View Full Version : Widerøe og Star Alliance
Hva er årsaken til at Widerøe som er 100% eiet av SAS og som fungerer som SAS sin regionale arm i Norge ikke er medlem av Star Alliance?
FlightDeck
27-11-2008, 10:59
Jeg har tenkt på det samme. Widerøe kunne vært et regionalt medlem på linje med Blue1, Adria og Croatia Airlines.
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Utflyttet
27-11-2008, 11:37
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Hele *A ser vel slik ut, at man har de store selskapene med medlemskap, og så har hvert selskap sin "bakgård" der de leker med mindre selskaper.
-A
Samme opplegget gjelder vel AirBaltic.
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Takker, det ga egentlig et svar på spørsmålet mitt
Samme opplegget gjelder vel AirBaltic.
Vel, til forskjell så er ikke AirBaltic (eller Estonian) 100% eiet av SAS så de stiller seg kanskje litt annerledes?
Sant nok, men både WF og BT har Eurobonus som bonusprogram, den sammenligningen jeg tenkte på.
Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.
Går det an å si noe generelt om hva slags krav Star Alliance stiller til medlemmene?
Man kan vel spørre Varig, de vet vel alt om det ;)
Man kan vel spørre Varig, de vet vel alt om det ;)
Tja, hørte jeg økonomiske motiv? Da bør vel WF søke medlemskap på bekostning av SAS eller ^_^
E!