PDA

View Full Version : Med Finnair til Helsinki...

EB
04-12-2008, 06:29
For förste gang på mange år skulle jeg fly det norske folks favoritt östover. Kom til OSL litt over en time för avgang til HEL. Da var sjekkinn skranken tom - ingen på jobb. Automat lette vi etter - men den fant vi ikke. Etter 10 minutter kom en ansatt som sjekket oss inn - og fortalte at det nok ikke kom automater til Norge for Finnair. Ikke bra!

Boarding gikk veldig greit og vi var 74 personer ombord på E190 og push back var 13:05 - 10 minutter för rutetid - BRA! Kabinen virker fresh - men setet foran nödutgang kunne ikke legges tilbake - men vi kunne flytte bak og fikk megabenavstand BRA! Mange nordmenn med asiatiske koner ombord - tydelig en populär rute for å komme hjem til slekta.

Nordic Aero som Finnair bruker til de-iceing tok seg god tid. Det kom 2 737 fra SAS etter oss inn på de-ice plassen som begge dro för oss. Sikkert fordi begge hadde 3 de-iceing biler til disposisjon - vi hadde 1. Ikke bra. Take off 13:30 - men med flytid på 1 time og 10 minutter skulle vi lande akkurat på rutetid.

En pose med et rundstykke ble utdelt. Drikke er gratis men serveres av papp!!! Ikke bra!

En febersyk 2 åring med mor og bestemor på rad 7 og far på rad 12 gikk rolig frem og tilbake - pludret egentlig ganske glad og fornöyd mellom foreldrene. Inntil Purser skriker: I DON`T HAVE EYES IN MY BACK - KEEP HIM TIED UP!!!

Med det klarte hun elegant å få gutten til å hylskrike resten av turen på 30 minutter - hun selv gikk ikke gjennom kabinen för landing. Det var mange som höylydt snakket negativt om denen Purseren - og det med rette.

Landing 5 minutter etter rutetid - bagasjen kom forholdsvis raskt.

Håper hjemturen i dag blir hyggeligere - for barn og voksne!

MountainDew
04-12-2008, 19:12
Lite proff Purser. Ikke bra!

Savipix
04-12-2008, 19:35
Auch! Du krossade precis mina illusioner om AY som ett serviceinställt bolag. Hoppas bara att detta var en dålig dag för pursern även om det INTE skall ske.

EB
04-12-2008, 20:08
Tja.. Det gikk bedre hjemover - mer om det i morgen!

EB
05-12-2008, 06:58
Først må jeg skryte hemningsløst av Hotel GLO - noe av det stiligste hotellet jeg har bodd på i verden. Flotte og stilige rom med en haug detaljer - hyggelig betjening on meget god frokost. Tryggheten var det heller ikke noe å si på - med politi over alt.

Så bærer det hjemover. Ingen kø i innsjekk og en meget hyggelig eldre dame sjekket oss fort inn. Litt for fort og uten å spørre om vi heller ville fly med en maskin tidligere. Da vi selv så at det gikk en maskin 45 minutter senere var det for sent å bytte. Men da kan man jo shoppe.

Transithallen er lettere trang og det er butikkene også. Men det ble kjøpt inn gaver til store og små, gave til julebordet i regi av Scanair også.

Inn og ut av bra lounge i de tre timene vi var på flyplassen. Loungen hadde god og nok rødvin. Avgangen vår ble da det kun var 15 minutter igjen til avgang forsinket med 40 minutter pga for sent innommet fly. Når det så ble boarding gikk dette fort og greit. Noen få Aftenposten i tillegg til mange finske aviser.

E170 har ingen nødutgang over vingene - så her var det trangt over hele linja. Og ubehagelig satt vi - ikke bare jeg på 1,91 cm men også min kvinnelige kollega på 1,74cm satt trangt. Rad 10 har ikke vindu på E170 - noe faktisk flere rader mangler. Mangel på utsikt er i og for seg negativt - men ved at det ikke er vindu ved din side så blir det også trangere - da veggen mer kommer "mot deg" enn ved et vindu hvor du får bedre plass...
Ikke særlig frekk servering hjemover igjen heller - samme posen med et rundstykke med gulost. Hvin og vann i pappkrus - imponerer ikke.

Landet 25 minutter etter rutetid og fikk bagasjen meget raskt. BRA!!!

Konkurrenten tilbyr et bedre tilbud i sin Econnomy Extra med adgang til FastTrack, bedre mat og bonuspoeng. Kommer neppe til å fly Finnair igjen så å bli medlem i deres program ser jeg ikke som nødvendig.

jcnorway
05-12-2008, 08:00
Fin rapport! Sitter igjen med følelsen av at Blue1 sitt tilbud fra OSL til HEL er hakket bedre enn det AY kan tilby. Jeg var iallefall meget godt fornøyd med både service, mat og seter da jeg reiste med dem sist, men da reiste jeg i Economy Extra så hvis du reiste i Economy er det vanskelig å sammenligne produktene. Var i alle fall ingen frekk purser hos Blue1 :)

Vi er forresten plutselig to som har kjøpt inn gave til Scanair julebord på HEL :lol: Får se etterhvert om det blir duplikater:)

litt-amatør
05-12-2008, 11:15
Takk for fin rapport, ikke bra med den purseren på vei til Helsinki.

Reiste du i business? I så fall var ikke serveringen bra, reiste du i economy er det jo veldig bra at de serverer rundstykke og alt du vil ha av drikke gratis. Det gjør jo ikke Blue1!!

EB
05-12-2008, 13:14
Jeg reiste i Economy til en pris som var høyere enn Blue1`s Economy Extra - men tidene passet denen gangen best med AY. Mat fikk man - men spiste den gjorde få av passasjerne. Ja man fikk en flaske vin - men man kunne ikke spørre om en til - dette gjaldt begge veier. Kollegaene fra Stockholm fikk absolutt ingen servering hos AY - men hjem med Blue1 fikk de kaffe.

Tommy777
05-12-2008, 16:44
Interessant rapport. Det ser for meg ut til at produktene er litt forskjellige her. Mens SAS/ Blue Ein ikke har business ombord, har Finnair det. Er det seteblokkering hos Finnair og hvordan er servicen foran gardinen er da mitt spoersmaal.

Det hoertes ikke ut som Economy Extra servering, nei. Der faar du en passe stor boks med mat og Champagne serveres i glass dersom du ber om det. Midtsetet er ikke blokkert der heller

Synes dog det blir feil aa sammenligne Economy mot Economy Extra da konseptene er forskjellige og at SAS i tillegg ofte selger dyre billetter som plasserer deg bak gardinen, prisen er jo ofte veldig tilfeldig.

Hadde du reist med SAS/Blue 1 i Economy, hadde du faatt ett vindu, men ikke noe aa tygge paa eller noe aa drikke.

Hvordan fikk du tilgang til loungen forresten? Diners?

EB
05-12-2008, 17:04
Priority Pass gir tilgang til en haug lounger. Så lenge jeg sammenligner pris så hadde Blue1 gitt med fastTrack, bedre mat, vin av plast og ikke papp...og bonuspoeng. Neste gang skal vi bestemme tidene på møtet ut i fra hvem som flyr.

Tommy777
05-12-2008, 17:10
Ser selvsagt poenget, men man maa jo nesten sammenligne epler med epler: Blue Ein Economy mot Finnair Economy. Neste gang kan det jo hende at Finnair gir deg oekonomi til 400 spenn hver vei mot 4000 for Blue Ein Extra

EB
05-12-2008, 17:33
Blir ingen neste gang...

FlightDeck
12-12-2008, 00:05
Takk for interessant rapport. Ser man bort ifra pris, og bare sammenlikner klasse, har jo Finnair et bedre produkt i Economy enn Blue1 i og med at man får servering, selv om denne serveringen kanskje ikke imponerer veldig. Man får vel ofte også mer bonuspoeng og har dessuten flere avganger å velge mellom med Finnair på den aktuelle ruten. Men når du betaler like mye i Economy hos Finnair som i Economy Extra hos Blue1, er det liten tvil om at sistnevnte er det beste valget - om tidene passer deg. Hvordan er prisdifferansen mellom Blue1s EcoExtra og Finnairs Business Class?

Jeg skal fly Finnair nå i januar, men da på direkteruten mellom Manchester og Helsinki. Betalte 1500 kr. t/r - og selv om jeg generelt sett helst flyr innen Star Alliance, måtte jeg med dem både mellomlandet og betalt i alle fall 1000 kr. mer. Med en flytid på tre timer har kanskje Finnair bedre servering her enn på Oslo-Helsinki? Time will show...