PDA

View Full Version : Ryanair prøver seg på Aer Lingus igjen

The Ticketor
01-12-2008, 15:03
CNN melder at Ryanair ønsker å kjøpe de gjennværende 70% av Aer Lingus.

Ryanair makes $950M bid for Aer Lingus

Story Highlights
Budget airline Ryanair makes new takeover bid for Irish rival Aer Lingus

Ryanair offering $1.78 a share or $950 million for remaining shares

Ryanair tried to buy Aer Lingus two years ago, already owns 30 percent of it

Les hele saken her: http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/12/01/ryanair.aer.lingus/index.html

CK
01-12-2008, 15:07
MOL har brukt de siste 20 årene på å fortelle enhver ire hvor elendig Aer Lingus er - hvorforvil ha da pådöd og liv KJÖPE!!??

JoeW
01-12-2008, 15:12
Hvis han vil prøve seg på intercont kan det jo være et greit utgangspunkt?

Blubird
01-12-2008, 15:20
Slots?

(filler)

EB
01-12-2008, 15:55
Han vil helt sikkert gi billigere billetter etter at han har skaffet seg monopol - for MOL er kjempesnill!

imm
01-12-2008, 15:58
Han vil helt sikkert gi billigere billetter etter at han har skaffet seg monopol - for MOL er kjempesnill!

Ja det er han virkelig.
Husk for 10-15 år siden, så var det vanlig å betale flere tusen kroner tur/retur London. Tenk, nå om et par uker, kan jeg reise dit for 699 for hele familien, INKLUDERT alle skatter og gebyrer.
THANK YOU MOL!

Trety
01-12-2008, 16:54
Å kalle det snill er vel å dra det vel langt, men han skal ha for å ha bidratt til en prisrevolusjon i bransjen. Ikke uten konsekvenser, men likevel, flyreiser har blitt tilgjengelig for langt flere.

FlightDeck
01-12-2008, 17:26
Slår disse to selskapene seg sammen får de 80 prosent av trafikken ut fra Dublin...

EB
01-12-2008, 17:57
Ja - for å være ekstra snill mot folk i Dublin må han være ekstra stor. Han kommer aldri til å benytte seg av den maktposisjonen han får...

Jarlabanke Vking
01-12-2008, 18:11
Ja det er han virkelig.
Husk for 10-15 år siden, så var det vanlig å betale flere tusen kroner tur/retur London. Tenk, nå om et par uker, kan jeg reise dit for 699 for hele familien, INKLUDERT alle skatter og gebyrer.
THANK YOU MOL!

.. kanskje du skal sende takkekort til alle de underbetalte slavene som sjauer rundt for å oppfylle den norske konsitusjonelle rettigheten til å fly gratis.

Gulboble
01-12-2008, 19:14
Ja - for å være ekstra snill mot folk i Dublin må han være ekstra stor. Han kommer aldri til å benytte seg av den maktposisjonen han får...

Nei, for det er det bare Ryanair som gjør............................eller ?
................ benytte seg av maktposisjon mener jeg.

sail4fun
01-12-2008, 19:26
.. kanskje du skal sende takkekort til alle de underbetalte slavene som sjauer rundt for å oppfylle den norske konsitusjonelle rettigheten til å fly gratis.

Enig med Vikingen.
Ikke noe å klappe for dette her.

EB
01-12-2008, 19:41
Nei! Ryanair kritiserer alle andre store aktører og vil aldri finne på å utnytte en slik situasjon.

imm
01-12-2008, 20:55
Ryanair er ikke dumme. De vil selvfølgelig utnytte en monopolsituasjon. Men ikke på samme måte som andre selskaper har gjort, eller gjør.
De må fortsatt stå frem som et lavprisselskap. Det er deres image, og å skru prisene i været ville være fatalt for deres image. De er et lavprisselskap, og det vil de fortsatt være.

La meg si det slik, at jeg er ihvertfall veldig glad for hva Ryanair har gjort i bransjen. Familien min kan ta flere turer til Europa for samme pris som EN person bruker på en liten rundtur her i Norge. Husk at da Ryanair startet å fly til Torp, var deres billigste billetter nesten 1000 kroner. Det er mye i dag, men det var veldig billig den gang.
Vi har mye å takke Ryanair for.

Lønnsnivået i kabinen er ikke imponerende sett med norske øyne. Jeg traff forleden en polsk flyvertinne som nettop hadde kjøpt en splitter ny Audi TT.
Hun var veldig fornøyd med Ryanair, og har jobbet i noen år for de.

Jeg traff en pilot i forrige uke, med 11 år bak spakene i Ryanair. Han hadde tidligere jobbet for et annet selskap, men var nå veldig glad for å komme hjem til kone og barn hver eneste dag. Ryanair crew har aldri overnatting, hvis det ikke skulle være tekniske problemer da. Det betyr litt det også, ihvertfall for noen. Noen vil si det er å drive rovdrift å sende folk land og strand rundt, med mye tid borte fra familien... Det er mange måter å se ting på. Men for noen er det svært vanskelig å se noe positivt i noe som helst av det Ryanair gjør.

IMM

imm
01-12-2008, 21:28
For å komme litt tilbake til utgangpunktet for tråden, så har styret i Aer Lingus avvist Ryanair sitt bud.
Her er en link fra Hegnar.no om den saken: http://www.hegnar.no/okonomi/article346815.ece

sk931
01-12-2008, 22:40
I den forbindelse har EU også noget at skulle have sagt, og jeg tror nok at de vender tomlen nedad....Hvis FR mod forventning for lov til at overtage EI og de får 80 % af trafikken, så er det jo et monopol og det går EU aldrig med på
Hilsen
Ole

CK
23-01-2009, 09:57
MOL gjør noe han sjelden gjør - gir seg!

Ryanair concedes defeat in Aer Lingus bid
(Source : Reuters , January 22, 2009)

Ryanair walked away from its latest bid for Aer Lingus Thursday after the Irish govt dismissed it on competition and valuation grounds. It was the second time the state repulsed an offer for Aer Lingus from Ryanair after an earlier dismissal in 2006. The govt said the latest offer undervalued Aer Lingus, adding that an aviation monopoly would not have been in the best interests of Irish consumers. 'Competition was a major consideration,' Minister for Transport Noel Dempsey said. Analysts said the long-term future of Aer Lingus, in which employees hold a 14% stake, was unclear. An analyst said Aer Lingus has a strong cash position but would find it hard to escape a wave of consolidation from groups led by Air France-KLM, British Airways and Lufthansa.
Full Story: http://news.airwise.com/story/view/1232661493.html