PDA

View Full Version : SAS frykter priskrig

MD11
03-12-2008, 19:36
Dagsrevyen kjørte ett innslag i kveld fra ekstraordinært syremøte i Stockholm. SAS frykter en massiv priskrig som fører til at enten de eller Norwegian går over ende. Strand mener at alle må gjøre som SAS, ta fly ut av trafikk. Ellers blir det stor overkapasitet kunne han fortelle. Han hadde med andre ord fasit på problemet.....

Men han nevnte ingenting om reduksjon i frekvenser på innland men gjorde det klart at SAS NO skulle ha en tilnæmet lik kostnadsstruktur som DY.

Kommer vi til en situasjon der en av landets to store aktører forsvinner?

Hickok
03-12-2008, 19:43
Dette er vel en langt fra usannsynlig fremtidsvisjon. Så lenge produktene blir likere og likere, og det eneste man konkurerer på er pris, så kan jo absolutt dette skje før noen liker å tro.

ENGM 911
03-12-2008, 19:53
Det begynner å bli brennhett i flybransjen. Finanskrisen gjør ikke akkurat fremtidsutsiktene til diverse flyselskap bedre. Synd eller rettere sagt skandale om DY eller SK grounder. Da oppstår det vakuum i bransjen noe ingen er tjent med.

MD11
03-12-2008, 19:57
Heldigvis er iallefall fuelprisen nå betraktelig redusert siden toppnivået i sommer. Spørsmålet er om det kompenserer nok for eventuellt bortfall i antall passasjerer. OSL kan melde om 8 % mindre pax i november i år kontra 2007.

Desperasjonen er til å ta og føle på. Tilnærmet lik kostnadsstruktur ?? De er ikke i nærheten en gang.

Tenkte akkurat det samme selv....

Utflyttet
03-12-2008, 20:02
Men han nevnte ingenting om reduksjon i frekvenser på innland men gjorde det klart at SAS NO skulle ha en tilnæmet lik kostnadsstruktur som DY.

Melding til kundene: Så da skal også produktene bli likere
Melding til ansatte: Dette blir ikke lystig

Har jeg bommet på noe da?

-A

MD11
03-12-2008, 20:05
Vi får se når/hvis SAS hoster seg gjennom hestekuren så må til for å få tilnærmet lik kostnadsstruktur som DY....

LN-MOW
03-12-2008, 20:18
SAS vil aldri få lik kostnadsstruktur som DY, men de har mye mer penger i banken og er i langt bedre stand til å takle nedgang.

Jarlabanke Vking
03-12-2008, 20:19
Vi får se når/hvis SAS hoster seg gjennom hestekuren så må til for å få tilnærmet lik kostnadsstruktur som DY....

Håper de snart ser inn i de 7 administrasjonene de har og det er jo bare til de 7 flyselskapene de drifter og ikke SGS, STS etc, noe jeg tviler på LH er så interessert i å sponse hvis det skulle vise seg at de går inn i bolaget. Men det koster uansett mer å drive et nettverkselskap, så jeg forstår ikke hvorfor de hele tiden skal sammenligne seg med og bli mer lik DY.

Nedgangstider kan jo brukes til noe positivt, å ruste seg til bedre tider igjen. Leasingrater på fly har jo rast siden i sommer og hvis man har litt økonomisk teft (hvis SK skulle fortsette som selvstendig selskap så er jo ikke dette spesielt sannsynlig) begynner man å forberede flåten og kapasiteten mot dette scenarioet som alltid kommer, og forhåpentligvis sitter SK igjen med noe annet en gjeng etterpåkloke økonomer og trendanalytikere fra NKP anno 1970 når de gode tidene igjen er over.

En annen ting som jeg har lurt på noen ganger; har selskapet mulighet til å oppløse seg selv og si opp alle, for så å gjennoppstå og tilsette alle men da under andre lønnsforhold?

AirbusTrond
03-12-2008, 20:25
Her er innslaget i tekstform:

SAS frykter utmattende priskrig

SAS er redd for at det vil utvikle seg en utmattende priskrig med Norwegian i det norske flymarkedet. Den kan ende med at ett av selskapene går overende. I dag hadde SAS-konsernet et ekstraordinært styremøte for å drøfte nye og omfattende sparetiltak.

Hovedtillitsvalgt Hans Jacob Opsahl, SGS, forventer at det vil komme konkrete tiltak som vil være med å stake ut kursen for et fremtidig SAS, og som gjør at hans medlemmer kan føle en viss sikkerhet i forhold til arbeid og inntekt i fremtiden. Opsahl sier de er villig til å snu hver eneste stein for å være et av selskapene som eksisterer også etter 2009. Han tror mange selskaper vil være borte innen neste år er omme.

Både bakkeansatte og flygende personell forhandler nå med ledelsen om omfattende sparepakker. Kostnadskuttene skal være på nær tre mrd kr. Aktuelle tiltak er å fryse lønn neste år, slutte med betalte lunsjpauser, endre forsikringsavtaler og fjerne ansatt-goder.

Situasjonen forverres av et dramatisk fall i antall reisende. Foreløpige tall fra OSL viser svikt i passasjertrafikken på åtte prosent for november måned, den største nedgangen siden 11. september.

SAS har tilpasset seg og tar ut åtte maskiner av trafikk. Hvis ikke Norwegian gjør det samme, står vi foran en utmattende priskrig, mener SAS. Adm.dir. Ola H. Strand, SAS Norge, sier at faren for en priskrig er til stede. Det vil være veldig ødeleggende for Norge og for den logistikken luftfarten representerer. - Overkapasitet fremtvinger alltid en priskrig fram til en av aktørene faller, uttaler han.

Norwegian sier de har for få, ikke for mange fly. Bjørn Kjos, adm.dir. Norwegian, viser til at de har blitt forsøkt tatt ut av markedet både i 2002, 2003 og 2004. - Priskrig er veldig bra for forbrukerne, og det er ikke noe nytt for Norwegian, uttaler han.

SAS Norge skal spare 1,5 mrd kr, og mener de da nærmer seg kostnadsnivået til Norwegian. Strand sier at man vil kunne selge produktene til meget konkurransedyktige priser. Kjos kommenterer dette slik: - Det er noen som greier å regne ut at de er eldre enn far sin også, ler han.

(Sammendraget må ikke kopieres eller brukes andre steder).

MD11
03-12-2008, 20:28
Mener han programmerte lunsjpauser for crew på bakken og montro.....

Someone
03-12-2008, 20:31
En ide til SAS kunne jo f.eks være å se på inntektssiden også. Dvs lage produkten på en slik måte at de kan ta en høyere pris for billettene sine enn Norwegian, på en bedre måte enn idag

Blubird
03-12-2008, 20:35
Få inn noen tyskere i toppen av SAS, de klarer å tjene penger med mer enn én lavpriskonkurrent.

TOS
03-12-2008, 20:39
En ide til SAS kunne jo f.eks være å se på inntektssiden også. Dvs lage produkten på en slik måte at de kan ta en høyere pris for billettene sine enn Norwegian, på en bedre måte enn idag

Hysj, sånne gode, og for SAS banebrytende ideer, kan du selge for mange penger som konsulent.....:D

De som sitter og regner kommer visst aldri lenger enn til kostnadssiden, og de har muligens tullet seg borti noe Porterske tanker om cost leadership, selv om det er lite som tyder på at det er i de dimensjonene SAS har sitt fortrinn..... SAS har i utgangspunktet et større potensiale for å dyrke frem et mer unikt produkt enn DY (pga nettverk, frekvens, fasiliteter for de som reiser mye, osv.), og burde kanskje heller sett litt mer i retning av en differensieringsstrategi (om man nå er fokusert på Porter). Ja, ja. Dette har vi vel diskutert før:)

MD11
03-12-2008, 20:50
Vil det reisende publikum i dag være intressert i og betale for et bedre produkt? Det er begrenset hva en kan gjøre på innenriks og nå er jo næringslivet på offensiven for å senke sine kostnader, også reisekostnader. Gratis kaffeservering ser heller ikke ut til å hjelpe hos SAS NO der kabinfaktor er rekordlav.

LN-MOW
03-12-2008, 20:55
Det skal ikke store grepene til for å gi en bedre reiseopplevelse innenriks. Det er på langrutene man bygger kvalitetsryktet, og satser man der samtidig med at man har enkel og god servering på de kortere rutene er mye vunnet. Om man vil trekke nye kunder i hopetall er vel kanskje tvilsomt, men man vil skape en produktdifferensiering jeg tror vil lønne seg i konkurransen med LCC'ene på litt sikt.

TOS
03-12-2008, 20:59
Vil det reisende publikum i dag være intressert i og betale for et bedre produkt? Det er begrenset hva en kan gjøre på innenriks og nå er jo næringslivet på offensiven for å senke sine kostnader, også reisekostnader. Gratis kaffeservering ser heller ikke ut til å hjelpe hos SAS NO der kabinfaktor er rekordlav.

Vanskelig å si. Innenlands er det nok riktig at det ikke er så mye å gjøre (men personlig så er jeg veldig begeistret for muligheten til å sjekke inn og velge sete på nett, frekvensen er stort sett bedre enn DY, bedre muligheter til å finne fly som korresponderer om man ikke skal fra punkt til punkt), men SAS har jo ikke så rent få passasjerer utenlands hvor det kanskje er rom for å iallefall likne mer på BA og LH enn på DY (ikke ment som en negativ kommentar i forhold til DY, forøvrig) og ta en premie ut over det SK ala DY kan ta.

Jeg tror ikke det bare er snakk om servering, selv om jeg personlig synes det er greit å slippe å finne frem pengene bare for å få en kopp kaffe. Det frigjør vel også litt tid for kabinpersonalet til å yte annen service.

Hickok
03-12-2008, 21:18
Jeg tror ikke det bare er snakk om servering, selv om jeg personlig synes det er greit å slippe å finne frem pengene bare for å få en kopp kaffe. Det frigjør vel også litt tid for kabinpersonalet til å yte annen service.
Dette er jeg helt enig i. Det grepet som ble gjort for noen år siden, med å stappe inn flere seter i flyene, mener jeg var fullstendig feilslått. Nå sitter en like trangt som hos DY, i fly som fortsatt på langt nær er full, men med mye dårligere beinplass. Det måtte da vært bedre med noe færre seter, og så spille på dette for alt det er verdt i PR sammenheng. Det er tross alt stor forskjell på tenkemåten hos SK og DY, og det skal det også være. Bruk dette til noe positivt, i stedet for å etterligne konkurrenten.

Tommy777
03-12-2008, 21:27
Vel, priskrig trenger vel ikke SAS aa vaere redde for innenriks i Norge. I en annen traad la jeg merke til at DY oeker prisene for andre gang paa 2 mnd.

TOS
03-12-2008, 21:36
Vel, priskrig trenger vel ikke SAS aa vaere redde for innenriks i Norge. I en annen traad la jeg merke til at DY oeker prisene for andre gang paa 2 mnd.

Det kan jo være at denne meldingen fra SAS er et litt dårlig skjult forsøk på å signalisere til DY at SAS ikke ønsker priskrig, og at det kanskje til og med er greit å øke prisene litt. Jeg tror ikke det er i hverken DYs eller SAS sin interesse å krige på pris.

Tommy777
03-12-2008, 21:38
Det kan jo være at denne meldingen fra SAS er et litt dårlig skjult forsøk på å signalisere til DY at SAS ikke ønsker priskrig, og at det kanskje til og med er greit å øke prisene litt. Jeg tror ikke det er i hverken DYs eller SAS sin interesse å krige på pris.

Tror nok det, ja..

Utflyttet
03-12-2008, 21:46
Problemet er ganske selvskapt av SAS slik jeg ser det. Så lenge de gjør alt de kan for å få produktet likere DY (trangere, mindre service, etc) så gjør det det bare om til en kamp om førstemann til bunnen i den eneste tingen som kan konkureres om: pris.

Men så et annet paradoks her som er snodig SAS sin ledelse ikke ser ut til å kunne/ville se:

Nå som man i prinsippet har splittet butikken i fire biter for å kunne spille av hver del mot de andre med tanke på å presse ned kostnader og få besparelser ut av dette så har man per definisjon også gjort det slik at man utløser alle de negative kreftene som kommer i sving med at hver enhet bare tenker på sin fremtid, og at det å levere noe helhetlig sammen ikke lengre er en dimensjon som har prioritet over neste kvartals bunnlinje.

Kan noen av slipsene her inne forklare meg om jeg har bommet på noe?

- SAS har dyrere personell med tanke på at det er mer ansennitet ute å går, mer foreninger, etc.
- SAS har dyrere drift fordi de er et nett-selskap og har større infrastruktur av dette.
- SAS jobber med å fjerne de elementene i selskapet som ikke er med å forme det som en LCC
- SAS har i praksis utløst en intern kanibalisering økonomisk da de forskjellige enhetene ikke lengre leverer et samlet produkt.

Og denne samlingen momenter skal slå DY på pris, og pris alene?

-A

Jarlabanke Vking
04-12-2008, 04:16

kommer vel an på kapasiteten som tilbys det.

MountainDew
04-12-2008, 06:24
Jeg tror ikke det vil bli en slik priskrig som SAS og Braathens holdt på med på slutten av 90 og begynnelsen av 2000.
Kostnadene er viktig og der tar SAS Norge grep og parkerer 8 fly + 200 flygende ansatte. I tillegg kan det vel muligens bli reduksjoner i SGS, STS og cargo.
Kapasiteten til Norwegian innenlands virker som er greit tilpassset dagens marked.

EB
04-12-2008, 06:31
Hva gjör Norwegian - öker de bare elelr kommer det kutt der også?

MountainDew
04-12-2008, 06:44
Jeg tror de hverken kommer til å øke eller kutte i innenriks. Nå er det jo CPH og Danmark som er satningsområdet !

imm
04-12-2008, 09:22
SAS har vel all grunn til å frykte priskrig. Når de ikke går med overskudd i den høykonjungturen vi har hatt, hvordan skal det da gå når folk og bedrifter strammer inn reisebudsjettene? Hvis andre selskaper (som Norwegian, Ryanair) har betydelig laverer kostnader, har vel disse bedre forutsetninger for å kunne sette ned prisen enn SAS.

SAS gruppen har en enorm administrasjon. Det må koste ufattelig mye.
Hvorvidt SAS har mye penger i kassen eller ikke kan ikke jeg si noe om. Men jeg ser de lærde strides. Noen her sier kassa er på mange milliarder, mens på hegnar.no kan man lese at SAS er teknisk konkurs dersom man bruker norske regnskapsprinsipper. Les artiklen her: http://www.hegnar.no/bors/article304732.ece

MD11
04-12-2008, 10:09
Det er SAS selv som står for overkapasiteten i markedet på norsk innenriks og de har enda ikke offentliggjort noen kutt her men fortsetter med 17 daglige fra OSL til BGO og 18 til TRD. Det er voldsom overkapasitet hvis man tenker på at antall reisende går drastisk ned. DY er oppe i 12-13 daglige på nevnte ruter og har også mindre frekvenser enn SAS til mindre byer slik som TOS, BOO, KRS og AES. Se bare på kystruten til SAS fra TRD til henholdsvis BGO/SVG og BOO/TOS. For mange avganger i forhold til trafikken. Så før man roper ulv ulv så må SAS bidra med vesentlig kutt i kapasiteten slik at man kommer ned på fornuftige antall avganger pr. dag. Det må komme mer kutt enn de få rutene til byer i Sør Europa som er annonsert. Kuttet må komme i Norge.

Som Mountaindew påpeker, kapasiteten og tidtabellene til DY er fint tilpasset dagens marked. Det viser også kabinfaktoren.

sukram
04-12-2008, 10:18
Det er SAS selv som står for overkapasiteten i markedet på norsk innenriks og de har enda ikke offentliggjort noen kutt her men fortsetter med 17 daglige fra OSL til BGO og 18 til TRD. Det er voldsom overkapasitet hvis man tenker på at antall reisende går drastisk ned. DY er oppe i 12-13 daglige på nevnte ruter og har også mindre frekvenser enn SAS til mindre byer slik som TOS, BOO, KRS og AES. Se bare på kystruten til SAS fra TRD til henholdsvis BGO/SVG og BOO/TOS. For mange avganger i forhold til trafikken. Så før man roper ulv ulv så må SAS bidra med vesentlig kutt i kapasiteten slik at man kommer ned på fornuftige antall avganger pr. dag. Det må komme mer kutt enn de få rutene til byer i Sør Europa som er annonsert. Kuttet må komme i Norge.

Som Mountaindew påpeker, kapasiteten og tidtabellene til DY er fint tilpasset dagens marked. Det viser også kabinfaktoren.

Så var det det at SAS er et nettverksselskap, da. En god del av de nevnte avgangene er på plass hovedsaklig av hub-funksjonene de ivaretar, ikke point-to-point flyvningen i seg selv.

Eksempelvis har DY 3 daglige TOS-OSL, pluss en til Rygge. Fra et transfermessig ståsted er det aldeles håpløst. For ikke å snakke om for forretningsfolk. SAS har 9 daglige avganger, hvor jeg ikke egentlig tror at de kan kutte noe særlig uten at det raskt rammer sitt viktigste marked, menn og kvinner med stresskoffert :)

TOS
04-12-2008, 10:26
kommer vel an på kapasiteten som tilbys det.

Tja, incentivet for å gå til priskrig kan nok påvirkes av kapasiteten, og med stor overkapasitet så er normalt sett incentivet for å drive priskrig større enn med begrenset kapasitet. Likevel så vil jeg nok hevde at det ikke er i noen av bedriftenes interesse å starte en priskrig. SAS forsøker kanskje her, som nevnt ovenfor, å signalisere til DY at de ikke har til hensikt å starte en priskrig (selv om de kanskje har overskuddskapasitet).

MD11
04-12-2008, 10:31
Sukram, ikke fortell meg at det er behov for 9 daglige 737 mellom OSL og TOS, noe av dette kan glatt fjernes uten at det går nevneverdig utover en sterkt fallende stresskofferttrafikk. De kan ikke forvente at det skal gå et fly akkurat når det passer de og SAS må tørre og ta et oppgjør med seg selv på dette området. SAS har ganske ikke enkelt råd til å fly mange tomme 737 for å opprettholde et så omfattende tilbud til stresskoffertene. Se bare på kabinfaktoren til SAS NO.

TOS
04-12-2008, 10:37
Så var det det at SAS er et nettverksselskap, da. En god del av de nevnte avgangene er på plass hovedsaklig av hub-funksjonene de ivaretar, ikke point-to-point flyvningen i seg selv.

Eksempelvis har DY 3 daglige TOS-OSL, pluss en til Rygge. Fra et transfermessig ståsted er det aldeles håpløst. For ikke å snakke om for forretningsfolk. SAS har 9 daglige avganger, hvor jeg ikke egentlig tror at de kan kutte noe særlig uten at det raskt rammer sitt viktigste marked, menn og kvinner med stresskoffert :)

SAS har vel ikke 9 avganger daglig TOS-OSL? Jeg finner 7, men de har iallefall hatt en avgang 11.30 som ikke lenger er i tabellen. Men uansett er jeg i hovedsak enig med deg i at det er få av disse 7 avgangene som kan fjernes uten at det rammer i forhold til videre forbindelser osv., men noen er det kanskje.

For OSL-TRD, OSL-BGO og OSL-SVG er jeg noe mer usikker på om nettverksargumentet er like godt. Nå har jeg ingen formening om kabinfaktor på disse rutene, men det kan nok godt være at de kan trekke ned på frekvensen uten at det rammer mulighetene til å sende folk videre ut i nettverket.

MountainDew
04-12-2008, 10:55
Nå er jo også Norwegian blitt mye flinkere til å selge transferbilletter (om det er det som regnes som et nettverkselskap?)
Innland - innland minimum 45 min tranfertid og
innland - utland 60 min.

Rart at ikke punkt 10.1 i reisevilkårene er oppdatert. Der er det jo bare snakk om punkt til punkt og 120 min....

sukram
04-12-2008, 11:05
SAS har vel ikke 9 avganger daglig TOS-OSL? Jeg finner 7, men de har iallefall hatt en avgang 11.30 som ikke lenger er i tabellen. Men uansett er jeg i hovedsak enig med deg i at det er få av disse 7 avgangene som kan fjernes uten at det rammer i forhold til videre forbindelser osv., men noen er det kanskje.

Jeg sjekket ikke, jeg tok SAS sitt ord for god fisk. I denne skryteplansjen (http://www.sas.no/no/Sider-uten-menytilknytning/Fordeler/?vst=true) påstår de ihvertfall at de har 9 daglige til TOS (se nede i høyre hjørnet).

Farer de med løgn, altså?

MartinL
04-12-2008, 11:09
Problemer er at om DY om SAS nedjusterer for å unngå priskrig, optimalisere rutene samt øker prisene, så blir dette å pisse i buksa for å holde varmen.

Før eller siden kommer det en tredje aktør inn på de tunge norske innenriks rutene og da tror jeg neppe vinneren er SAS desverre.

Samtidig så kan aldri Skeidar bli IKEA og jeg tror SAS har en svært vanskelig, om ikke en umulig oppgave å komme dit de selv antyder. Jeg er redd de må tenke litt Qantas og Jetstar eller rett og slett rive ned hele brakka og bygge det opp under et helt nytt merkenavn. Assosiasjonene til SAS gjernnom så mange år, taler ikke etter min mening akkurat for at SAS skal kunne bli en lavpris aktør i Norge.

Dessuten har jo historien vist at organisasjonen i sin helhet ikke alltid marsjerer i samme retning som ledelsen!

TOS
04-12-2008, 11:13
Jeg sjekket ikke, jeg tok SAS sitt ord for god fisk. I denne skryteplansjen (http://www.sas.no/no/Sider-uten-menytilknytning/Fordeler/?vst=true) påstår de ihvertfall at de har 9 daglige til TOS (se nede i høyre hjørnet).

Farer de med løgn, altså?

De har iallefall ikke 9 avganger TOS-OSL eller retur i hverken desember eller januar, men 7. Nå har ikke jeg sjekket annet enn noen tilfeldige tirsdager og onsdager. Uti februar ser det ut til at det er en ekstra avgang fra TOS kl. 1600 (men igjen, dette er basert på litt tilfeldige sjekker).

LN-MOW
04-12-2008, 12:33
Før eller siden kommer det en tredje aktør inn på de tunge norske innenriks rutene og da tror jeg neppe vinneren er SAS desverre.

Det vil ikke komme noen tredje aktoer saa lenge SAS og DY er saa store som de er. Men skulle en av dem gaa under, vil det nok dukke opp nye krefter. Baade SAS og DY er veldig besvisste paa dette og vil heller kjempe med hverandre enn aa slippe en ny og uberegnlig konkurrent inn paa markedet.

Man vet hva man har ...

Jarlabanke Vking
04-12-2008, 12:48
så da er mitt spørsmål; blir det et bedre tilbud når SAS kutter kapaisiteten og Norwegian øker og øker og tilsynelatende ikke legger merke til verden rundt seg?

JetBlue
04-12-2008, 12:52
Desperasjonen er til å ta og føle på. Tilnærmet lik kostnadsstruktur ?? De er ikke i nærheten en gang.

Jo, det er nettopp det SAS No er i nærheten av, og på sikt foregår en stille kostnadskonvergens mot nivået i DY og andre såkalte LCC´s. Derfor skal Kjos være noe mer nøktern i sin påstander.

At SAS generelt sliter er det ingen tvil om, men SAS sitter på mange ganger så mye cash som Norwegian, så det kan nok hende at hr. Kjos vil begynne å merke presset etterhvert han også.

Men DY skal ha ros for å trå til i Danmark etter Sterlingkollapsen.

Jarlabanke Vking
04-12-2008, 13:25
det finnes jo snart ingen direkte avganger fra Norge til Europa lenger heller med SK. Alt går via CPH.

TOS
04-12-2008, 13:39
så da er mitt spørsmål; blir det et bedre tilbud når SAS kutter kapaisiteten og Norwegian øker og øker og tilsynelatende ikke legger merke til verden rundt seg?

Hvis DY flyr med nesten fulle fly, og SAS flyr med halvtomme fly så er en slik justering av kapasiteten sikkert fornuftig. Jeg vil anta at DY på samme måte som SK må ta innover seg markedssituasjonen, men det er ikke sikkert at det som er fornuftig for SK er fornuftig for DY. Om man får et bedre tilbud er et åpent spørsmål og kommer vel an på hvor det kuttes og hvor DY evt ekspanderer.

MartinL
04-12-2008, 14:18
Det vil ikke komme noen tredje aktoer saa lenge SAS og DY er saa store som de er. Men skulle en av dem gaa under, vil det nok dukke opp nye krefter. Baade SAS og DY er veldig besvisste paa dette og vil heller kjempe med hverandre enn aa slippe en ny og uberegnlig konkurrent inn paa markedet.

Man vet hva man har ...

Nettopp! Jeg tror også at andre nå holder seg unna så lenge Norwegian og SAS har de prisene og frekvensene de har i dag, men gitt det utfallet mange her spår, tror jeg det ikke tar lang tid før det kommer inn en aktør nr 3.
Glem ikke at de største norske innenriks rutene er blandt de største i europa!

DY Tech
04-12-2008, 15:54
Jeg tror de hverken kommer til å øke eller kutte i innenriks. Nå er det jo CPH og Danmark som er satningsområdet !

Ja, Kjos planlegger å posisjonere seg i Danmark etter Sterlings fall.
Men nå ser det ut for at Sterling kommer tilbake, hva kan det få å si for satsingen i Danmark?

http://e24.no/utenriks/article2805965.ece

Det konkursrammede flyselskapet Sterling fortsetter som selvstendig flyselskap etter å ha blitt kjøpt opp av det danske flyselskapet Cimber.

gustavf
04-12-2008, 16:23
Nå var vi i Norge, og forsøker å holde oss på topic.

JetBlue
04-12-2008, 16:30
Den cashen er oppskrytt tullball.

Pensjonsforpliktelsene til SAS er massive som et outer space black hole.

De er ikke en gang i nærheten av å kunne drømme om produksjon på 50 øre setekilometeren.

Vel, cash´en er det ingen tvil om. Og så lenge SAS har cash er de ikke insolvente.

Pensjonsforpliktelsene er en fremtidig belastning, og reduserer egenkapitalen, hvilket bidrar til insuffisiens. Akkurat det samme er tilfellet er for svært mange andre norske selskaper. Det er godt tenkelig at pensjonsforpliktelsene på sikt vil skape store problemer for SAS.

Både insolvens og insuffisiens er en betingelse for konkurs, og så lenge SAS har cash er de ikke konkurs.

Siden SAS opererer under 4 adskilte enheter, er det rimelig å tro at den finansielle situasjonen er ulik for de 4 enhetene. Der er min overbevisning at SAS NO idag kommer godt ut av det sammenlignet med de andre. Men, dette kan selvfølgelig endre seg raskt i den rådende situasjonen.