 år siden... Husker bare at det var flott og ikke minst den opplevelsen av å seile inn i Ship Wreck Bay. Den gangen var Zakynthos en av de mindre og mer ukjente øyene så litt mindre turister. Men igjen, det var en stund siden.
robertaas
03-03-2018, 01:00
Fikk sansen for Kalymnos for en haug år siden. De neste nordmennene vi traff der var to norske sangere som senere ble frastjålet mobilbilder de tok under oppholdet der. Nei, det var ikke jeg som stjal bildene som var det årests store slager på nett.
Da dama fortalte hvem det var måtte jeg spørre: "Kålrabi?"
Likte også Kalymnos samvittighet var på for to år siden (flytider til og fra var grusomme) Men maten i Hellas blir aldri min favoritt - :ed unntak av gresk salat. Det er grenser for hvor mye grillet lam (sau) man orker...
robertaas
03-03-2018, 09:19
Moussaka og Sanganaki er helt grei mat til salaten.
Takk for masse gode tips her. Kalymnos kanskje, ja. Eller evt Kreta. Eneste med Kreta er at jeg assosierer det med enten Bamseklubb eller hæla i taket
Hva med Rhodos. For eks inne i Rhodos by? Mange bra hoteller og fin blanding mellom by og badeferie.
Fant også denne linken med tips http://reisetips.nettavisen.no/hellas-aller-beste-oyer-en-guide/
kanskje verd å se på?
Hva med Rhodos. For eks inne i Rhodos by? Mange bra hoteller og fin blanding mellom by og badeferie.
Fant også denne linken med tips http://reisetips.nettavisen.no/hellas-aller-beste-oyer-en-guide/
kanskje verd å se på?
Takk!! Dæven... sjekket ut noen av hotellene fra artikkelen i Juli. 58.000 for 7 dager. :)
Men det så helt sjef ut da. Selv om det er litt utenfor budsjett
Kan anbefale Corfu. Var der en uke i juli for et par år siden og trivdes veldig bra. Nydelig hovedstad med trivelig folkeliv, gode restauranter og flott venetiansk arkitektur. Mange gode hoteller fra Corfu by og nordover spesielt (der vi var), og flotte strender, spesielt på vestkysten. Anbefaler båttur...
Noen venner av meg har forelsket seg fullstendig og reiser dit flere ganger i året. Normalt ikke så varmt som i Egeerhavet midt på sommeren, og øya er veldig frodig og grønn.
Men etter sigende bør den sørlige delen av øya unngås, er visst full av rosa og mer eller mindre snydens briter...... Vi sjekket ikke men bare fulgte anbefalingene....
Takk!! Dæven... sjekket ut noen av hotellene fra artikkelen i Juli. 58.000 for 7 dager. :)
Men det så helt sjef ut da. Selv om det er litt utenfor budsjett
Har selv bodd på Rodos Park Suites & Spa for noen år siden. Ligger inne i Rhodos By, ikke så langt fra gamlebyen, men dog et stykke fra strand. Veldig stille og fredlig beliggenhet, og bra standard. Pris ligger vel på 2000 NOK pr natt og oppover i August. Både jeg og fruen var veldig godt fornøyd med dette hotellet
Forøvrig er jeg overbevisst om at det finnes andre bra hoteller i for eks Rhodos by til langt under de prisene som du fant i den lenken jeg sendte til deg
Ellers er kanskje Athens riviera noe å tenke på? Flere meg flott beligghet ved strand og samtidig lett tilgang inn til Athens sentrum
Milos eller Korfu. Milos får du en nydelig tur med båt, eller fly med Olympic Air fra Athen. Korfu går fra LHR, og rutetider slik at man akkurat rekker connection nedover med BA761.
Men etter sigende bør den sørlige delen av øya unngås, er visst full av rosa og mer eller mindre snydens briter...... Vi sjekket ikke men bare fulgte anbefalingene....
Kan trygt underskrive på at anbefalingene var korrekte.
Noen som har noe tips for private pool villas på de greske øyene?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Chr1st1an
02-12-2018, 20:26
Tror noen av de beste ligger på Santorini, men det viste du vel allerede. ,)
Tror noen av de beste ligger på Santorini, men det viste du vel allerede. ,)Det visste jeg og de kostet ca 50-70k for en uke. Så derfor jeg spurte.
robertaas
02-12-2018, 21:18
Har skjønt at det er Oia med infinity pool som gjelder.
Har skjønt at det er Oia med infinity pool som gjelder.Ikke sant... men litt over mitt budsjett. :)
Håpet noen kanskje hadde vært på betydelig rimeligere plasser.
Chr1st1an
02-12-2018, 22:14
Det visste jeg og de kostet ca 50-70k for en uke. Så derfor jeg spurte.
Hehe. Du spesifiserte jo ikke noen pris. :P
Etter å ha fartet litt rundt på Santorini, og en uke på Milos, tok vi et par netter her:
https://www.airbnb.com/rooms/12928673?location=Thera%2C%20Santorini%2C%20Thira% 2C%20Greece&check_in=2019-06-02&check_out=2019-06-05
Relativt nytt, godt renhold og kom en dame hver morgen med nystekt omelett. Ingen innsyn. Litt forskjellige leiligheter å velge i.
Opplevelse å traske inne i Oia, men alt for mye folk og mas for vår del. Holder med en kveld eller to. Og den solnedgangen er like fin fra en folketom kirke på kanten av krateret litt lenger sør.
-eggshttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181202/ba312f61bd01357c4720be0036558774.jpg