View Full Version : Widerøe og Star Alliance
Hva er årsaken til at Widerøe som er 100% eiet av SAS og som fungerer som SAS sin regionale arm i Norge ikke er medlem av Star Alliance?
FlightDeck
27-11-2008, 10:59
Jeg har tenkt på det samme. Widerøe kunne vært et regionalt medlem på linje med Blue1, Adria og Croatia Airlines.
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Utflyttet
27-11-2008, 11:37
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Hele *A ser vel slik ut, at man har de store selskapene med medlemskap, og så har hvert selskap sin "bakgård" der de leker med mindre selskaper.
-A
Samme opplegget gjelder vel AirBaltic.
Takker, det ga egentlig et svar på spørsmålet mitt
Samme opplegget gjelder vel AirBaltic.
Vel, til forskjell så er ikke AirBaltic (eller Estonian) 100% eiet av SAS så de stiller seg kanskje litt annerledes?
Sant nok, men både WF og BT har Eurobonus som bonusprogram, den sammenligningen jeg tenkte på.
Går det an å si noe generelt om hva slags krav Star Alliance stiller til medlemmene?
Man kan vel spørre Varig, de vet vel alt om det ;)
Man kan vel spørre Varig, de vet vel alt om det ;)
Tja, hørte jeg økonomiske motiv? Da bør vel WF søke medlemskap på bekostning av SAS eller ^_^
E!