View Full Version : Flytoget
Bizflyer
27-11-2008, 00:11
Nå har jeg tatt flytoget en drøss med ganger, og jeg konstaterer følgende:
1. Jeg har aldri opplevd en eneste billettkontroll på toget.
2. Når man reiser fra OSL er det ingen sjekk man må gjennom på ankomststasjonen.
Når man kjøper billett er prisen avhengig av hvor langt man skal. Prisen til Lillestrøm er 120 kr.
Om man så kjøper en billett til Lillestrøm er det vel ingen kontroll på om du så sitter på toget til Oslo eller Asker?
Så hvis folk vil gjøre seg til kjeltring på dette grunnlag, er vel sjansen for å bli avslørt ikke tilstede?
Noen andre som har tenkt i samme baner?
PS: for sikkerhets skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg alltid betaler prisen til der jeg skal!
BF:old
FlightDeck
27-11-2008, 00:19
Jeg har tatt Flytoget veldig mange ganger helt siden oppstarten i 1998, og jeg har aldri opplevd en eneste kontroll. Derfor er det ikke noe problem å kjøpe en studentbillett til Lillestrøm til 60 kr. om man absolutt vil.
Vet om mange som kjøper student/honnør-billetter.... Kjent sak. Tror til og med aftenposten gjorde et case av det for ikke så lenge siden.
Selv kjører jeg for det meste, men har reist et par ganger med Flytoget og det har aldri vært kontroll de gangene jeg har benyttet meg av Flytoget.
Jeg reiser ikke mye, og har ikke opplevd kontroll. Har hørt av de som pendler at det har vært kontroller.
Har opplevd sjekk av bill. ved ankomst og avgang OSL. Tydelig fordi noen har "for billig billett".. Flere ganger på kort tid i fjor var det vel. Kanskje i forbindelse med avisoverskrifter..
Hvorfor ta det overprisede flytoget når man kan ta flybussen?
Hvorfor ta det overprisede flytoget når man kan ta flybussen?
Fordi det går mye fortere og min fritid er betraktelig mye verd enn de kronene jeg sparer for min arbeidsgiver. Derfor tar jeg også drosje når jeg reiser utenfor arbeidstid.
Det er ett aspekt, et annet er at for mange er det betraktelig mye enklere - og ikke minst behageligere.
Greit nok. For meg er det tidsbesparende å ta bussen da jeg kan ta den rett utenfor døra, i motsetning til å måtte komme meg til Oslo S (som ligger i feil retning) før jeg stiger på toget.
Ikke synes jeg flytoget er så utrolig mye mer behagelig heller.
Alle tar stilling ut fra plassering i forhold til egen navle :)
FlightDeck
27-11-2008, 11:01
Ellers er ikke Flybussen så veldig mye billigere enn Flytoget. 140 kr. mot Flytogets 160 kr.
sail4fun
27-11-2008, 11:12
Flytoget fra Asker er helt genialt, men litt dyrt(?)
Men med mulighet for å 'time' avganger så kan man visstnok reise med noen lokaltog for halveprisen... sier pensjonistene...
Flytoget fra Asker er helt genialt, men litt dyrt(?)
Men med mulighet for å 'time' avganger så kan man visstnok reise med noen lokaltog for halveprisen... sier pensjonistene...
Eller Lillehammer-toget som bruker omtrent samme tid som flytoget. Hopper gjerne på det når jeg reisier privat og det passer med tiden. Fra Oslo S er kjøretiden kun minutter lenger.
sail4fun
27-11-2008, 11:26
Jepp, det er nok Lillehammertoget som ikke bruker mer en 10 minutter mer enn FlyToget.
Men disse lokaltogene går meg bekjent kun en gang i timen... Dermed er jo frekvensen til flytoget et konkuransemoment i seg selv. Jeg er glad i flytoget...
Har vel tatt flytoget noe sånt som 200 ganger det året-halvannet, og har aldri opplevd kontoll. Det jeg setter pris på med Flytoget, som du ikke finner hos NSB er "emergency responsen" deres. Dersom noe galt skjer, så ordner de opp. Stod på Nationaltheatret en gang i det plutselig samtlige tog er avlyst, og NSB henviser til at det blir satt opp busser snart. Ringte flytoget, og fikk beskjed om at det bare var å ta en drosje til Oslo S og sende dem kvitteringen. Penger på konto uken etter. Samme en gang jeg tok siste flytog fra OSL, og litt dårlig kommunikasjon mellom flytogvertinnen som tok kvelden på Oslo S og den nye førte til at toget kjørte forbi uten og stoppe på Skøyen. Snakket med flytogvertinnen på Lysaker, hun la seg flat, og drosje ble igjen dekket. Tror også det har vært noen andre tilfeller der det er blitt drosje. Ihvertfall; jeg vet alltid at dersom noe uforutsett skjer så rydder de opp etter seg (selvom de i enkelte tilfeller ikke er forpliktet til juridisk, jfr Jernbaneverket).
Å vite det synes jeg er verdt noen ekstra kroner.
Det er endel grunner til at Flytoget alltid scorer høyt på diverse kundetilfredsundersøkelser, mens NSB ikke gjør det
jcnorway
27-11-2008, 13:20
Det var vel en artikkel i Aftenposten om dette med kontroller på Flytoget for en stund siden.
Her fikk man "oppskriften" på hvordan man kunne snike til Gardermoen...
Kjøp studentbillett før avgang. Blir det kontroll så reis billettløst og trekk kortet ved ankomst. Da betaler man fra Asker til OSL, men det er prisen hvis det skulle bli kontroll. Så ofte er det ikke kontroll så dette "trikset" fungerte visstnok i de fleste tilfeller...
JoeW - i siste ombord-brosjyren "i stol-lommen foran dem" (les på veggen) står det om akkurat det du nevner. Organisasjonen har fokus på å få alt til å gå, så når ting skjærer seg så er det "alle mann til pumpene". Virker også som de ombord har vide fullmakter til å rekvirere drosje m.v. uten å nøle. De har også avtaler med de forskjellige flybusselskapene slik at de aksepterer papirbillettene til Flytoget ved full stans fra OSL. Sjåførene på bussene får SMS med beskjed ganske raskt så det pleier å gå smertefritt.
Med andre ord så kan folk stole på at de kommer frem omtrent på rutetid uansett, og det scorer de meget høyt på. Bare dumt det er så trangt til tider.
jcnorway
27-11-2008, 14:31
Min tidligere sjef ble nylig ny adm.dir. for Flytoget. En meget dyktig dame som Flytoget helt sikkert vil ha stor glede av :)
FlightDeck
27-11-2008, 14:31
Med andre ord så kan folk stole på at de kommer frem omtrent på rutetid uansett, og det scorer de meget høyt på. Bare dumt det er så trangt til tider.
Jeg overhørte en samtale på Flytoget i forrige uke. Da klaget en passasjer på at det var så utrolig fullt - og flytogvertinnen beklaget det og sa at Flytoget hadde bestilt en god del nye togsett som snart skulle komme. Noen som vet noe mer?
Ikke nye togsett, men nye vogner så det blir fire i stedenfor tre i hvert tog.
http://www.flytoget.no/nor/Om-Flytoget/Presse/Pressemeldinger/Flytoget-inng%C3%A5r-kontrakt-med-Bombardier-Transportation
FBU 4EVER
27-11-2008, 14:40
Tar konsekvent Flytoget fra Asker til OSL. Meget behagelig, men stolene kunne hatt litt tykkere for i setene. Er heller ikke begeistret for oppvarmingen som stiger opp fra vinduskanten. Blir fort varmt rundt ansiktet og følelsen av dårlig luft. Ansatte på OSL får kjøpt fordelskort med 50 enkeltreiser for kr. 2.350.00 og det er billigere enn å kjøre bil på strekningen.
Synes det er ganske sykt hvor dyrt det er å komme seg til OSL med off. kommunikasjon.
Sist jeg var i København kostet det under 30 kroner å ta tog til Kastrup. I London kommer man seg til LHR for ca. en 50-lapp med tuben. De aller fleste steder rundt om i verden er det mulig å komme seg billig til flyplassen. Men i Oslo er det ikke mulig å komme seg til byens og landets hovedflyplass for under 140NOK. :baeh
Men i Oslo er det ikke mulig å komme seg til byens og landets hovedflyplass for under 140NOK. :baeh
Joda! Kr. 94 med vanlig tog, men det er ikke akkurat mange avganger å velge mellom. Markedet rår, og Flytoget har vel så stor andel at de setter standarden for de andre som ikke kjører subsidierte ruter.
Tar konsekvent Flytoget fra Asker til OSL. Meget behagelig, men stolene kunne hatt litt tykkere for i setene. Er heller ikke begeistret for oppvarmingen som stiger opp fra vinduskanten. Blir fort varmt rundt ansiktet og følelsen av dårlig luft. Ansatte på OSL får kjøpt fordelskort med 50 enkeltreiser for kr. 2.350.00 og det er billigere enn å kjøre bil på strekningen.
Nettopp. Og det er mindre enn reisefradraget du kan skrive også...
Men ja, mye billigere enn å kjøre bil for ansatte. Og selv for vanlig fullprisbetalende så kan det bli billigere hvis du regner inn noen dager på parkering på OSL.
Dessuten, og si at det er billigere å komme seg til flyplasser "alle andre steder" er jo en liten overdrivelse. Enda dyrere med ARN Express - Heathrow Exp. ligger vel på ca 10 pund, MXP express lå på 11 EUR - mulig det var studentpris for litt siden etc.
CPH som sådann er jo litt spesielt fordi det ligger så nærme sentrum (og dermed blir jo kostnadene i seg selv mindre) i tillegg til at normal offentlig transport; metro samt tog går veldig ofte. Men så kan du sammenligne offentlig transport vs taxi... Fra CPH koster det vel 30 kroner for en enkeltbillett og til sentrum. En drosje koster ca 150 på dagtid. 30/150= 0,2
OSL: Flytog: 160/taxi 650= 0,24. Forholdsmessig er dermed offentlig transport i form av flytoget hakket dyrere, men ikke så mye å snakke om. Man må sammenligne strekningene også. :)
CPH som sådann er jo litt spesielt fordi det ligger så nærme sentrum (og dermed blir jo kostnadene i seg selv mindre) i tillegg til at normal offentlig transport; metro samt tog går veldig ofte. Men så kan du sammenligne offentlig transport vs taxi... Fra CPH koster det vel 30 kroner for en enkeltbillett og til sentrum. En drosje koster ca 150 på dagtid. 30/150= 0,2
OSL: Flytog: 160/taxi 650= 0,24. Forholdsmessig er dermed offentlig transport i form av flytoget hakket dyrere, men ikke så mye å snakke om. Man må sammenligne strekningene også. :)
Nemlig, ser man på avstanden iforhold til byen koster det ca det samme da OSL ligger ca 5-ganger så langt fra sentrum i forhold til CPH
Itillegg så blir det automatisk mye billigere når flyplassen ligger i en sånn avstand at det er mulig å ta T-bane ut til den
FlightDeck
27-11-2008, 19:32
Hadde hovedflyplassen ligget i t-baneavstand til byen, ville myndighetene basert seg på en t-baneløsning og ikke en løsning med høyhastighetstog. Premisset for Gardermoen var at det ikke skulle ta nevneverdig lenger tid fra byen til Gardermoen enn til Fornebu. Siden Gardermoen ligger såpass langt fra Oslo sentrum ble prosjektet nødvendigvis ganske dyrt. Flytoget leverer uansett et produkt folk er fornøyd med, andelen som reiser kollektivt til Gardermoen er utrolig høyt og prisene har dessuten ikke økt noe de siste årene. Jeg synes kanskje de burde gitt noe rabatt for kjøp av returbilletter og for å reise billettløst, men når folk velger Flytoget og er fornøyd med tilbudet, er det ingen grunn til å sette ned prisene.
Der er "rabatt" på å reise billettløst eller kjøp av tkt på automat - kjøper du den over skranke tror jeg de legger til 10 eller 20 kroner.
Det koster 16,50 pund å reise en vei med Heathrow Express, dyrt, men alternativer finnes jo.
FlightDeck
27-11-2008, 21:18
Der er "rabatt" på å reise billettløst eller kjøp av tkt på automat - kjøper du den over skranke tror jeg de legger til 10 eller 20 kroner.
Okei, men ingen kjøper i skranke - så da er det heller snakk om et gebyr for skranke enn en rabatt for billettløst/automat.
Okei, men ingen kjøper i skranke - så da er det heller snakk om et gebyr for skranke enn en rabatt for billettløst/automat.
Ikke for å være kranglete, men hver gang jeg skal fylle opp klippekortet mitt er det en god og lang kø til skranken (av vanlig reisende)...
Joda! Kr. 94 med vanlig tog, men det er ikke akkurat mange avganger å velge mellom. Markedet rår, og Flytoget har vel så stor andel at de setter standarden for de andre som ikke kjører subsidierte ruter.
Og kr. 99 med Flybussen hvis du kjøper billetten på internett først
ENGM 911
28-11-2008, 00:59
[QUOTE=TG923;324841]Og kr. 99 med Flybussen hvis du kjøper billetten på internett først[/QUOT
Negative med flybussen er hvis man tar den i rushperioden. Da stamper man på E6
DCHalvorsen
28-11-2008, 22:07
Den relativt høye prisen på Flytoget skyldes at Gardermobanen og Flytoget skal være brukerfinansiert, det vil si at billetten gjenspeiler de faktiske kostnadene for tilbudet. Billettprisen er altså ikke delfinansiert i form av offentlige subsidier, slik all kollektivtrafikk i og rundt byer stort sett er.
FlightDeck
01-12-2008, 18:06
Ikke for å være kranglete, men hver gang jeg skal fylle opp klippekortet mitt er det en god og lang kø til skranken (av vanlig reisende)...
Okei, trodde folk helt hadde sluttet å bruke skranke, jeg. Hvordan klippekortløsninger har Flytoget? På nettsidene står det bare hvor mange klipp man kan kjøpe, ikke hvor mye de koster...
Ansatte med adgangskort får en spesialpris som er meget god. Tror andre klippekort faktisk ikke er rabattert i det hele tatt, men gjør vel at bedrifter får en del mindre fakturaer å forholde seg til. Klippekortene er relativt fancy med sånn skipassytem - antagelig det vi har hørt mye snakk om hva kollektivtrafikk i oslo siden jeg ble født.
edit: må innrømme jeg på det verste har henvendt meg til folk i køen og snakket varmt om automatene og at de sparer penger på det...
Flytoget er ikke så glad i at Vy kan ta mindre for billetten enn de selv kan ta.
https://www.nettavisen.no/okonomi/flytoget-ber-om-at-vys-billett-til-gardermoen-blir-mye-dyrere/3423994210.html?fbclid=IwAR3LxMHTnEA3kz1dV_VFBf7ZY sEtDjXkiy5jdGqFHpRlpfSZ5oiQio6cH14
Flytoget er ikke så glad i at Vy kan ta mindre for billetten enn de selv kan ta.
https://www.nettavisen.no/okonomi/flytoget-ber-om-at-vys-billett-til-gardermoen-blir-mye-dyrere/3423994210.html?fbclid=IwAR3LxMHTnEA3kz1dV_VFBf7ZY sEtDjXkiy5jdGqFHpRlpfSZ5oiQio6cH14
Det er ikke så unaturlig av dem å mene, spesielt nå Vy i enda større grad er subsidiert av Staten
Noen her inne blitt tatt i billettkontroll? Hvor stor er sjansen [emoji3]
På Flytoget? Du må gjennom en automatisk bom på OSL, så du får ikke reist uten en gyldig billett.
Twin Otter
14-07-2020, 11:15
Alle de gangene jeg har reist med NSB/VY har det vært konduktører som har sjekket om jeg har gyldig billett.
Hva disse såkalte togvertene hos Flytoget har i sin stillingsbeskrivelse vet jeg ikke. Men som Martin skriver må du gjennom en bom for å komme ombord på flytoget. Så sniking der er vel umulig.
Og togsniking og snylting generelt synes jeg personlig lite om. Betal din billett eller ta på sandalene og begynn å gå. :old
Alle de gangene jeg har reist med NSB/VY har det vært konduktører som har sjekket om jeg har gyldig billett.
Hva disse såkalte togvertene hos Flytoget har i sin stillingsbeskrivelse vet jeg ikke. Men som Martin skriver må du gjennom en bom for å komme ombord på flytoget. Så sniking der er vel umulig.
Og togsniking og snylting generelt synes jeg personlig lite om. Betal din billett eller ta på sandalene og begynn å gå. :old
Finnes de som hopper over de bommene....:angry:
Tar du L12 (Eidsvoil-Kongsberg) så skal det være fire ubetjente og en betjent vorgn per togsett (Type 75. Den betjente er i midten). Sitter du i en av de fire ubetjente skal du slippe maset om bilettkontroll. R10 (Lillehammer-Drammen) og R11 (Eidsvoll-Skien) går normalt med Type 74, og har kontroll i hele toget.
Du må ha gyldig billett for å slippe gjennom, men om du kjøper en billett til Lillestrøm, så tviler jeg på at noen sjekker at du faktisk går av der (NB! Oppfordrer ikke til det. Bare påpeker en svakhet i systemet).
Enig. Betalt togbilletten din. Basta!
Chriscross
15-07-2020, 13:19
Har faktisk opplevd billettkontroll etter Lillestrøm på flytoget på vei til byen.
Det med Vy vs Flytog-prisingen er vel en debatt som blusser opp sånn omtrent hvert annet år. Om Vy ikke skal kunne ta betalt ihht Ruter-takst så må jo det også bety at bussene i området ikke kan gjøre det osv. osv.
Har faktisk opplevd billettkontroll etter Lillestrøm på flytoget på vei til byen.
For mange år siden har jeg opplevet en slags kontroll til OSL, de sjekket om folk hadde gyldig billett, men hadde man ikke kunne man kjøpe. Tror det var et nonstop-tog fra Oslo S. Ikke skjedd siden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå er jo dette en artikkel i Nettavisen, men dertil hørende journalistikk, men har Hr direktør Engedal «glemt» at staten hostet opp syv milliarder kroner og tok mesteparten av regningen for hastverksprosjektet Romeriksporten? Tunnelen skulle i følge samferdselsminister Rønbeck bli «Norges mest lønnsomme» og betales av billettprisen på Flytoget. Nuvel. Statssubsidier bare til Vy, Hr Engedal..?
Nå er jo dette en artikkel i Nettavisen, men dertil hørende journalistikk, men har Hr direktør Engedal «glemt» at staten hostet opp syv milliarder kroner og tok mesteparten av regningen for hastverksprosjektet Romeriksporten? Tunnelen skulle i følge samferdselsminister Rønbeck bli «Norges mest lønnsomme» og betales av billettprisen på Flytoget. Nuvel. Statssubsidier bare til Vy, Hr Engedal..?
Det er ikke en jernbanestrekning her i landet som faktisk er betalt av brukerne, men det sagt, det er dyrere å kjøre på Gardermobanen enn andre jernbanestrekninger. Slik at Flytoget dermed betaler vesentlig mer av drift og vedlikehold av banen ved hjelp av passasjerinntektene deres.
Og Romeriksporten brukes jo ikke akkurat eksklusivt av Flytoget [emoji6]
Vy sine operasjoner derimot er i større grad subsidierte og billettinntektene deres er langt unna å dekke
På Flytoget? Du må gjennom en automatisk bom på OSL, så du får ikke reist uten en gyldig billett.
Tenkte mer på at man kan bruke studentbillett som er halv pris... :)
En mann på 78 må vel heller reise på honnør..? ;)
Mener å ha hørt at det utløser noen blinkende lamper eller noe, og sender vekterne bort for å sjekke.
Har hørt altså, har ikke prøvd.
Mener å ha hørt at det utløser noen blinkende lamper eller noe, og sender vekterne bort for å sjekke.
Har hørt altså, har ikke prøvd.
Hvite menn i frakker med hyggelige trøyer til utlåns? Lenge siden jeg var student, men opplevde ikke dette, men ting endrer seg. Jeg vet at studentbillett var et kjent triks for å få halv pris.
Hvite menn i frakker med hyggelige trøyer til utlåns? Lenge siden jeg var student, men opplevde ikke dette, men ting endrer seg. Jeg vet at studentbillett var et kjent triks for å få halv pris.
Brukt det trikset flere ganger selv. Men bytta til NSB.
Dag Viking
18-07-2020, 21:04
Brukt det trikset flere ganger selv. Men bytta til NSB.
Umodent å snike på toget. Priceless å skryte over det på nett :cry:
Umodent å snike på toget. Priceless å skryte over det på nett :cry:
Skryter ikke. Tilstår, er nok mange som har brukt student. Det er ikke samme som å snike. Flytoget vet nok om dette [emoji846]
Når man scanner studentbillett (evt andre rabatterte billetter) så vil det gi et gult lys i stedet for grønt. Er det noen vektere i området kan de finne på å sjekke. Det var jo en grunn til at SAS stramma kraftig inn legsjekking på ungdomsbilletter. Hender også en sjeldent gang kontrollørene til Ruter ber om studentbevis - men skjer nokså sjeldent.
Hender også en sjeldent gang kontrollørene til Ruter ber om studentbevis - men skjer nokså sjeldent.
Billettkontroller hos Vy gjøres av Vy selv, og de ber alltid om moderasjonsbevis så vidt jeg har sett.
MisteriX
20-07-2020, 16:43
Skulle fra OSL til Oslo S for en del år tilbake. Sveipet billetten, gikk igjennom også ble jeg stoppet på andre siden. Kontrolløren ville sjekke at jeg faktisk hadde lov å reise på studentbillett. Hvordan han viste at jeg sveipet en studentbillett aner jeg ikke. To andre var med; ei på honnør og ei også på studentbillett men dem ble ikke stoppet. PS: Jeg blir støtt og stadig spurt om å vise legg for kjøp av en pakke røyk mens det er 15 år siden jeg passerte den grensen.
Sveipet billetten, gikk igjennom også ble jeg stoppet på andre siden. Kontrolløren ville sjekke at jeg faktisk hadde lov å reise på studentbillett. Hvordan han viste at jeg sveipet en studentbillett aner jeg ikke.
Les Hypern sitt innlegg er par innlegg over ditt.
MisteriX
20-07-2020, 17:57
Les Hypern sitt innlegg er par innlegg over ditt.
Så det så skrev en edit men den ble vist ikke lagret.
Billettkontroller hos Vy gjøres av Vy selv, og de ber alltid om moderasjonsbevis så vidt jeg har sett.
Sistnevnte kan jeg avkrefte, selv om de spør oftere enn Ruter.
Dag Viking
05-02-2021, 08:03
Noen som vet, eller har en teori om hvorfor staten støtter de dårlige selskapene, men ikke gir noe til selskapet med høyest kundetilfredshet? Flytoget er vel også hardere rammet av passasjerfall enn resten.
Selv tar jeg kun flytoget , både jobb og privat. Forskjellen i opplevd kvalitet er soleklart verdt pengene.
https://e24.no/naeringsliv/i/KyPa6M/flytoget-uten-stoette-i-2021-hareide-har-bedt-om-ny-vurdering