PDA

View Full Version : SAS kan starte tidligere utfasing av MD-80 flåten


Blackhawk
25-11-2008, 15:59
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Sas.md82.250704.arp.750pix.jpg/250px-Sas.md82.250704.arp.750pix.jpg


I dagens Hegnar Online, kan man lese at bl.a.
SAS kan til dels bruke "krisen" i luftfarten til
sin fordel - når det kommer til utfasing av
bl.a. de eldre MD-80 maskinene i flåten.

Nå som det har blitt svært mange tilgjengelige
leasingmaskiner i markedet, og priser går stadig
nedover. Allerede nå ligger prisene opptil 25%
lavere enn for kort tid sien, dette gjelder de
fleste modeller - unntaket er B738.

Dermed ser SAS en mulighet til å kunne fornye
flåten (og da spesiellt MD-80), med billige
midlertidige leasingkontrakter inntil nye
permanente kontrakter blir gjort på neste
genereasjon av aktuelle maskiner.


Fra Hegnar:


SAS nyter godt av krise-sektor;

SAS smir mens jernet er varmt og fornyer flåten tidligere enn planlagt:


Flyleasing er blitt 20-25 prosent billigere hittil i år og dermed benytte SAS anledningen til å fornye flåten tidligere enn planlagt.


Kilde:
http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article345524.ece

FlightDeck
25-11-2008, 16:22
Samtidig er ikke MD-80 like dyre i drift lenger ettersom oljeprisen har gått ned.

Synes uansett at det å vente på en ny generasjon kort- og mellomdistansefly, slik Stølen i artikkelen sier, er litt passivt. Når kommer i så fall denne nye generasjonen? De må vel være minst ti år til noen eventuelt er i drift. 737- og A320-serien selger jo veldig bra og uansett valg vil det være en bærekraftig investering for SAS. Ellers finnes det flere flytyper, f.eks. E-serien og C-serien, som kan passe inn i SAS' flybehov. Likevel synes jeg det er mer hensiktsmessig å bygge videre på den Boeing- og Airbus-flåten man allerede har.

LN-MOW
25-11-2008, 16:36
Synes uansett at det å vente på en ny generasjon kort- og mellomdistansefly, slik Stølen i artikkelen sier, er litt passivt.

Nå er det ikke SAS som utvikler disse maskinene ... ;)

Nå er tross alt SAS tvunget til å operere denne generasjonen flymateriell inntil Boeng eller Airbus kommer med NNG ('Next-Next generation'). Dette vil nok ikke bli før neste generasjon motorer er klare - og dit er det visst et stykke ennå. MD'ene vil ikke kunne holde ut så lenge og det er derfor svært attraktivt å benytte seg av attraktive rater på nye fly for å spytte 'nytt blod' inn i flyflåten inntil 'NNG' står klar.

Someone
25-11-2008, 16:38
Så hva kan man i realiteten forvente? 32x til DK og 737 til SE?

CK
25-11-2008, 16:40
det han sier til Finansavisen er at SAS ønsker å vente med bestillinger av nye fly til neste generasjons 737/A320 kommer, men at man nå kan benytte muligheten til å sette MD80'er på bakken (det er jo også en fordel å redusere antallet flytyper i flåten) og lease nyere fly som interimsløsning inntil The Next Big Thing kommer på markedet. Det er jo det samme som de fleste andre selskaper gjør, ettersom Boeing og Airbus av forskjellige årsaker ikke vil bli klare med en ersatter før om maaaaaaange år.

Jeg vil nok tro at en økning i A319-flåten i SAS.dk og flere 737-700 til SAS.se (fløy A319 og A321 i går, og selv om jeg er 737-fan, må jeg innrømme at jeg likte meg godt som pax i Airbusene....

Interessant at både EMBRAER, Bombardier og Mitsubishi gjør seg klare for å spise en del av det markedet med sine større modeller....

FlightDeck
25-11-2008, 16:49
Nå er det ikke SAS som utvikler disse maskinene ... ;)



Nei, men hvorfor i alle dager må SAS vente på dem? Det vil sikkert gå 10-20 år før de er på plass - og MD-80-maskinene må ut innen den tid.

HansJ
25-11-2008, 16:54
Det jag hört från insidan är att SAS planerar behålla MD-80 till 2015 (!), men planering och verklighet är ju två skilda saker. Däremot så var det väl Mats Jansson eller någon annan i toppen som när oljan kostade USD 130 sa att SAS kunde operera MD-80 med vinst även om oljepriset skulle bli det dubbla.

LN-MOW
25-11-2008, 17:09
Nei, men hvorfor i alle dager må SAS vente på dem? Det vil sikkert gå 10-20 år før de er på plass - og MD-80-maskinene må ut innen den tid.

Man kan ikke fly dem før de er i produksjon .. ;)

Og det er derfor man satser på en mellomløsning for å kunne få ut MD'ene og erstatte dem med 737/A320 nå som leasingratene er 'lave'. Venter man kan man risikere at leasingratene går i været igjen.

FlightDeck
25-11-2008, 17:16
Man kan ikke fly dem før de er i produksjon .. ;)

Selvfølgelig ikke, men SAS kan faktisk gjøre en bestilling blant de nye og moderne flyene som er tilgjengelig den dag i dag. Det er ikke gitt at man må basere fremtidig flyflåte på en nestenestegenerasjonsserie som ikke kommer før om veldig lenge.

Men, men. DC-9 var jo i flåten i 40 år, så hvorfor ikke la MD-80 også bli like lenge? Uansett representerer MD-80 en så stor del av flåten at en utfasing av disse ikke bare kan ses på som en mellomløsning.

LN-MOW
25-11-2008, 17:24
Nå må du lese hva som står øverst, da .. det er ikke snakk om at man skal beholde MD80 til den tid ...

Flyleasing er blitt 20-25 prosent billigere hittil i år og dermed benytter SAS anledningen til å fornye flåten tidligere enn planlagt.

Tommy777
25-11-2008, 17:30
Dersom SAS skal ut paa bruktmarkedet, kan de jo hoere med Kjos om han ikke vil lease dem noen av de nye 738ene :p

Serioest, dersom SAS har planer om aa ligge paa defensiven (50-70% belegg ombord), passer valget som CK foreslaar. Man maa jo for Guds skyld ikke satse paa en flytype, det kan jo bli katastrofalt aa kun ha en type deler paa lager :rolleyes:

Dersom SAS skal tenke litt fremover, ekspansivt og forbi krisen som er naa, tipper jeg det blir mange 738er tilgjengelig over tid, det maa jo vaere en mye bedre loesning enn hva som foreslaas lenger opp

laurenz
25-11-2008, 17:34
Men, men. DC-9 var jo i flåten i 40 år, så hvorfor ikke la MD-80 også bli like lenge?

Jeg vil heller snu på den, hvorfor la MD-80 bli like lenge? Er det noen grunn til å beholde dem annet en nostalgi?

FlightDeck
25-11-2008, 17:35
Nå må du lese hva som står øverst, da .. det er ikke snakk om at man skal beholde MD80 til den tid ...

Flyleasing er blitt 20-25 prosent billigere hittil i år og dermed benytter SAS anledningen til å fornye flåten tidligere enn planlagt.

Jeg har lest artikkelen, og jeg synes det er fint om SAS bruker denne anledningen til å gjøre forbedringer i flåten. Det er vel også helt naturlig - man utnytter jo slike situasjoner når de oppstår. Det interessante er uansett hvor lenge SAS egentlig hadde tenkt å beholde MD-80-maskinene. En så stor del av flåten kan ikke erstattes gjennom billig innleie, litt her og litt der, men gjennom en mer langsiktig strategi. Og det overrasker meg om SAS i utgangspunktet hadde tenkt å vente helt til en ny flyserie var lansert før de erstattet MD-80-flyene. For meg virker det mer naturlig å erstatte 737NG-maskinene bestilt på 1990-tallet med den nye generasjonen fly, mens MD-80 erstattes av 737NG/A320. Og det er jo fint om denne situasjonen fremprovoserer noe slikt.

LN-MOW
25-11-2008, 17:40
Er det noen grunn til å beholde dem annet en nostalgi?

Personlig synes jeg at dette er en veldig god grunn, jeg ... :p

But seriously .. så lenge man tjener penger på å operere maskinen, så er det da noen grunn til å søle bort penger på nye fly? Hold interiøret frescht, og de uvaskede massene er fornøyde. NW flyr fortsatt DC-9 og de ser bedre ut inni enn mange fly av adskillig nyere årgang jeg har sett ...

LN-MOW
25-11-2008, 17:42
JDet interessante er uansett hvor lenge SAS egentlig hadde tenkt å beholde MD-80-maskinene.

Her finnes det intet absolutt svar. Disse planene endrer seg fra dag til dag. Som CK indikerer, her finnes det både formiddags- og ettermiddagsutgaver ...

litt-amatør
25-11-2008, 17:45
Personlig synes jeg at dette er en veldig god grunn, jeg ... :p

But seriously .. så lenge man tjener penger på å operere maskinen, så er det da noen grunn til å søle bort penger på nye fly? Hold interiøret frescht, og de uvaskede massene er fornøyde. NW flyr fortsatt DC-9 og de ser bedre ut inni enn mange fly av adskillig nyere årgang jeg har sett ...

Ganske enig dette. Det kommer til å koste masse penger å begynne med nye fly nå og tar sikkert bort fokuset fra produktet mer generelt.:question:

Tommy777
25-11-2008, 17:48
NW flyr fortsatt DC-9 og de ser bedre ut inni enn mange fly av adskillig nyere årgang jeg har sett ...

Massene liker ikke DC9, den braaker noe jaevlig der bak, foran er det stille som grava. Og som du sier, disse flyene er tipp topp innvendig med akkurat samme setene som staar i NW sine A320/319.

Er de nedbetalt, man har plenty med reservefly staaende og oljeprisen er under 80 dollar, er det ingenting i veien med MD. DC9 derimot, har en komfort bak rad 6 som ikke ligner grisen

CK
25-11-2008, 18:15
Tommy: jeg tror nok det har vært planer for å erstatte MD80-flåten (og eldre 737'er) tidligere enn det som nå blir tilfelle, blant annet fordi gjengen i Toulouse og Seattle ikke har noen nytt på tegnebrettet. Med alt styret de har hatt med helt nye flytyper (A380 og 787), er ingen av de to store særlig lystne på å bruke en masse milliarder på utvikling av nye narrow-bodies, så lenge 20-40 år gamle designs selger godt fremdeles. Why fix it if it ain't broken er tydeligvis mantraet som gjelder. Flere store flyselskaper, med store aldrende flåter (det være seg Air France-KLM, SAS Group, easyJet, American, Delta etc) ønsker en ny type, som både gir lavere drivstoffforbruk (et sted så jeg et krav om 35% lavere forbruk), lavere utslipp av klimagasser, bedre komfort etc, men ingen tilbyr dette flyet. Motorprodusentene ser nå både på Geared Turbo Fan (GTF) som bl.a. MRJ skal bruke, men også på open rotor fans (UHF'er og greier), men problemet med disse er at de fremdeles lager et h****etes bråk. Mens både Airbus og Boeing nok klarer å plassere en GTF under vingen på eksisterende modeller, krever open rotor et helt nytt design

Tommy777
25-11-2008, 18:18
Fair enough, CK. Men realiteten er vel at SAS maa ha en plan frem til vaare venner i Seattle har noe nytt aa tilby og som du sier, det kan ta baade vinter og vaar.

Tror dog at Boeing laerer mye av 787, noe som vil gavne nye 737 designet tidsmessig

CK
25-11-2008, 18:20
ja, jeg tror også at "737-4GEN" vil hente mye fra 787 - når de endelig får den til å fly og setter den i produksjon.

CFM
25-11-2008, 18:38
DC9 derimot, har en komfort bak rad 6 som ikke ligner grisen

Dagens ordspill på 737 :lol: