PDA

View Full Version : Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester


FlightDeck
02-12-2008, 18:18
OBS! To rapporter i én!


Reiserute:
20. november 2008: SK540 Manchester (MAN)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-87
20. november 2008: SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
21. november 2008: SK290 Bergen (BGO)–Oslo (OSL), Boeing 737-700
23. november 2008: SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN), Boeing 737-600

På denne raske rundturen til Bergen og Oslo skal vi teste bredden i SAS' mellomdistanseflåte, fra MD-80 til A319 og videre til to forskjellige 737.

20. november 2008, kl. 10.15:
SAS SK540 Manchester (MAN)–København (CPH),
McDonnell Douglas MD-87

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-10.jpg

Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang og i Business Class-innsjekkingen ble det ikke spart på kruttet: agenten satte på både priority tag og klistret en lapp på ombordstigningskortet slik at jeg fikk adgang til å bruke fast track, eller fast lane som de kaller det i Manchester. Agenten hadde tydeligvis ikke lært seg forskjellen på EuroBonus Silver, som jeg har, og EuroBonus Gold. Det var ikke så veldig folksomt i sikkerhetskontrollen denne formiddagen, så jeg sparte nok ikke mer enn et par minutter på å bruke fast lane.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-10.jpg

Etter en kaffe og litt flytitting bar det ut til gate 24 der SAS’ formiddagsavgang til København skulle gå fra. På nabogaten var en av SAS Sveriges seks (?) Boeing 737-800-maskiner klargjort til avgang, og flyet takset mot rullebanen like etter at København-maskinen hadde ankommet. Vi ble om lag 30 minutter forsinket på grunn av sent innkommet fly, men besetningen fikk klargjort MD-87-maskinen på imponerende kort tid.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-10.jpg

Det er flere år siden jeg sist fløy MD-87, og det er nå bare syv maskiner igjen i flåten. Disse er vel de minst drivstoffeffektive i hele flåten. Denne avgangen var satt opp med SE-DIU, Torsten Viking, som har fløyet for SAS siden den ble bygget i 1991. Den var, som MD-80-maskiner flest, utrolig stillegående ved take off, samtidig som den blir mer normalt støyende etter hvert som den kommer opp i marsjhøyde. Som bildene viser passerte vi en del flotte maskiner på vei mot rullebanen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-10.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-10.jpg

Distansen mellom Ringway og Kastrup er 996 kilometer, og flytiden ble beregnet til en time og 40 minutter.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-10.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-9.jpg

Det satt totalt seks passasjerer på Business Class og Economy Extra, mens det var helt fullt i Economy Class.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-9.jpg

Jeg satt på sete 7F og det ble dessverre ikke noe ledig midtsete på denne turen. Likevel tør jeg påstå at benplassen var bedre enn på samtlige SAS-fly bygget de siste ti årene.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-10.jpg

Jeg kjøpte en cola og et smørbrød fra den nokså kjedelige menyen til SAS Danmark. Greit servicenivå, men jeg reagerer på at besetningen ikke tilbyr reisende på Business Class og Economy Extra flere runder med drikke, med unntak av kaffe og te.

20. november 2008, kl. 14.10:
SAS SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100


http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-8.jpg

Jeg hadde en knapp time til videreforbindelsen opp til Bergen, og etter et stopp hos Starbucks kom ombordstigningen i gang. Avgangen ble operert av SAS’ nyeste maskin, OY-KBT Ragnvald Viking, som jeg nå har hatt fem turer med.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-8.jpg

På rundturen mellom København og Bergen tidligere denne måneden (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786) var det kun 20-30 passasjerer om bord på hver av flygningene. Denne gangen var det heldigvis litt bedre, men den 140 seter store Airbus A319-100-maskinen var nok ikke mer enn halvfull. Heldigvis for SAS var det godt med folk i Economy Extra.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-8.jpg

Benplassen i A319 er kun akseptabel mellom radene 1–5 og ved nødutgangene. Det var trangt på 12A.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-8.jpg

Besetningen hadde tydeligvis litt problemer med TV-skjermene ettersom de enten skurret eller viste et prøvebilde med Airshow, noe airshow ble det i alle fall ikke på oss. Besetningen var for øvrig ikke tilstede i det hele tatt på denne turen, og det ble totalt sett en opplevelse langt under vanlig SAS-nivå. Dårlig med informasjon, dårlig med humør og dårlig med service.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-7.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-7.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-7.jpg

Distansen på 680 kilometer ble unnagjort på en times tid og vi landet i snøværet i Bergen, eller Bermen som kabinpersonalet sa, litt før rutetid.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-6.jpg

På Flesland var det fullt kaos både i tax free-butikken og ved bagasjebåndene. To charterfly hadde nylig ankommet, og den ene Syden-kofferten etter den andre knuste både håndtak og andre deler etter hvert som de falt ned på bagasjebåndet. Vi måtte vente en halvtime på bagasjen fra vår flight, og priority-tagen hadde definitivt ingen funksjon ettersom bagasjen nesten kom sist på båndet. Flyplassen ble for øvrig stengt på grunn av snøværet kun få minutter etter vi hadde landet.

FlightDeck
02-12-2008, 18:19
21. november 2008, kl. 20.55:
SAS SK290 Bergen (BGO)–Oslo (OSL),
Boeing 737-700

Etter halvannen dag i snøværet i Bergen skulle jeg ta SAS’ siste avgang til Oslo. Det var mange kanselleringer og forsinkelser på grunn av snøværet, men da jeg ankom flyplassen så det ut til at avgangen min skulle gå som normalt. Vi kom da også om bord kun litt etter skjema og alt tydet på at vi skulle komme oss til Oslo på rutetid. Da boarding var ferdigstilt fikk vi imidlertid beskjed om at flyplassen var stengt for brøyting og at dette ville ta om lag 45 minutter. Flyet hadde visstnok sklidd ganske kraftig da det kjørte mot gaten.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-6.jpg

Det ble ikke gitt noe mer informasjon og vi ble ikke servert noen forfriskninger heller. Da flyplassen endelig åpnet igjen, måtte vi vente på en del avganger og landinger før vi selv kom oss opp i luften over en time forsinket.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-3.jpg

Det var det tidligere Braathens-flyet LN-TUH Margrete Ingesdatter, levert i 2000, som skulle fly denne avgangen. Sist jeg reiste med flyet, i januar i år, da hadde den Braathens-farger – og det kan også synes som om setene har blitt trukket om?

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-4.jpg

Interiørmessig er det liten tvil om at Braathens i sin tid må ha valgt den absolutt kjedeligste varianten, uten noen som helst form for farger eller design. Bordene er dessuten veldig tykke og ser ut som de ble produsert på 1980-tallet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-5.jpg

Distansen mellom Flesland og Gardermoen er 325 kilometer, og denne gangen endte vi opp med en flytid på 50 minutter, noe mer enn normalt. Kjente igjen en av flyvertinnene om bord fordi hun var så lite serviceinnstilt sist, og hun var like ille nå. Benplassen i sete 5F var imidlertid bra.

Som vanlig dårlig kabinfaktor på denne avgangen med 56 passasjerer om bord og en kabinfaktor på 40 prosent. Det er for dårlig på en fredag!

FlightDeck
02-12-2008, 18:20
23. november 2008, kl. 09.30:
SAS SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN),
Boeing 737-600

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-3.jpg

Søndag morgen var det tid for retur til Manchester, og denne gangen med SAS’ direkteavgang som går mandager, torsdager, fredager og søndager. Det ble den andre søndagen min på rad med denne avgangen, som nok mister mange passasjerer på grunn av sin talentløse avgangstid. Veldig lang kø i Business Class-innsjekkingen og denne gangen endte jeg derfor opp med å gjøre jobben selv på automat og bag drop.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-3.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-2.jpg

Avgangen var satt opp fra utgang 50 og ombordstigning kom i gang femten minutter før avgangstid. Det kan ikke ha vært mer enn 40 passasjerer om bord på denne avgangen, omtrent det samme som da jeg fløy distansen forrige søndag (16. november). Ingen i Business Class eller Economy Extra på noen av avgangene. Fløy også direkteavgangen Manchester-Oslo 14. november og her var det ikke mer enn 50 passasjerer om bord, stort sett svensker som skulle videre fra Oslo.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-2.jpg

SAS flyr stort sett med Boeing 737-600 mellom Oslo og Manchester, og på denne avgangen var det LN-RPX, Nanna Viking, som skulle fly. Det ble tredje turen min i dette flyet i år, og siden jeg fløy med den mellom Trondheim og Bergen i februar (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901) hadde den fått nedgradert standarden til de nye og vonde SAS-setene. Registrerer ellers at alle SAS Norge-fly har fått klistremerker for Nobels Fredspriskonsert ved inngangsdøren.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-2.jpg

Jeg satt på sete 10A, nødutgangssete, og hadde hele raden for meg selv. Distansen mellom Gardermoen og Ringway er 1.112 kilometer og flytiden ble beregnet til en time og 50 minutter. Kabinbesetningen bestod av en mann og to kvinner, alle hyggelige og profesjonelle. Flyr såpass mye med SAS at det er lett å se forskjellen både i kvalitet og prestasjoner til SAS-ansatte, og på denne avgangen stod de absolutt til godkjent.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-2.jpg

Jeg kjøpte frokostpakken til SAS, og denne gangen ble det smørbrød med egg og salat i stedet for det sedvanlige pastramiopplegget man ellers får. Det ble ikke overraskende en rolig tur tilbake til øyriket og ankomst litt før rutetid.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-2.jpg

FlightDeck
02-12-2008, 18:21
Konklusjon:
Er det bare jeg som flyr SAS om dagen? Utrolig lite folk om bord i flyene for tiden – og kvaliteten om bord varierer i takt med de ansattes dagsform og innstilling. 2990 EuroBonus-poeng bidrar positivt i regnskapet. Denne uken blir det en ny runde med akkurat den samme reiseruten.

Tidligere rapporter:
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036)
Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786)
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

Hickok
02-12-2008, 18:36
Nok en ypperlig rapport. Takk for at du tar deg tid til dette. Det er med på å bekrefte en del mistanker jeg har hatt til bolaget den siste tiden. Det er desverre ikke lenger unntaket at servicenivået ombord er under pari. Alt for ofte det siste året har jeg også opplevd dette, og jeg begynner å få et statistisk representativt utvalg av turer nå.

litt-amatør
02-12-2008, 23:46
Takk igjen for flott rapport, veldig bra at du gidder og fine bilder var det også.:)

FlightDeck
06-12-2008, 22:29
Ny tur med akkurat samme reiserute denne uken, og i morgen venter siste etappe med SAS' morgenavgang til Manchester. Kan røpe at denne ukes opplevelse har vært hakket bedre enn den som fremkommer av denne rapporten. Bilder og litt tekst kommer i løpet av kort tid!

FlightDeck
08-12-2008, 19:27
Reiserute:
4. desember 2008: SK540 Manchester (MAN)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
4. desember 2008: SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO), McDonnell Douglas MD-82
5. desember 2008: SK284 Bergen (BGO)–Oslo (OSL), Boeing 737-800
7. desember 2008: SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN), Boeing 737-600

Jeg hadde i forrige uke en ny tur til Bergen og Oslo med omtrent de samme avgangene som i rapporten over. Derfor følger kun noen korte notater fra denne rundturen, sammen med et litt bilder.

4. desember 2008, kl. 10.15:
SAS SK540 Manchester (MAN)–København (CPH),
McDonnell Douglas MD-82

Denne torsdagen var mer folk i terminalen og flere flybevegelser på tarmac enn jeg er vant til fra tidligere. Innsjekking og sikkerhetskontroll er normalt køfrie, men i dag var det litt kø. Et Boeing 757-300-fly fra Thomas Cook hadde ombordstigning på nabogaten omtrent samtidig med formiddagsavgangen til København.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-11.jpg

Det var LN-RMC Sigtrygg Viking som skulle operere denne avgangen. I likhet med RMD, som jeg fløy med for en måneds tid siden (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786), er den helt hvit og mangler Scandinavian Airlines-titler og vikingnavn på flykroppen. Den ble bygget for SAS i 1989, men fløy i perioden 2004–2008 for Iceland Express og Primera (JetX).

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-11.jpg

Det satt fire personer i Business Class og to personer i Economy Extra, ellers var det helt fullt i Economy Class. Jeg kjøpte et av de nye smørbrødene til SAS Danmark og servicenivået var generelt bra, med brede smil og god stemning. Merket at dette ville bli bli en bra flight allerede da jeg gikk om bord: to flyvertinner stod foran i flyet og ønsket oss velkommen med varme smil.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-11.jpg

Det var fine flyforhold og som bildet viser var det lett å se kysten av Danmark.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-11.jpg

Like før landing passerte vi denne nesten ubebodde øyen, noen som vet hva det er?

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-10.jpg

Ved landing kjørte vi forbi en SAS Airbus A330 som måtte gjøre vendereis på sin rute til Washington D.C.

FlightDeck
08-12-2008, 19:29
4. desember 2008, kl. 14.10:
SAS SK2868 København (CPH)–Bergen (BGO),
McDonnell Douglas MD-82

Flyet parkerte ved gate D103, og det ble samme gate (bare en etasje under, i C-fingeren) til flyet opp til Bergen – og dermed samme fly. Som vanlig litt sløvt servicenivå på København-Bergen, og som vanlig ganske dårlig kabinfaktor med rundt 50 passasjerer om bord, riktignok en del i Economy Extra.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-10.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-11.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-11.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-11.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-10.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-10.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-9.jpg

Denne gangen satt jeg på høyre side av flyet, og det ble en helt fantastisk innflygning til Flesland. Fordi flyet skulle lande nordfra ble det en god runde over Bergen sentrum, med flott utsikt til både Ulrikken og Fløyen. Innen den tid hadde vi en flott ”fjelltur” slik som bildene viser.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-8.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-8.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-7.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-7.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-5.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-6.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-4.jpg

FlightDeck
08-12-2008, 19:30
5. desember 2008, kl. 18.20:
SAS SK284 Bergen (BGO)–Oslo (OSL),
Boeing 737-800

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-4.jpg

De fleste av SAS’ avganger til Oslo denne kvelden ble noe forsinket grunnet snøvær i Oslo. Min avgang gikk 40 minutter etter tid, men vi fikk god informasjon fra den hyggelige kapteinen. Det er også liten tvil om at SAS' SMS-tjeneste fungerer bra, det nærmest strømmet inn med meldinger med informasjon om stadig nye avgangstider. Servicenivået og humøret blant de kabinansatte var imidlertid ikke like bra. Vanligvis blir det annonsert at ”på denne turen til Oslo har vi gleden av å servere (…)”, men ingen slik annonsering ble gjort. Kabinpersonalet gikk riktignok rundt med trallen og spurte om vi "skulle ha noe". Ikke særlig hyggelig.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-4.jpg

Det var LN-RCN, Hedrun Viking, som fløy denne avgangen – og jeg fikk dermed min tredje tur i år med maskinen. Ikke mer enn 40 prosent kabinfaktor om bord.

7. desember 2008, kl. 09.30:
SAS SK4609 Oslo (OSL)–Manchester (MAN),
Boeing 737-600

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-3.jpg

Nok en søndag med SAS’ morgenavgang til Manchester. Tre meget hyggelige og litt eldre flyvertinner om bord. Kjøpte frokostpakken og hadde en fin tur, med lesing og til dels nydelig utsikt. Registrerte for øvrig at kabinpersonalet hadde hengt opp en liste med detaljer om avgangen bakerst i flyet. Her fremkom det at det var 33 passasjerer om bord, ingen i Business Class eller Economy Extra, og i tillegg var det en liste over innehavere av statuskort. På denne turen var det tre med EuroBonus Silver.

Det var LN-RCW Yngvar Viking som opererte avgangen, en Boeing 737-600-maskin levert i 1999. Det ble min fjerde tur med flyet som nå har fått de nye SAS-setene. Det er vel ikke mange 737-600 som nå ikke har blitt nedgradert til denne setetypen? Hva er setekapasiteten på 737-600 med disse setene?

Konklusjon:
Høydepunktet på denne rundturen var selvfølgelig innflygningen til Flesland. Ellers var det totalt sett bra servicenivå på denne runden, og nye 2990 EuroBonus-poeng er registrert.

Hickok
08-12-2008, 19:41
Svært lav kabinfaktor over stort sett hele linjen? Jeg reagerte på det samme i morges på fakirflighten til Oslo. Vi kan umulig ha hatt mer enn 50% dekning da, og det er svært unormalt på de tidlige avgangene på mandager. Nå har jeg stort sett tatt 07:25 flighten de siste ukene (siden køen i sikkerhetskontrollen har gjort sitt til at oppmøte 30min før avgang to ganger på rad har vært for lite til å rekke flyet. 07:25 har derfor vært bra besatt, mens 07:00 umulig kan ha vært like bra besatt, siden det har vært flere enn meg som ikke har kommet med....

FlightDeck
07-01-2009, 14:11
Svært lav kabinfaktor over stort sett hele linjen?

Så denne først nå - og ja, lav kabinfaktor over hele linjen. Det har vært kjennetegnet på veldig mange av SAS-avgangene jeg har vært med på i høst.

Ser på rutetabellen på Oslo-Bergen og København-Bergen at SAS nå har kuttet flere av avgangene sine.

For øvrig får Oslo-Manchester ny avgangstid: kl. 17.50 ut og 19.50 hjem. Det er en god investering!