PDA

View Full Version : Norsk flagg på flyet?


RIBRO
25-11-2008, 09:29
Hvorfor har SK NO et norsk flagg bak på flykroppen, mens SAS SE/SAS DK/SAS har de vanlige "SAS-flaggene", dvs svensk/norsk/dansk?
Betry dette at Sverige/Danmark kan komme å ta etter?
Eller er dette bare for å skape følelse av et "norsk" selskap som dette er gjort, dvs tatt litt av det som var BU?

sirpjalle
25-11-2008, 09:42
JA :)

Lennart
25-11-2008, 10:04
Er kun SAS Norge som har norsk flagg som viser at flyene er SAS Norge.
SAS Danmark og SAS Sverige har likt "fargerskjema"

FlightDeck
25-11-2008, 11:08
Skulle ønske at de tre selskapene hadde samme fargeskjema. Kan ikke skjønne hvorfor vi skal ha norske flagg bak og foran på flyet - og egentlig burde de gamle Braathens-navnene byttes ut med vikingnavn. Det siste er imidlertid ikke så viktig, men jeg har fortsatt ikke fått et godt argument for hvorfor det skal være norske flagg på flyene og hvorfor SAS Norge (BU) skal komme opp som et SAS Group subsidiary i bestillinger.

OJB
25-11-2008, 12:15
Skulle ønske at de tre selskapene hadde samme fargeskjema. Kan ikke skjønne hvorfor vi skal ha norske flagg bak og foran på flyet - og egentlig burde de gamle Braathens-navnene byttes ut med vikingnavn. Det siste er imidlertid ikke så viktig, men jeg har fortsatt ikke fått et godt argument for hvorfor det skal være norske flagg på flyene og hvorfor SAS Norge (BU) skal komme opp som et SAS Group subsidiary i bestillinger.

Denne diskusjonen /synsingen har vi hatt før her på forumet.
Get over it!

FlightDeck
25-11-2008, 12:21
Denne diskusjonen /synsingen har vi hatt før her på forumet.
Get over it!

Vel, meningen med denne tråden er vel å diskutere nettopp dette - og dersom du ikke er interessert er det faktisk mer konstruktivt om du lar være å svare. At noe har vært oppe til diskusjon før, er ikke et argument for at det ikke kan diskuteres igjen.

RIBRO
25-11-2008, 12:25
Vel, meningen med denne tråden er vel å diskutere nettopp dette - og dersom du ikke er interessert er det faktisk mer konstruktivt om du lar være å svare. At noe har vært oppe til diskusjon før, er ikke et argument for at det ikke kan diskuteres igjen.

Helt riktig!

Jarlabanke Vking
25-11-2008, 13:40
bare fordi det byttet navn tl SAS Scandinavian airlines Norge betyr ikke at det ikke fortsatt er "tulle-SAS". Merkelig greie og dårlig branding-strategi spør du meg.

EB
25-11-2008, 18:39
Enig! Få tilbake de skandinaviske flaggene og få vikingnavn på alle flyene.

CK
25-11-2008, 18:42
SAS Norge brukes ikke lenger. Nå snakker man om "SAS i Norge", og i all markedsføring brukes kun SAS i SE, DK og NO og Scandinavian Airlines utenfor Skandinavia (der SAS forbindes med engelske spesialstyrker og business intelligence-systemer)

DonRuud
25-11-2008, 18:43
Det er da skandinaviske flagg på SAS NO sine fly og??

FlightDeck
25-11-2008, 18:47
SAS Norge brukes ikke lenger. Nå snakker man om "SAS i Norge", og i all markedsføring brukes kun SAS i SE, DK og NO og Scandinavian Airlines utenfor Skandinavia (der SAS forbindes med engelske spesialstyrker og business intelligence-systemer)

Vel - går jeg inn på flysas.com og søker opp billetter fra Oslo til København, er det differensiert mellom "BU - SAS Norway" og "SK - Scandinavian Airlines System (SAS)". Den samme differensieringen kommer opp på sas.no, men da som "BU - SAS Norge" og "SK - Scandinavian Airlines".

Og da jeg fløy med SAS fra Gardermoen på søndag, ble vi ønsket velkommen til SAS Norge i den norske presentasjonen - og SAS Norway i den engelske.

Så at SAS Norge ikke brukes lenger, er vel ikke helt riktig...

DonRuud
25-11-2008, 18:48
Bklager husket feil....

CK
25-11-2008, 18:49
ok, SKAL ikke brukes.... Men, det tar tid - for litt siden fikk jeg nytt EB-kort og medlemsguide - og der sto det konsekvent SAS Braathens.... ;-)

Stian
25-11-2008, 18:52
Synes disse flyene med norsk flagg er mye finere enn de andre.
Ser ikke hva som er så galt med det norske flagget på flyene.

EB
25-11-2008, 19:31
Liker den nye varianten med SAS i NO, i SE og i DK...

Nick Figaretto
25-11-2008, 19:40
Hvorfor har SK NO et norsk flagg bak på flykroppen, mens SAS SE/SAS DK/SAS har de vanlige "SAS-flaggene", dvs svensk/norsk/dansk?
Betry dette at Sverige/Danmark kan komme å ta etter?
Eller er dette bare for å skape følelse av et "norsk" selskap som dette er gjort, dvs tatt litt av det som var BU?

Svaret er fordi SAS Norge flyr under en annen AOC (Driftstillatelse) enn SAS Sverige, Danmark og SAS IC. Derfor har man valgt å lage den lille forskjellen for å se hvilke fly som hører til hvor.

Jarlabanke Vking
26-11-2008, 00:02
Svaret er fordi SAS Norge flyr under en annen AOC (Driftstillatelse) enn SAS Sverige, Danmark og SAS IC. Derfor har man valgt å lage den lille forskjellen for å se hvilke fly som hører til hvor.

som tidligere sagt; "tulle-SAS".

og for mange kunder en forvirrende branding, men det er jo en forbedring ifra SAS Braathens da om ikke annet.

JoeW
26-11-2008, 00:44
Pga dette med ulik AOC er de vel faktisk pliktlig til å oppgi "operated by"?

Altså at når det er en SK-flight operated av en annen AOC må det oppgies hvem dette er? - på samme måte som KL operated by KLC etc? Innbiller meg dette er et myndighetskrav. (Delta by delta connection operated by Skywest etc).

Nick Figaretto
26-11-2008, 01:11
som tidligere sagt; "tulle-SAS".

og for mange kunder en forvirrende branding, men det er jo en forbedring ifra SAS Braathens da om ikke annet.

Tja, kanskje det. Jeg tror ikke det er så fryktelig mange "vanlige" passasjerer som legger merke til eller blir blir forvirret av at det er et norsk flagg bak på flyet i stedet for de stiliserte skandinaviske flaggene.

Årsaken til at "Braathensflagget" ble beholdt, er nok heller på grunn av en merkelig form for hensyn til de tidligere Braathensansatte og for å beholde et snev av den "norske" identiteten i den store skandinaviske sammenhengen.

Etter mitt syn er dette fullstenig misforstått.

Om myndighetene krever at man skal kunne se forskjell på flyene som opereres under forskjellige AOC'er, kunne man heller ha valgt en grønn prikk på nesa. Eller noe annet litt mindre iøynefallende.

Gamle Braathens-symboler på SAS-fly er bare malplasert og kun en dveling ved en fortid som ikke lenger eksisterer.

Stian
26-11-2008, 01:21
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette stakkars flagget er noe å lage en diskusjon av.
Ikke tror jeg folk blir forvirret av det heller.
De ser vel at det er et SAS-fly...?

RIBRO
26-11-2008, 09:01
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette stakkars flagget er noe å lage en diskusjon av.
Ikke tror jeg folk blir forvirret av det heller.
De ser vel at det er et SAS-fly...?

Jo, det ser man, men det er gøy å ha en diskusjon runt hvorfor man ikke har et svensk flagg på svenske SAS-fly og et dansk flagg på danske SAS-fly.
That's the thread here!

OJB
26-11-2008, 11:54
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette stakkars flagget er noe å lage en diskusjon av.
Ikke tror jeg folk blir forvirret av det heller.
De ser vel at det er et SAS-fly...?

Det har du rett i Stian.

FlightDeck
26-11-2008, 13:47
Et flagg i seg selv betyr ikke så mye, men når det ikke finnes en ordentlig begrunnelse for hvorfor SAS Norges maskiner skal skille seg fra de øvrige SAS-flyene, er det grunn til å stille spørsmål ved det.

Superhai
26-11-2008, 17:22
Flagget bak henger igjen fra SAS Braathens og ønske om å ha en norsk branding. At det SKO/CNO kommer opp som BU er at det er enkel måte å skille AOC fra hverandre.