PDA

View Full Version : A340 med hull i vingen


MD11
03-12-2008, 10:56
Mistanke om skuddhull på en A340 som fly HKT-ARN. Hullet ble oppdaget i går morges etter landing. Politiet undersøker hullet og maskinen er tatt ut av trafikk!


Ett SAS-plan som anlände till Arlanda från Phuket i Thailand hade ett hål i vingen.

– Vad jag kan säga nu är att det finns misstankar om ett kulhål, säger Anders Lindström, informationschef, SAS international.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3907544.ab

Hickok
03-12-2008, 11:08
Er dette den samme maskinen som har stått fast i BKK en stund?

MD11
03-12-2008, 11:09
Det er det jeg også lurer på, den maskinen ble etter det jeg vet ferget fra BKK til HKT før den gikk til ARN.

B777ER
03-12-2008, 11:35
Da var nyheten også kommet til Dagbladet. I kjent stil er det bilde av feil flytype.

http://www.dagbladet.no/2008/12/03/reise/sas/sverige/3912528/

Concorde
03-12-2008, 11:36
Aftenposten har fått saken også: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2803951.ece

Nå har vel SAS hatt nok for en stund synes jeg..

Hickok
03-12-2008, 11:38
Synest vel de har hatt nok IC fly på bakken for en stund nå, ja.

laurenz
03-12-2008, 11:49
Da var nyheten også kommet til Dagbladet. I kjent stil er det bilde av feil flytype.


Jeg ser bare en vingetip så det er nok bare flyentusiaster som ser.

Om det er slik at flyet har blitt beskud i BKK og så fløyet to legg før skaden ble oppdaget så syns jeg det er ganske alvorlig.

KennethGS
03-12-2008, 11:54
Kan godt se for meg at et 6 mm. kulehull i vingen på en A340 ikke er noe man finner så lett....

Bizflyer
03-12-2008, 12:07
6mm er vel ca størrelsen på et rifleskudd. Vingene er jo kjent for å være drivstofftanker.

Mitt spørsmål blir da: Vil et rifleskudd gjennom vingen være nok til å antenne drivstoffet i tanken og få flyet til å eksplodere?

Uff, ja jeg drikke bare ved tanken på det!!

BF:cool2

LN-Q
03-12-2008, 12:09
Må si meg enig med Kenneth...
Har gått runden i 10 år og ett kulehull ytterst på en a340 vil vel egentlig bare kunne oppdages i mørke med lys over vingen... det er maaaange meter fra bakken og opp dit og ett hull på 6mm vil være umulig å oppdage på denne avstanden......

BSSW
03-12-2008, 12:20
Mitt spørsmål blir da: Vil et rifleskudd gjennom vingen være nok til å antenne drivstoffet i tanken og få flyet til å eksplodere?
Nei, det skal noe til før det skjer. Det er bare på film at drivstoff tanker eksploderer når man skyter på dem.

Hvis de hadde truffet tanken så hadde de kun mistet drivstoff.

CK
03-12-2008, 13:04
Synest vel de har hatt nok IC fly på bakken for en stund nå, ja.

Den fikser vi med "tyggegummi og gaffatape"!
Seriøst, rask rerparasjon on-wing funker ganske lenge i følge de som vet noe om det. Det foregår politietterforskning, men sjansene er vel store for at det skjedde i Thailand. (elgjakten er over i Sverieg)

Isbamse
03-12-2008, 13:35
Eller en bitteliten meteoritt? (Vi geologer liker slikt). men jeg vil anta at formen på hullet er jevnere etter en kule enn etter en bitteliten stein.

Concorde
03-12-2008, 13:38
Ikke si det høyt ellers så hører vi de ekstatiske skrikene til Ødegård snart:)

LN-MOW
03-12-2008, 13:42
Kulehull i fly er ikke noe nytt ... Boeing mottar stadig flykropper med kulehull i etter transport per jernbane fra Wichita. Ikke spesielt komplisert aa plugge, men irriterende ..

Jeg vil tro i dette tilfellet at hullet ikke er naer fueltanken - ellers hadde nok overskriftene vaert litt annerledes ...

CK
03-12-2008, 16:32
Har sett bilder, og det er nesten umulig å oppdage nedenfra. Det er et lite inngangshull og et noe større utgangshull (ergo ikke en meteoritt)

Madman
03-12-2008, 18:10
Hullet er visst i balanseroret i følge Aftenposten. (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2804664.ece)

Jarlabanke Vking
03-12-2008, 19:17
rart det ikke står i VG; "SAS-passasjerer i livsfare. Flydde fra Thailand til Sverige med kulehull i vingen!"

gustavf
03-12-2008, 19:31
rart det ikke står i VG; "SAS-passasjerer i livsfare. Flydde fra Thailand til Sverige med kulehull i vingen!"

Denne typen usaklige kommentarer vil vi helst ikke ha på forumet.

Jarlabanke Vking
03-12-2008, 20:03
Denne typen usaklige kommentarer vil vi helst ikke ha på forumet.

ja hvis det oppfattes som det så beklager jeg det, men samtlige har jo sakset inn artikler som syder og koker over av feil hva gjelder tekst og ikke minst bilder. At media har en evne til å finne sine egne overskrifter og krisemaksimere luftfarten i Norge og Skandinavia forøvrig har vi sett til gangs gjenge, og da å sette ting på spissen falt meg helt naturlig.

Om det er slik at noen har skutt på et fly er jo det alvorlig nok og i grenseland til en terrorhandling og om det er noen som føler jeg "tar lett på det" så kan jeg da avkrefte nettopp dette.

svgspotter
03-12-2008, 20:37
Skudd i vingen er ganske alvorlig, for hva om skuddet hadde truffet drivstoff slangen i vingen og flyet hadde lekket alt drivstoffet ut. Sånt som det kan styrte flyet, hvis de ikke kunne gjort at flyet hadde nødlandet med en motor cuttoff !!!

LN-GAB
03-12-2008, 20:42
Alvorlig ja.
Styrte? - lite trolig..
Å lande med 3 motorer er ikke det største problemet i verden, men som sagt alvorlig.

LN-MOW
03-12-2008, 20:49
Ikke nødvendig å shutte ned noen motor med mindre fueltilførselen til akkurat den motoren kappes. Flyet har også et internt pumpessytem så fuel kan flyttes til andre tanker etter behov hvis man oppdager en lekkasje i en tank.

Så det kunne ført til en alvorlig situasjon, men neppe kritisk.

På den annen side, maskinen kan godt ha flydd rundt med dette hullet en stund. Det var vel at maskinen ble sjekket ekstra grundig etter turen som gjorde at hullet ble funnet.

svgspotter
03-12-2008, 20:51
Å ja det er sant, det er jo en airbus a340 det dreier seg om ja!! da hadde det nokk klart seg ja !!! men hvis man tenker på en a330-200 hadde det vært mye mye verre.... !!!

Northrider
03-12-2008, 20:56
En A330-200 kan fint fly på èn motor. Det er et krav for tomotorsfly å kunne fly kontrollert og normalt på èn motor.

LN-GAB
03-12-2008, 20:57
Kan pumpe drivstoff mellom vingene der óg.
Det å lande med én motor skal gå greit. (refererer til A330 som landet på Værnes)
Piloter trener mye på alle slags hendelser i simulatorer, så de er klare for det meste.
Men det er ikke akkurat god reklame for Thailand, at fly blir bokstavelig talt beskutt.

PS; det holder i massevis med ett utropstegn.

svgspotter
03-12-2008, 21:03
Men flyet hadde svingt ekstra mye venstre\ høyre dersom foreksempel engine number one had failed , som gjør at pilotene må ta full trust på engine number one for å holde seg nolunde stabilt.

LN-MOW
03-12-2008, 21:06
Det er ikkenoe problem. Crewet trener regelmessig på motorbortfall og vet hvordan de skal håndtere det.

Northrider
03-12-2008, 21:08
Nja, selv om du flyr i 400 knop (TAS) så vil du ikke trenge full thrust på den ene motoren for å holde f.eks 250 TAS.Du kan fly med samme thrust helt til du når et punkt hvor trekkraften vil utligne motstanden, og du holder airspeed.

Og dagens fly har såpass mye skyvekraft. Ekstra kraft trengs, men absolutt full thrust er å ta litt i. ;)

svgspotter
03-12-2008, 21:10
Men en airbus a340 har jo en litt bedere forrdel en en 330-200 i en slik situasjon, selv om begge flyene kan greie det.

FlightDeck
03-12-2008, 21:13
SAS flyr for øvrig A330-300, og ikke -200 - selv om de så absolutt burde hatt noen sånne også...

Northrider
03-12-2008, 21:20
Men en airbus a340 har jo en litt bedere forrdel en en 330-200 i en slik situasjon, selv om begge flyene kan greie det.

Føler at jeg kverulerer mye nå, huff!:drunk:

Men en CFM-motor på en A340 har en thrust per motor på 31-34.000 lbs(avhengig av noe detaljerte greier hos Airbus)
2* 34.000 = 68.000 lbs (2 motorer per vinge)

En GE/RR motor på en A330-200 har 68-72.000 lbs per motor.

Men du har absolutt riktig på den måten av at A340en merker hele situasjonen litt mindre pga sjansen for at 2 motorer på samme vingen stryker er ganske liten.

JEg vil nok si at Flyene har ganske like fordeler/ulemper. Men flyene er konstruert på forskjellige måter også. Slik at de skal kunne oppføre seg så normalt som mulig hvis noe slikt intreffer. ;)

Tommy777
03-12-2008, 21:23
Og flyets fantastiske computere soerger for at flyet flyr seg selv, selv med en motor.

Har selv mistet motoren paa 777 en rekke ganger og det er ingen problem aa fly flyet med kun en motor (nei, ikke paa Flight Sim, men i en full size 777 sim i Houston ;-))

svgspotter
03-12-2008, 21:48
Kult! du har også flight simulator, jeg har fs2004 og fsx og fs London hathrow. Har opplevd det samme som deg med 777 men med begge motorene failed ! men greide å lage en emergency landing ! heldigvis.

Madman
03-12-2008, 21:56
La oss si at en kule gikk igjennom en av tankene...

Et 6mm hull er jo ikke akkurat stort. Ville de i det hele tatt merket det på fuel flow? Noen sensorer som ville fanget opp dette?

Tommy777
03-12-2008, 21:56
Kult! du har også flight simulator, jeg har fs2004 og fsx og fs London hathrow. Har opplevd det samme som deg med 777 men med begge motorene failed ! men greide å lage en emergency landing ! heldigvis.

Tja.. Simulator?? Har ihvertfall en god kompis ;)

http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Picture026.jpg

Utflyttet
03-12-2008, 22:09
La oss si at en kule gikk igjennom en av tankene...

Et 6mm hull er jo ikke akkurat stort. Ville de i det hele tatt merket det på fuel flow? Noen sensorer som ville fanget opp dette?

Man vil vel ikke merke det på FF, før tanken er tom, og så kan man jo regne på hvor mye et 6mm hull vil drenere fra en tank pr time, etc og se hvor for det har noe reel effekt på det totale forbruket, pluss at med mindre det er et hull helt i bunnpunktet så ville jo hullet ikke hatt effekt etter et tidspunkt ut i turen, etc.

Alt i alt, langt på vei en media-krise, ikke et reelt problem.

-A

MD11
03-12-2008, 22:40
Alle husker vel den fantastiske bragden der Air Transat's piloter gildefløy en A330-200 inn til Azorene. Gikk tom for fuel.

Utflyttet
03-12-2008, 22:42
Alle husker vel den fantastiske bragden der Air Transat's piloter gildefløy en A330-200 inn til Azorene. Gikk tom for fuel.

Den hadde noe større hull enn 6mm å miste fuel fra. :)

-A

Someone
03-12-2008, 22:52
Og de pumpet fuel fra den tette tanken over til den som lakk pga de ikke hadde oppfattet lekkasjen. Noe som viste seg ikke var helt heldig

LN-MOW
03-12-2008, 23:32
Her står alt dere kan ønske å vite om fuelsystemet på A-340 ..

http://airbusboeing.blogspot.com/2007/09/a340-fuel-system-distribution-briefing.html

svgspotter
04-12-2008, 08:15
Uff ja jeg skulle akkurat nevne det, Air transat a330 flyet leaket fuel, men greide en glide -nødlanding. De hadde veldig flaks! men er dere sikker på at det var en -200 ?

Someone
04-12-2008, 08:19
...... men er dere sikker på at det var en -200 ?

JA:exclaimation Det var C-GITS, en Airbus 330-243 (cn 271), som nødlandet på Azorene

svgspotter
04-12-2008, 08:23
OK, fant Air transat videoene på you tube, som er veldig nyttig når en forreksempel hadde gått glipp av et viktig program! skal se de videoene igjen akkuratt nå!

Isbamse
04-12-2008, 08:29
Kulehull i fly er ikke noe nytt ... Boeing mottar stadig flykropper med kulehull i etter transport per jernbane fra Wichita.

Herjer cowboyer og indianere fortsatt langs toglinja? :lol:

sail4fun
05-10-2009, 18:32
«Kulehull» i SAS-fly fortsatt et mysterium
Politiet henlegger saken - SAS skjerper rutinene

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=573047

Andre1980
05-10-2009, 21:33
Husker godt denne saken... begynner å bli noen måneder siden. Vi ble fraktet ned til phuket og tok det første CPH flyet, kom med som en av de siste før de begynte å fylle opp ARN flyet.

Det var vel rett etter avgang fra HKT, og ikke i BKK, de mistenkte at det ble skutt.

Det flyet som stod parkert på BKK mens den var stengt, var det første flyet til CPH, som jeg var på. Litt off topic, men det var en gangske spesiell tur. Vet ikke om det har blitt skrevet tripreport fra de 3 "evakueringsturene" som crewet kalte det. Kanskje jeg skulle gjøre det?

Gunnar
05-10-2009, 21:36
Var det så mye å skrive trippreport om da? :p

Andre1980
05-10-2009, 21:40
Var det så mye å skrive trippreport om da? :p

Tja... crewet var bl.a. på handletur i phuket, 2 stk av crewet hadde sin siste tur, privat transport fra CNX til BKK via landeveien, innsjekking på rembrandt, all hast til phuket osv. osv.

Gunnar
05-10-2009, 22:12
Aha ja, slikt sett. Ja, da får jeg vel "mimre" litt og sette sammen en tripreport fra hukommelsen jeg også, var tross alt med på den første turen ut fra U-Tapao...