litt-amatør
02-12-2008, 23:49
Hadde egentlig planlagt en skikkelig bra rapport denne gangen med både bilder og det hele. Men er fortsatt ikke helt komfortabel med den digitale fototeknologien og hvordan man bruker denne. Derfor blir det kjedelig denne gangen også uten bilder. Denne rapporten skulle kommet for lenge siden, men selv om det nå er nesten en måned siden synes jeg det er greit å komme med en litt skuffende opplevelse med BA. Ble litt langt og tungt kanskje på slutten, les det dere gidder.:rolleyes:
BA 763, fredag 7/11-08 OSL-LHR, A-321.
Var ute i god tid på OSL og det var bare min dumhet som gjorde at vi ikke hadde sjekket inn på forhånd via internett. Nå kan jo ikke passasjerer med BA bak gardinet lenger sjekke inn ved skranke på OSL men må i automat. Noe vi i klartekst ble fortalt da vi ankom BA- skranken. OK, innsjekk via automat gikk greit. Fikk sete 28 A og B. Så på seatmap at det var et relativt stort fly som var satt opp.
Etter en eplemost inne på Schengen- området på OSL var det på tide med boarding og jeg kunne konstatere at det var en Airbus 321 som skulle ta oss til LHR. Dette er vel et noe uvanlig stort BA- fly på denne ruten, jeg trodde det var A 320 og A 319 som fløy her i hovedsak, men det var absolutt behov i dag. Ble ganske tomt innerst etter at CO nettopp hadde dratt til EWR og DY til Sharm el Sheikh og et sterkt forsinket DY-fly endelig hadde reist til Stansted (glad jeg ikke hadde stått til deres 0650- avgang!):rolleyes:.
Boarding gikk greit og plassene var greie, benplassen helt OK. Knyttnevetesten bestått. Ikke mer enn det. Flyet var smekkfullt bakerst, 100 % belegg. Ikke sikker på belegget foran gardinet, men tipper ca 90 %, bak var det i alle fall smekkfullt, vi snakker da ganske mange passasjerer, radene 6-33 og ikke en ledig plass. Det fikk blant annet en datterdatter til Norges lengstsittende statsminister erfare da hun ville bytte plass. Flyvertinnen gjorde det hun kunne, men måtte konstatere at det rett og slett ikke var en eneste ledig plass bak gardinet.
Overhørte en del som skulle videre til Afrika om kvelden fra LHR og som dermed måtte vente en del timer på LHR. Vel oppe i luften tok det laaang tid før kapteinen slo av skiltet med setebeltet, det ristet nokså livlig en stund også etter at skiltet var slått av og serveringen var begynt. Liker veldig godt å slippe Buy on Board- konseptet, men jeg liker også godt å få mat og drikke omtrent servert samtidig. Det gikk tregt å få rundt drikken og crewet virket ikke særlig koordinert. Rad 28 var vel omtrent sist med både mat og drikke. Jeg valgte i forfjamselsen cheese i stedet for chicken og det var ikke så lurt. Ostesandwichen var mindre god. I tillegg fulgte det med en ørliten sjokolade som så vond ut, men smakte meget godt. Nestle Breakaway het den og var turens høydepunkt. (Kunne ikke finne sjokoladen til salgs i butikker i London – måtte sjekke!). Men jeg overdriver ikke om jeg sier det tok 20 minutter fra vi fikk maten til drikken ble servert. Det er litt lang tid. Men OK, alt var gratis så jeg klager ikke.
Rimelig rett inn mot LHR og landet i rute. Jeg var litt spent på hvordan T5 var og det var bra. Kortere å gå enn det pleier å være på T3 med SAS og bagasjen kom nesten med en gang. Vi landet sannsynligvis også på en heldig tid da det ikke var mye folk, så vi unngikk kø.
London innfridde som vanlig, også hotellet (Thistle Marble Arch), selv om det store deler av tiden regnet heftig.
Returen startet litt før ett på mandagen, det ble Heathrow Express ut til LHR. Et valg jeg ikke var spesielt fornøyd med, toget gikk sakte denne dagen (ca 30 min fra Paddingtton til T5). £ 16.50 for den turen er dyrt. Liker bedre taxi (dyrt men enkelt) eller undergrunnen (tidkrevende men billig og litt morsomt).
10/11-2008, BA 768, LHR-OSL, A 320
Denne gangen var det Club Europe som gjaldt, jeg hadde oppgradert for en billig penge denne veien. Hadde ikke hatt tilgang til internett så nå hadde jeg basert meg på vanlig gammeldags innsjekking. Men den gang ei, var jo ingen skranker selv for Club Europe på T5. Derimot en helt masse folk som skulle hjelpe deg. Det trengte jeg dog ikke, men fikk det allikevel. Veldig hyggelige. Ved bagdropen var damen enda hyggeligere, men her ble dagens første bommert gjort. Hun anbefalte Southern lounge, hvilket vi fulgte, selv om jeg hadde en mistanke om at Northern var anbefalt her på forumet. I Southern lounge var det nokså fullt.
Men fikk da plasser og mye god mat og god drikke. Meget godt utvalg. Loungen var fin! Det eneste minuset var jo at det knapt var et fly å se ut av panoramavinduene. Det var skuffende. Skal du se fly- gå ikke til den sørlige loungen!!:9: (regner jeg med- var ikke i den andre loungen!) Flyet til Oslo var forsinket, først en drøy time, deretter økte det med 5-10 minutter hver gang jeg sjekket inntil det hadde blitt drøye halvannen time.
Vel, etter noen raske innkjøp var det bort til gaten hvor en helt vanlig A 320 stod og ventet. Mye folk også denne gangen, vil anslå belegget bak gardinet til ca. 85 %, foran vil tippe 65 %. Men nå starter det jeg ikke var så fornøyd med. Fikk sete 5 F og E. Var de eneste som kunne velges ved innsjekkingen, alt annet var utilgjengelig og her kom også noen på D- setet, selv om alle andre rader hadde ett sete ledig. Kapteinen beklaget forsinkelsen og fortalte om sent fly inn fra Sofia. OK, men jeg måtte undersøke om jeg egentlig satt på business. Ikke bedre benplass enn nedover, midtsetet var trangt (ikke jeg som satt der, men en jeg hadde skrytt mye av BA til). Stappfulle hattehyller og kabinpersonale som ikke enset deg. Ingenting tilsa at jeg satt foran gardinet. En lang taksetur ventet før vi tok av halvannen time forsinket. Men flytiden var 1:40 så vi tok inn en del. Opp i luften; nå skulle vel BA imponere?? NEI!!:cry:
Ingenting skjedde. Bakerst kunne jeg høre og lukte at mat og drikke ble servert (samtidig denne gangen). Men foran skjedde ingenting. Ikke drikkevarer, ingenting. Etter en stund begynte ting å skje, men alt gikk sååå tregt, så kom det en drikkevogn, mens damen med maten kom dyttende bak. Jeg er ikke erfaren i å sitte på business (en liten amatør der:rolleyes:) og bestilte det jeg skulle drikke til maten nå, det var jo ikke lett å skjønne at dette var en drikkevogn bare. Da jeg bestilte min cola, vann og rødvin (var det voldsomt?) fikk jeg et merkelig blikk fra flyvertinnen hvor hun sa ”får du plass til alt dette?”. Jeg likte dårlig replikken og tonefallet den kom i. Mens jeg ventet hadde jeg kjent lukten av kylling og curry ble servert. Ikke min favoritt, men OK. Men ble det det? Nei. For umiddelbart etter kom maten som var en fiskegryte av noe slag. Ikke er jeg spesielt glad i fisk, i alle fall ikke hvit fisk, servert lunken i en saus av trauste poteter og smakløse grønnsaker. I tillegg var det ost og kjeks på brettet og en youghurt- dessert. ”Drikke-dama” var tilbake like etter for å komme med drikke til maten. Hva var poenget med vor-drinken ti sekunder før maten kom? Jeg fikk ingenting, hun konstaterte tørt at jeg vel ikke skulle ha noe vel, jeg bad om påfyll av vann.
Jeg må si at jeg ikke trodde at første gang jeg satt på skikkelig business skulle jeg få servert den verste flymaten jeg har smakt (da inkluderer jeg ganske mange tørre sandwicher). Dette smakte altså overhodet ikke, men det verste var at bare maks ti minutter etter maten kom skulle det ryddes av. Da hun strakte seg etter brettet mitt, måtte jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke var ferdig, og da skjedde det absurde at hun stilte seg, ikke sur eller noe, opp og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Jeg er ikke særlig glad i desserter basert på youghurt og kom ganske raskt til at her var det bare å kapitulere og fikk levert brettet, så gikk hun.
Bestilte en cola over Skagerrak som vel ble servert over Sandefjord. Fin landing. Nei, dette var ikke bra av BA. Personalet var absurd lite koordinerte og vimset mye. Maten var dog det verste. Jeg liker fortsatt BA, og liker veldig godt de ikke har BOB bak gardinet, men dette var ikke bra.
BA 763, fredag 7/11-08 OSL-LHR, A-321.
Var ute i god tid på OSL og det var bare min dumhet som gjorde at vi ikke hadde sjekket inn på forhånd via internett. Nå kan jo ikke passasjerer med BA bak gardinet lenger sjekke inn ved skranke på OSL men må i automat. Noe vi i klartekst ble fortalt da vi ankom BA- skranken. OK, innsjekk via automat gikk greit. Fikk sete 28 A og B. Så på seatmap at det var et relativt stort fly som var satt opp.
Etter en eplemost inne på Schengen- området på OSL var det på tide med boarding og jeg kunne konstatere at det var en Airbus 321 som skulle ta oss til LHR. Dette er vel et noe uvanlig stort BA- fly på denne ruten, jeg trodde det var A 320 og A 319 som fløy her i hovedsak, men det var absolutt behov i dag. Ble ganske tomt innerst etter at CO nettopp hadde dratt til EWR og DY til Sharm el Sheikh og et sterkt forsinket DY-fly endelig hadde reist til Stansted (glad jeg ikke hadde stått til deres 0650- avgang!):rolleyes:.
Boarding gikk greit og plassene var greie, benplassen helt OK. Knyttnevetesten bestått. Ikke mer enn det. Flyet var smekkfullt bakerst, 100 % belegg. Ikke sikker på belegget foran gardinet, men tipper ca 90 %, bak var det i alle fall smekkfullt, vi snakker da ganske mange passasjerer, radene 6-33 og ikke en ledig plass. Det fikk blant annet en datterdatter til Norges lengstsittende statsminister erfare da hun ville bytte plass. Flyvertinnen gjorde det hun kunne, men måtte konstatere at det rett og slett ikke var en eneste ledig plass bak gardinet.
Overhørte en del som skulle videre til Afrika om kvelden fra LHR og som dermed måtte vente en del timer på LHR. Vel oppe i luften tok det laaang tid før kapteinen slo av skiltet med setebeltet, det ristet nokså livlig en stund også etter at skiltet var slått av og serveringen var begynt. Liker veldig godt å slippe Buy on Board- konseptet, men jeg liker også godt å få mat og drikke omtrent servert samtidig. Det gikk tregt å få rundt drikken og crewet virket ikke særlig koordinert. Rad 28 var vel omtrent sist med både mat og drikke. Jeg valgte i forfjamselsen cheese i stedet for chicken og det var ikke så lurt. Ostesandwichen var mindre god. I tillegg fulgte det med en ørliten sjokolade som så vond ut, men smakte meget godt. Nestle Breakaway het den og var turens høydepunkt. (Kunne ikke finne sjokoladen til salgs i butikker i London – måtte sjekke!). Men jeg overdriver ikke om jeg sier det tok 20 minutter fra vi fikk maten til drikken ble servert. Det er litt lang tid. Men OK, alt var gratis så jeg klager ikke.
Rimelig rett inn mot LHR og landet i rute. Jeg var litt spent på hvordan T5 var og det var bra. Kortere å gå enn det pleier å være på T3 med SAS og bagasjen kom nesten med en gang. Vi landet sannsynligvis også på en heldig tid da det ikke var mye folk, så vi unngikk kø.
London innfridde som vanlig, også hotellet (Thistle Marble Arch), selv om det store deler av tiden regnet heftig.
Returen startet litt før ett på mandagen, det ble Heathrow Express ut til LHR. Et valg jeg ikke var spesielt fornøyd med, toget gikk sakte denne dagen (ca 30 min fra Paddingtton til T5). £ 16.50 for den turen er dyrt. Liker bedre taxi (dyrt men enkelt) eller undergrunnen (tidkrevende men billig og litt morsomt).
10/11-2008, BA 768, LHR-OSL, A 320
Denne gangen var det Club Europe som gjaldt, jeg hadde oppgradert for en billig penge denne veien. Hadde ikke hatt tilgang til internett så nå hadde jeg basert meg på vanlig gammeldags innsjekking. Men den gang ei, var jo ingen skranker selv for Club Europe på T5. Derimot en helt masse folk som skulle hjelpe deg. Det trengte jeg dog ikke, men fikk det allikevel. Veldig hyggelige. Ved bagdropen var damen enda hyggeligere, men her ble dagens første bommert gjort. Hun anbefalte Southern lounge, hvilket vi fulgte, selv om jeg hadde en mistanke om at Northern var anbefalt her på forumet. I Southern lounge var det nokså fullt.
Men fikk da plasser og mye god mat og god drikke. Meget godt utvalg. Loungen var fin! Det eneste minuset var jo at det knapt var et fly å se ut av panoramavinduene. Det var skuffende. Skal du se fly- gå ikke til den sørlige loungen!!:9: (regner jeg med- var ikke i den andre loungen!) Flyet til Oslo var forsinket, først en drøy time, deretter økte det med 5-10 minutter hver gang jeg sjekket inntil det hadde blitt drøye halvannen time.
Vel, etter noen raske innkjøp var det bort til gaten hvor en helt vanlig A 320 stod og ventet. Mye folk også denne gangen, vil anslå belegget bak gardinet til ca. 85 %, foran vil tippe 65 %. Men nå starter det jeg ikke var så fornøyd med. Fikk sete 5 F og E. Var de eneste som kunne velges ved innsjekkingen, alt annet var utilgjengelig og her kom også noen på D- setet, selv om alle andre rader hadde ett sete ledig. Kapteinen beklaget forsinkelsen og fortalte om sent fly inn fra Sofia. OK, men jeg måtte undersøke om jeg egentlig satt på business. Ikke bedre benplass enn nedover, midtsetet var trangt (ikke jeg som satt der, men en jeg hadde skrytt mye av BA til). Stappfulle hattehyller og kabinpersonale som ikke enset deg. Ingenting tilsa at jeg satt foran gardinet. En lang taksetur ventet før vi tok av halvannen time forsinket. Men flytiden var 1:40 så vi tok inn en del. Opp i luften; nå skulle vel BA imponere?? NEI!!:cry:
Ingenting skjedde. Bakerst kunne jeg høre og lukte at mat og drikke ble servert (samtidig denne gangen). Men foran skjedde ingenting. Ikke drikkevarer, ingenting. Etter en stund begynte ting å skje, men alt gikk sååå tregt, så kom det en drikkevogn, mens damen med maten kom dyttende bak. Jeg er ikke erfaren i å sitte på business (en liten amatør der:rolleyes:) og bestilte det jeg skulle drikke til maten nå, det var jo ikke lett å skjønne at dette var en drikkevogn bare. Da jeg bestilte min cola, vann og rødvin (var det voldsomt?) fikk jeg et merkelig blikk fra flyvertinnen hvor hun sa ”får du plass til alt dette?”. Jeg likte dårlig replikken og tonefallet den kom i. Mens jeg ventet hadde jeg kjent lukten av kylling og curry ble servert. Ikke min favoritt, men OK. Men ble det det? Nei. For umiddelbart etter kom maten som var en fiskegryte av noe slag. Ikke er jeg spesielt glad i fisk, i alle fall ikke hvit fisk, servert lunken i en saus av trauste poteter og smakløse grønnsaker. I tillegg var det ost og kjeks på brettet og en youghurt- dessert. ”Drikke-dama” var tilbake like etter for å komme med drikke til maten. Hva var poenget med vor-drinken ti sekunder før maten kom? Jeg fikk ingenting, hun konstaterte tørt at jeg vel ikke skulle ha noe vel, jeg bad om påfyll av vann.
Jeg må si at jeg ikke trodde at første gang jeg satt på skikkelig business skulle jeg få servert den verste flymaten jeg har smakt (da inkluderer jeg ganske mange tørre sandwicher). Dette smakte altså overhodet ikke, men det verste var at bare maks ti minutter etter maten kom skulle det ryddes av. Da hun strakte seg etter brettet mitt, måtte jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke var ferdig, og da skjedde det absurde at hun stilte seg, ikke sur eller noe, opp og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Jeg er ikke særlig glad i desserter basert på youghurt og kom ganske raskt til at her var det bare å kapitulere og fikk levert brettet, så gikk hun.
Bestilte en cola over Skagerrak som vel ble servert over Sandefjord. Fin landing. Nei, dette var ikke bra av BA. Personalet var absurd lite koordinerte og vimset mye. Maten var dog det verste. Jeg liker fortsatt BA, og liker veldig godt de ikke har BOB bak gardinet, men dette var ikke bra.