PDA

View Full Version : SAS byr på Estonian


Someone
27-11-2008, 11:01
http://www.hegnar.no/bors/article346132.ece

Ifølge TDN Finans sier investor relations-direktør Sture Stølen til Bloomberg at SAS har sendt et brev til estiske myndigheter med tilbud om å kjøpe en andel på 34 prosent i Estonian Air.

CK
27-11-2008, 11:19
Mats J. sier i et brev til estiske myndigheter at enten får SAS kjøpe en majoritetsandel i selskapet, eller så vil ikke SAS være med på å sprøyte inn mer kapital i Estonian Air. Som det sies her: http://standby.dk/news/18453 så tar konsernsjefen av seg "silkehanskene"

Det er jo ganske naturlig at SAS krever kontroll om man skal være med å redde selskapet. Alternativet for SAS nå som Latvia ikke vil selge airBaltic, og Estonian er i fritt fall, å starte egne operasjoner i Baltikum, enten i SAS-regi, et nytt heleid datterselskap eller at f.eks. Blue1 setter opp en lokal base

OJB
27-11-2008, 13:38
Mats J. sier i et brev til estiske myndigheter at enten får SAS kjøpe en majoritetsandel i selskapet, eller så vil ikke SAS være med på å sprøyte inn mer kapital i Estonian Air. Som det sies her: http://standby.dk/news/18453 så tar konsernsjefen av seg "silkehanskene"

Det er jo ganske naturlig at SAS krever kontroll om man skal være med å redde selskapet. Alternativet for SAS nå som Latvia ikke vil selge airBaltic, og Estonian er i fritt fall, å starte egne operasjoner i Baltikum, enten i SAS-regi, et nytt heleid datterselskap eller at f.eks. Blue1 setter opp en lokal base

Det nærmeste blir at Blue 1 setter opp en base slik jeg leser det i forskjellige kanaler.

MD11
27-11-2008, 14:50
Blue1 vil jo ikke gi den "lokale" tilknytingen som Estonian og kanskje ikke like enkelt å selge inn til det reisende publikum som Estonian er.

sail4fun
27-11-2008, 15:10
Omtrent som Norwegian i Polen, Danmark og Sverige ?

Utflyttet
27-11-2008, 16:30
Omtrent som Norwegian i Polen, Danmark og Sverige ?

Eller SAS i Norge, ref KLM sitt inntog. :)

-A

Someone
27-11-2008, 18:36
Her er brevet fra Jansson til Estlands Statsminister

http://video.ap3.ee/sas.pdf

Sies der relativt direkte at enten så selger dere til oss eller så får dere selv ta ansvar for flyselskapet

LN-TIB
27-11-2008, 19:12
Gi en mann bind for øyne, en penn i feil hand, og to liter cognac, så har du mats jansson sin signatur :P

FlightDeck
27-11-2008, 19:25
Jeg skjønner godt SAS' holdning - men hva er egentlig årsaken til at Estonian har gått så dårlig? Det er greit at luftfarten sliter generelt, men her er det jo snakk om likviditetsproblemer som må løses innen en måned og ikke bare en generell nedgang i etterspørselen.

MD11
27-11-2008, 21:06
Omtrent som Norwegian i Polen, Danmark og Sverige ?

Et godt poeng P.A. Viking;)

FlightDeck
27-11-2008, 21:16
Omtrent som Norwegian i Polen, Danmark og Sverige ?

Tenker du på Estonian, så ja... Tenker du på Blue1, så nei...

MD11
03-12-2008, 19:49
Den estiske ferge og shippingkjempen Tallink group viser interesse for Estonian:

Tallink makes circles around Estonian Air
Toomas Hõbemägi
01.12.2008 08:40

According to the information available to Äripäev, Ministry of Economic Affairs under Juhan Parts is negotiating with Tallink Group over the acquisition of a majority holding in Estonian Air.

To enable the Baltic passenger ferry giant to become a large shareholder of the airline, Prime Minister Andrus Ansip will this week send a letter to Mats Jansson, President of SAS Group, with an offer to buy back 49 percent share of Scandinavians.

If the deal is successful and the state that today owns 34 percent of the airline will increase its holding to 83 percent, Tallink Group would buy the majority shareholding in the airline from the state. In addition to its hotel, taxi and shipping business, this would make Tallink the owner of an airline that has a strong brand, but poor financial situation.

By unconfirmed information, owners of Tallink have been holding negotiations with the Ministry of Economic Affairs for some time. Minister Juhan Parts has on several occasions met with Ain Hanschmidt, member of the supervisory board of Tallink Group, and Enn Pant, chairman of the management board. The most recent meeting is claimed to have been 2-3 days ago.

Also Heldur Meerits, member of the supervisory board of Estonian Air, said he had heard rumours that the owners of Tallink have in recent weeks been studying the possibility to take over the majority holding in Estonian Air.

Neither Parts or Ansip were available for comment yesterday. Also the questions that Äripäev sent to SAS were left unanswered by the time the paper went to press.

Such public secrecy is surprising businessman Rein Kilk who says he cannot understand why Tallink that is listed on the stock exchange keeps quiet of such an important information concerning the company.

“I cannot understand why they are embarrassed. Everybody around them has heard something, but they know nothing. They should say publicly that they are interested and put the application on the table. After all, it would be logical for Tallink to add aviation to their otherwise successful business,” said Kilk in appreciation of the shippers.

http://www.bbn.ee/Default2.aspx?ArticleID=96e28e3b-f431-4119-a8c3-5e2243a29311

Tommy777
03-12-2008, 21:37
SELG SELG SELG!! Bli kvitt dritten, bare soerg for aa faa pengene i dollar --- cash!

Jarlabanke Vking
03-12-2008, 21:52
SELG SELG SELG!! Bli kvitt dritten, bare soerg for aa faa pengene i dollar --- cash!

enig! sleng med Air Balitc på salget og å bli kvitt korrupte røkkla! start heller egne operasjoner når tiden er moden for det

Tommy777
03-12-2008, 21:53
enig! sleng med Air Balitc på salget og å bli kvitt korrupte røkkla! start heller egne operasjoner når tiden er moden for det

Kunne ikke bli mer enig!!

Blackhawk
04-12-2008, 00:55
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Star_%26_Galaxy_Helsinki_190406.jpg/180px-Star_%26_Galaxy_Helsinki_190406.jpg
Jøssenavn, også Tallink-gruppen da gitt. Den hadde jeg IKKE
sett komme, disse Estlenderene er jo bare blitt helt rå. Tallink
(fergeselskapet) er jo rimelig svært allerede, ikke minst etter at
de "slukte" Silja Line med hud og hår. Og nå skal de begynne
med flytrafikk også, hvor skal dette ende..

LN-MOW
04-12-2008, 01:07
Og nå skal de begynne
med flytrafikk også, hvor skal dette ende..

I skifteretten, kanskje ....? ;)