PDA

View Full Version : BN-nummer på billett - hva er det?


jcnorway
03-12-2008, 17:21
Ser på gamle boardingkort fra SAS at det er et felt som heter Seq #. Under denne står det BN + et nummer. I mitt tifelle står det BN1 på et og BN3 på et annet. Hva betyr denne koden?

Ser at Flightdeck på noen tidligere tripreports har notert seg dette BN-nummeret. Skjønner ikke helt hva det står for. Noen som vil forklare? :)

FlightDeck
03-12-2008, 17:24
Den første som sjekker inn får Boarding Number 1, altså BN1, den andre BN2 - og sånn fortsetter det. Når det er sagt klarer jeg ikke helt å skille mellom Seq # og BN, er det noen forskjell? Seq # kom vel for kun få år siden som en erstatter for BN-systemet, men registrerer at SAS bruker begge på boardingkortene sine.

LN-MOW
03-12-2008, 17:27
Det er Boardingnumber .. innsjekkingssystemets registreringsnummer. De utdeles i innsjekkingsrekkefølge uavhengig av klasse og status. De fleste DCS-systemer (Departure Control Systems) har tilsvarende, derfor også litt blanding av SEQ og BN på boardingkortene.

Ettersom seter kan endres og flere pax dermed ha samme sete på BP, trenger man et unikt identifiseringsnummer for passasjeren får å ha kontroll på hvem som er sjekket inn, boardet osv.

JoeW
03-12-2008, 18:22
Så for deg kan du se om mange har sjekket inn før deg f.eks., eller om du er blandt de siste. Artig...

LN-MOW
03-12-2008, 18:25
Ja, ser du det blir flybytte til en CRJ og du har BN170, har du en anelse om at det kan bli interessant ... :p

På den annen side, nummeret brukes bare en gang, så under visse omstendigheter kan nummeret også bli kunstig høyt.

Discus
03-12-2008, 18:28
Og får man SBY (eller STB eller hva det står) i "BN"-feltet så kan også mye skje......

LN-MOW
03-12-2008, 18:32
SB - ja, det kan også skje ....

JoeW
03-12-2008, 19:42
Det vet vel MOW alt om når han står nede i Tyskland...

(Men hvor ofte off-loades det, det er begrenset hvor kunstig høyt det kan bli..)

Shadow
03-12-2008, 20:13
BN starter alltid med 1 på alle flighter, og som sagt fortsetter med et nr høyere etterhvert som folk sjekker inn, blir et BN kansellert (reiser med tidligere fly f.eks) så blir ikke dette tatt i bruk på nytt på den avgangen. Så i teorien kan du se BN 170 på en CRJ ja ;)
SB nummer starter på første nummer #100, når første standby pax sjekker inn uavhengig av avgang, når neste kommer å sjekker inn vil han få #101 selv om det ikke er samme avgang. Så på en travel søndag med mye pax kommer stanby kommer man fort opp i 400-500 serien.
Når en på standby blir akseptert (altså få bli med på en avgang) vil han bli gjort om til et BN nummer, og SB nummeret blir sletta på lik linje med BN som blir kansellert.

JoeW
03-12-2008, 20:16
Tror jeg hadde SB oppi 800 fra CPH en søndag i sommer...Så de kan bli høye ja!

Shadow
03-12-2008, 20:20
Nå skal det da også legges til at .... hvis den personen i gaten som overfører en SB pax til neste avgang gjør det på den korrekte måten som han/hun skal, så vil ikke denne pax få et nytt SB men beholde det samme nummer som han hadde.
På vanlige pax er dette viktig, da det har med rekkefølgen på hvem som kommer med, ja selv dere med fine kort ;)
For en ID så er det jo andre kriterier som gjelder.

Hickok
03-12-2008, 20:27
Jeg har forresten et spørsmål i denne forbindelse. Hvis en med fast plass på f.eks. 17:00 til BGO, og setter seg frivillig på Standby på et tidligere fly, og ikke kommer med. Har han da mistet sin plass på 17:00, eller beholder han denne? Forutsett en C billett.

Shadow
03-12-2008, 20:30
Enkelt å greit ... nei ;)
Og det har ikke noe med C billetten å gjøre.

Edit: det eneste han mister er det setet pax var sjekket inn på .... er faktisk ikke alle som skjønner den delen heller

Hickok
03-12-2008, 20:41
Slik var det ikke "i gamle dager" mener jeg å huske? Da mener jeg man mistet sin plass på et senere fly hvis man gikk inn i standby-køen på en tidligere avgang. Mener i hvert fall å huske det var slik i millitærtiden. (begynner å bli snart 20 år siden!!!)

LN-MOW
03-12-2008, 20:59
Ja, SAS-systemet ble oppgradert med denne funksjonaliteten en gang på begynnelsen av nittitallet. Det var til stoor hjelp for oss på gaten. Inntil da hadde vi også et par hjemmesnekrede løsninger for å prøve å gjøre det rettferdig ..

Discus
03-12-2008, 23:10
Det beste "hjemmesnekrede" som SK og BU drev med på en fredag ettermiddag på TRD når alt kokte var "Det er noen ledige plasser til FBU!! Noen som vil være med nå?!?" . husker hvertfall at det skjedde et par ganger. (Var tydelig vis enklere enn mye nummereringer osv)

KLM 1200
06-10-2013, 21:33
Jeg tar opp denne pga, noen spørsmål om "BN". Er det noen fordel og ha BN1??

Michael
06-10-2013, 22:01
I de tilfeller hvor flighten er overbooket lønner det seg å sjekke inn tidlig for å unngå å havne på standby.
Seq.nr 1 har ingen betydning, annet enn at du er nr. 1 som sjekket inn.
Kan jo være artig å vite for enkelte.

Er det 180 seter på flyet, og bookingen er 185 så vil man ikke havne på standby før det er sjekket inn godt over 100 stykker (avhengig av hvilke regler som er satt opp i DCS ift sby-pax). Så om du har seq.nr 1, 45, 75 etc - spiller ingen rolle.

BN-nr og seq.nr er altså samme ting.

Chriscross
06-10-2013, 22:25
Har opplevd på CPH at det var en fordel å være førstemann som hadde sjekket inn da jeg skulle oppgradere med poeng ved gate. De hadde en liste de gikk ut fra.

Wishmaster
06-10-2013, 22:25
BN/Seq/### er kun ment som et internt system nummer, generert etter tidspunkt man sjekker inn... Førstemann vil alltid være 001,
selvom han eller agent av-innsjekker vedkommende, så vil han også få det samme nummeret igjen ... (?)

Når en sjekker inn (uansett navn), vil systemet generere ett unikt nummer/sekvens til denne aktuelle passasjer, og dette unike nummeret skal aldri kunne refereres til andre passasjerer/andre navn på det flyet.

Flightnr+Seq/BN = spesifikk pax.

Det å kunne henvise til spesifikke BN/Seqnr,
er å unngå flauser som å ta feil av 1 av 9 forskjellige Nordmann/Ola mr....



SBY - standby, Waitlist, Request osv... er litt annerledes bygd opp.
Noen som kan bekrefte eller gi oss riktig teori ?

Utifra systemets stasjonsbeskrivelse, attributter +++, vil systemet (uavhengig av flighter), gi et unikt STANDBY-nummer til vedkommende passasjer som havner UTEN setenummer.
Dette vil alltid være unikt på vedkommende flyplass/stasjon, men systemet vil også kreve en spesifikk flight SBY-nummeret er registrert på.
På denne måten, bør en ikke rote med å blande sammen standby pax på forskjellige flighter.
Det er vel å ha numerisk kontroll, og ikke kontroll per etternavn, da dette kan gi ikke heldige utslag.

KLM 1200
06-10-2013, 23:32
Har også opplevd at som BN-1 så har man større skjangs for og miste (soft) seat-block av nabosete. Men som eks. BN-10 så har jeg blocket nabosete så lenge det var mulig. Men testet dette ut for noen uker da jeg var BN1 og da hadde jeg ikke (soft) seat-block av nabosete mens det var masse ledig rundt meg. Men som BN-10 hadde jeg ledig nabosete, mens det var flyet var ganske så fylt. Kansje jeg bare var heldig, men derfor er jeg som ofte BN-10-40. Noen så har erfaring?

Michael
07-10-2013, 07:06
Det tror jeg har mer med bookingen å gjøre / hvor mange andre EBGer som er booket.
Hvilket seq.nr du har vil jeg tro ikke spiller noen rolle.

Men, jeg jobber ikke med SAS, så sikkert noen andre kloke (Superhai?) som har mye mer supplerende info. :)

Savipix
07-10-2013, 10:59
Har også opplevd at som BN-1 så har man større skjangs for og miste (soft) seat-block av nabosete. Men som eks. BN-10 så har jeg blocket nabosete så lenge det var mulig. Men testet dette ut for noen uker da jeg var BN1 og da hadde jeg ikke (soft) seat-block av nabosete mens det var masse ledig rundt meg. Men som BN-10 hadde jeg ledig nabosete, mens det var flyet var ganske så fylt. Kansje jeg bare var heldig, men derfor er jeg som ofte BN-10-40. Noen så har erfaring?

Det är helt fel slutsats.

KLM 1200
07-10-2013, 11:32
Det är helt fel slutsats.

Kansje det, men det virker hvertfall for meg! :)

Savipix
07-10-2013, 11:35
Sen har SAS ca 26,999,950 andra passagerare också (baserat på att du flyger ca 50 legs per år för att få EBG). :)

KLM 1200
07-10-2013, 11:43
Sen har SAS ca 26,999,950 andra passagerare också (baserat på att du flyger ca 50 legs per år för att få EBG). :)

Okei, men hvordan bestemmer systemet hvem så får person i nabosete når det er 10 EBG som har ledig nabosete og det skal 6 personer til på flyet?. Hvordan blir du en av de 4 heldige som får ledig nabosete??? :)

Someone
07-10-2013, 12:44
Okei, men hvordan bestemmer systemet hvem så får person i nabosete når det er 10 EBG som har ledig nabosete og det skal 6 personer til på flyet?. Hvordan blir du en av de 4 heldige som får ledig nabosete??? :)

Karma..........

jameson82
07-10-2013, 12:46
Hadde BN1 nå og ble flyttet fra 6a til 17f (med 2 meter beinplass) pga flytting av plussklasse. Sikkert tilfeldig

KLM 1200
07-10-2013, 13:02
Hadde BN1 nå og ble flyttet fra 6a til 17f (med 2 meter beinplass) pga flytting av plussklasse. Sikkert tilfeldig

Ikke så gale og bli flyttet til 17F på en b737-800. Verre hvis det var en 600 serie..
Som du sier så er det sikker tilfeldig at folk blir flyttet fra de første radene etter plus, det er jo helt normalt oss SAS. Så derfor velger jeg aldri de radene rett bak plus..

Discus
07-10-2013, 19:45
Som du sier så er det sikker tilfeldig at folk blir flyttet fra de første radene etter plus, det er jo helt normalt oss SAS. Så derfor velger jeg aldri de radene rett bak plus..

De som reiser en del vet at man ikke bør velge setene rett bak "gardina" siden den ofte justeres og da mister man plassene.