FlightDeck
02-12-2008, 18:18
OBS! To rapporter i én!
Reiserute:
20. november 2008: SK540 Manchester (MAN)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-87
20. november 2008: SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
21. november 2008: SK290 Bergen (BGO)–Oslo (OSL), Boeing 737-700
23. november 2008: SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN), Boeing 737-600
På denne raske rundturen til Bergen og Oslo skal vi teste bredden i SAS' mellomdistanseflåte, fra MD-80 til A319 og videre til to forskjellige 737.
20. november 2008, kl. 10.15:
SAS SK540 Manchester (MAN)–København (CPH),
McDonnell Douglas MD-87
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-10.jpg
Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang og i Business Class-innsjekkingen ble det ikke spart på kruttet: agenten satte på både priority tag og klistret en lapp på ombordstigningskortet slik at jeg fikk adgang til å bruke fast track, eller fast lane som de kaller det i Manchester. Agenten hadde tydeligvis ikke lært seg forskjellen på EuroBonus Silver, som jeg har, og EuroBonus Gold. Det var ikke så veldig folksomt i sikkerhetskontrollen denne formiddagen, så jeg sparte nok ikke mer enn et par minutter på å bruke fast lane.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-10.jpg
Etter en kaffe og litt flytitting bar det ut til gate 24 der SAS’ formiddagsavgang til København skulle gå fra. På nabogaten var en av SAS Sveriges seks (?) Boeing 737-800-maskiner klargjort til avgang, og flyet takset mot rullebanen like etter at København-maskinen hadde ankommet. Vi ble om lag 30 minutter forsinket på grunn av sent innkommet fly, men besetningen fikk klargjort MD-87-maskinen på imponerende kort tid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-10.jpg
Det er flere år siden jeg sist fløy MD-87, og det er nå bare syv maskiner igjen i flåten. Disse er vel de minst drivstoffeffektive i hele flåten. Denne avgangen var satt opp med SE-DIU, Torsten Viking, som har fløyet for SAS siden den ble bygget i 1991. Den var, som MD-80-maskiner flest, utrolig stillegående ved take off, samtidig som den blir mer normalt støyende etter hvert som den kommer opp i marsjhøyde. Som bildene viser passerte vi en del flotte maskiner på vei mot rullebanen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-10.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-9.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-9.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-10.jpg
Distansen mellom Ringway og Kastrup er 996 kilometer, og flytiden ble beregnet til en time og 40 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-10.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-9.jpg
Det satt totalt seks passasjerer på Business Class og Economy Extra, mens det var helt fullt i Economy Class.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-9.jpg
Jeg satt på sete 7F og det ble dessverre ikke noe ledig midtsete på denne turen. Likevel tør jeg påstå at benplassen var bedre enn på samtlige SAS-fly bygget de siste ti årene.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-10.jpg
Jeg kjøpte en cola og et smørbrød fra den nokså kjedelige menyen til SAS Danmark. Greit servicenivå, men jeg reagerer på at besetningen ikke tilbyr reisende på Business Class og Economy Extra flere runder med drikke, med unntak av kaffe og te.
20. november 2008, kl. 14.10:
SAS SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-8.jpg
Jeg hadde en knapp time til videreforbindelsen opp til Bergen, og etter et stopp hos Starbucks kom ombordstigningen i gang. Avgangen ble operert av SAS’ nyeste maskin, OY-KBT Ragnvald Viking, som jeg nå har hatt fem turer med.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-8.jpg
På rundturen mellom København og Bergen tidligere denne måneden (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786) var det kun 20-30 passasjerer om bord på hver av flygningene. Denne gangen var det heldigvis litt bedre, men den 140 seter store Airbus A319-100-maskinen var nok ikke mer enn halvfull. Heldigvis for SAS var det godt med folk i Economy Extra.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-8.jpg
Benplassen i A319 er kun akseptabel mellom radene 1–5 og ved nødutgangene. Det var trangt på 12A.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-8.jpg
Besetningen hadde tydeligvis litt problemer med TV-skjermene ettersom de enten skurret eller viste et prøvebilde med Airshow, noe airshow ble det i alle fall ikke på oss. Besetningen var for øvrig ikke tilstede i det hele tatt på denne turen, og det ble totalt sett en opplevelse langt under vanlig SAS-nivå. Dårlig med informasjon, dårlig med humør og dårlig med service.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-7.jpg
Distansen på 680 kilometer ble unnagjort på en times tid og vi landet i snøværet i Bergen, eller Bermen som kabinpersonalet sa, litt før rutetid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-6.jpg
På Flesland var det fullt kaos både i tax free-butikken og ved bagasjebåndene. To charterfly hadde nylig ankommet, og den ene Syden-kofferten etter den andre knuste både håndtak og andre deler etter hvert som de falt ned på bagasjebåndet. Vi måtte vente en halvtime på bagasjen fra vår flight, og priority-tagen hadde definitivt ingen funksjon ettersom bagasjen nesten kom sist på båndet. Flyplassen ble for øvrig stengt på grunn av snøværet kun få minutter etter vi hadde landet.
Reiserute:
20. november 2008: SK540 Manchester (MAN)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-87
20. november 2008: SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
21. november 2008: SK290 Bergen (BGO)–Oslo (OSL), Boeing 737-700
23. november 2008: SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN), Boeing 737-600
På denne raske rundturen til Bergen og Oslo skal vi teste bredden i SAS' mellomdistanseflåte, fra MD-80 til A319 og videre til to forskjellige 737.
20. november 2008, kl. 10.15:
SAS SK540 Manchester (MAN)–København (CPH),
McDonnell Douglas MD-87
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-10.jpg
Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang og i Business Class-innsjekkingen ble det ikke spart på kruttet: agenten satte på både priority tag og klistret en lapp på ombordstigningskortet slik at jeg fikk adgang til å bruke fast track, eller fast lane som de kaller det i Manchester. Agenten hadde tydeligvis ikke lært seg forskjellen på EuroBonus Silver, som jeg har, og EuroBonus Gold. Det var ikke så veldig folksomt i sikkerhetskontrollen denne formiddagen, så jeg sparte nok ikke mer enn et par minutter på å bruke fast lane.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-10.jpg
Etter en kaffe og litt flytitting bar det ut til gate 24 der SAS’ formiddagsavgang til København skulle gå fra. På nabogaten var en av SAS Sveriges seks (?) Boeing 737-800-maskiner klargjort til avgang, og flyet takset mot rullebanen like etter at København-maskinen hadde ankommet. Vi ble om lag 30 minutter forsinket på grunn av sent innkommet fly, men besetningen fikk klargjort MD-87-maskinen på imponerende kort tid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-10.jpg
Det er flere år siden jeg sist fløy MD-87, og det er nå bare syv maskiner igjen i flåten. Disse er vel de minst drivstoffeffektive i hele flåten. Denne avgangen var satt opp med SE-DIU, Torsten Viking, som har fløyet for SAS siden den ble bygget i 1991. Den var, som MD-80-maskiner flest, utrolig stillegående ved take off, samtidig som den blir mer normalt støyende etter hvert som den kommer opp i marsjhøyde. Som bildene viser passerte vi en del flotte maskiner på vei mot rullebanen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-10.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-9.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-9.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-10.jpg
Distansen mellom Ringway og Kastrup er 996 kilometer, og flytiden ble beregnet til en time og 40 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-10.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-9.jpg
Det satt totalt seks passasjerer på Business Class og Economy Extra, mens det var helt fullt i Economy Class.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-9.jpg
Jeg satt på sete 7F og det ble dessverre ikke noe ledig midtsete på denne turen. Likevel tør jeg påstå at benplassen var bedre enn på samtlige SAS-fly bygget de siste ti årene.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-10.jpg
Jeg kjøpte en cola og et smørbrød fra den nokså kjedelige menyen til SAS Danmark. Greit servicenivå, men jeg reagerer på at besetningen ikke tilbyr reisende på Business Class og Economy Extra flere runder med drikke, med unntak av kaffe og te.
20. november 2008, kl. 14.10:
SAS SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-8.jpg
Jeg hadde en knapp time til videreforbindelsen opp til Bergen, og etter et stopp hos Starbucks kom ombordstigningen i gang. Avgangen ble operert av SAS’ nyeste maskin, OY-KBT Ragnvald Viking, som jeg nå har hatt fem turer med.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-8.jpg
På rundturen mellom København og Bergen tidligere denne måneden (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786) var det kun 20-30 passasjerer om bord på hver av flygningene. Denne gangen var det heldigvis litt bedre, men den 140 seter store Airbus A319-100-maskinen var nok ikke mer enn halvfull. Heldigvis for SAS var det godt med folk i Economy Extra.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-8.jpg
Benplassen i A319 er kun akseptabel mellom radene 1–5 og ved nødutgangene. Det var trangt på 12A.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-8.jpg
Besetningen hadde tydeligvis litt problemer med TV-skjermene ettersom de enten skurret eller viste et prøvebilde med Airshow, noe airshow ble det i alle fall ikke på oss. Besetningen var for øvrig ikke tilstede i det hele tatt på denne turen, og det ble totalt sett en opplevelse langt under vanlig SAS-nivå. Dårlig med informasjon, dårlig med humør og dårlig med service.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-7.jpg
Distansen på 680 kilometer ble unnagjort på en times tid og vi landet i snøværet i Bergen, eller Bermen som kabinpersonalet sa, litt før rutetid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-6.jpg
På Flesland var det fullt kaos både i tax free-butikken og ved bagasjebåndene. To charterfly hadde nylig ankommet, og den ene Syden-kofferten etter den andre knuste både håndtak og andre deler etter hvert som de falt ned på bagasjebåndet. Vi måtte vente en halvtime på bagasjen fra vår flight, og priority-tagen hadde definitivt ingen funksjon ettersom bagasjen nesten kom sist på båndet. Flyplassen ble for øvrig stengt på grunn av snøværet kun få minutter etter vi hadde landet.